Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: 850T clutch på rødblokk

  1. #1
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Question 850T clutch på rødblokk

    Hei
    Noen som vet om 850t5 og t5r bruker samme trykkplate som FT/FK motorene med dobbelt masse svinghjul?
    snakk om 240mm lamell den er vel lik for begge motorene.
    Sist endret av PVT; 10/11/15 kl 17:50

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Kom 850t5 med dobbelmasse svinghjul altså?

  3. #3
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    vel i og med at 850 brukte m56 girkasse og 940 m90.
    hvor komponentene og innmaten er omtrendt lik så regner jeg med at clutch og svinghjul var likt også.
    må gjerne vite om jeg må hente en trykkplate fra 940 eller om 850 trykkplate kan brukes.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Har hatt en del 850 t5 motorer gjennom årene og alle har hatt helt flatt enkelmasse svinghjul.

  5. #5
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    Flott, takker

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    850 trykkplate passer vel ikke for fem flate øre på ett dobbelmasse 940 hjul.

    Ang lamell så er 940 lamellen stum og 850 lamellen fjøra, usikker på om lamellen går inn i svinghjulet.
    Spline er lik i allefall.

    Det at kassene er like er vel bare en myte. De er nok kanskje designet over samme lest men tror bare det er ett par synk ringer som er ombyttbare.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Kjekk ting å vite er at t5 motorn har samme svinghjul som glt motorn,selv om glt har mindre lamell.

  8. #8
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    Da jeg har brukt 940 lammel med stumt svinghjul og reiv den i stykker. Var planen å gå for 850 lamell for å skåne drivverk samt å slippe havarert lamell da de er ganske spinkle. Har kunn funnet en leverandør som selger lamell løst. Sinter er overflødig og unødvendig i dette tilfelle. Tykkelsen på lamellene hvordan er det med disse?
    Btw mye bra info

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Mener at lamellene skal ha samme tykkelse.
    Får da kjøpt de løse hos div nettbutikker, tror bla kl og dli har løse lameller, muligens også pedersen.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  10. #10
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    Er bestilt tp (940) og lamell (850), så tar opp tråd når dette blir montert med stålsvinghjulet til pedersens.

  11. #11
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    Update!
    Da var clutch i hus og her er oppsettet fra venstre: 850 turbo lamell (sachs: 1862 428 133) , 940 dobbelmasse trykkplate (sachs: 3082 255 133)
    og stålsvinghjul fra pedersen, skal holde opptill 420NM



    Var fryd og gammen helt til jeg snudde trykkplata.
    virker som sachs her gjort en vurdering her på å øke godset slik at havari av trykkplate ikke skal forekomme.
    hvor da det nye målet på innerdiameteren er 130mm



    Dette kolliderer da med lamellen til 850 med fjører for å avlaste drivverk og kasse.
    så her må det dreies av 1cm eller 2. for å passe med 150mm diameter.
    men dette lar seg vel gjøre.



    Tidligere mener jeg å huske at disse trykkplatene så slik ut.



    Samtidig var det tydelig at det også må skaffes kortere bolter da de originale kolliderte med svinghjulet.

    Sist endret av PVT; 02/11/15 kl 21:40

  12. #12
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    Uppdate.
    Da var trykkplata dreid. ny innerdiameter på 156mm og klaring på 3mm til lamell, på hver side burde holde i massevis.
    så får vi se hvor bra dette passer når det blir klemt ihop med shjul.






  13. Takk Madice, Beastu takket for denne posten
  14. #13
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    bumper gammel tråd... åssen funka egentlig dette for deg? fikk du brukt den fjøra lamellen, å hjalp det noe som helst?

  15. #14
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    hehe flere som synes det er ubehagelig med stiv lamell ja, trodde det bare var meg.
    har fått noen spørsmål om dette på pm og svaret er som følger.

    vel resultatet av dette eksperimentet var at det ikke var plass til center av lamell i svinghjulet.
    derfor freste jeg av trykkplaten for å snu den. problemet nå er at du ikke får rampet ut clutchen dvs det er ikke plass til å løse ut clutchen.
    fingrene på trykkplaten butter i center på lamell og hylsa til utløser lagret.

    så derfor er dette svinghjulet poengløst med mindre du kjører med ufjøret lamell.

    grunnen til at man nettopp burde ha fjøret lamell:
    http://www.youtube.com/watch?v=JRlPE3IpBSw&t=3m17s

    hadde svinghjulet vært utformet slik at det var plass til fjøret lamell noe som hadde vært veldig enkelt å legge til rette for under produksjon, hadde det vært brukbart. hadde ikke lagt på mange kg heller
    usikker på om det i det hele tatt er mulig å ytterligere modifisere da det ikke blir mye gods igjen å frese i. hvis noen har en dreiebenk som har lyst til å ta mål eller prøve må de gjerne ta kontakt.
    siden svinghjulet ligger på hylla å sammler støv pr dags dato. en annen ting er jo at de ikke har tatt høyde for at boltene til trykkplaten. kunne ha borret videre inn i svinghjulet slik at de orginale volvo boltene kan benyttes,
    smal sak men det gir et dårligere helhets inntrykk sammen med resten.

    Det har vært nevnt at det oppstår vibrasjoner ved bruk av dette. Da nevnes det en magisk hylse som forlenger akslingen til veiva. hvordan denne skal hjelpe er det sikkert delte meninger om.
    ville heller lagd en plate montert på svinghjulet med et kulelager i, da får man redusert last på kulelagret i girkassa.

    inntill videre bruker jeg F svinghjul og forsterket trykkplate med 228mm lamell. fungerer og er snill med drivverket, men som mange tenker virker den ikke særlig turtalls villig.

    langt svar på ett kort spørsmål, men synes det er fornuftig at man tar for seg hva som kunne vært gjort annerledes

  16. #15
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    heh, jeg er blant de som sliter med vibrasjoner med dette svinghjulet... er i ferd med å prøve det samme som deg, men med ei 712-trykkplate, da den skal være stor nok i senter. hvorvidt det hjelper med opplagring i fremkant tørr jeg ikke å svare på, men hadde jeg hatt noe sånt skulle jeg gjerne prøvd... dessverre har jeg ikke mulighet til å lage det selv. det hadde sikkert vært lurt, fordi jeg vil ikke tenke på hvordan girkassa mi har det etter et år med stum clutch... har vært inne på tanken om svinghjul fra F selv, men siden jeg nå sitter med svinghjul og trykkplate til 8-9k er det liksom siste utvei. du har ikke sett på det med opplagring i fremkant du da? om noen her inne hadde lagd noe som passer dette svinghjulet og M90 hadde jeg glatt kjøpt basert på at det funker helt fint for noen, men ikke for andre innbiller jeg meg at tilstand på girkassa har mye å si, er vel ikke umulig at lagre på inngående aksel begynner å bli dårlig etter 320 000 km for eksempel, så det kan jo hende det hadde vært nok å gjøre noe med lagrene, men det er sikkert ikke holdbart.

  17. #16
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    Finnes flere alternativer her.

    1. fra Retro turbo UK


    2. kit fra scandix.de


    disse er bedre enn å prøve å forlenge akslingen med en slags foring.

    Har mest trua på løsningen fra Retro turbo. er vanskelig å få sentrert den platen til scandix uten å montere girkassa først.
    på retro turbo sin utførelse får du den skikkelig sentrert i selve svinghjulet og da blir det riktig.

    men det er jo andre ting som kan forårsake vibrasjoner. hvis veiva ikke er renset og svinghjulet ikke sitter plant vil det oppstå vibrasjoner.
    ingående lagret på girkassa kan du hente fra hvilken som helst FORD MT75 girkasse, det heter rear innputshaft bearing hos ford dimensjonene er ID 30mm x OD 75mm og tykkelse 20mm. Kulelagret virker mer robust en det som er montert på m90'n
    koster ca 990,- hos ford og ca halvparten på ebay. er veldig enkelt å bytte, bare varmer opp kassa med propangass og en liten tapp med nylon hammer falt det rett ut.
    har notert ned nummerene på alle lagrene i m90 kassa så disse skal kunne skaffes. har også en haug med monterings bilder siden jeg har overhalt min m90. får se ann interessen for dette.
    har muligens funnet noen sync ringer som passer også.

  18. Takk Runar takket for denne posten
  19. #17
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    jøss, se der ja... sikker på at det passer i dette svinghjulet a? vet ikke om originalt enkelmasse er likt i senter som dette jeg?
    vet ikke helt om jeg gidder å legge noe som helst innsats i girkassa før jeg får orden på clutchen, spesielt ikke når den er så lett å skaffe... girer jo fint enda, så om jeg blir kvitt noe vibrasjoner burde det holde enn så lenge

  20. #18
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    Hvem må man spandere øl på her inne som har tilgang til dreiebenk? burde jo være en enkel sak å lage av rør-profil med litt gods i veggene.
    Skulle ikke forundre meg om hullet i midten også er annerledes på det uoriginale svinghjulet. så får vi komplettert lista med lite overveide design beslutninger.

    Er vel et tids spørsmål når man begynner å gå tom for M90.
    de samler opp mye skitt oppigjennom årene.
    i mitt tilfelle hadde pakningen ved utløserlagret, sluppet inn sand og det hadde spist opp inngående lager derfor den plystra fælt når motor gikk rundt,
    og etterhvert ble det slark og vibrasjoner i kassa.

  21. #19
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    å få maskinert en bit er nok ikke noe problem, så hadde jeg hatt tegninger eller noe sånt skulle jeg fått ordna det men jeg er litt avhengig av at kassa mi er nede og oppe igjen iløpet av noen få timer siden eneste verkstedet jeg har tilgang til er lånt, så jeg må ha dela klare...

    joda, sant nok, før eller senere blir det et problem... men jeg for min del orker ikke å legge mer tid i det før det andre er i orden men jeg skal sjekke etter slakk når kassa først er nede, sånn for sikkerhets skyld.

  22. #20
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    Kan ta noen mål slik at folk kan lage dette selv. Med utgangspunkt i det originale pilot lagret som er montert i veiva, slik at dette flyttes og monteres i svinghjulet. Er jo noen vurderinger som burde gjøres da. jeg ville anse ett original svinghul som sprøtt og det da skal monteres noe med relativt tight fit i midten. Kan nokk være derfor produsenten til scandix lagde brakett i stedenfor. Så det er fordeler og ulemper ved begge.

  23. Takk vangsfreaken takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Hvitmotor i 240
    By Riff in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 30/09/13, 15:34
  2. M90 til hvitmotor på 5-cyl?
    By spettnils in forum Motor og gir
    Svar: 11
    Siste post: 24/08/11, 00:35

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •