Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 100

Tråd: Th3-1Nonly - S80II *Project Stealth Bomber*

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #17
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Nei har vært veldig stille, ikke for det bedre heller.
    Vi har vært inne i en "great depression" i huset, kjøpte oss leilighet ifjor sommer, mye krangling med jobben til kvinnfolket, mye permiteringer og hva du enn kunne tenke deg. Men det er vel noe vi alle opplever før eller siden i livet.
    Jeg har også sporet litt av med et metrisk tonn av andre prosjekter, så jeg hopper litt mellom de etterhvert som tiden går.
    Men for å gi en re-cap av hva som har blitt gjort med bilen, ikke noe stort, men noe jeg angrer på at jeg ikke tok bilder av. Godt mulig det også ligger på den andre telefonen når jeg tenker meg om....
    Uansett, jeg fikk endelig ut fingern og fikk godkjent senkesettet, tok en hjulstillingskontroll og fikk beskjed om at det var på håret at det ikke gikk fordi det virket som bilen hadde fått seg en kraftig smell i framstillingen slik at det skillet på nesten 1 grad i camber... Så dette må jeg kikke mer opp i når jeg tar den årlige servicen i Årjäng. Summa summarum, det er godkjent, så det neste som stod for tur var EU-kontrollen vi alle elsker.
    Fikk feil på Bremsene fremme, de var for rustet og Bremsene bak hang. Da var jeg allerede på 2mnd overtiden fra vegvesenet, mandagen ville de tatt skiltene mine, og dette var en Fredag.... Så da var det et kav å prøve å få tak i skiver og klosser i tide. Klarte å få tak i dette i Haugesund, men jeg var overasket over hvor dårlig tilgjengeligheten på bremser til denne bilen var. Det eneste jeg gråt over var prisen, men det er vel en form for karma for å ha utsatt det så lenge.
    Så rett hjem, rett på kjøkkenbenken, splitter nye skiver, klar til et strøk maling.


    Tre strøk med varmebestandig bremselakk senere, og det nærmer seg.


    Jeg var ganske sloppy med hvordan jeg distribuerte malingen, kjørte over skivene etterpå med Acetone og Superclean for å få bort fett og maling på bremseflaten. Så nå bør vel dette holde en stund.


    Når jeg først hadde tatt det av og sett litt mer på det så kan jeg se hva de snakker om, i direkte sammenligning så ser man klart forksjeller.


    Byttet om klossene også, det gjør litt vondt i sjela å kjøre med vanlige støvbomber, men det får gå frem til sommern kommer.


    Alt i alt så ser det mye bedre ut enn det det gjorde, og bilen er nå godkjent uten en eneste feil.



    Bremseklossene hang bak på begge sider, verkstedet var kjappe med å mene at dette var caliperne, men snakket med Volvo og de hadde helt andre tanker, så fulgte hva de foreslo med å moe opp klossene og klavene. Klossen satt som støpt i klavene inntil skivene, så det var ikke rart at de fikk feil på bremsetesten. Så moet det opp, slipte og smurte banene med copper paste og problemet var borte, en veldig lett jobb, men så fort det innebærer å ta av dekk så er det helt grusomt.

    Dørlåsen venstre bak har også køddet noe voldsomt helt til jeg fikk samlet opp nok ork til å prøve å fikse det. Det var et problem som begynte plutselig, alarmen på bilen gikk stadigvekk og stod og blinket i flere timer ifølge naboene, minst èn gang til dagen. Jeg fikk heller ikke låst den med å trykke på nøkkelen fordi den trodde at døren alltid var åpen. Så en liten microswitch hadde antekeligvis tatt kvelden inni selve låsen. Noen dager var dette verre enn andre, eneste måten å låse den på var å låse alle dører fra innsiden, gå ut førerdøren, og låse med den lille nøkkelen du kan trekke ut. De dagene det pisseregnet var et mareritt...
    Så jeg fikk endelig tatt tak i det, åpnet hele låshuset til døren, plukket det i småbiter og kortsluttet alle microswitcher som fikk døren til å tro at den var åpen. Jeg skulle gjerne byttet det ut med nye deler, men de hadde brukt en form for lim som har smeltet sammen med plasten huset er laget av. Så det er ikke fysisk mulig å fikse uten å først ødelegge. Så jeg tok bare en snarvei, satte alt tilbake slik det var, og endelig kunne jeg bruke nøkkelen til å fjern låse bilen igjen!

    Bilen maser om at kjølevæsken er lav, men kun når bilen er kald, så jeg tenkte å toppe dette opp og bli ferdig med det. Men jeg gav litt opp etter at en hel flaske med konsentrat hadde åpnet seg i bagasjerommet og spillt ut alt innhold......Så da fikk det bare være om den skulle være så vanskellig, dette blir volvo sin jobb siden jeg ikke klarer å frakte en slik flaske uten at det går galt engang....

    På den gode siden, bilen bruker mindre drivstoff. Sånn nede i 7.8 /100km ved blandet kjøring sammenlignet med 11.3 når jeg først kjøpte bilen. Den skriker ikke lenger fordi bremsene henger, og den er fullstendig godkjent og lovlig i papirene!
    Jeg klarte også å gå glipp av en utrolig god deal på en S80 delebil med manuell girkasse til 20k, men den muligheten dukker forhåpentligvis opp igjen før eller siden.

    Neste på tapetet er å få ferdig luftfilter boksen, skifte eksos siden sveisen i flensene etter DPF har begynt å gi seg (3" all the way!), Rengjøre turbo og sørge for at VNT beveger seg igjen, skifte fôringer, lime den El tråden igjen, og en liten bonus som jeg holder for meg selv for øyeblikket. Det er godt å være tilbake igjen.

    Oh, og jeg scoret noen Originale Vertini felger til en hundrings.
    Sist endret av th3-1nonly; 27/05/16 kl 10:49

    '07 Volvo S80II D5 Summum

Lignende tråder

  1. E.Winjum - 2007 V70N 2,4D Summum. Til salgs!!
    By E.Winjum in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 156
    Siste post: 03/08/17, 18:55
  2. S: C70 2007 D5 Summum
    By aarnes in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 19/08/13, 11:32
  3. trulskromke - C30 2007 Summum *Byttet inn*
    By trulskromke in forum C30 / V40II / XC40 / S40II / V50 / C70II
    Svar: 60
    Siste post: 29/05/13, 20:29
  4. SOLGT: Volvo V70 D5 Summum 2007 (meget velutstyrt) kr 330.000
    By SagaPer in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 30/01/11, 22:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •