Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  77
Side 11 av 20 FørstFørst ... 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 251 til 275 av 494

Tråd: Karl: Volvo 740 BTCC

  1. #251
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Har en fk og en fb. Folket mente at det var mest gunstig å bruke fb-motoren,(med turbo), til rundetidkjøring pga litt høyere kompresjon så da må jo det prøves

  2. #252
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Høyere kompresjon veit jeg ikke helt om jeg hadde anbefalt deg. Kommer vel litt mere ann på kjørbarhet vs effekt uten andre endringer..

    En bane som ACR er det ett rimelig greit behov for mere motor om du skal kjøre gode rundetider, slik er i allefall mitt inntrykk.. Ikke misforstå, understell er i allefall vel så viktig, men bilen din ser ut til å ligge passelig greit i svingene nå..

    Med originalt ladetrykk går det sikkert greit med litt høyere kompresjon, men om jeg hadde vært deg ville jeg heller ha satset på 8.7:1 i kompresjon og heller lagt arbeidet i en kam som drar godt over hele registeret kombinert med høyere ladetrykk til "stage 1" av motoroppgradering Dette blir vel gjerne ikke en volvo original kam.. Jens på savarturboforumet har garantert rette kammen til deg om du spør fint..

    Er helt sikker på at du klarer å få sammen ett oppsett du er fornøyd med uten mitt kjas og mas, men ville bare lufte mitt inntrykk
    Sist endret av Berg Performance; 17/08/11 kl 21:42

  3. #253
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    du vil hvertfall ha bedre gassrespons og bunndrag med litt høy kompressjon

  4. #254
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Høyere kompresjon veit jeg ikke helt om jeg hadde anbefalt deg. Kommer vel litt mere ann på kjørbarhet vs effekt uten andre endringer..

    En bane som ACR er det ett rimelig greit behov for mere motor om du skal kjøre gode rundetider, slik er i allefall mitt inntrykk.. Ikke misforstå, understell er i allefall vel så viktig, men bilen din ser ut til å ligge passelig greit i svingene nå..

    Med originalt ladetrykk går det sikkert greit med litt høyere kompresjon, men om jeg hadde vært deg ville jeg heller ha satset på 8.7:1 i kompresjon og heller lagt arbeidet i en kam som drar godt over hele registeret kombinert med høyere ladetrykk til "stage 1" av motoroppgradering Dette blir vel gjerne ikke en volvo original kam.. Jens på savarturboforumet har garantert rette kammen til deg om du spør fint..

    Er helt sikker på at du klarer å få sammen ett oppsett du er fornøyd med uten mitt kjas og mas, men ville bare lufte mitt inntrykk

    Alle gode råd mottas med stor takk Berg. Er ikke akkurat noen guru på motor så jeg lytter gjerne til hva andre har å si

    Mener du at jeg heller bør bruke fk-motoren med 531-topp og en annen kam? Har du forresten et godt råd til hvilken turbo jeg bør gå for? Slik som jeg forstår det så holder ikke den turboen jeg har til å nærme seg 300.

    Kommer nok til å bruke hele vinteren på bilen så jeg har lyst til å prøve å gjøre det sånn høvelig holdbart til banebruk. Det er ikke noe morsomt å stå på treff og mekke.

  5. #255
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Karl Vis post
    Har en fk og en fb. Folket mente at det var mest gunstig å bruke fb-motoren,(med turbo), til rundetidkjøring pga litt høyere kompresjon så da må jo det prøves
    Folket består gjerne av en gjeng med teoretikere her inne Deriblant meg. Men min teori er iallfall at jeg heller ville valgt lavkomp stempel.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  6. Takk mister-klæbu takket for denne posten
  7. #256
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Støtter The Sven på den Mindre sjangs for tenningsbank, og mer driftsikkerthet med mindre komp.. Selvsagt vil det gå utover bunndrag, men som sagt så kan en kam rette opp litt i det

  8. #257
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Og litt mer ladetrykk..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  9. Takk Torra takket for denne posten
  10. #258
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Og litt mer ladetrykk..
    Som sagt !

    En mild porting kombinert med en kam som drar langs hele registeret og oppjustering av ladetrykk, så har du nok en meget artig motor å kjøre rundetider med.. I allefall en god oppgradering fra original ET uten å pantsette hus og bil.. 300 hester er det neppe..

    Ett styringssystem hadde nok også vært på sin plass her om du skal oppgradere mere senere.. Mye fint å velge mellom på markedet! Alt er vel egentlig avhengig av hva pengeboka di sier..

    Hva har du slags effektmål ?

    For 300 hester hadde det vært morsomt å prøvd en liten Garrett eller en Precision turbo, da jeg er usikker på om Comp turbo leverer så småe..

  11. #259
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    FK-motor med 531-topp, blir som ei sykkelpumpe, lav komp, og du må basere deg på turbotrykk, ingenting som funkar til banekøyring.

    Har du tilgang på E85?

    Eg ville ha gått for FB-motoren og brukte nokre kroner på kam, som passar turboen du skal køyre med, og heller brukt innsats på registeret enn å legge igjen blårøyk ut av sving.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  12. #260
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    8.7:1 + 531 topp blir vel noe slikt som 8.5:1 i kompresjon, uten å ha regnet dette ut..

    Gaupe: Påstår du at 8.5:1 i kompresjon er ubrukelig til banekjøring ?

  13. #261
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    8.7:1 + 531 topp blir vel noe slikt som 8.5:1 i kompresjon, uten å ha regnet dette ut..

    Gaupe: Påstår du at 8.5:1 i kompresjon er ubrukelig til banekjøring ?
    Kompresjonen blir 8,2:1. Eg har eit slikt oppsett i 240en min no, og eg vil ha meir kompresjon enn det. Men det spørs jo sjølvsagt kva køyring du skal foreta deg, lange baner med mange rettstrekningar og gir deretter, så er nok eit slikt oppsett glitrande, sikkert heilt greitt om du skal ligge breidt også. Men om du skal gjennom sjikaner, raske nedbremsingar og få opp farta igjen, så er det ein stor fordel å ha eit breiare register enn du får på eit slikt oppsett.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  14. #262
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    www.acr.no <- Teknisk info og bilder av baneoppsettet..

    Volvo 240 Gruppe-A hadde 7.0:1 i kompresjon.. Mange ting man kan kompansere med for å få ett meget kjørbart oppsett selv med lav kompresjon.. Får svare mer detaljert når jeg har bedre tid..

  15. #263
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Volvo 240 Gruppe-A hadde 7.0:1 i kompresjon.. Mange ting man kan kompansere med for å få ett meget kjørbart oppsett selv med lav kompresjon.. Får svare mer detaljert når jeg har bedre tid..
    Dei hadde også mange begrensingar som vi ikkje treng å tenke på, samt at det faktisk står 2011 på kalenderen no.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  16. Takk Ekren, Njål Nilssen takket for denne posten
  17. #264
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    7:1 i komp (og lavere) hører til "spikermomentkurve"-gutta på gatebil som har et brukbart register på 2000rpm... Skal du ha veldig kjørbart register ville jeg bygd en ganske så grei sugis, kjørt 9:1 i komp og kjørt ala 0,6 ladd med en Lysholm-skruekompressor. Den ladder fra første rpm, "fader" ikke ut på høyere turtall (som amerikanske møkka-saker gjør) og har en adiabatisk effektivitet like høy som de fleste turboer vanlige dødelige har råd til... Den kan kjøres kontinuerlig med 1 bar ladd, og er ikke for dyr heller... Sist jeg sjekka kosta en en flunkende ny 1600AX ca. 14k fra Enem i Sverige. Lysholm(r) er opprinnelig svensk, og var inntil i fjord eid av Svenske OPCON. Lysholm ble solgt til Amerikanske Vortech i fjord, men det er fortsatt samme kompressorene, og kommer til å forbli det (dvs at de ikke ender opp som noe crappy "root's"-opplegg). Selv Amerikanerne har fått opp øynene, for den "glemte Svenske"...

    Og ja du MÅ ha intercooler, selv om den er veldig effektiv, blir all luft som blir komprimert varm...

    Bør få fin respons også
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. #265
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Nå var kompresjonen vi snakket om 8.2:1 vs 9.3:1, nevnte kun 240 gruppe a fordi det er banekjøring med meget lav kompresjon..

    Forsto det litt slik at han hadde planlagt å hive sammen en motor av det han fant i garasjen og litt her og der.. Ikke som at han skulle bygge seg en gjennomført banemotor med kompressor.. ?

    Spørs selvfølgelig mye hva han har tenkt å legge i motor (og gir) !? Har du tenkt å bruke ET innsprøytninga eller bygge deg datasprut ?

  19. #266
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Nå var kompresjonen vi snakket om 8.2:1 vs 9.3:1, nevnte kun 240 gruppe a fordi det er banekjøring med meget lav kompresjon..

    Forsto det litt slik at han hadde planlagt å hive sammen en motor av det han fant i garasjen og litt her og der.. Ikke som at han skulle bygge seg en gjennomført banemotor med kompressor.. ?

    Spørs selvfølgelig mye hva han har tenkt å legge i motor (og gir) !? Har du tenkt å bruke ET innsprøytninga eller bygge deg datasprut ?
    Nei jeg bare tenkte som så at; om han skulle ha i duren 300hk og allikevel må handle ny turbo, så kunne en lysholmskrue like gjerne være et bedre alternativ Spørs vel om det går meds std. ET program i affal... den er vel ikke akkuratt mappa for trykk i fra 0...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #267
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Nei, jeg ser absolutt fordelen med kompressor! =) I allefall med tanke på register.. Vil jo alltids gå noen hester til å drive rundt kompressoren, samt at å ladde mye med kompressor gjerne kan bli ett problem (?)

    Spørs bare om ET innsprøytninga blir litt pinglete og feilprogrammert i den sammenhengen ja!
    Sist endret av Berg Performance; 21/08/11 kl 18:38

  21. #268
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Nei, jeg ser absolutt fordelen med kompressor! =) I allefall med tanke på register.. Vil jo alltids gå noen hester til å drive rundt kompressoren, samt at å ladde mye med kompressor gjerne kan bli ett problem (?)

    Spørs bare om ET innsprøytninga blir litt pinglete og feilprogrammert i den sammenhengen ja!
    Lysholm skrue suger ikke noe betydelig mere effekt enn en turbo gjør... husk en turbo lager mottrykk som gjennom div ulemper sørger for mye hestetap den også, En kopressor lager ikke økt mottrykk (med mindre man har en restriktiv eksos), og siden en lysholmskrue har like stor adiabatisk effektivitet som de fleste turboer lager den ikke så mye varme heller ift trykket den leverer. Lysholmkompressorer har i motsettning til de fleste andre typer "lignende" kompressorer, internkompresjon. Og den tåler fint 1,2bar ladd kontinuerlig

    Intercooler må man ha som på turbo uansett... all luft som blir komprimert blir varm
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  22. #269
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Nå var kompresjonen vi snakket om 8.2:1 vs 9.3:1, nevnte kun 240 gruppe a fordi det er banekjøring med meget lav kompresjon..

    Forsto det litt slik at han hadde planlagt å hive sammen en motor av det han fant i garasjen og litt her og der.. Ikke som at han skulle bygge seg en gjennomført banemotor med kompressor.. ?

    Spørs selvfølgelig mye hva han har tenkt å legge i motor (og gir) !? Har du tenkt å bruke ET innsprøytninga eller bygge deg datasprut ?

    Planen var først og fremst å bruke det jeg har tilgjengelig av motor og drivverk og kanskje koste på meg en bedre turbo. Det må nå vel være mulig å nærme seg 300hk uten å måtte bygge ny motor og full pakke? Har jo kjørt en del sammen med biler som har rundt 300+ og det er jo ikke SÅ stor forskjell rundt banen. Målet er uansett at bilen i alle fall ikke går dårligere enn den har gjort til nå.

    Er litt usikker på det med innsprøytingen. Har lyst på datasprut men er ikke så giret på å gjøre dette selv. Kan vel bare mekke sammen bilen med ny motor, levere den til deg med den utpå vinteren og så har du den klar til vårtreffet?

    Flyfaen, du har mange gode ideer og befinner deg som vanlig ca 26 nivåer over det jeg hadde tenkt

  23. Takk The Sven, Wrasko takket for denne posten
  24. #270
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Karl Vis post
    Planen var først og fremst å bruke det jeg har tilgjengelig av motor og drivverk og kanskje koste på meg en bedre turbo. Det må nå vel være mulig å nærme seg 300hk uten å måtte bygge ny motor og full pakke? Har jo kjørt en del sammen med biler som har rundt 300+ og det er jo ikke SÅ stor forskjell rundt banen. Målet er uansett at bilen i alle fall ikke går dårligere enn den har gjort til nå.

    Er litt usikker på det med innsprøytingen. Har lyst på datasprut men er ikke så giret på å gjøre dette selv. Kan vel bare mekke sammen bilen med ny motor, levere den til deg med den utpå vinteren og så har du den klar til vårtreffet?

    Flyfaen, du har mange gode ideer og befinner deg som vanlig ca 26 nivåer over det jeg hadde tenkt
    Lysholmkompressor er da ikke noe avansert!? lettere å mappe enn turbomotor også
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  25. #271
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mai 2010
    Sted
    De indre bygder men veldig ytre
    Innlegg
    295
    Antall takk

    Standard

    pris er det på sånn kompressor da?
    242 1,9l 78

    X: 5x 7serie
    Høvåg Blårøyk Forening

  26. #272
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vik93 Vis post
    pris er det på sånn kompressor da?
    Ala 14k for en 1600AX fra ENEM... får nok MYE glede av en slik kompressor så jeg ville sagt det er verdt det, samt de varer lenge også Dog blir nok billigere om du kjøper den direkte fra Vortech, som nå har kjøpt Lysholm.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  27. #273
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Det kan godt være at Lysholm er the shit men slike banebrytende opplegg overlater jeg til noen andre. Gjerne folk med et firma i ryggen som gjør at de slipper å bruke husholdningsbudsjettet på bildeler

    Litt av tanken bak denne bilen var å holde det på et lavbudsjettnivå. Jeg ser for meg at med en gang man begynner å gå egne veier så koster det fort mer enn det smaker. En annen ting er at når ting blir for omfattende så er det mange prosjekter som har en tendens til å fade ut og ikke bli noe av. Vil jo ikke se bilen ende opp som et rullende chassis på autodb

    Har kommet litt i gang på bilen igjen etter helgens festival. Blir mindre og mindre stash rundt ground zero:







    Varmeapparatet fikk mye juling og må nok kastes:




    Som ei ribbet høne:


  28. #274
    Registrerte brukere Volvo-Lars sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Orginal-varmeapparat hiver du ut og erstatter med ett lite ett fra Summit.

  29. #275
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    God ide`, har du noen du vil anbefale? Var jo et bra utvalg de hadde.

  30. Takk Vik93 takket for denne posten
Side 11 av 20 FørstFørst ... 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •