Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  78
Side 18 av 24 FørstFørst ... 8 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 426 til 450 av 598

Tråd: 2førr10's 97' V70 AWD

  1. #426
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Subber fortsatt.. ett eller annet som tar borti..

    Mulig det er bremsedelene som ikke har satt seg skikkelig ennå.

    Justert håndbrekket litt men tar ikke godt nok ennå.

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  2. #427
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Skjedd for lite og for sakte for tiden, må hive meg rundt å få den på etterkontroll asap.

    Strammet enda litt på håndbrekket og må få prøve på nytt i en bakke.

    Subbinga har minka,.. hører litt fortsatt men rekner og håper på at dette er bare bremsene som setter seg til etterhvert.


    Men er 1 ting jeg ikke har fått tatt opp ennå og det bekymrer meg litt så derfor vil jeg høre om noen av dere har et forslag?

    La merke til at det kom et klunk når jeg skifta gir, når jeg slapp clutchen. Hva kan dette være, etter at drivaksel på førerside har vert ute?

    Mista jo litt girolje når jeg tok ut drivakselen for å bytte belg, ca. en halv kaffikopp. Fanga jo dette opp, men jeg har ingen dokumentasjon eller kunnskap til hvor mye eller lite olje som er på kassa. Så et giroljebytte ville vel være en god ide uansett.

    Men er det noen plass jeg kan peile olje på disse manuelle girkassene? Det er jo
    AWD
    med sånn vinkelkasse så regner med det er samme olja som flyter fra kasse til vinkelkasse... samme som overdrive delen av m46 kasse.

    Hvilken type bør jeg velge? Og hvor er drenering og påfylling, mener på å huske drenering er i område der det er fals mot motor og påfylling er på passasjersiden ved siden av drivakselen til venstre hjul forran?

  3. #428
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Girkasse og vinkelkasse deler ikke olje, bare så det er sagt.

    Det er ingen peilepinne i den forstand, men om bilen står noenlunde i vater og du drar ut den ene drivakselen, vil oljenivået (om det er riktig) legge seg rett under akseluttaket. Altså peiles oljenivået via akseluttaket, lettest å se på førerside. Mener å huske det skal ca to liter i manuellkassene. Tapping er bak en 24mm elns tappeplugg mellom kasse og subframe, vanskelig å tappe uten søl. Påfylling skjer via hullet til ryggelysbryteren, på toppen av kassa.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  4. #429
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Ok! Da vet jeg det

    Nei var det jeg tenkte, er vel bare tappe og helle på ny til det renner ut.

    Bilen stod noenlunde i vater men med halling mot passasjerside, så derfor noe rannt ut.

    Ok, kan sjekke opp olje på regnr elns og kjøpe 2 liter i første stund.

    Åja, kan bare skru ut ryggelyset fra mototrom og helle i olje derifra da

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  5. #430
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Ryggelyset sitter i baklyktene dine, men ryggelysbryteren kan du skru ur, ja

    Bruk Castrol sin oljefinner, ligger på castrol.no. Den forteller deg viskositet, i det minste. Jeg har kjørt helsyntetisk Mobil1 0W30 på M56 med hell og uten problemer, men vil ikke direkte anbefale det. Vet ikke hva det gjør med syncringer osv etter noen år.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  6. Takk 2førr10 takket for denne posten
  7. #431
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Glemte siste del i farta bryter ja

    Ja det er en fin side, ska kikke litt rundt

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  8. #432
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Jeg fylte 5w40 mobil3000 på m56 nå sist, og den blei veldig fin etterpå. Jeg fylte i oljepåfyllinga ute ved venstre framhjul, for jeg syntes det var trangt og jævli å fylle der bryteren sitter. Jeg tok en 1.5brusflaske med slange og klemte inn olje til det kom ut igjen. Tror det var ca.2liter

    Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  9. Takk 2førr10 takket for denne posten
  10. #433
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Jeg fylte 5w40 mobil3000 på m56 nå sist, og den blei veldig fin etterpå. Jeg fylte i oljepåfyllinga ute ved venstre framhjul, for jeg syntes det var trangt og jævli å fylle der bryteren sitter. Jeg tok en 1.5brusflaske med slange og klemte inn olje til det kom ut igjen. Tror det var ca.2liter

    Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
    Takk! Skal se hvordan det er å komme til ryggelysbryteren. Var ganske nettopp ute med mye rundt over girkassen der, fannt jo frem til bryteren da.

    Visst det blir ved påfylling i venstre fremhjul så har jeg en sprøyte med spylerveskeslange jeg kan bruke, i flere omganger men skal vel få det til.

    Håper clunck lyden forsvinner med ny frisk olje

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  11. #434
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Jeg synes at på girkasse så burde en bruke olje som er laget for girkasse er 2 forskjellige ting dette, greit at det kan gå fint nå men vet ikke
    hvor mye skader det kan bli i fremtiden pga det. Men du fikk start på den va var det som var årsaken?

  12. #435
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Jeg synes at på girkasse så burde en bruke olje som er laget for girkasse er 2 forskjellige ting dette, greit at det kan gå fint nå men vet ikke
    hvor mye skader det kan bli i fremtiden pga det. Men du fikk start på den va var det som var årsaken?
    Har da ikke funnet noe girkasseolje ennå, castrol sin side fåreslår en automatkasse olje som om manuell girkasse ikke eksisterer.

    Hva mener du er rett type olje for girkasse da?

    Ja, var ikke annet enn dårlig batteri. Starter visst ikke disse på rundt 10V..
    240'n er ikke like kravstor.. men så har jo den annen tenningsystem da.. der går jo startsmotoren til den så vidt snurrer rundt og da er batteriet nesten helt flatt

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  13. #436
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Ring Volvo og hør hva slags olje du skal ha på kassa, sannsynligvis er de konkurransedyktige på pris og.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  14. Takk 2førr10 takket for denne posten
  15. #437
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 2førr10 Vis post
    Har da ikke funnet noe girkasseolje ennå, castrol sin side fåreslår en automatkasse olje som om manuell girkasse ikke eksisterer.

    Hva mener du er rett type olje for girkasse da?

    Ja, var ikke annet enn dårlig batteri. Starter visst ikke disse på rundt 10V..
    240'n er ikke like kravstor.. men så har jo den annen tenningsystem da.. der går jo startsmotoren til den så vidt snurrer rundt og da er batteriet nesten helt flatt

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Var det jeg trodde ja dårlig batteri. Det finnes jo egen olje for motor girkasse differensial osv er forsjellige tilsetninger og mye mer i de.
    Men gjør som mrstfu sier hør med volvo de er nok ikke så dyre heller

  16. #438
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Rimelig sikker på at det skal være 75w-90, eller noe rundt der. Tynn olje lager ikke den filmen på drivverket som tykkere olje gjør.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  17. #439
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Folk er rimelige sikre på mye rart, og mange er rimelig sikre på at tynnere motorolje går helt fint, men å holde seg til produsentens spesifikasjoner er nok det tryggeste.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  18. Takk B230 takket for denne posten
  19. #440
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard 2førr10's 97' V70 AWD

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Folk er rimelige sikre på mye rart, og mange er rimelig sikre på at tynnere motorolje går helt fint, men å holde seg til produsentens spesifikasjoner er nok det tryggeste.
    Jeg har rasa en girkasse som jeg hadde girolje på men aldri rasa en girkasse med motorolje (ikke hittil i hvert fall) Så hvem vet hva som er best Men dette er gamle 240 kasser. Jeg tror ikke de er så kravstore av seg

    Hørte en gang at motorolje var bra på gamle Volvo kasser så har bare holdt meg til det. Men igjen, dette hørte jeg om m47. Tror jeg ville funnet en girolje til en nyere girkasse. Bare for å være på sikre siden


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sist endret av Benjamin; 07/06/17 kl 12:48
    1990 Volvo 240

  20. Takk 2førr10 takket for denne posten
  21. #441
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    M56 er relativt skuddsikker den og, som er grunnlaget til M58 - sjelden selve kassa som ryker på disse, heller vinkeldrevet og viskosen.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  22. #442
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Kassane pleier ikkje ryka nei, men nåken av dei kan vera trege å få i gir. Det har blitt eksperimentert med forskjellig olje, eg blei anbefalt 5w-30 på v70en min, men merka ikkje forskjel. Viss du brukar motorolje på kassen må du skifta olje litt oftare, kjører du for lenge med motorolje utan å skifta er det visst ikkje bra
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  23. #443
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar alle sammen!

    Setter pris på all hjelpen. Skal ringe og høre med Volvo

    Kan begynne først med å si at 5 av 6 2-er feil på PKK er utbedret

    *Bytta begge frontlykter
    Bytta fjærtårnlager og fjærfeste førerside
    *Bytta klosser og skiver begge sider forran
    *Bytta ytre drivknutemansjett på førerside
    *Stramma håndbrekke bak begge sider og forran
    *Bytta førerside nivåmat demper bak

    Det var egentlig 6 punkt men så skrev ikke verksted ned drivknute punktet, don't ask why

    Eneste som står igjen da er lekkasje fra enten motor eller girkasse.

    Så høres det ut som multireima er klar for bytting. Kan spør Volvo om pris.




    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  24. Takk Benjamin takket for denne posten
  25. #444
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Var flere svar her enn jeg først leste, hehe fannt ut det var en ny ulest side med svar.

    Takk igjen mrstfu og Øygard

    Glemte å nevne at jeg har subbing/metsllisk kontakt lyd på hjulene forran, vanskelig å skille om det er vestre eller høyre side men hører ut som begge deler.. men mulig det er mer på ene enn den andre siden.

    Det er som jeg sa tidligere "svisjhe" lyd som øker med hastigheten når en kjører.

    Var av med forhjula for å sjekke om noe har kontakt men ingen andre ting enn bremseklosser og skiver.. er vel derfor? Helt nye klosser og skiver.

    Mulig det er litt slitne kalpipere siden de er eldre (20 år?) som ikke går helt i retur? Slik at det er konstant kontakt?

    Var vertfall varme bremseskiver.. klarte ikke å holde borti lenge, hjulboltene var litt mer enn lunka også.

    Er dette bare å kjøre med til det subber vekk? Vil jo bare slites ned til det ikke subber.

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  26. #445
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Kan være de nye bremseklossene som lager lyd men kan også være at calipterene er slitne og stemplet henger.
    Jeg har opplevd bremse caliptere som låser seg og bilen er ikke kjørbar etter på. På 740 en jeg eide så begynte de og henge etter litt
    aktiv kjøring og da var det varmgang og det kom røyk fra bremsene lot de kjøle seg ned og kjørte hjem og skiftet de.
    Men du fikk greit i sammen bremsene når du presset calipteren over klossene var det mye motstand?
    For tenker at vis du fikk alt i sammen uten problemer eller for mye motstand så må det være calipterene?

  27. #446
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Kan være de nye bremseklossene som lager lyd men kan også være at calipterene er slitne og stemplet henger.
    Jeg har opplevd bremse caliptere som låser seg og bilen er ikke kjørbar etter på. På 740 en jeg eide så begynte de og henge etter litt
    aktiv kjøring og da var det varmgang og det kom røyk fra bremsene lot de kjøle seg ned og kjørte hjem og skiftet de.
    Men du fikk greit i sammen bremsene når du presset calipteren over klossene var det mye motstand?
    For tenker at vis du fikk alt i sammen uten problemer eller for mye motstand så må det være calipterene?
    Kan være en eller begge av delene ja, men mest sannynligvis calpterene som er gammel og slitne og stempelet henger litt ja som du sier.
    Åh? du sier det ja. Er det jeg tenker, at den i verste fall kan begynne å brenne til og med om det blir alt for varmt.

    Ja når jeg monterte så pressa jeg inn stempela med gammel klosse og ei større vannpumpetang og stempela glei inn uten problemer, litt motstand men ikke voldsom. Hadde de glidd rett inn uten motstand så hadde jo det ringt en bjelle hos meg. Men når jeg monterte calipterene med nye closser over nye skiver så smatt de rett på uten noe motstand, ganske frydeful jobb egentlig

    Snakka med barndomskameraten min som jeg kjøpte bilen av og han foreslo og demontere calipterene, presse de helt sammen, inspisere de, sjekke at ikke noe sitter skeivt eller feil, fjerne evt. skitt og montere sammen og ta en tur, så tenker å gjøre det.

    Går det an å smøre opp calipteren på noe måte? eller? nei?



    Men over på oljelekkasjen, googla litt og der dukker mitt problem opp, til og med hos ipd USA. Er visst et kjennt problem at de svetter fra kamakselsensoren på eksossiden, for er det noe jeg la merke til så var det fuktighet rundt, under, i området under kamaksel i bakkant, var til og med en liten damm med olje mellom kjøleribbene på girkassa som går mot vinkelkassa, det forklarer biffen for å si det sånn.

    Krysser fingrene, skal demontere kamaksel giveren for å sjekke

  28. #447
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    På min lekker det faktisk også litt olje fra kamakselsensoren men bare smått. Jeg tror det er bremsecalipterene men er vanskelig og si.
    På min så har alle bremsecalipterene blitt byttet nylig så kan godt tenke meg at dine er slitne.
    Er i tvil om det går an og smøre de opp det må andre svare på men er pakningen rundt stemplet dårlig så kan dritt komme inn der og få de til og henge.

  29. #448
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Null stress å smøre opp glideboltene, ofte disse som er tørre, rusta og henger. Tar du caliperen av bilen kan du overhale stempelet og, minimum med ny støvmansjett og pakning, helst smørenipler og. Blir som en ny caliper med litt albuefett.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  30. #449
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 2førr10 Vis post
    Ja når jeg monterte så pressa jeg inn stempela med gammel klosse og ei større vannpumpetang og stempela glei inn uten problemer, litt motstand men ikke voldsom. Hadde de glidd rett inn uten motstand så hadde jo det ringt en bjelle hos meg. Men når jeg monterte calipterene med nye closser over nye skiver så smatt de rett på uten noe motstand, ganske frydeful jobb egentlig

    Snakka med barndomskameraten min som jeg kjøpte bilen av og han foreslo og demontere calipterene, presse de helt sammen, inspisere de, sjekke at ikke noe sitter skeivt eller feil, fjerne evt. skitt og montere sammen og ta en tur, så tenker å gjøre det.

    Går det an å smøre opp calipteren på noe måte? eller? nei?
    Det kan vera ganske tungt å pressa inn stempela utan at det er nåke gale. Det som skjer når dei blir trege er at det trenger vatn og drit inn under støvmansjetten sånn at stempelet begynnar å rusta. Det du kan gjera for å sjekka det er å skru dei av og pumpa stempela litt ut (legg ein treklosse eller nåke sånt mellom sånn at dei ikkje kjem for longt ut for det kan vera litt vanskeleg å få dei inn igjen, og du må lufta). Løft forsiktig på gummimansjetten og sjå om du ser rust på stempelet. Viss ikkje det er det, er det fint med litt sånn http://www.lakkspesialisten.no/nettb...3#.WTltomawe70
    (du får kjøpt det på bilxtra og mange andre plassar) under gummimansjetten for å forebygga rust og forlenga levetida til caliperen viss den viser seg å vera i orden. Ta gjerne litt i sporet på stempelet som støvmansjetten skal ned i sånn at det ikkje rustar der og blir utett.

    Viss det er hol i gummimansjetten må den skiftast fortast mulig. Viss du sausar det inn med ate-fett funkar sikkert det og men eg ville ha skifta den mansjetten då. Viss det er rust av betydning på stempelet må caliperen skiftast eller overhalast. I dei fleste tilfelle treng du berre nytt pakningssett men viss stempelet er veldig rusta må du skifta det og. Eg gjorde det på begge sider framme på 940en min for over fira år sidan og dei funkar fint enno Då må caliperen demonterast heilt frå bilen. Bruk trykkluft ned i åpningen der som bremseslangen skal vera for å blåsa stempelet ut. Pass på at det ikkje sprutar bremseveska i trynet ditt, det smakar verre enn tunfisk! Reingjer caliperen og stempelet, puss vekk rust med pusseklut eller fint sandpapir, monter med nye pakningar og støvmansjettar, evt nytt stempel viss det var so mykje rust at det blir veldig ruglete sånn at det ikkje blir tett rundt pakningen. Sett caliperen på bilen, luft og kjør. "Nye" calipera du får kjøpt er som regel brukte, overhalte. Det er derfor du får pant viss du leverer inn dei gamle på f.eks mekonomen. Overhalingssett får du for ca ein 100-lapp på nettet, trur bildeler.no har, og heilt sikkert ebay.

    Men eg trur egentlig at caliperane dine er heilt i orden. Sidan du har skifta skjever og klossar, kan du ha komt borti bremseskjoldet og bøyd det litt sånn at det skrapar borti skjevene når du kjører? Når eg skifta hjullager på min v70 vart det og ein sånn lyd som eg ikkje fant ut kva var, men det forsvant gradvis etter ein god del mil, men var sikkert ikkje heilt vekke før etter 50 mil. Skjedde på begge sider.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  31. #450
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Det kan vera ganske tungt å pressa inn stempela utan at det er nåke gale. Det som skjer når dei blir trege er at det trenger vatn og drit inn under støvmansjetten sånn at stempelet begynnar å rusta. Det du kan gjera for å sjekka det er å skru dei av og pumpa stempela litt ut (legg ein treklosse eller nåke sånt mellom sånn at dei ikkje kjem for longt ut for det kan vera litt vanskeleg å få dei inn igjen, og du må lufta). Løft forsiktig på gummimansjetten og sjå om du ser rust på stempelet. Viss ikkje det er det, er det fint med litt sånn http://www.lakkspesialisten.no/nettb...3#.WTltomawe70
    (du får kjøpt det på bilxtra og mange andre plassar) under gummimansjetten for å forebygga rust og forlenga levetida til caliperen viss den viser seg å vera i orden. Ta gjerne litt i sporet på stempelet som støvmansjetten skal ned i sånn at det ikkje rustar der og blir utett.

    Viss det er hol i gummimansjetten må den skiftast fortast mulig. Viss du sausar det inn med ate-fett funkar sikkert det og men eg ville ha skifta den mansjetten då. Viss det er rust av betydning på stempelet må caliperen skiftast eller overhalast. I dei fleste tilfelle treng du berre nytt pakningssett men viss stempelet er veldig rusta må du skifta det og. Eg gjorde det på begge sider framme på 940en min for over fira år sidan og dei funkar fint enno Då må caliperen demonterast heilt frå bilen. Bruk trykkluft ned i åpningen der som bremseslangen skal vera for å blåsa stempelet ut. Pass på at det ikkje sprutar bremseveska i trynet ditt, det smakar verre enn tunfisk! Reingjer caliperen og stempelet, puss vekk rust med pusseklut eller fint sandpapir, monter med nye pakningar og støvmansjettar, evt nytt stempel viss det var so mykje rust at det blir veldig ruglete sånn at det ikkje blir tett rundt pakningen. Sett caliperen på bilen, luft og kjør. "Nye" calipera du får kjøpt er som regel brukte, overhalte. Det er derfor du får pant viss du leverer inn dei gamle på f.eks mekonomen. Overhalingssett får du for ca ein 100-lapp på nettet, trur bildeler.no har, og heilt sikkert ebay.

    Men eg trur egentlig at caliperane dine er heilt i orden. Sidan du har skifta skjever og klossar, kan du ha komt borti bremseskjoldet og bøyd det litt sånn at det skrapar borti skjevene når du kjører? Når eg skifta hjullager på min v70 vart det og ein sånn lyd som eg ikkje fant ut kva var, men det forsvant gradvis etter ein god del mil, men var sikkert ikkje heilt vekke før etter 50 mil. Skjedde på begge sider.
    Ulyden har gradvis forsvunnet som du sier, en kjøretur lukta de litt svidd men skjer aldri nå lenger. Kjørt en 35 km nå i det siste og har bare blitt svakere lyd, hører det litt i starten og litt når en svinger. Og da må vinduene være nede for å høre det.

    Men, halp nok at jeg demonterte begge sider. Smurte opp glidebolter, filte av litt i begge ender på bremseklossene som kommer i kontakt med calipteren og smurte også klossene opp igjen ved kontaktpunkt. Børsta vekk støv på caliptere, pressa stempel inn, inspiserte for å se etter hull eller skade og allt så fint ut.

    Var hos Ålesund Bil og henta deler.


    Skrudde ut kamgiversensor, og som jeg trodde så lå det igjen oljerester.



    Smurte opp simring i ny frisk motorolje og tredde den innpå, banka resten forsiktig inn med 30mm pipe, helt fløsh.


    Under 1000kr for 2L girolje, viftereim og simring.



    Kjørte meg en tur, ingen momentant tegn til drypping av olje. Så krysser fingrene på at det ikke drypper i det hele eller vertfall ikke mye.

    Stramma også opp litt håndbrekket.

    Neste blir ny viftereim som jeg ikke har verktøy til å justere ut slarke på strammer. Ser nå at jeg kanskje skulle hatt ny strammer også.. var litt kjapp i bedtillingen, men men har vertfall ny reim.

    Så er det Giroljebytte og motoroljebytte.

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Sist endret av 2førr10; 14/06/17 kl 19:21

Side 18 av 24 FørstFørst ... 8 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. 2førr10's 85' 240 DL > Turbo Intercooler
    By 2førr10 in forum 200 -serien
    Svar: 875
    Siste post: 26/06/20, 20:19

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •