Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Tekstilrens Volvo 940 1993

  1. #1
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard Tekstilrens Volvo 940 1993

    Tekstilrens Volvo 940 1993






    Dette er hovedsaklig en tråd jeg laget på DCN, men tenkte det kanskje var noen her også som har interesse for dette.

    Denne gangen har jeg fokus på gulvteppe og setene i bilen til samboeren. Denne bilen har levd et hardt liv før og under vårt eie. Som dere ser så er dette en bil som bare blir brukt og har ikke blitt tatt så godt vare på. Barn som spiser i bilen (ikke lov i mine biler, rot som blir liggende, skjeldent støvsuget eller vasket inni osv..). Har planer om å bytte ut denne snart, men synes det var på tide å få tatt et skikkelig røsk innendørs. Neste bil får ikke lov til å bli slik som dette.


    Starter med en liste over produkter og utstyr som ble brukt.

    • Foma Powervac 1150
    • Foma Mimo
    • Biltama børste
    • Swissvax børste
    • Kwazar Mercury 0,5l
    • Surfex HD
    • ValetPro Protectant





    Her kommer det noen bilder før jeg ryddet. Mye rot og skitt!


















    Her har jeg ryddet. Ganske skittent på gulvet og i setene. Dashbordet har jeg vasket tidligere, men det blir fort støvete. Regner med at det ikke blir like fort støvete etter rensen.
































    Støvsuget det verste med Foma Powervac 1150.

















    Tok frem SurfexHD 1:10 og Foma Mimo.








    Startet ved førersetet. Her var det absolutt verst så jeg tok endel bilder her.


    Her har jeg tatt teppet foran på venstre side. På gulvteppet brukte jeg en gul Biltema børste. Denne er ganske stiv så jeg synes den er fin å skrubbe gulvteppe med.

















    Får fjernet mye skitt med Surfex og Mimo.











    På setene brukte jeg en børste som er litt mykere. Her er Swissvax sin skinnbørste fin.




    Her kommer det noen bilder som ble tatt underveis fra rensen av fører setet.


































    Valetpro Protectant ble påført på skybiten som er under matten.





    Ferdigbilder fra fører setet. Bortsett fra slitasje så ble det som nytt.















    Vidre ble det mer jobbing og mindre bilder.


    Fortsatte på venstre side bak. Bildene viser tydlig hva som er før og etter.

































    Det gikk med endel Surfex og vann, så jeg måtte tømme Mimo ofte. Vannet som blir hellt ut her er kun fra venstre side av baksete. Selv om det ikke så ekstremt møkkete ut her så var det endel skitt som lå i stoffet.








    Fortsetter på samme måte på høyere side bak.



































    Og ved passasjersetet.






















    Matter ble renset på samme måte. Her brukte jeg litt sterkere Surfex (1:5).








    Etter de hadde tørket skikkelig påførte jeg VP Protectant. Frisker opp fargen, men er egentlig litt for blank.




    Dashbordet tørket jeg fritt for støv med Greenclean 1:15. Det ermye som ble nedprioritert her pga. tid. Bla. bagasjerom, div plast, dørtrekk og bakside av fremseter. Dette skal jeg få tatt senere.Jeg skulle egentlig bare støvsuge.



    Her kommer det noen ferdigbilder som jeg akkurat rakk å ta før bilen skulle brukes.






























    Helt 100 ble det ikke, men det ble mye bedre enn det var. Litt trivligere å sette seg inn i bilen nå. Totalt tid på denne jobben er ca 6 timer.
    Sist endret av Øyvind G; 24/06/13 kl 22:21

  2. #2
    Registrerte brukere Espen-K sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2010
    Sted
    Horten
    Innlegg
    802
    Antall takk

    Standard

    Blt gulvmattene glatte når du har klint dem inn med VP Protectant?
    Min 91 volvo 945 SOLGT..


    I usually downshift when i'm near a prius so they can hear me hurting the environment.

  3. #3
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard Re: Tekstilrens Volvo 940 1993

    Sitat Opprinnelig postet av Espen-K Vis post
    Blt gulvmattene glatte når du har klint dem inn med VP Protectant?
    Anbefaler i hvert fall ikke Carpro P.E.R.L. på gulvmatter, det ble veldig glatt... så bra du spør
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  4. #4
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard Re: Tekstilrens Volvo 940 1993

    Bra innsats!
    Tenker det ble litt friskere duft i bilen også
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  5. Takk Refinement! takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Espen-K Vis post
    Blt gulvmattene glatte når du har klint dem inn med VP Protectant?
    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Anbefaler i hvert fall ikke Carpro P.E.R.L. på gulvmatter, det ble veldig glatt... så bra du spør
    Litt glatte blir de, men jeg har aldri blitt plaget av dette. VP Protectant er veldig lik PERL på de fleste områder.
    Vil du ha noe som ikke blir glatt så er det SV Pneu som er tingen. Absolutt det beste produktet for gummi (kan også brukes på plast)

    Sitat Opprinnelig postet av jacobsen Vis post
    Bra innsats!
    Tenker det ble litt friskere duft i bilen også
    Takk.
    Ja, nå lukter det ingen ting i bilen. Deilig.

  7. #6
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Setter opp en liste med hva som brukes for å gjøre en slik jobb. Det koster ikke så veldig mange kronene egentlig.

    Såpe.
    Tekstilbørste til gulv.
    Tekstilbørste til seter.
    Sprayflaske til såpe.
    Sprayflaske til vann.

    Dette er ikke de billigste sprayflaskene, men de er av god kvalitet og kan brukes selv om de vinkles. Dette er en stor fordel når man skal komme til kriker og kroker og ikke minst taket.


    Totalt kommer dette på ca 500kr. Kjøper du en våtsuger til ca 500kr også så havner dette total på ca 1000 lappen. Da har du produkter og utstyr til å ta mange biler.

    Du må også ha en våtsuger. Dette har de ikke hos Nerden, men kan kjøpes hos bla. Clas Ohlson, Bilxtra, Biltema, Jernia osv. Disse pleier å koste 500-1500kr. Du kan f.eks kjøpe en Nilfisk Multi 20 (789kr).
    Vil du ha en rensemaskin som også spruter vann samtidig som den suger opp (slik som jeg har bruk her) så er denne maskinen mye for pengene. Kjøper du denne så kan du droppe den siste spraykannen (den med pumpe på). SS har også tilsvarende produkter/utstyr i sin nettbutikk slik at du kan handle alt sammmen der.

    Å bruke mye vann og skylle flere ganger er veldig viktig for resultatet. Husk at Såpen og børsten løser opp skitten og vannet tar vekk skitten. Derfor er det veldig behagelig med en rensemaskin kontra en vanlig våtsuger. Rensemaskiner koster ofte ganske mye, men maskinen som SS selger har en veldig god pris og er av god kvalitet.




    Dette er bare forslag fra min side. Bytt gjerne ut produkter eller utstyr med noe annet og/eller kjøp fra en annen forhandler.
    Sist endret av Øyvind G; 04/07/13 kl 18:38

  8. #7
    Registrerte brukere Espen-K sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2010
    Sted
    Horten
    Innlegg
    802
    Antall takk

    Standard

    Jeg klinte inn mattene mine med VP Protectant og da ble de glatte.
    Testet også Scholl Concepts purple9000 og de ble like glatte, men ikke fult så blanke selv om de fikk fargen tilbake.
    Min 91 volvo 945 SOLGT..


    I usually downshift when i'm near a prius so they can hear me hurting the environment.

  9. #8
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Espen-K Vis post
    Jeg klinte inn mattene mine med VP Protectant og da ble de glatte.
    Testet også Scholl Concepts purple9000 og de ble like glatte, men ikke fult så blanke selv om de fikk fargen tilbake.
    Ja, de blir litt glatte. Som sagt har dette aldri plaget meg, men vet det er fler som irriterer seg over glatte matter.

    Favorittprodukt på matter og dekk er uten tvil Swissvax Pneu matt. Fantastisk bra produkt som gir et flott utseende og er ikke glatt. Har funnet ut av at Pneu (som er laget for dekksider) også fungerer bra på plast og vinyl.

Lignende tråder

  1. JKL's 1993 Volvo 240 stv
    By JKL in forum 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 19/06/13, 22:03
  2. Ca pris på Volvo 240 STV 1993 ?
    By sokamp in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 21/05/13, 07:59
  3. Volvo 945 1993
    By roarrr in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 21/11/11, 21:18
  4. LMM / AMM til Volvo 940 SE 1993 Modell
    By Volvo_960_1995 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 03/03/10, 14:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •