Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: 01 V70XC Oppgradering av bremser og felger, hva og hvordan?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. okt. 2012
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Wink 01 V70XC Oppgradering av bremser og felger, hva og hvordan?

    Hei!

    Har en 01 XC70 som jeg tenkte skulle få noen oppgraderinger. Ønsker meg bedre bremser og noen skikkelige felger på sommerdekkene.
    Har hørt at man kan oppgradere til V70 R-bremser (samme som politiet bruker?), mens andre sier at dette bare er bytte til en bedre bremsekloss? Og ved evt. bytte til R-skiver så må man ha større felger pga bremseskivens størrelse, stemmer dette? Har nå orginale felger i 205/55-16 på sommer og vinter. Skal oppgradere til 18-toms på sommerhjulene, men vil jo gjerne slippe å bytte felger på vinterhjula også..

    Har søkt litt på felger på infosite.se og vil som sagt gjerne ha 18-toms. Får da valget mellom en rekke ulike dim.
    235/50 R18
    245/45 R18
    255/45 R18
    215/50 R18
    225/50 R18
    245/50 R18
    255/50 R18

    Hva er best av dette? Synes de som sitter på bilen nå er i smaleste laget, det er greit nok på vinteren, men helt ærlig så synes jeg det ser teit ut når dekkene gjemmer seg langt innafor skjermen. Har hørt snakk om "spacere" Hva er det? Er det noe jeg trenger til et eller flere av valgene over?

    Jobben på bremsene gjøres på aut. volvoverksted i Sverige, skal dit på service til våren uansett.

    På forhånd takk for hjelpen, hilsen rookie på forumet (og som volvo-eier)

  2. #2
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Spørs jo hvor mye du skal legge i oppgradering også. Ja R bremsene ser veldig tøffe ut, men de koster dessverre også. du må nok regne med 25-30000,- for nytt over disk. Da trenger du skiver + bremsecalippere og klosser. Du begrenser deg også til å måtte ha minimum 17" vinterhjul. Felgvalg kan også bli vanskeligere pga kalipperne til R er breie og bygger mye utover mot nav. Andre alternativ kan være å hente bremser fra XC90 med de større motoralternativene som er ett rimeligere "bolt-on" alternativ. De er også enklere å finne brukt. Spacere er distanseskiver som legges mellom nav og felg for å få breiere sporvidde.

  3. #3
    Registrerte brukere Steen sin avatar
    Medlem siden
    29. jan. 2010
    Sted
    Stavanger
    VCCN medlemsnummer
    76
    Innlegg
    1.997
    Antall takk

    Standard

    Finnes også disse police bremsene, da trenge du ikke og bytte caliper etter hva jeg har forstått. Kun holderen til caliperen og større skiver og klosser.
    Men trenger 17" felger her og mener jeg, men kaliperene bygger ikke like mye ut som R-caliperene
    S60 D5 2002

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. okt. 2012
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Aha, da har jeg blitt litt klokere, takk så langt
    Dropper nok en oppgradering som medfører nye vinterfelger, får være grenser for hva man skal bruke penger på som student Men XC90-bremser høres jo interessant ut, de kan vel funke på 16-tom felg også? Er de større og bedre hadde jo det vært perfekt, med 18-tom på sommerdekkene vil det jo etter min mening se teit ut med "små" bremseskiver bak.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Hvor stor diameter har du på bremseskivene foran i dag? Du har vel enten 286mm, 288mm eller 305mm. De to første kan du vel bruke på 15" felg mens sistnevtne ikke kan brukes på mindre enn 16" felg. Har hørt at bedre klosser kan gjøre susen uten at jeg har prøv dette selv.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. okt. 2012
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke hva diamenteren er på skivene jeg har, hvordan kan jeg sjekke det?
    Får 40% på 4 kliss nye piggdekk, som da skal på de 4 beste alufelgene jeg har (har 8 like), så da kommer det snart 4 stk brukte pigg på volvo stålfelg og 4 stk alufelger med fritt valg av piggfrie og helårs til salgs.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Skru av ett av forhjulene og måle. Eller ringe volvo og oppgi reg.nr.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. okt. 2012
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Da skal jeg gjøre det ila. helgen. Sjekket på Mekonomen sine sider, og der står det at man kan ha 305mm skive på 16", så om jeg ikke har det fra før blir det nok noe slikt. Prisene hos dem ligger på mellom 1000 og 1600 for paret, men dette er vel ikke orginal volvo? Hva er best å gå for? Som sagt skal dette gjøres hos volvo-verksted i Sverige, så antar de vil ha orginale deler (pleier å bestille via dem, tar ikke med egne deler dit).
    Er det ikke meningen at det skal sitte like store skiver bak? Vet det slites mest foran, men lurer siden det bare kom opp 288mm som alternativ til skivene bak.

Lignende tråder

  1. Hvordan chippe en V70XC
    By Nyland in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 03/01/12, 11:46
  2. Oppgradering av bremser i 940
    By regeli in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 12/07/11, 21:58
  3. Oppgradering av bremser til 940
    By kjellt in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 02/06/11, 18:47
  4. Oppgradering av XC70 understell, bremser?
    By RoJo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 23/06/10, 15:39

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •