Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  667
Side 103 av 206 FørstFørst ... 3 53 93 101 102 103 104 105 113 153 203 ... SisteSiste
Viser resultater 2.551 til 2.575 av 5126

Tråd: Kodja/Byneset Customs 242 TURBO: B230+16VTurbo: starta

  1. #2551
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Skal vel ikke handle på realcar i nermeste fremtid?

  2. #2552

  3. #2553
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Fikk gavekort på 1000kr der

  4. #2554
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    hehe bare å handle noe random stuff det da gutt

    driver og fikser dysemotstander på lh nettet nå men mangler en kabellengde før jeg kan ferdigstille det. bilder kommer når det er done

  5. #2555
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg laget en grei HOW TO DYSEMOTSTAND på LH2.4 motornettet. i og med at den som ligger i A-FK\F guiden er Totalt Ubrukelig slik den er... kommer til å lage en mye mer detaljert og brukelig guide for totalt nybegynner som meg selv

    __________________________________________________ _____________


    man finner først fram diverse nødvendig utstyr.
    6 og 10mm krympestrømper.
    kontakter med delenr: 964197 + 964198 og dertil egnede\tilhørende kabelsko du får tak i på volvoforhandleren.
    skjøtestykker og kabelskotang\leatherman + varmluftspistol el.l.
    eventuelt en original Dysemotstand fra FK\FT motor i 940. det finnes også motstander som fåes kjøpt hos elektrogrosister men det tar ikke jeg å blander meg inn i.
    jeg forlenget dysemostandenes kabling med 1,5meter. 1,5# kabel på de tynne grønne som går til dysene og 4# til den tykke grønne som kommer fra hjernen.


    man tar da frem LH2.4 motorledningsnettet og finner de 4 dysemotstandene. sammen med de ligger to kabler med ringkabelsko på. de med ringkabelsko er jording.


    kapp opp plasten inn mot den innerste kontakten som går til en føler.


    du finner da denne samlingen med Grønne kabler der du har kuttet opp sort isolasjonsstrømpe. den tykke er fra hjernen. den forgreiner seg ut til de 4 tynnere grønne kablene til dysene.


    fjern isolasjonen.


    kutt de opp fra hverandre og avisoler så man kan koble det sammen med nye kabler.


    her har jeg da brukt skjøtestykker for å koble sammen de grønne dysekablene med de kablene jeg forlenger med. dra litt i kablene i begge ender for å være sikker på at skjøten sitter godt!! hvis ikke risikerer du å feilsøke deg grønn hvorfor dysene ikke fungerer senere er jeg dønn sikker på, i tilfelle kablene skiller seg inni der


    tre på 6mm krympestrømpen over skjøtestykkene.


    varm opp krympestrømen så den: NETTOPP KRYMPER over skjøtestykke og "forsegler" inngangen til det og forhindrer skitt og fukt å komme så lett inn.


    tre så innpå en 10mm krympestrømpe som dekker de 4 kablene fra dysene og krymp den inn.
    tre etterpå innpå flere 10mm krympestrømper som starter og tar med seg den tykkere kabelen fra hjernen og skjøten der inn og samler de inne i den 10mm krympestrømpen.


    ca 1,5 meter etterpå har du dette ferdig krympet sammen og forlenget.


    sett på dertil egnede\tilhørende kabelsko på de avisolerte kablene fra dyser og hjernen.


    tre på litt 6mm krympestrømpe så du dekker kabelskoene. så du er sikker på at det ikke er noe kabelrester som tar i hverandre på mystisk vis og skaper problemer senere. + det forhindrer litt skitt og fukt å komme innpå.


    ferdig satt inn i kontakten til dysemotstanden. VIKTIG!!!! DEN TYKKE FRA HJERNEN SKAL I MIDTEN!!! Hjernen til motoren tar skade av å bli forsøkt startet uten at den har riktig motstand gjennom den tykke -> dysemotstanden -> tynnere kablene til dysene.
    de andre tynne kablene kan du sette hvor du vil rundt. de er bare en blind forgrening til dysene fra den tykke.


    så tar du dysemotstanden, i dette tilfelle en original fra FK\FT motor fra 940. byttet ut den grå\mørke gamle kontakten på dysemotstanden med en ny og blank hvit for syns skyld. VIKTIG!!!! DEN KABELEN SOM KOMMER FRA MIDTEN AV DYSEMOTSTANDEN SKAL MØTE DEN TYKKE FRA HJERNEN I DET ANDRE KONTAKTSTYKKET!!! ellers har det ikke noe å si hvor de andre settes så lenge de kommer til kablene som er i det andre kontaktstykket.


    ferdig koblet sammen og klar for langvarig bruk igjen.


    så var det å få samlet og ordnet opp i kabelstyret der du i starten klipte opp krympestrømpen som satt rundt kablene i utgangspunktet.


    jeg tok sort isolasjonstape\elektrikertape rundt og samlet kablene og brukte den rundt plasten som satt der og ble kuttet opp. brukte nesten en hel rull. får se hvor holdbart der er i lengden men ser og fungerer bra slik det sitter nå i alle fall.


    der har du da et LH2.4 motorledningsnett som er klart til å kobles opp på en FK motor i 240 f.eks.

    Edit!!! Viktig!!! Har nå endret koblingene slik at dysemotstandene står på + siden av dysene som så mange har påpekt det skal være. Fjerner ikke de bildene som ligger over her da forklaringene blir litt borte men her er tilleggsendringene så se bort fra kappingen av den grønne kabelen i bildene over her i første innlegg!!!!!!!!!!

    HER KOMMER DE KABLENE DU SKAL KAPPE OG SKJØTE. DEN ORANGE PÅ DETTE UTGAVEN AV LH2.4 NETTET FRA EN 93MODELL 240.

    ¨
    der har man den korrekte skjøten som skal kappes og skjøtes på den allerede ferdige kablingen til dysemotstanden. en stor kabel inn og ut til dyser og to andre uttak jeg ikke vet hvor går. men det er ikke så nøye da disse skal skjøtes inn igjen sammen med strøm videre gjennom kabelstrømpen som går til dysemotstanden.


    skjøt sammen med uisolert hylse.


    krympestrømpe over koblingen. gjerne med lim inni på strømpa..


    skjøt sammen de 4 kablene til og fra dysemotstand\dyser med uisolert hylse.


    tre over krympestrømper. 3mm strømper var ikke nok til å få den helt over pga hylsa ekspanderer i bredden såpass så burde fått tak i større men det er for sent nå... tapa rundt siste mm og la de inni resten så det berger nok.


    HVIS du har kappet den grønne kabelen som er jording så skjøt den sammen igjen og sett over krympestrømpe....


    tok for syns skyld og la den grønne kablingen av dysemotstandene i sorte strømper istede. litt mer nøytralt


    tape det litt sammen så det blir flotters tenker jeg...

    dett var dett. da bør det vell være korrekt ordnet her etter mange år uten nok detaljer og korrekt info
    enjoy! håper guiden her var detaljert nok?!

  6. #2556
    Registrerte brukere Madice sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.039
    Antall takk

    Standard

    Bra noen tar seg tid til å lage How To's!
    Tiguan Exclusive R 2014
    164 '70
    03 Berlingo
    (X)Touran '07 Exclusive
    (X)Audi A4 1.8Ts 99
    (X)740 GL 90

  7. #2557
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Madice Vis post
    Bra noen tar seg tid til å lage How To's!
    halve moroa med å bygge seg godbil det vite hvordan ting er gjort når man begynner å bli dement om et par år allerede begynt å bli glemsk så.... hehe


    skannet inn det nye vognkortet mitt der det står ang senksett og spacere!
    spurte spesifikt om å få skrevet inn de justerbare momentstagene og panhardstaget med det fikk jeg ikke\behøvde jeg ikke sa han på BT... synd men greit nok. så lenge jeg ikke får responsen under EU kontrollen som jeg fikk i år før jeg var å godkjente det... "nei steike det der vil jeg ikke borti! blå justerbare stag her og der, ikke her i huset i alle fall! hadem!" hehe

  8. Takk Jan-Einar Jenssen takket for denne posten
  9. #2558
    Registrerte brukere Madice sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.039
    Antall takk

    Standard

    Hehe sant det. Men bra du tar deg tid, og gidder i det hele tatt! Flott med bilder også! Stå på!
    Tiguan Exclusive R 2014
    164 '70
    03 Berlingo
    (X)Touran '07 Exclusive
    (X)Audi A4 1.8Ts 99
    (X)740 GL 90

  10. #2559
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    er ikke grove kabel fra hjerne som skal inn i midten av dysemotstander. er konstant 12-14v kabeln som skal dit (pga dyser skal ha mindre volt). pga dyser får direkte jording fra hjerne.

    redd du har koblett feil med dysemotstandene dine. er den orange som er 12-14 v som skal i senter på motstand,. ikke grønn/hvit for det er jording fra hjerne. skal ikke sitte motstand mellom hjerne å dyse. da blokkerer motstand lille jordingsignale som kommer fra hjerne. er strømmen som skal senkes.

    minus fra hjerne og pluss konstant 12-14v inn på motstand og ut til dyser
    Sist endret av R.G; 16/02/11 kl 20:56
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  11. #2560
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Innlegg
    439
    Antall takk

    Standard

    Synes du skal legge guiden under "How-To", Tips & Triks, Guider

    ser bra ut dette

    btw så glemte jeg å svare på sms! jeg fikk tak i en nyoverhalt dynamo etter som jeg måtte ha den så fort som mulig

  12. #2561
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    er ikke grove kabel fra hjerne som skal inn i midten av dysemotstander. er konstant 12-14v kabeln som skal dit (pga dyser skal ha mindre volt). pga dyser får direkte jording fra hjerne.
    okeii? spurte om dette i A->FK tråden og fikk bekreftet at det skulle kobles opp slik som dette
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2521&page=3

  13. #2562

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Bra guide, men som fagmann fikk jeg frysninger når jeg så koblingsmateriellet og krympestrømpene du bruker.

    1: Kordeller som stikker ut er dødssynd.

    2: Skal du bruke krympestrømpe bør du egentlig bruke skjøtehylser uten isolasjon. Det gir en mye finere og sikrere skjøt. Ikke avisoler mer enn nødvenig.

    3: Krympestrømpe uten lim er ikke noe særlig å bruke til å forsegle skjøter, men greit for å trekke kabelen inni.

    4: Flatstiftkabelskoene du bruker har jeg sansen for, men da må det brukes riktig verktøy. Kabelen sitter utrolig dårlig om man bare klemmer den flat. Og ikke minst, den bakerste "ringen" på kabelskoen er der for å klemme rundt isolasjonen og ikke på selve kordellene.

    Ikke ment som kritikk, men noen velmente råd siden jeg vet at du har lyst til å ha et kvalitetspreg over bilen din.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  14. Takk Torra, Joakim-G_R takket for denne posten
  15. #2563
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    om den fra midten av dysemotstanden går mot hjernen og de 4 andre går til dysene så har du koblet rett.

  16. #2564
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    okeii? spurte om dette i A->FK tråden og fikk bekreftet at det skulle kobles opp slik som dette
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2521&page=3
    ja men på 240lh 2,4 er det forskjellige farger mot det er i 940 lh. 940 er det grå fra hjerne som er jord og grønn som er pluss som motstand sitter på. og 240lh nettet du har, er 90 modell. og der er grønn fra hjerne - og oransj pluss.

    du ser det under koblingsskjemane som ligger under how to do. se på 1990 240 og pluss orange. også ser du på 1995 940. er 2 stk 1995 940 poster der, se på den andre den er mere lettere å lese.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  17. #2565
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    Bra guide, men som fagmann fikk jeg frysninger når jeg så koblingsmateriellet og krympestrømpene du bruker.
    xxxxxx
    Ikke ment som kritikk, men noen velmente råd siden jeg vet at du har lyst til å ha et kvalitetspreg over bilen din.
    takker!

    joda prøver å få det best mulig med de forutsettninger\kunnskaper jeg sitter inne med her hehe

  18. #2566
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    ja men på 240lh 2,4 er det forskjellige farger mot det er i 940 lh. 940 er det grå fra hjerne som er jord og grønn som er pluss som motstand sitter på. og 240lh nettet du har, er 90 modell. og der er grønn fra hjerne - og oransj pluss.

    du ser det under koblingsskjemane som ligger under how to do. se på 1990 240 og pluss orange. også ser du på 1995 940. er 2 stk 1995 940 poster der, se på den andre den er mere lettere å lese.
    FOCK! må jeg virkelig ta opp skiten og koble om igjen...............

  19. #2567
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    FOCK! må jeg virkelig ta opp skiten og koble om igjen...............
    på side 18 240 1990.

    og side 14 940 1995. den 1995 som er nr 2.
    forskjellige farge kombinasjoner

    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14


    edit: ser u på 1993 240 er det andre farger på pluss kabel igjen, men ser du på all 940 så er det grå fra hjerne og grønn konstant pluss fra til fra motstand
    Sist endret av R.G; 16/02/11 kl 21:17
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  20. #2568
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    KOPIERTE FRA A-FK tråden her. og da ser det jo forsåvidt ut akkurat slik jeg har koblet bare mer og bedre bildeforklaring. skjønner ikke at det skal bli feil da?
    eneste forskjellen der kontra mitt LH nett fra 1993 modellen det er plukket fra er at de røde kablene til dysene er orange. og det er påpekt at det er de grønne kablene og den sammenføyingen der fra 4-1 kabel er den som skal forlenges...

    "Grønne FT/FK dysene har annen motstand enn gule F- dyser, derfor må man lodde inn formotstander i ledningsnettet. Formotstandene er en liten alu klomp med 4 hvite porselensrør og en 5-polig kontakt. Den skal loddes inn i ledningene til dysene. Man klipper opp plastiken rundt kablene og da finner man et skjøtestykke hvor 4 ledninger blir til 1.




    Dersom man ikke har formotstandene kan de kjøpes på volvo (delenr: 3531339) eller her, som er mye billigere:
    6,8 ohm 60-672-19 - Gjør samme nytten, trenger 4 stk. søk på delenummer hos https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do

    - Det skjøtepunktet klipper man opp og skjøter alle 5 lendingene med ca 1 meter. så skal de inn i motstanden. Den kabelen som går videre inn til hjernene MÅ !!! settes på det ledningen som går utenom porselensrørene og forgrener seg inn i de 4 motstandene inne i aluklopen, de 4 lendingene som kommer fra dysene kan settes valgfritt på de 4 resterende punktene i pluggen. Som sagt er det VIKTIG at den ene som kommer fra hjernen kobles på den som går igjennom motsandene. OBS: IKKE start og heller ikke prøv å starte motoren uten formotstandene dersom du skal ha de, styreenhetene tåler ikke feil motstand (ohm) og ødelegges med en gang, snakker av erfaring med bilen til en kompis

    "



    kjenner jeg ble skikkelig matt og demotivert nå om det ikke er rett når det ser kliss likt ut det jeg har gjort som guiden i utgangspunktet skal ha meg til å gjøre..... crap... god natt :(

  21. #2569
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Sagt før, men korleis i helvete er det du brukar skøytehylser
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  22. #2570
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Agrostar Vis post
    Sagt før, men korleis i helvete er det du brukar skøytehylser
    Avisoler ca 5mm av ledningen, dytt inn i ene enden av skjøtehylsa (isolasjonen skal et stykke på innsiden av plastikken på hylsa) og så presser du den ene siden med en godkjent kabelskotang. Så gjør du det samme på andre siden med den andre ledningen. Husk at noen hylsetenger, gjerne de billige, så er det viktig at tanga blir brukt riktig vei på hylsa for at presset skal bli godt nok.

    Røde hylser er til 0.5-1.5 kvadrat
    Blå hylser er til 1.5-2.5 kvadrat
    Gule hylser er til 4-6 kvadrat

  23. #2571
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Du har gjort riktig.

    Jeg loddet heller alt jeg kunne lodde, synes det er mye penere, og virker mindre jalla. Flott uansett at du lager how-to'er Hjelper bra!
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  24. #2572
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Avisoler ca 5mm av ledningen, dytt inn i ene enden av skjøtehylsa (isolasjonen skal et stykke på innsiden av plastikken på hylsa) og så presser du den ene siden med en godkjent kabelskotang. Så gjør du det samme på andre siden med den andre ledningen. Husk at noen hylsetenger, gjerne de billige, så er det viktig at tanga blir brukt riktig vei på hylsa for at presset skal bli godt nok.

    Røde hylser er til 0.5-1.5 kvadrat
    Blå hylser er til 1.5-2.5 kvadrat
    Gule hylser er til 4-6 kvadrat
    Jajajajajajajaj Bissniss! Bildet under eg pratar om!

    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  25. Takk alecxz takket for denne posten
  26. #2573
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Agrostar Vis post
    Jajajajajajajaj Bissniss! Bildet under eg pratar om!

    [IMG]http://i451.photobucket.com/albums/qq238/kodja/How%20To%20Dysemotstand%20FK%20i%20240/DSC01564.jpg[/IMG ]
    Hahaha! Så ikke det bildet så lurte på om du spørte seriøst . Ser ikke ut til at det har blitt brukt godkjent presstang der akkurat, haha, det vakke mye bra. Både mtp presskvaliteten og blankt kobber/kordeller på utsiden.

  27. #2574
    Registrerte brukere alecxz sin avatar
    Medlem siden
    30. april 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    524
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor lodder du ikke isteden? Mye bedre holdbarhet ihvertfall og en loddbolt koster jo typ nesten det samme som du har brukt på alle kabelskoa og skjøtehylser osv osv

  28. #2575
    Registrerte brukere Madice sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.039
    Antall takk

    Standard

    Vær no grei med gutten da. Dette er en How To, folk kan vel gjøre nett som det passer dem, enten de lodder eller bruker kabelsko, krympestrømpe eller teip. Alle gjør det forskjellig uansett. Tror ikke alle gidder å gjøre såpass nøye som kodja her uansett.
    Tiguan Exclusive R 2014
    164 '70
    03 Berlingo
    (X)Touran '07 Exclusive
    (X)Audi A4 1.8Ts 99
    (X)740 GL 90

Side 103 av 206 FørstFørst ... 3 53 93 101 102 103 104 105 113 153 203 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •