Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 32

Tråd: 142 bruksbil. styring?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard 142 bruksbil. styring?

    Hvordan har dere gjort med 142ne deres? jeg syns det er litt mange runder hit å dit når man skal ratte til daglig

    Noen som har bygt om litt for å gjøre dette bedre?

    Lurer på å kjøpe meg en 142 som bruks bil igjen. men husker nå at jeg ikke var så glad i styringa..
    egentlig det eneste som stopper meg også...
    One Ring to rule them all

  2. #2
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    kan du ikke bare få inn ett 1:2 gir som tvilsomracing bruker og montere servo? 164 servo er vel det mest vanlige etter hva jeg har skjønt.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hmmm det var jo ikke en dårlig ide da
    slikt gir kan jeg jo få laget eller fikset. bare skaffe en 164 servo da som er litt værre
    skal ut å sjekke etterpå! takker for tipset
    One Ring to rule them all

  4. #4
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Spørs om ein kunne ha plukka snekke frå ein eller annan bil som brukar snekkestyring. Men felles for dei fleste av desse, er jo stor dødgang og upresis styring.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  5. #5
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Er det helt umulig å få bygd om til tannstang?
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    det er det sikkert ikke. men jeg vet ikke helt hvordan det blir med bumper steer etc? er ikke bare bare å endre ting i fronten av en bil men mulig det fungerer. men er det plass da?
    One Ring to rule them all

  7. #7
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Om det er plass osv har jeg overhode ikke peiling på. Aldri vært borti 140serien. om bærearmene er ca like lange som på f.eks 240, bør jo 240tannstag funke teoretisk, uten bumpsteer.
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  8. #8
    Registrerte brukere mamolv sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    steinkjer
    Innlegg
    807
    Antall takk

    Standard

    på 140 er jo styringen foran framakselen og på 240 er den bak.er vel den greieste måten og sette på servo fra 164, er visstnok bare å smekke rett i.snekka på 140 er festet med 3 skruer og snekka på 164 er festet med 3, men er vel ikke det værste problemet egentlig det.

  9. #9
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    snakka med en bekjent som såg på det der me 240 tannstang han kom fram til at det var rett å slett tungvindt, upraktisk og alt for mye arbeid i forhold til hvor dårlig/bra ei 240 tannstang faktisk er. skulle han først ta seg umaken med å montere noe sånt skulle det i det minste være noe som var godt å ratte med og ikke fra 1986. mye lettere å bare få i ei 164 snekke, eventuelt noe BMW greier. de er jo sinnsykt gode å ratte med!

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    734
    Antall takk

    Standard

    Sikker på at Kristoffer kan lage en egen løsning på dette problemet med styringen hvis han kjøper seg 142.
    2000 V70 TDI "black edition"

  11. #11
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Kjøp en 240 og bygg om til 140 utseende:P
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hehe en eldre 242 hadde fungert det ja men er nå glad i dobble A armer. er jo bedre en ekkelben. men i orginal utførelsen er de ikke helt topp på 140n
    Jeg driver å ser meg om etter en 140 nå... mulig jeg kjøper den senepsgule til fattern. men den må ha litt sand og lakk på seg før den blir god
    Det morsomme er faktisk at 140n er mye bedre å kjøre en mutterns 08 crv man slipper å kjøre med hørselsværn og bilen er mykere... (at den er mykere skal man vell få endret men)
    Får vell løpe å ta inn buret før det får mye vann på seg også..
    Skal sjekke ut dette med tannstang etterpå. lurer på å "snik" montere en tannstang fra bmw å se hva som "skjer". men får jobbe med 66n før jeg begynner med en 140 Nuh er det svart jobb å tjene inn litt mer kroner ihvertfall natta!
    One Ring to rule them all

  13. #13
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Styringen på 240 er da vitterlig foran "framakslen"
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  14. #14
    Registrerte brukere mamolv sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    steinkjer
    Innlegg
    807
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Crepsley Vis post
    Styringen på 240 er da vitterlig foran "framakslen"
    stemmer det ja..litt dårlig forklart av meg
    men sjekket ut tidligere, og fant ut at styringen til 140n er nokså lengre frem enn på 240 og ikke overkommelig for meg å lage noe anordning på det.
    blir 164 servo på min 145 når min kone skal kjøre den etterhvert..

  15. #15
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Okei, skjønner. Går ikke bare å space ut tannstangen eller?
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  16. #16
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    Om en juster hjulvinkler og alle foringer/kuler er i orden er det ikke noe problem å kjøre 140 med orginal styring. har kjørt flere hundre runder på rudskogen bla uten problemer. og så tung er den ikke å ratte heller.

    problemet er utvekslingene ikke stemmer ved indre ytre hjul med noe tannstag jeg har hørt om. indre og ytre hjul får feil bevegelser i forhold til hverandre.

    En annen fordel med 140 styringen er parrallell staget foran som gjør det utrolig enkelt å justere spissing. jeg har laget med to merker på mitt med låsemutter så justerer jeg mellom 1 grad toe in og 2 grader toe out for banekjøring på noen minutter. dette gjør bilen litt mindre retningsstabil men mye mer stabil ved turn inn og nedbremsing samt litt mer pressis.

    retningsstabilitet er så godt som uviktig på bane, men greit ved kjøring mil etter mil på f.eks motorvei...

    Er en grunn til at ekte race biler har doble A armer...

    Jeg utfordrer deg til å tegne drev til styre snekka for "kort" styring TBO
    For da skal jeg kjøpe et sett av deg....... men da blir behovet for servo større igjen.... elektrisk pumpe og 164 snekke burde funke bra... ikke noe vits å stjele mer effekt fra motoren en nødvendig...

    En annen del av styringen er hjulopphenget bak som virkelig trenger en oppstivning som nevn i en annen tråd her.....
    hele karrosseriet skal "krenge" over til siden før det flytter på seg....
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  17. #17
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Morsomt å lese at dere syns 140 med doble A-armer er bedre enn McPherson. Spesielt da også sammenligning mot sportsbiler/ekte racing-biler.

    Jada, Formel1 har doble A-armer, men det er LANGT mellom 140 og en racingbil..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    som nevnt her eller i en annen tråd
    dobble a armer er mye bedre en mac ekkelben. men 140ns orginale er ikke helt topp orginalt
    Mindre vekt på hjula vettu joakim

    Denne bilen jeg kjører nå er det "alt av nytt av foringer" men fortsatt ikke helt topp å kjøre. Hvis jeg ligger i en lang halvslakk sving så kan jeg vri på rattet ganske mye i "dødgang" uten at det skjer en dritt men hjula reagerer med en gang når jeg kjører rett frem. mulig det er spissinga som er feil (må sjekke opp før jeg sier no mer dritt om forstillinga hehe).
    Det er nok bare uvandt for meg å ratte denne bilen fordi jeg er vandt til å bruke "lillefingern" på 960n. jeg hadde det jo moro i den gammle 142n min. men hadde jo noen nesten uhell der også hehe. Er vell bortsjemt. Men det som du nevnte tidligere tyggern. den er litt laus i ræva skal se hva jeg får gjort om av foringer der. synd det er dårlige tider på jobben her... ellers skulle cnc dreibenken spytta ut en del fine foringer... (men det står fast en rustfri beta i den til en på forumet her :P service blir vell tatt når tidene blir bedre )

    Å lage en ny styre snekke skulle vell gå an ja. Må bare sjekke opp hvordan den som sitter der ser ut. evnt hvordan en med servo ser ut? Er det ikke en av de eldre 7 seriene (bmw) som har dette?
    ellers må det vell finnes et drøss av eldre us biler som har noe som nesten er bolt on?
    får søke litt rundt i morgen etter jeg har sovet litt
    One Ring to rule them all

  19. #19
    Registrerte brukere Olav'en sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Voss - Hordaland
    Innlegg
    412
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    ellers må det vell finnes et drøss av eldre us biler som har noe som nesten er bolt on?
    får søke litt rundt i morgen etter jeg har sovet litt
    Sjekk ut blazer snekke, har plukka opp ein plass att den ikkje er veldig ulik 164 snekke. Men ingen garanti for att det stemmer.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hmms er vell kanskje like de som sitter på eldre taho? for en slik har jeg jo stående hos en kammerat. men litt langt å reise for å sjekke dette...
    One Ring to rule them all

  21. #21
    Registrerte brukere 142senja sin avatar
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    funke hest å ratte sleng å normal kjøring me orginal ratte. alle har godt av litt muskler
    - volvo 142 grand delux 1972 søndags bil
    - volvo 740 gl 1985 spiker :(
    - volvo 240 gl 1993 bruksbilprosjekt

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hehe jeg syns den bilen er helt jævlig å sladde med :P men det er mulig at den forstillinga er noe "rar" også.. kanskje noe er vridd eller bøyd. er jo gammel bil

    Men tilbake til dette med tannstang.
    Grunnen til at det ikke ville bli særlig bra, er det fordi endene er "leddet?" og vil gjøre noe rart med hjulene? hadde det ikke gått å brukt tannstang å koblet inn på staget som går mellom hjula fra før?
    (nå forklarer jeg meg veldig dårlig føler jeg :P) skal prøve å få "tegnet" opp noe å vist hva jeg mener.. er så lei av 940n om dagen så syns den kunne fungert som donor bil
    One Ring to rule them all

  23. #23
    Registrerte brukere 142senja sin avatar
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    vanesak
    - volvo 142 grand delux 1972 søndags bil
    - volvo 740 gl 1985 spiker :(
    - volvo 240 gl 1993 bruksbilprosjekt

  24. #24
    Registrerte brukere ralf2 sin avatar
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Sted
    Porsgrunn
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Bygde om til tannstang på en 145 jeg hadde.
    Det som blir feil er at med tannstang vil innerhjulet svinge mindre enn ytterhjulet. Det har med hvordan styringsgeometrien er på 140.

    Det er ikke så mye men hos meg ble det ca motsatt. Dvs normalt skal ytterhjul svinge ca 20grader mens innerhjul 22. Jeg fikk 22 vs 20.
    Det har mest å si når du svinger mye, så langs vei er det ikke merkbart.

    Grunnen til at det blir slik avhenger av at på 140 er det armene på snekkene som sørger for at innerhjulet svinger raskere. Og plasseringa av punktet som endeleddene er festet i i forhold til punktet hjulet svinger rundt blir feil til tannstang. Dette punktet er ikke på samme plass som 240.

    Problem nr 2 er at dette skal jo også fungere når bilen demper. Altså må tannstangas deler ha riktige lengder i forhold til hvordan 140 forstillinga beveger seg.

    Så dette veldig lett på broders impala 63 med luftfjæring. Bygde om til 240 tannstang og denne bilen endrer spissinga en god del ved senking.
    Heldigvis er det kommet ombygningssett til den hvor festepunktet til endeleddet flyttes og da kan tannstang brukes.


    Beste løsning for 140 vil jeg si 164servo(Har bygd om på min som står på bukk) eller el-servo. Så det i medlemsbladet for volvoklubben en gang.

    For meg virker det som mye av slarken i styringa har vært at foringa på hjelpesnekka blir veldig fort slarkete. Har tenkt tanken å dreie noe annet der..
    Noen erfaringer...?
    78 242 2,5LT+
    06 VW t5 174 4motion

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    For et herlig svar ralf2!
    Men jeg forklarte nok litt dårlig hva jeg mente! jeg tenkte montere den ene enden fra tannstanga til "staget" som styre snekka sitter montert på. allså vil svingingen bli helt likt som orginalt (tror jeg. måtte levere fra meg 142n i dag. men skal låne den igjen senere. å forklare med bilder hva jeg mener).
    Har mulig fått tak i 164 servo så hvis ideen min er helt på tur så blir det en slik.
    Skal sjekke ut foringa i hjelpsnekka på den jeg lånte. mulig det er der slarken i denne styringa er. for det er ikke normalt :P
    One Ring to rule them all

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •