Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: Bruker halvannen liter på mila..

  1. #1
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard Bruker halvannen liter på mila..

    Hei!
    Har søkt litt på forumet her, men finner ikke noe så ekstremt som i mitt tilfelle.
    Har en B230e motor har jeg blitt fortalt, og har regnet litt på det og havner på at den bruker 1,5 liter på mila. Er dette vanlig for 2,3 litere?

    Kjører 31 mil på 46 liter. Det er med langkjøring og noe bykjøring. Det eneste jeg har gjort er at jeg har skrudd tomgangsskruen nesten helt ut, slik at den går på mellom 1500 og 2000 på tomgang i P og N (fri). Dette fordi den fikk for lavt turtall når jeg hadde den i gir (automat) I D og R på tomgang ligger den nå på ca 800-900 omdr. Hvis jeg skrur ned tomgangen går den ujevnt og dauer nesten på tomgang i D og R.

    Ellers går den fint. Men jeg syntes den bruker ekstremt mye bensin. Ikke vant til at en bil går så vidt over 30 mil på full tank..

    Noen som har samme erfaring eller noen formening om dette?

  2. #2
    Registrerte brukere pLetten sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Sted
    Bergen, Åsane
    Innlegg
    202
    Antall takk

    Standard

    kast vekk automaten å sett i manuell girkasse så blir det bedre!

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aalsen Vis post
    Hei!
    Har søkt litt på forumet her, men finner ikke noe så ekstremt som i mitt tilfelle.
    Har en B230e motor har jeg blitt fortalt, og har regnet litt på det og havner på at den bruker 1,5 liter på mila. Er dette vanlig for 2,3 litere?

    Kjører 31 mil på 46 liter. Det er med langkjøring og noe bykjøring. Det eneste jeg har gjort er at jeg har skrudd tomgangsskruen nesten helt ut, slik at den går på mellom 1500 og 2000 på tomgang i P og N (fri). Dette fordi den fikk for lavt turtall når jeg hadde den i gir (automat) I D og R på tomgang ligger den nå på ca 800-900 omdr. Hvis jeg skrur ned tomgangen går den ujevnt og dauer nesten på tomgang i D og R.

    Ellers går den fint. Men jeg syntes den bruker ekstremt mye bensin. Ikke vant til at en bil går så vidt over 30 mil på full tank..

    Noen som har samme erfaring eller noen formening om dette?

    Har en 240 med b21et motor, manuell og kvassere kam. Alt skal være originalt instilt, bruker ca det samme som din, selv om jeg har byttet både plugger, ledninger, fordelerlokk og rotor..! Er vel kanskje normalt på disse gamle turbomotorene. Burde sjekket det samme hadde jeg vært deg. At gnisten ikke er skikkelig vil skape høyrere bensinforbruk, og automat gjør ikke saken bedre.. :P
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

  4. #4
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.555
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en 240GLT med B230E og manuell. Den bruker også rundt 1,5l/mil på bykjøring. På langkjøring ligger den rundt litern.
    Har byttet rotor, fordelerlokk, kabler, plugger, olje og filter, luftfilter. Har også byttet dyseholderne med O-ringer og innsugspakning. Bruker fortsatt like mye, men høres ikke ut som en kogg lenger.

    Volvo 240 har vel aldri vært kjent for lavt forbruk.
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  5. #5
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Det er åpenbart noe feil som f.eks styretrykksregulatoren eller kaldstardysa som drypper. Enkelte har en mening om at Volvoen bruker mye, men sannheten er jo at de samme folka ikke gidder å gjøre noe med det!
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  6. #6
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboNoob Vis post
    Jeg har en 240GLT med B230E og manuell. Den bruker også rundt 1,5l/mil på bykjøring. På langkjøring ligger den rundt litern.
    Har byttet rotor, fordelerlokk, kabler, plugger, olje og filter, luftfilter. Har også byttet dyseholderne med O-ringer og innsugspakning. Bruker fortsatt like mye, men høres ikke ut som en kogg lenger.

    Volvo 240 har vel aldri vært kjent for lavt forbruk.
    Min er en 244GLE som har bytta motor til en B230E. Har automatkasse.
    Godt det ikke bare er jeg som forbruker mye bensin ;p
    Er ikke så ille gærent da annet enn at det er jævelig dyrt å kjøre, hehe

  7. #7
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Soulair Vis post
    Det er åpenbart noe feil som f.eks styretrykksregulatoren eller kaldstardysa som drypper. Enkelte har en mening om at Volvoen bruker mye, men sannheten er jo at de samme folka ikke gidder å gjøre noe med det!
    Hehe Hvordan sjekker man at styretrykksregulatoren fungerer som den skal?
    Kaldstartdysa/ventilen er vel bare å skru av og få en til å starte motoren for å se om den pumper bensin som den skal når bilen er kald? Så er det vel bare å gjøre det samme når motoren er varm, for å se om den lekker? For da skal det ikke komme noe bensin. Eller er jeg helt utpå potetåkern nå?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Soulair Vis post
    Det er åpenbart noe feil som f.eks styretrykksregulatoren eller kaldstardysa som drypper. Enkelte har en mening om at Volvoen bruker mye, men sannheten er jo at de samme folka ikke gidder å gjøre noe med det!
    Det er sant, men har man byttet tenningsdeler, og motoren går helt rent og pent uten noe ulyder så skal det ikke være noe mer å gjøre, annet enn en eventuell liten bensinlekasje ja, men det er jo sånn man stort sett vil merke. Men det med kaldstartdysa kunne jeg tenke meg å sett på selv også, hvor nøyaktig sitter den på b21 tro..?
    Sist endret av volvo2før; 01/06/10 kl 18:51
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

  9. #9
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Du har vel K-jet, bare å følge bensinrørene fra bensinfordeleren. Sitter på innsuget en plass.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Saxnot Vis post
    Du har vel K-jet, bare å følge bensinrørene fra bensinfordeleren. Sitter på innsuget en plass.
    Ja, har k-jet. Er det her? eller er det det en strømkopling går innpå på andre siden av det trykkrøret? For den sorte pluggen er vel til tomgangen?
    Sist endret av volvo2før; 01/06/10 kl 23:13
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

  11. #11
    Registrerte brukere pLetten sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Sted
    Bergen, Åsane
    Innlegg
    202
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboNoob Vis post
    Volvo 240 har vel aldri vært kjent for lavt forbruk.
    Må ikke du føye alle under en kam da..... 240 med B230A f. eks er ikke en bil som er dyr i drift.. riktig justert og alt på stell ligger den kanskje på litern på småkjøring og 0.7 - 0.8 på langkjøring, og der er de som har vært lengre nede enn det også... vil påstå det er ganske bra! samme gjelder 230F som er på ca samme forbruk..

  12. #12
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Kva automatkasse har du? Om du har den som står orginalt i den bilen du har på biletet, Aalsen, så blir det ein del forbruk. Men med voksen køyring og utan altfor mykje småkøyring, så burde du ikkje vere så mykje over literen.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  13. #13
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Kva automatkasse har du? Om du har den som står orginalt i den bilen du har på biletet, Aalsen, så blir det ein del forbruk. Men med voksen køyring og utan altfor mykje småkøyring, så burde du ikkje vere så mykje over literen.
    Automatkassa ble bytta i 2001. Vet ikke hvilken kasse som ble satt i. Det er noe som ikke stemmer i hvert fall. Tror den tar for mye kraft på tomgang, derfor jeg skrudde tomgangsventilen helt ut så den skal holde seg jevnt på 900 i gir og ikke gå opp og ned på lavere turtall. Ligger på 15-1800 i fri da Pluss at tomgangsventilen aldri rører på seg, har like stor åpning uansett. Misstenker kanskje dette for å ha noe med bensinslukinga å gjøre.. Men dette er noe jeg ikke får gjort noe med
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  14. #14
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aalsen Vis post
    Automatkassa ble bytta i 2001. Vet ikke hvilken kasse som ble satt i. Det er noe som ikke stemmer i hvert fall. Tror den tar for mye kraft på tomgang, derfor jeg skrudde tomgangsventilen helt ut så den skal holde seg jevnt på 900 i gir og ikke gå opp og ned på lavere turtall. Ligger på 15-1800 i fri da Pluss at tomgangsventilen aldri rører på seg, har like stor åpning uansett. Misstenker kanskje dette for å ha noe med bensinslukinga å gjøre.. Men dette er noe jeg ikke får gjort noe med
    Det ble vel levert en form for styring på de gamle forgasser-automat bilene og vel? En ventil som åpner eller noe når du setter den i Drive sånn at den holder turtallet rolig.

  15. #15
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Det ble vel levert en form for styring på de gamle forgasser-automat bilene og vel? En ventil som åpner eller noe når du setter den i Drive sånn at den holder turtallet rolig.
    Det aner jeg ikke. Vet ikke hvilket årstall automatkassa er fra, men motoren er fra midten av åtti-tallet med innsprøytning.
    Turtallet holder seg rolig i Drive nå, men blir da alt for høyt når jeg ikke har den i gir. Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om dette, bare den starter om vinteren. Vet ikke om det har noe å si med kaldstart i -30 når turtallskruen er skrutt nesten helt ut med en tomgang på ca 16-2000 med varm motor?

    Hmm.. Med nærmere ettertanke så kanskje ventilen alltid er lukket med tanke på automatkasseskift og motorbytte? At de ikke har tatt den ventilen i betraktning? Hvor i så fall ville denne ventilen vært?
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  16. #16
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aalsen Vis post
    Det aner jeg ikke. Vet ikke hvilket årstall automatkassa er fra, men motoren er fra midten av åtti-tallet med innsprøytning.
    Turtallet holder seg rolig i Drive nå, men blir da alt for høyt når jeg ikke har den i gir. Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om dette, bare den starter om vinteren. Vet ikke om det har noe å si med kaldstart i -30 når turtallskruen er skrutt nesten helt ut med en tomgang på ca 16-2000 med varm motor?

    Hmm.. Med nærmere ettertanke så kanskje ventilen alltid er lukket med tanke på automatkasseskift og motorbytte? At de ikke har tatt den ventilen i betraktning? Hvor i så fall ville denne ventilen vært?
    Er det innsprøytning (E-motor) så er det nok et elektrisk signal fra automatkassa når du setter den i gir. Har ikke noe peiling på hvordan E-motoren funker, men det er hvertfall noe som skal gi motoren en "boost" på tomgang når kassa settes i Drive.

    På nyere F-motorer så går det et elektrisk brytersignal når du setter den i Drive til hjernen som gir den beskjed om å brått øke åpningen på tomgangsregulatoren for å gi mer gass sånn at motoren holder seg igang på det turtallet det skal. Samme type funksjon som brått ruser motoren litt når AC aktiveres sånn at den ikke skal lugge kraftig på turtall idet den aktiveres.

  17. #17
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Er det innsprøytning (E-motor) så er det nok et elektrisk signal fra automatkassa når du setter den i gir. Har ikke noe peiling på hvordan E-motoren funker, men det er hvertfall noe som skal gi motoren en "boost" på tomgang når kassa settes i Drive.

    På nyere F-motorer så går det et elektrisk brytersignal når du setter den i Drive til hjernen som gir den beskjed om å brått øke åpningen på tomgangsregulatoren for å gi mer gass sånn at motoren holder seg igang på det turtallet det skal. Samme type funksjon som brått ruser motoren litt når AC aktiveres sånn at den ikke skal lugge kraftig på turtall idet den aktiveres.
    Kanskje den tilsatsluftsliden (liknende tomgangsregulator da denne motor ikke har tomgangsregulator) ikke får strøm, at det er noe gærent et eller annet sted med strømmen. Men den skal visst være åpen når motoren er kald og lukke seg gradvis etter ca seks minutter ved hjelp av en fjær når motoren blir varm.
    Men ved å øke tomgangen økte jeg lufttilgangen til denne tilsatsluftsliden tror jeg da tomgangsskruen hadde en slange som gikk til denne også videre til toppen av innsuget. Hvis jeg drar denne slangen opp og gir den litt falsk luft øker turtallet. Derfor jeg skrudde opp tomgangen så det skulle kommer mer luft der.
    Men denne plata som sperrer lufta har en liten åpning i seg uansett varm eller kald motor, og det virker ikke som det hadde blitt noe bedre hvis den lukket seg som den skulle når motoren er varm. Før jeg skrudde opp tomgangen gikk den like dårlig på varm som på kald motor. Jeg begynner å lure på hvorfor i granskauen den lille dritten sitter på motoren i det hele tatt. Utrolig dårlig patent av volvo.
    Jeg skaffet meg en tilsatsluftslid til men der er helt lukket hele tiden, unntatt etter å ha ligget i fryseren en stund, da åpner den seg ca halvveis så jeg har ikke giddi å bytta. Uansett kan den ikke være lukket, for da går den ikke på tomgang.
    Jeg skjønner faktisk ikke en dritt av dette her

    Men som sagt, problemet angående tomgangen er når den settes i Drive eller Revers. Tenker at jeg aldri skal ha en B230E igjen gitt, da med manuell i så fall

    Her er bilde av den tvilsomme tilsatsluftsliden
    Sist endret av Aalsen; 02/06/10 kl 22:38
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard

    Ingen som har bilde av hvordan kaldstartdysa ser ut på k-jet..?
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

  19. #19
    Registrerte brukere 142senja sin avatar
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av pLetten Vis post
    Må ikke du føye alle under en kam da..... 240 med B230A f. eks er ikke en bil som er dyr i drift.. riktig justert og alt på stell ligger den kanskje på litern på småkjøring og 0.7 - 0.8 på langkjøring, og der er de som har vært lengre nede enn det også... vil påstå det er ganske bra! samme gjelder 230F som er på ca samme forbruk..

    sant det, min a motor i 740ien på lang kjøring ligg på 0.7.. til å fra jobb rundt litern
    - volvo 142 grand delux 1972 søndags bil
    - volvo 740 gl 1985 spiker :(
    - volvo 240 gl 1993 bruksbilprosjekt

  20. #20
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Men en B230F(T) i tilsvarende stand går mye billigere enn en B230A. Fuelcut under motorbrems, lambdaregulering og tenning som justerer seg etter hvor man er i registeret gjør jo sitt.

  21. #21
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo2før Vis post
    Ingen som har bilde av hvordan kaldstartdysa ser ut på k-jet..?
    den som jeg har merka med blått er kaldstart dysa


Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •