Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Lakkpest ?

  1. #1
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard Lakkpest ?

    Hei! Tok av trekket på min gamle 140 og lufta den her om dagen i finværet, så ser jeg nå at jeg har fått masse småbobler på bak parten av bilen:( bakskjermer og bakluka .... Så sier en kamerat at dette er lakkpest!?! Men at det ikke er farlig? Er vertfall utrolig irriterende når bilen har vert fin i lakken siste 5åra etter lakkering på verksted... Og er dette noe jeg kan reklamere på? Er mest bekymra for rusturvikling under boblene

  2. #2
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Var massevis av det der på 140en min også. Du trenger ikke bekymre deg for rust, det er nok bare bobler i lakken og grunningen er like fin under. Men skal du ha det bort, bør du slipe vekk all lakken. Tviler på at det nytter å reklamere etter fem år.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  3. #3
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Ok, er surt da... Men da bekymrer jeg ikke for rust med det første da ...

  4. #4
    Registrerte brukere christer sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2012
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    324
    Antall takk

    Standard

    Nei trenger ikke bekymre deg for rust, men er alltid greit og være obs og følge litt med.
    Hvis du skal ha det fiksa må du få lakkereren som skal gjøre det til og slipe bort alle prikkene grundig, være syke syke mannen når du leverer bilen din blir det ikke ordentlig gjort så kommer de tilbake seinere. Reklamasjon etter 5 år er tvilsomt, men lov å prøve seg. Har du snakketøyet i orden er det ikke umulig att du slepper betale fullpris hvertfall

  5. #5
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av christer Vis post
    Nei trenger ikke bekymre deg for rust, men er alltid greit og være obs og følge litt med.
    Hvis du skal ha det fiksa må du få lakkereren som skal gjøre det til og slipe bort alle prikkene grundig, være syke syke mannen når du leverer bilen din blir det ikke ordentlig gjort så kommer de tilbake seinere. Reklamasjon etter 5 år er tvilsomt, men lov å prøve seg. Har du snakketøyet i orden er det ikke umulig att du slepper betale fullpris hvertfall
    Vet du årsaken til at slikt skjer Christer? Er det noe som lakkerer har gjort feil eller er det lakk og grunning (eventuelt noe annet) som ikke "snakker sammen"?
    Jeg spør av ren nysgjerrighet.


    Hvis det ikke går så dypt som til grunningen, så går det nok ann å våtslipe og polere.

  6. #6
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Ser dette skjer på bildelar som står ute på bakken, såg det på eit 86 240 panser, fullt av små bobler der lakken har løsna og kan omtrent berre kostast av.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  7. #7
    Registrerte brukere christer sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2012
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    324
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind.G Vis post
    Vet du årsaken til at slikt skjer Christer? Er det noe som lakkerer har gjort feil eller er det lakk og grunning (eventuelt noe annet) som ikke "snakker sammen"?
    Jeg spør av ren nysgjerrighet.


    Hvis det ikke går så dypt som til grunningen, så går det nok ann å våtslipe og polere.
    Det skal godt gjøres att det går Ann og slipe og polern det vekk, det kan av og til virke som om den blir litt større jo lengre ned i lakken man kommer. Nøyaktig hvorfor klarer jeg ikke helt svare på, men som oftest skjer dette på tette farger (den typen man kan lakke uten klarlakk). Så jeg vil tro det har noe med løsemidlene i lakken og gjøre. Lakkpest ser man også ofte på biler som hr brent, for å få det vekk må man slipe vekk lakken (derav ikke mulig å slipe og polere det vekk). Akkurat hvorfor er jeg ikke sikker på, men det er mange forskjellige meninger om det

  8. #8
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Hvis det er samme greiene som på min, tror jeg ikke du klarer å slipe og polere det vekk. Lakken hadde sluppet fra grunninga under boblene, så da jeg slipte ble det hull ned til grunninga. På en del steder var det faktisk væske inni boblene.
    Jeg funderte på om bilen kunne ha stått ute i regn, og ikke var 100% tørr da den ble lakka, men Christer sin teori om at det har med løsemidlene å gjøre høres fornuftig ut.
    Det var i hvert fall ikke antydning til rust noe sted. Tett lakk uten klarlakk på min også.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •