Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  38
Side 11 av 35 FørstFørst ... 9 10 11 12 13 21 ... SisteSiste
Viser resultater 251 til 275 av 858

Tråd: Div. turbo spørsmål og tips, B230

  1. #251
    Registrerte brukere Mr. Myhre sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bø, Telemark
    Innlegg
    662
    Antall takk

    Standard

    Kan vel også nevne at det faktisk er en B230FT det er snakk om her, ikkje ET.
    Men, om den dere T3 turboen en får kjøpt på ebay er bedre, og bolt-on(?) så er de jo bare å kjøpe en sånn en, koster jo ikkje mye akkurat.


    Mvh
    Nåværende biler:
    | 1997 BMW E39 520i |
    Tidligere biler:
    | 1989 Volvo 240GL | 1996 VW Vento 1,8CL | 1998 VW Passat 3B 1,8T 20V | 1989 Volvo 745 Turbo Intercooler | 1979 Volvo 244L | 1993 Volvo 945GL |

  2. #252
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Bedre spørs vel, er vel kinavarer. Om du sover godt om natta me kinavarer så er det jo bare å gi gass
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  3. #253
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Er jo derfor jeg etterspør bremsepapirer, nettopp fordi det er så mange som skryter på seg effekt.

    Ingen bremser motorer på 1. gir. Det går også å bremse motoren i benk, noe som vil gi mye mer korrekt resultat.

    joda. men det jeg mener er at mange har pappirer på at de har 300hk i motoren med en 19T på rødblokka.. HELT ok for meg at de har 300hk. men de har ikke dette i mere en noen få sekunder (ofte ikke så lenge en gang)..
    Selv med orginale dyser på min bil så dro jeg lett i fra sånne oppsett. er MANGE som titta med rare øyne når man stoppet opp på en bensinstasjon for å ta en prat etterpå (hadde også progresiv btr, men det satt også trykkklokke på den så folk fikk se den gikk på 3bar på tomgang )
    effekten synker drastisk etter noen sekunder på en bil med 19T oppsett... de har bare et peak på 300hk..
    Noen dreier jo opp 13c turboer å klarer å presse 300hk ut av de
    Men det sier seg jo selv at det ikke er effekt som varer
    One Ring to rule them all

  4. #254
    Registrerte brukere Testdriver sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    967
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Myhre Vis post
    Kan vel også nevne at det faktisk er en B230FT det er snakk om her, ikkje ET.
    Men, om den dere T3 turboen en får kjøpt på ebay er bedre, og bolt-on(?) så er de jo bare å kjøpe en sånn en, koster jo ikkje mye akkurat.


    Mvh
    Men siden din er en 89mod med førstegenerasjons FT så har vell du t3 nå?
    X: 1995 945 Lt
    X: 1986 745 Tic

  5. #255
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    kan også ha TD05 turbo...
    (større eksoshus en 13c / 19T. men litt liten kompressor)
    One Ring to rule them all

  6. #256
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Får TD05-18G og TD06-18G .

  7. #257
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    td06 sitter ikke på disse bilene. er jo det som sitter på v6ere etc
    (sier ikke at det er for stort )
    One Ring to rule them all

  8. #258
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Har sett folk plukke ut 270hk med de turboene ja.
    Men som andre sa her. kjøp en med litt større kompressorhus fra usa så klarer de litt mer også. men eksoshuset er jo fortsatt lite...
    Men det var jo snakk om 230-250hk her. og det klarer de turboene bedre en 19T. fordi t3 turboen har mye større eksoshus.
    Joakim: Slutt å mas så mye om bremsepapirer. da kunne alle kjørt rundt med 19T og skryti på seg å ha 300hk :P At man har det i 1. gir hjelper så fryktelig lite når man liker å tømme de resterene girene også...
    Alle VET en 19T ikke klarer å levere 300hk i mange sekundene på en rødblokk....
    turboen er ikke laget for mere en 250-260hk.. og når produsenten sier dette så er det også max.. De liker heller å skryte på seg litt ekstra
    Men sjekk ebay. masse "t3" turboer der som er fin oppgradering til en orginal maskin som bare skal ha litt ekstra.. men skal man trimme litt å ha det gøy så børr man velge noe som har større eksoshus.. har man de tynne rådene så MÅ man dette..

    slutt å mas om bremsepapirer? de lyver iallefall ikke.
    som regel så har man noen pull når man bremser bilen så da rekker vel varmen og kose seg på en snurre som er for liten. hvis man drar ett pull så kan man sikkert skryte på seg men.

    hvis du bremser 270hk med en org t3 så trur jeg du er i samme "skrytekategorien" som de med "300hk og 19t på rødblokk" som du nevner i annenhvert innlegg du skriver som omhandler turbovalg el.

    du sier også at t3n er mye bedre enn 19t pga større eksoshus.
    men i innlegget over sier du at du har sett en t3 lage 270hk og at en 19t er laget for 260hk. så da er det vel ikke så stor forskjell?
    Sist endret av rogern; 07/02/10 kl 18:56

  9. #259
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    199
    Antall takk

    Standard

    hvor mye kan jeg få for turboen som jeg har på b230et min, det er vel en orginal turbo til bilen men det er en overhalt en fra gik turbo. det er nesten ingen slark sideveis kanskje en mm eller to, og så og si ingenting inn og utover. ser veldig rein og fin ut. den er kunn oljekjøling på den.

  10. #260
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    en mm eller 2 opp og ned? Utkjørt den da asså.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  11. #261
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    199
    Antall takk

    Standard

    var ut og kjent på den igjen nå, var 1mm omtrent.

  12. #262
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    en mm eller 2 opp og ned? Utkjørt den da asså.
    Yep, 1-2 mm er MYE slakk. KKK27-en jeg akkurat kjøpte får man ikke rikket noe som helst opp/ned.

  13. #263
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    199
    Antall takk

    Standard

    ok, får vel ta og måle den med et måleinstrument da så får en se hvor mye det er, men det skal jo vere litt.

  14. #264
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    slutt å mas om bremsepapirer? de lyver iallefall ikke.
    som regel så har man noen pull når man bremser bilen så da rekker vel varmen og kose seg på en snurre som er for liten. hvis man drar ett pull så kan man sikkert skryte på seg men.

    hvis du bremser 270hk med en org t3 så trur jeg du er i samme "skrytekategorien" som de med "300hk og 19t på rødblokk" som du nevner i annenhvert innlegg du skriver som omhandler turbovalg el.

    du sier også at t3n er mye bedre enn 19t pga større eksoshus.
    men i innlegget over sier du at du har sett en t3 lage 270hk og at en 19t er laget for 260hk. så da er det vel ikke så stor forskjell?
    Rekker å kose seg? Har du kosa deg med noe varmt noe?
    Med en 19T på rødblokka så så bygges mottrykket opp kjapt og da synker kreftene fort! Noe man ikke merker under korte pull. uansett om du gjør ET eller tjue! Men når du kjører bilen din så holder du sikkert gassen inne lengre en noen sekunder? Og "Boom goes the dynamite" effekten synker.
    Mener du at man ikke klarer å hente ut 270hk av en TB0363? ER DU SERIØST???
    Edit: haha! glemte noe
    Ja, jeg har sett 270hk på en TB0363. Men det er ikke noe JEG ville ha kjørt med. vi snakket bare om "hva man har sett på papiret".
    Har du sitti lenge å GLEDET det til å svare på dette?Jeg har sett og kjørt "19T 300hk" biler, men det gjør ikke dagen min når man ikke har 300hk hvis man holder pedalen i bunn i noen sekunder. Late på topp fordi eksosen ikke kommer ut. effekt som dabber av etter litt. møkka oppsett som aldri skulle vært lov å hatt på en rødblokk. "restriktor oppsett" som det kalles
    Sist endret av TeamBørnOut; 07/02/10 kl 22:07
    One Ring to rule them all

  15. #265
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    "Har du sitti lenge å GLEDET det til å svare på dette? brukte du langt tid og tenkte godt igjennom hva du skrev? Følte du det godt etterpå? Jeg tror ikke det!"

    hva har dette med saken å gjøre?
    når det blir så usaklig får jeg så lite lyst til og diskutere temaet.

  16. #266
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    "Har du sitti lenge å GLEDET det til å svare på dette? brukte du langt tid og tenkte godt igjennom hva du skrev? Følte du det godt etterpå? Jeg tror ikke det!"

    hva har dette med saken å gjøre?
    når det blir så usaklig får jeg så lite lyst til og diskutere temaet.
    Da er det endret Diskuter gjerne nå
    One Ring to rule them all

  17. #267
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Kl har rea på T3 (T04E) turbon nå!
    helt grei oppgradering for den som bare vil ha litt ekstra og ikke noe voldtsom effektøkning.. MYE MYE bedre en 19T noen gang kommertil å bli på en 2.3 rødblokk..
    Denne er tatt inn for å glede en del volvobrukere faktisk (man pleier jo som regel å få de omvendt... stort kompressorhus og liten turbin.. )
    One Ring to rule them all

  18. #268
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Jeg blir liksom ikke helt klok på dette,når det er så mye forskjellige meninger om alt..Men utifra hva "Modalen" skrev,og tallene han kom med,så ser det iallefall ut til at f.eks 19T ikke er så dårlig som enkelte her skal ha det til..
    Greit,19T er ingen "300hk turbo",men jeg har ingen planer om noe stortrim på min bil.

    På en original B230FK så synes iallefall jeg at tallene fra "Modalen" viser til at dette er en fullt brukbar turbo..
    Eneste jeg skal gjøre med motoren,er ecotrim chip og justere opp litt ladetrykk. kanskje 1 bar. Maks hk jeg kommer til å hente ut blir maks av hva chippen klarer,noe som vil si kanskje 200hk. Det holder mer enn nok for meg.

    Og et annet spørsmål: 13c'n blir jo noe inni gamper**** fort rødglødende,noe som ikke er bra for hverken turboen eller motoren..eller oljen for den saks skyld..Blir 19T'n like fort rødglødende??
    Om 19T virkelig er så ubrukelig at jeg ikke burde bruke den i det hele tatt,hvilken annen turbo er bolt-on og gir tidlig ladetrykk?
    Jeg har ikke tid,kunnskap,sted å stå varmt inne,eller råd til å modifisere Downpipe/grenrør/trykkrør osv osv osv. Bilen må fortest mulig på veien,og 13c igjen er ikke et alternativ med mindre det er absolutt siste utvei økonomisk eller tidsmessig.
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  19. #269
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    19t er en fullt brukbar turbo, og dersom du ønsker noe som passer så og si rett på uten noen spesielle ombygginger så er det helt klart et godt valg.

    Jeg forstår godt TeamBørnOut sin iver etter å anbefale større turboer, men det finnes flere veier til økt effekt enn akkurat å øke VE vha. stort eksoshus og lavt baktrykk.

  20. #270
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av asdf Vis post
    19t er en fullt brukbar turbo, og dersom du ønsker noe som passer så og si rett på uten noen spesielle ombygginger så er det helt klart et godt valg.

    Jeg forstår godt TeamBørnOut sin iver etter å anbefale større turboer, men det finnes flere veier til økt effekt enn akkurat å øke VE vha. stort eksoshus og lavt baktrykk.
    Yep, andre måten er å øke ladetrykket = mer slitasje på alt .

    Men 19T er jo en grei erstatningsturbo for 13c hvis du ikke skal noe særlig opp i effekt. Er jo ikke noe problem å kjøre med 200 hk på en 19T. Om den er verdt prisen er noe annet .

  21. #271
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    En annen ting er jo også at 19T ser vel ganske original ut også,mtp godkjenning..
    Det jo en liten turbo dette også så det sier seg jo selv at det ikke er en turbo for høye effekter..Men for mild husmortrim er det vel godt nok...

    For å sammenligne litt: Hvordan er 16T/18T i forhold til 19T?Finnes de også bolt-on?
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  22. #272
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    joda vurderte 19t selv jeg før jeg fant ut at jeg ville ha en bil som går godt, siden den er så enkel og montere. det er jo et kjempe pluss. og hvis man ikke har tenkt og hatt effekt på over 250hk så er den jo et kjempe valg.

    men den går jo rødglødende fort, og man må bytte olje oftere kan man si enn med en som ikke går rød for en bakke eller slikt.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  23. #273
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rockeren Vis post
    En annen ting er jo også at 19T ser vel ganske original ut også,mtp godkjenning..
    Det jo en liten turbo dette også så det sier seg jo selv at det ikke er en turbo for høye effekter..Men for mild husmortrim er det vel godt nok...

    For å sammenligne litt: Hvordan er 16T/18T i forhold til 19T?Finnes de også bolt-on?
    Du får alle de turboene bolt-on. Alle de turboene har jo helt likt eksoshus og eksosturbin (TD04-19T). TD04 (+ noen bokstaver for typen) er navnet/størrelsen på eksosdelen. Det er bare kompressordelen som er forskjellig.

    19T er omtrent like liten utvendig som 13c-en, så ingen ser forskjell.

    Men kanskje det er mulig å skaffe TD05-18T eller noe (større eksoshus) med samme konflens til downpipe og T3 labyrint mot grenrøret? Tilpasset 940 mtp rotasjon på kompressoren. Evt uten labyrint og bare bruke overgangsstykke.

  24. #274
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Akkurat..Får vel gå for en 19T nå da om lommeboka er enig..Og bytte senere hvis det skulle bli behov for det
    Og er man litt nøye med å la bilen gå på tomgang et par minutter etter at man har kjørt så turboen får kjølt seg ned litt så holder den også lenger..

    Edit: Hvor kan man evt finne slikt? Begynner vel fort å koste litt penger også da..?
    Sist endret av Rockeren; 08/02/10 kl 20:20 Begrunnelse: la til nytt spørsmål
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  25. #275
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rockeren Vis post
    Og er man litt nøye med å la bilen gå på tomgang et par minutter etter at man har kjørt så turboen får kjølt seg ned litt så holder den også lenger..


    Det er vel ingen normalt oppegående mennesker som kjører hardt med sin turbo bil som ikke lar turboen stresse ned før de stenger for olja.
    Volvo fantast?

Side 11 av 35 FørstFørst ... 9 10 11 12 13 21 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •