Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  77
Side 1 av 20 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 494

Tråd: Karl: Volvo 740 BTCC

  1. #1
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard Karl: Volvo 740 BTCC

    Etter å ha vært på ACR Sommertreff 2005 som tilskuere bestemte min bror og jeg oss for å kjøpe en bil for å være litt mer aktive deltakere på neste treff. Vi kom over en original 740tic 85modell som vi fikk overta for en symbolsk sum. Bilen hadde stått ubrukt ute i flere år og utvendig bar den preg av dette. Innvendig og teknisk var den forbausende bra. Kilometerstanden var litt over 220 000 så den var langt fra utslitt, heller så vidt innkjørt.

    Målet med prosjektet vårt var å med enkle midler få oss en bil som vi kunne bruke til banekjøring. Det var også meningen å holde det hele på et passelig useriøst nivå og det tror jeg vi har klart fint.



    Utgangspunktet:













    Etter at vi fikk tak i en plass å mekke gikk broderen straks i gang med å ribbe bilen. Det er han som har stått for hovedparten av jobben med bilen. Ved å fjerne alt unødig interiør fikk vi ned vekten betraktelig i forhold til original.







    Alt av asfaltplater ble også fjernet og bilen ble pusset og lakkert innvendig.







    Til slutt så det ut som dette innvendig:










    Motormessig hadde vi i første omgang ikke de aller største planene. Vi monterte Vikingchip, åpent luftfilter, justerbart turbotrykk og ny justerbar bensintrykksregulator. Vi laget også helt nytt 3" eksos fra turbo og ut på siden ved bakhjul.










    Så var tiden inne for en eksteriør oppgradering. Planen min var å bare spraye bilen sort eller noe lignende men det hadde ikke broderen noe sansen for. Etter en liten brainstorming fikk vi en ide om å lage en slags 740 utgave av en btcc-bil. Vi brukte 850btcc i 1996 utgaven som Kevin Burt kjørte som utgangspunkt. Dette var broderens første lakkjobb og det ble mye arbeid med all maskeringen. Har mistanke om at det er mest folie på de originale btcc-bilene. Lakkeringen foregikk under svært kummerlige forhold men siden vi ikke var ute etter noe utstillingslook så gikk det bra. Racingfinish er tingen.

    Jeg er i ettertid glad for at vi gjorde bilen litt anderledes enn de fleste andre gamle volvoer. Gammel volvo med «ulv i fåreklærlook» er oppbrukt for mange år siden så vi tok det i en helt annen retning.























    Å finne tak i en hekkspoiler som lignet på btcc-spoileren viste seg å være umulig. Løsningen ble å lage en selv. En blikkenslager laget selve vingen i tynn aluminium og resten av delene laget vi selv.










    Understellet ble oppgradert med tidenes billigste senkesett med dempere fra Sverige. Settet var med ikke tuv-godkjente fjærer og Sachs advantage dempere. Dette har i ettertid vist seg å fungere helt utmerket på bane.


    Som alle andre prosjekttråder, det obligatoriske fjærbildet:







    Så kom dagen da bilen var ferdig lakkert og skulle se dagens lys. Legg merke til høyden til tross for at senkefjærene er montert. Bilen er betraktelig lettet i forhold til originalt:











    Den første delen av dekoren ble montert av en ekspert:






    Slik ble den etter første runde med dekor:











    Produksjon av hjemmelagede øyelokk i hvit plast.





    Resultat:







    Så var tiden inne for jomfruturen til Mo i Rana og ACR.












    Treffet gikk stort sett fint. Et reimhjul som løsnet og en intercooler som ikke tålte trykket var vel de verste tingene.










    Etter treffet kjøpte vi inn en alucooler slik at ikke det skulle være et svakt punkt lenger.







    Fikk tak i et alureimhjul som også ble montert. Ble litt kluss med at reimene ikke passet etterpå men det løste seg etterhvert med litt ombygging strammingen til dynamoen.










    For å få en litt mer komplett btcc-look på bilen måtte vi ha andre felger. Super dtm ser greie ut og er ikke så ulike bbs-felgen som ble brukt på 850, om man ser bort fra kanten da.










    Originalen:







    Når det gjelder mekking og klargjøring av bilen så har det blitt som en liten tradisjon at vi hiver oss til et par dager før den skal brukes. Dette har vært hektisk men har fungert greit hittil.

    Etter det første treffet har det gått slag i slag med forbedringer og banekjøring.


    Midlertidig camp på utsiden av banen kvelden før treff høsten 06.






    Bytting av clutch. Fikk låne verkstedplass av Volvo siden de hadde solgt oss feil deler:






    Stemningsbilde fra leiren:










    Det ble fort klart at bremsene ikke holdt mål til kjøring på bane. De originale Bremboskivene slo seg som åttetall og klossene forsvant rimelig kjapt. En oppgradering var tvingende nødvendig og nye skiver og klosser ble bestillt. Tradisjonen tro fikk vi både feil skiver og klosser. Er alltid noe trøbbel når man bestiller deler til denne bilen. Første utgaven av 740tic er visstnok en blanding av 760 og 740 har senere forskning avslørt. Dette ga oss trøbbel da det ene hjullageret røk på et treff. De var nemmelig av samme type som 760 og var ikke å oppdrive noe sted. Løsningen ble da å bytte hele fjærbeinet. Fjærbein ble forøvrig skaffet til veies av noen hjelpsomme lokale karer som alltid kjører,(som gale), på ACR.



    Feil klosser:








    Vi monterte så truetrack da det var håpløst å få noe fart ut av svingene da det ene bakhjulet bare spant hele tiden.










    Litt mere senking, (ja vi kappet fjærene), og ombygging av den fæle hekken var neste på programmet. Vi brukte plast fra bakfangeren til en Honda civic på sidene og laget til en fake diffuser ala Heico odin s4 bak. Det ble litt sånn love it or hate it. Etterhvert er planen å fjerne reservehjulsbaljen og få til en plan underside og en skikkelig diffuser.














    Sideskjørtene er forresten fra en BMW. Var en kar som kastet dem bort til oss da vi dreiv på med bilen.









    Klar for utkjøring på banen:






    På dette treffet fikk vi en større lekkasje fra oljereturen. Etter x antall byttinger av pakninger og prøving av forskjellige pakningsstoffer fant vi ut at en sprekk i røret var synderen. Etter å ha sveiset dette var det tut og kjør igjen.










    Lagerhavari med påfølgende bytte av fjærbein:






    Endelig dukket de rette bremsene opp og ble øyeblikkelig tatt i bruk:







    Pitlane sett fra innsiden:






    Racinglook:






    Stussene fikk kjørt seg i svingene pga mye krenging. Nytt og tjukkere stabstag foran ble bestillt.







    En kamerat laget en «cars» utgave av ticen:






    Vinterlagring:






    Nye friske deler:










    Veltebur ble kjøpt inn med PK Racing`s flyvetur etter langstrekka på ACR friskt i minne:







    Stabstag montert:






    Ny oljeretur:







    Tilpassing av bur:






    Takluka ble fjernet for mindre vekt, få buret høyere og for å få bedre plass når man kjører med hjelm.











    Momorattet ble byttet ut. Det var fint å se på men ubrukelig til banekjøring. Det nye i semsket var en stor forbedring:








    Stemningsbilde fra utsiden av ACR:







    Kø før treff:






    Campen vår:






    Pitlane:






    In action:










    Starten av langstrekka:










    Leirkos:







    Fotoshoot på Saltfjellet:








    Nye deler:






    Kjøpte inn ispigger for litt vintersport. Ble ikke tid til å prøve dem i vinter men vi prøver igjen til neste:





    Felger til pigghjulene:







    Til årets treff ble det innkjøpt slicks:










    Siden vi skulle bruke slicks ,og fordi det absolutt var på tide, byttet vi ut foringene med superflex. Det utgjorde en enorm forskjell på kjøreegenskapene på banen.






    Enda det er en 85modell så er alle boltene i understellet som nye og stengene er fulle av tectyl:





    Noen gamle foringer:






    Litt ekstra dekaltrimming:









    Kjeramiske bremseklosser kjøpt inn, (de til høyre). Utgjorde en merkbar forskjell og kan virkelig anbefales. Kjører lange pass og bremsene er like skarpe hele tiden. Bittet ble også merkbart bedre.













    Montert stag mellom dempertårnene i det strøkne motorrommet vårt:







    Klar for takeoff til årets treff:






    Lavt deltakernummer i år:






    Årets utgave klar for utkjøring:






    Oppe på nordpolen,(høyeste punkt på ACR):







    Leirkos, legg merke til de fancy festepunktene for telbardunene:






    Påmeldt til timeattack:








    Ensom svenske blandt japanske superbiler i timeattacken:






    Slicksene fikk kjørt seg:










    En knekt bolt på utblåsen sørget for en kraftig eksoslekkasje. Denne smeltet dekselet og gjorde registereima farlig myk. Dette ble ikke ille før på søndagen så det var ingen fare.







    Klar for hjemturen etter en ultimat helg på ACR med pent vær og masse kjøring:





    Planer videre er ,som sagt tidligere i tråden, å forandre på hekken og muligens oppgradering av motoren. Må i allefall ha ut toppen for å borre ut den knekte bolten. Det er kanskje enklere å bare bytte motor Den gamle ET-motoren har vist seg å være utrolig holdbar. Vi har kjørt med ca 1 bar hele tiden, (med unntak av den gangen den gamle cooleren ble sprengt).

    Har liggende en komplett FK som muligens blir puttet inn. Vi får se hva det blir tid til i dagene før neste treff. Om det blir en runde til i høst blir det nok bare et skippertak noen dager i forveien som vanlig.

    Håper at vi har vist at det er mulig å ha det gøy på bane uten å pantsette hus og heim. Bilen funker utrolig fint og lager ikke kø på banen til tross for at den har stiv bakaksling
    Sist endret av Karl; 31/08/15 kl 06:52

  2. Takk TurboTor takket for denne posten
  3. #2
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Veldig bra, denne tråden var etterlengta, ikkje tvil om at det er lagt ned ganske mykje innsats og tid her
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  4. #3
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Husker denne godt fra ACR i 2007 da jeg var der!
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  5. #4
    Registrerte brukere Testdriver sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    967
    Antall takk

    Standard

    Denne så jeg på treffet ja, snasen bil
    X: 1995 945 Lt
    X: 1986 745 Tic

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    856
    Antall takk

    Standard

    Lurte lenge på hvem som hadde denne ja!
    Spesiel 740, som vekker stor oppmerksomhet rundt banen.

    Men denne syns jeg var god:

    Bilen funker utrolig fint og lager ikke kø på banen til tross for at den har stiv bakaksling
    Haha!
    Volvo V70 T5 99`
    Volvo 940 LT 97`

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Innlegg
    853
    Antall takk

    Standard

    Tøff bil og utrolig bra tråd, morro lesning med mye bilder og info
    Bmw e34 520i
    Volvo 760 Cruise bil.
    Volvo 240 Turbo! - Solgt
    Volvo amazon 70m Prosjekt!
    Bmw e34 535i - Solgt ,Bmw e30 turbo banebil - solgt

  8. #7
    Registrerte brukere Volvo-Lars sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Morsom bil Kult at noen tar en litt anderledes stil på bilen.


    Imponerende at en 230et og en m46 holder så lenge Ikke mye turtallsperre å røsking i skifter'n der, hehe


    Jeg fikk litt arbeidløst på min egen 7serie jeg nå

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Der var denne ja, usikker på om det var deg eller broren din jeg pratet med ved min raserte 245?

    Gikk og gløttet på denne etterpå, må si jeg har virkelig sansen for denne bilen!

    Og jeg hadde vertfall ikke sjangs og holde følge med 245n
    99" Volvo S80
    09" Polaris Assault RMK 800
    98" Kawasaki ZX6-R
    88" Opel Senator 3.0, å en stygg astra..
    X: 92" Nissan patrol Y60, 93" Volvo 245 Turbo, 86" 240, 80" 242.

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Denne var tøff

    tror jeg må få ræva i gir og skru litt snart jeg også

  11. #10
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 940pearl Vis post
    Lurte lenge på hvem som hadde denne ja!
    Spesiel 740, som vekker stor oppmerksomhet rundt banen.

    Men denne syns jeg var god:



    Haha!

    Kjører greie rundetider enda vi ikke har øhlinsdempere heller Har aldri forstått meg på folk som kjøper dempere for 50 000 for å kjøre på en bane som er mere slett enn stuegulvet.

  12. #11
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo-Lars Vis post
    Morsom bil Kult at noen tar en litt anderledes stil på bilen.


    Imponerende at en 230et og en m46 holder så lenge Ikke mye turtallsperre å røsking i skifter'n der, hehe


    Jeg fikk litt arbeidløst på min egen 7serie jeg nå
    Prøver å holde turtallet under 6000 og med litt riktig giring så holder det meste

  13. #12
    Registrerte brukere viktors sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    411
    Antall takk

    Standard

    Nå vet ikke jeg hvordan effektkurven er på ET motoren, men det er vel ikke så mye mer å hente over 6000 heller?
    Stilig prosjekt! Ser bra gjennomført ut og.

  14. #13
    Registrerte brukere Testdriver sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    967
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av viktors Vis post
    Nå vet ikke jeg hvordan effektkurven er på ET motoren, men det er vel ikke så mye mer å hente over 6000 heller?
    Stilig prosjekt! Ser bra gjennomført ut og.
    Nei det stemmer, dabber av mot toppen av turtallsregisteret
    X: 1995 945 Lt
    X: 1986 745 Tic

  15. #14
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av RAN Racing Vis post
    Der var denne ja, usikker på om det var deg eller broren din jeg pratet med ved min raserte 245?

    Gikk og gløttet på denne etterpå, må si jeg har virkelig sansen for denne bilen!

    Og jeg hadde vertfall ikke sjangs og holde følge med 245n

    Var meg du snakket med. var alene på treff denne gangen. Synd med den bilen din

  16. #15
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av viktors Vis post
    Nå vet ikke jeg hvordan effektkurven er på ET motoren, men det er vel ikke så mye mer å hente over 6000 heller?
    Stilig prosjekt! Ser bra gjennomført ut og.

    Er ikke noe å hente over 6000 nei men det er fort gjort å havne over i kampens hete

  17. #16
    Registrerte brukere rustan sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    Veldig morsomt prosjekt ser det ut som!
    -95 Audi A6 2,5 TDI (brukis med treski)
    -92 Nissan Skyline R32 3,0 Twin Turbo (Driftebil)
    -89 Volvo 245 GL Orginalare (solgt)

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    856
    Antall takk

    Standard

    Er du fra Bodø eller?
    Volvo V70 T5 99`
    Volvo 940 LT 97`

  19. #18
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 940pearl Vis post
    Er du fra Bodø eller?
    Nei, bor i Meløy.

  20. #19
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Stilig prosjekt dette

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    33
    Antall takk

    Standard

    Det er når jeg leser prosjekter som denne jeg får skikkelig inspirasjon, sikkert fordi bilen min er veldig ulik lik. Fortsett så jeg kan fortsette også

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Tøft
    One Ring to rule them all

  23. #22
    Registrerte brukere Devils sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Du Karl du Karl ka det er for noe du skriver:P

    Fjærbein ble forøvrig skaffet til veies av noen hjelpsomme lokale karer som alltid kjører,(som gale), på ACR.


    Hehe Hva meg som ordna dela til deg da jeg hadde Den svarte Volvo 945turbon

    men i år kjørte vi 240turbo og tok girkassan.

    Hva nu like hyggelig som altid og hils på deg.

    Det er ikke fult på tanken før det renn over:P
    Litt for mange biler oppover tia

  24. #23
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    @Karl: ser egentlig mere ut som en 760 du brukte som utgangspunkt med tanke på grillen, felgene og alt sånt, men det står jo 740 på bakluka så jeg blir litt forvirra har du egentlig sjekka chassinr å sjekka at det er en 740 og ikke en 760? bakluka kan jo ha vert bytta en gang eller ti
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  25. #24
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Devils Vis post
    Du Karl du Karl ka det er for noe du skriver:P

    Fjærbein ble forøvrig skaffet til veies av noen hjelpsomme lokale karer som alltid kjører,(som gale), på ACR.


    Hehe Hva meg som ordna dela til deg da jeg hadde Den svarte Volvo 945turbon

    men i år kjørte vi 240turbo og tok girkassan.

    Hva nu like hyggelig som altid og hils på deg.

    Det er ikke fult på tanken før det renn over:P


    Dere er ikke tamme utpå banen nei, glemmer ikke da dere herja med den grå 142`en for en stund siden

    Det er alltid like hyggelig å treffe på dere også.

    Er ikke fullt på tanken før det renner over nei, hehe

  26. #25
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    @Karl: ser egentlig mere ut som en 760 du brukte som utgangspunkt med tanke på grillen, felgene og alt sånt, men det står jo 740 på bakluka så jeg blir litt forvirra har du egentlig sjekka chassinr å sjekka at det er en 740 og ikke en 760? bakluka kan jo ha vert bytta en gang eller ti
    Hei. Skjønner godt at du lurer på det. Den første 740tic var et sammensurium av 760 og 740. Mest som en 760 med 740 motor sånn som jeg ser det. Er ikke lett når man skal ha tak i deler til den. I motorommet er det faktisk et klistermerke som det står begge betegnelsene på men det er nå en 740 tic da. Den er utstyrt med både
    ABS
    og antispinn, (utkoblet selvfølgelig ). Om du enda ikke har noe tro på meg kan du jo sjekke regnr på den: YT24377. Det har ikke vært byttet bakluke på bilen. Eneste som er byttet er førerdøra. Det var litt rust nederst på den og vi hadde tilgang til en ny.

Side 1 av 20 1 2 3 11 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •