Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: Takboks/skiboks til V70 1.gen

  1. #1
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard Takboks/skiboks til V70 1.gen

    Etter en vellykket tur på ultralyd i dag er det på tide å anskaffe mer lasteplass til bilen

    Tips til hvilke bokser som passer godt på disse bilene? Eller kanskje heller hvilke som IKKE går. Både nye og eldre/brukte.

    Viktig at den kan stå så langt frem, eller er kort nok til at ikke spoileren på bakluken tar borti. Sideåpning er også favoritten.

    Ikke ment som en "ønskes kjøpt" annonse dette, men det ligger vel litt i kortene at jeg ikke blir grinete om noen har noe tilsalgs..
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  2. #2
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Personlig liker jeg boksene til Skiguard. 850 boksen er fin til V70'n din. Har en selv, men skal ha en ny da en operatør gav meg feil vaskeprogram i vinter...

  3. #3
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Skiguard er små bokser, men ser bra ut. 950 er vanskeleg å få stille på bilen, etter det vi prøvde.

    Kva skal du ha i den?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  4. #4
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Skiguard er små bokser, men ser bra ut. 950 er vanskeleg å få stille på bilen, etter det vi prøvde.

    Kva skal du ha i den?
    Blir kanskje ski en sjelden gang, men oftere lettere bagasje med litt volum, f.eks. barnevogn, reisestol til minien, regntøy, etc.. litt av hvert med andre ord.

    Leide en Thule Polar 700 i fjor sommer, og den var egentlig perfekt bortsett fra at den burde stått 2cm lenger frem da bakluken ikke gikk helt opp. Måtte lage to ekstra bøylehull i den også for å få den såpass frem på taket.

    Hadde thules aero-bøyler på den, og merket ikke at den var der i det hele tatt. Litt vindsus i 80+ med takluken åpen, men ellers overraskende fravær av støy.

    Edit: Dette var en eldre modell av Polar 700, som hadde U-formede festebøyler som ble tredd inn nedenfra og skrudd med to muttere inni boksen. Ser det har kommet nyere modeller med samme navn..

    Edit2: Tror det var Polar, ikke Pacific.. litt usikker :(

    Edit3: Eller ocean 700? Faen at de ikke kan ha litt forskjellige tallbetegnelser på dem da@!# Husker den var høy (35-40cm) og sånn ca design. Og at den het 700. Leter etter bilder...

    Edit4: Klistremerket som sa hvilken type det var var naturligvis borte... men sånn så den ut, lastet med barnevogn:

    Ut fra bildet ser det ut som den kan dyttes en eller to cm lenger frem på railsene, men tro meg jeg prøvde. Uten at jeg husker akkurat hva det stoppet på..
    Sist endret av hgnubel; 15/08/13 kl 09:31
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  5. #5
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Det var en gammel Thule Polar 700 jeg hadde prøvd.

    Var innom Frydenbø en kjapp tur i dag, og av det de hadde inne virket egentlig Packline 800
    ABS
    som den greieste boksen, men kanskje litt dyr. Får gjerne det man betaler for, men skulle gjerne betalt litt mindre

    Fikk målt avstanden fra bakerste bøyle (så langt frem som mulig) og til vingen når luken står åpen, sånn ca 66 cm. Ble litt øyemål siden bøylen ikke var på, men tror det skal være omtrent riktig.

    Volvos "Space Design 520" (thule atlantis etellerannet) var eneste de hadde inne som var i nærheten av å bli for lang bakover, alle Packline-boksene virket som de ville passe greit på.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  6. #6
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    Biltema har en boks nå som koster 1290? den ser veldi kurant ut syntes jeg

  7. #7
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Revell Vis post
    Biltema har en boks nå som koster 1290? den ser veldi kurant ut syntes jeg
    Ja, jo, men jeg er litt redd for å se slike overskrifter igjen: http://www.testfakta.se/sport_fritid/article14773.ece

    Denne er riktignok fra 2009, så hvis noen vet hva Biltema spesifikt har endret siden da, eller hvem som lager disse for Biltema nå, så er det kanskje aktuelt.. Det er uansett så billig at det går an å kjøpe to-tre nye om de går i stykker (på mindre alvorlig vis) før det ville lønnet seg med et av de dyrere merkene. Har også erfaring med at Biltema her i Bergen er veldig greie med returer om noe går i stykker eller ikke passer formålet.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  8. #8
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    Tror de ble pålagt og fikse boksen. men ser ut som en eldre Packline boks egentlig
    http://www.biltema.no/no/Bil---MC/La...s-320-l-34309/

  9. #9
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Løfter denne litt. Thule Ocean 700 prøvd på bil i dag og funnet for lang. Kunne sikkert modifisert litt og laget nye festehull men vil helst slippe det...

    Tips til andre bokser? Fikk målt meg til at det kan maks være 60cm fra bak-kant av bakerste bøyle og bak til bakerste punkt på boksen.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  10. #10
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Ville gått for en skiguard boks.. 850 Touring er en boks som passer supert, men en smakssak selvfølgelig.. Jeg er i alle fall veldig fornøyd med de. Ser at det ligger en del ute på finn.no. Det er fult mulig å komme over brukte bokser som ser bra ut. Jeg har samme blåfargen som deg og valgte en svart boks, med tanke på bilbytte og eventuelt videresalg.

  11. #11
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sagen Vis post
    Ville gått for en skiguard boks.. 850 Touring er en boks som passer supert, men en smakssak selvfølgelig.. Jeg er i alle fall veldig fornøyd med de. Ser at det ligger en del ute på finn.no. Det er fult mulig å komme over brukte bokser som ser bra ut. Jeg har samme blåfargen som deg og valgte en svart boks, med tanke på bilbytte og eventuelt videresalg.
    Blir nok mest barnevogner og annen lett men omfangsrik bagasje som skal opp der, så Skiguard 850 tror jeg blir litt lav innvendig med sine 29cm. Det er vel største problemet jeg har med denne.

    Litt upraktisk med åpning bare bak innbiller jeg meg, når den skal brukes til bagasje og ikke ski? Eller åpner den så høyt at det ikke er noe problem å legge i fra siden likevel? Finner masse bilder av boksen på nett, men ingen av åpen boks :(

    Heller etterhvert litt mot Packline sin billigmodell i ulakkert abs-plast, så tar den ikke veldig skade om den må lagres opp etter en vegg heller..
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  12. #12
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Du kan vinkle om skiguard om du vil det, innlastningsmessig er det ingen problem med Skiguard. Det er to versjonar, med bøylane gjennom boksa eller under, den med bøylane gjennom er mest eigna til ski, sidan dette brukar ein del plass.

    Har inntrykk av at Thule har mykje meir praktiske bokser, som passar best til dei som berre brukar boksa når den trengs. Skiguard for dei som vil køyre rundt med boksa heile tida.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  13. #13
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Jeg synes ikke det er noe problem med bare åpning bak på Skiguarden. Du kommer likevel bra til fra sidene. Personlig synes jeg takboksene fra skiguard er de fineste, og de bygger veldig lavt (med tunnel). De gir også lite ekstra vindstøy. Men igjen - en smakssak og alt etter hvor stor boks man må ha...

  14. #14
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Da var det handlet inn en brukt diger (synes jeg) Packline. Har stått ute og ser ikke pen ut, men var veldig billig, passer greit på bilen og merker heller ikke mye vindstøy

    Eneste er at jeg må kjøpe nye fester da de bøylene som fulgte med var for smale. Rimelig sikker på at T-spor fester er veien å gå. Noen som vet om slike sett der det ikke følger med masse stropper og ting jeg har i boksen fra før?
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  15. #15
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    På Mekonomen i Åsane er de dyktige på takbokser og slikt etter det jeg forstår
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

  16. #16
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde en skiguard 850 på min V70 en gang i tiden. Tror ikke den var på etter at jeg byttet til "fatrails" på bilen, men husker veldig godt en tur over Dovre - I det jeg kjørte forbi en trailer og passerte en anseelig hastighet så begynte hele boksne å oscillere på taket, så mye at den slo ned i taket.

    Snakket med skiguard i ettertid og de kjente til problemet - de mente railsen var for dårlig/myk/simpel på V70, men at det kunne hjelpe å legge spacere under boksen for å få løftet den litt så lufta fløt bedre mellom boks og tak, samt at klaringa ble litt større så det skulle mer til at det slo nedi. I boksen hadde vi barneklær og bleier ;-) Og det var nummeret før hele boksen med bleier ble kasta i grøfta oppå fjellet.... Spacere hjalp, men ble aldri fortrolig med høye hastigheter når jeg hadde den boksen på taket....
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  17. #17
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Eneste er at jeg må kjøpe nye fester da de bøylene som fulgte med var for smale. Rimelig sikker på at T-spor fester er veien å gå. Noen som vet om slike sett der det ikke følger med masse stropper og ting jeg har i boksen fra før?
    http://autoload.no/produkt/takstativ...er-til-takboks
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  18. #18
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Jeg hadde en skiguard 850 på min V70 en gang i tiden. Tror ikke den var på etter at jeg byttet til "fatrails" på bilen, men husker veldig godt en tur over Dovre - I det jeg kjørte forbi en trailer og passerte en anseelig hastighet så begynte hele boksne å oscillere på taket, så mye at den slo ned i taket.

    Snakket med skiguard i ettertid og de kjente til problemet - de mente railsen var for dårlig/myk/simpel på V70, men at det kunne hjelpe å legge spacere under boksen for å få løftet den litt så lufta fløt bedre mellom boks og tak, samt at klaringa ble litt større så det skulle mer til at det slo nedi. I boksen hadde vi barneklær og bleier ;-) Og det var nummeret før hele boksen med bleier ble kasta i grøfta oppå fjellet.... Spacere hjalp, men ble aldri fortrolig med høye hastigheter når jeg hadde den boksen på taket....
    Skjedde det same på XC/2000-railsa, aldri så gale at det slo nedi, men såpass at ein merka det godt når hastigheita nærma seg 100, vart aldri nokon tur med den bilen og den takboksa.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  19. #19
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  20. #20
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Takk!
    Bare hyggelig; har disse selv på mine whispbar-stativ og Skiguard FX SUV box. Fungerer akkurat slik de skal :-)
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  21. #21
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Har vanlig Thule stativ som går gjennom 850 boksens tunneller, montert på "tjukkrails". Boksen ligger ca 3-4 cm over taket. Har hatt hastigheter opp til 120 ish km/t uten problemer.

  22. #22
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Var vel rundt 120 spetakkelet startet... Og når det var i gan måtte jeg ned i hvertfall 80 for at det skulle roe seg igjen...
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

Lignende tråder

  1. SKIBOKS til V 70 .. 97 mod
    By Kristiansand in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 16/10/11, 00:10
  2. Takboks til xc90
    By *utspyttalaban* in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 05/06/11, 20:50

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •