Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  23
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 67

Tråd: [LØST] Dårlig gange etter luftfilter bytte og andre spørsmål.

  1. #26
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Her var masse gromme bilder :-)

    Olja på toppen der, under dekselet kommer fra oljepåfyll lokket. Eller rettere sagt den dårlig pakninga på lokket. Koster 13 kroner på bilia.

    At det akkumuleres litteranne olje i fordeler over laaang tid er ikke uvanlig. Ingen krise før det renner olje der. Når det er sagt så tar det ikke lange tida å skifte simmerring på kamakselen..

    Den pluggen pluss hvitrøyk ser litt verre ut, toppakning..
    Husker ikke plugggapet du skal ha på sugis men det på bildet ser ganske stort ut, har du målt mot det det skal være?

    Kan tenkes at gapet på den møkkete pluggen er riktig, og at plasma har spist opp gapet på de andre. Ser ikke ut til at det har vært mye fyr i den sylinderen for å si det sånn..
    Tenkte jeg skulle lage en prosjekt tråd, legge ut litt flere av disse gromme bildene, har noen planer for bilen likevel, så hvorfor ikke

    Så at oljen er der er ikke helt uvanlig da forstår jeg. Greit å bytte, men ikke krise skjønner jeg.

    Littegranne olje siden tingen sitter på kam'en er vel ikke helt å se bort fra, men bør vel skifte simmeringen siden det ikke er store dealen. (skal være i skikk vettu)

    Det med toppen var det jeg fryktet ja, godt jeg stiger i lønn i Mars da xD Antar det ikke må skiftes HELT med det første, takler vel litt kjøring i moderate mengder, eller er det for risky ?

    Gapet målte jeg ikke faktisk, men du kan ha et poeng der, for den virket vesentlig mye penere (på tross av oljen da) enn de andre. Så at det har vært lite fyr i den sylindern skal du ikke se helt bort i fra, dog har den gått rent og godt før jeg fylte for mye olje på den og skjøt meg i foten.

    Men når det er sagt, om jeg skal av med toppen for å skifte pakningen på denne, bare sånn for moroskyld, har det noen hensikt å porte toppen på denne fra 10v til 20v? 20v utgaven av 855'en har vel noe 170 hester sammenlignet med 10 ventilerns 140. Motorn og motorrommet ser likt ut. (Hvertfal hva mine IKT øyne kan se). Uvitenhet kan fases ut med lærdom, så hva sier dere ?
    Sist endret av th3-1nonly; 30/01/13 kl 23:35

  2. #27
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Akkurat sånn så pluggen ut på syl2 hos meg også da den hadde problemer med gangen, og da var det altså pga dysa som fusket. Syns det ryker i overkant mye hvitrøyk av min også, spesiellt når det er kaldt. Men nå har jeg kjørt 10 000km siden i sommer og det eneste jeg har måttet etterfylle iløpet av den tiden er 0,5L olje. Vannet holder seg der det skal være, så tror ikke det er noe galt der.
    Bensinforbruket er pr i dag drøye literen på computeren, men det er inkludert tomgangskjøring og masse kaldstarter. Har ikke kjørt lengre turer på lenge nå, men vet at forbruket kommer ned på 0,7ish så fort jeg kommer meg ut på en motorvei. Og til å være bare en 10V 2,0 så syns jeg motoren går som ei kule, det er bare å jage den over 4000rpm så går den faktisk ganske så godt. Vel og merke til å være bare en 126hester da..

    Syns Volvoen går minst like godt som Mercedesen min på 136hester faktisk.
    V70 2,0T 2000 mod.

  3. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  4. #28
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TheStig Vis post
    Akkurat sånn så pluggen ut på syl2 hos meg også da den hadde problemer med gangen, og da var det altså pga dysa som fusket. Syns det ryker i overkant mye hvitrøyk av min også, spesiellt når det er kaldt. Men nå har jeg kjørt 10 000km siden i sommer og det eneste jeg har måttet etterfylle iløpet av den tiden er 0,5L olje. Vannet holder seg der det skal være, så tror ikke det er noe galt der.
    Bensinforbruket er pr i dag drøye literen på computeren, men det er inkludert tomgangskjøring og masse kaldstarter. Har ikke kjørt lengre turer på lenge nå, men vet at forbruket kommer ned på 0,7ish så fort jeg kommer meg ut på en motorvei. Og til å være bare en 10V 2,0 så syns jeg motoren går som ei kule, det er bare å jage den over 4000rpm så går den faktisk ganske så godt. Vel og merke til å være bare en 126hester da..

    Syns Volvoen går minst like godt som Mercedesen min på 136hester faktisk.
    Riktig, så da er det mulig å kjøre med det uten store problemer, merker jo ikke akkurat noe på den, og er ikke olje i ekspansjonstanken som det var på Stratusen når jeg fikk den, så kjører med det da. Kommer nok fremdeles til å skifte toppakningen, reg.reim og greier iløpet av Mars-April så kan jo høvle over stempel og stempelringer også.

    Men så var det toppen da, joda, skal innrømme at Volvoen har en sterk og rask maskin, men den er sofistikert, hyfset, tam. Den er behagelig og går så langt nedi turtal og gir, at det er en fryd å kjøre den, og den gjør som du sier. Men jeg kan bare ikke helt unngå å drømme om mer kraft, mer hester. Jeg hører mye bra om om 20v med tanke på kraft og forbruk. Kjørte litt med gamlingenes 2liter, men synes den var litt lite futt i, hvertfal sammenlignet med den bilen jeg hadde på tiden.

    Takk for tilbakemelding hvertfal!

    Så, hvilke plugger anbefaler folk til den gode gamle travern ?

  5. #29
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Jeg har plugger fra Biltema for øyeblikket, riktignok ment kun midlertidig av økonomiske årsaker og pga feilsøking etter den berømte fuskinga jeg har nevnt allerede. Jeg hadde flett nye NGK plugger rett før denne fuskinga begynte, hadde nettopp kostet på hele motoren nesten 10 000kr i nye deler fordi jeg skulle på ferietur og dra campingvogn med den. Så da ble det byttet både regreim, veivhusventilasjon, vannpumpe, reimhjul, alt av tenningsdeler osv osv.. Så for å prøve ut andre plugger bare for å feilsøke så nøyde jeg meg med pluggene fra Biltema, men like etterpå oppdaget jeg altså at denne dysa var løs. Pluggene fra Biltema står imidlertid fortsatt i bilen, og de nye NGK pluggene ligger trygt plassert baki bilen i en liten pose fordi jeg rett og slett gadd ikke å bytte plugger igjen når bilen ble helt fin.

    Jeg har jo pluggene til senere uansett, og Biltemapluggene har gjort jobben sin helt siden tidlig i høst og fram til nå uten at jeg har opplevd noe trøbbel med dem. De har vel fått kjørt seg noen hundre mil nå, flere turer Trøndelag-Østlandet-Sverige osv. Greit å få testet ut varene fra Biltema iblant også..
    V70 2,0T 2000 mod.

  6. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  7. #30
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville kjørt originalplugger faktisk. Vet ikke hvem som er
    OEM
    -leverandør, men de er ganske bra.

    På gamlebilen min som var en 2.0 10V sugemotor mener jeg bestemt at originalpluggene var av typen med tre jord-elektroder, omtrent som disse:



    På turbomotoren jeg har nå er det den mer klassiske typen med bare en jord-elektrode.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  8. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  9. #31
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av th3-1nonly Vis post
    Tenkte jeg skulle lage en prosjekt tråd, legge ut litt flere av disse gromme bildene, har noen planer for bilen likevel, så hvorfor ikke

    Så at oljen er der er ikke helt uvanlig da forstår jeg. Greit å bytte, men ikke krise skjønner jeg.

    Littegranne olje siden tingen sitter på kam'en er vel ikke helt å se bort fra, men bør vel skifte simmeringen siden det ikke er store dealen. (skal være i skikk vettu)

    Det med toppen var det jeg fryktet ja, godt jeg stiger i lønn i Mars da xD Antar det ikke må skiftes HELT med det første, takler vel litt kjøring i moderate mengder, eller er det for risky ?

    Gapet målte jeg ikke faktisk, men du kan ha et poeng der, for den virket vesentlig mye penere (på tross av oljen da) enn de andre. Så at det har vært lite fyr i den sylindern skal du ikke se helt bort i fra, dog har den gått rent og godt før jeg fylte for mye olje på den og skjøt meg i foten.

    Men når det er sagt, om jeg skal av med toppen for å skifte pakningen på denne, bare sånn for moroskyld, har det noen hensikt å porte toppen på denne fra 10v til 20v? 20v utgaven av 855'en har vel noe 170 hester sammenlignet med 10 ventilerns 140. Motorn og motorrommet ser likt ut. (Hvertfal hva mine IKT øyne kan se). Uvitenhet kan fases ut med lærdom, så hva sier dere ?
    Hva mener du med å porte toppen? Sette på 20V innsug? ikke for å skyte deg ned, men nei. absolutt nei.

    20V har Bosch LH3.2 styringssystem, hvor 10V (både 2.5 og 2.0) har Fenix system. Kort sagt, 20V har to hjerner, en for tenning og en for jensintilførsel, og et par ekstra kontakter i motorrommet. 10V har en kombinert hjerne og en helt annen ledningsmatte, blant annet andre støpsler til coilen. I tillegg til dette har 20V en funksjon som ingen andre Volvomotorer har, et variabelt innsug populært kalt VVIS. Består av spjeld i innsuget som åpner og lukker beroende på gasspådrag og turtall. Denne styres av ei vakuumklokke, som igjen styres av en magnetventil, igjen styrt av ledningsnettet. Dette har ingen stor påvirkning på hestekrefter, men bunndrag i turtall mellom 1800 og 4200rpm, som er der man stort sett ligger under normal kjøring.

    De ekstra hestekreftene kommer såvidt jeg har skjønt av toppens evne til å suge inn mer luft, igjen blandet med mer bensin. Den har jo dobbelt så mange ventiler i forhold til 10V, og således et noe mer effektivt system. Innsuget lar seg ikke montere på en 10V uten større ombygging, og å sette et 20V innsug på en 10V topp vil uansett bare føre til turbulens og en mindre effektiv motor, da hullene ikke stemmer helt overens og vil bryte luftstrømmens ellers effektive vandring.

    Om du vil ha 20V 170HK (noe jeg anbefaler sterkt, gulla god motor med godt bunndrag og gooood lyd), er det kjappeste, billigste, letteste og mest levedyktige utveien å bytte motor med ledningsnett. Jeg gjorde det i fjor sommer, og om man kun bytter nett og motor, er det gjort på en helg. Er du smart og leiter litt, pluss litt flaks, finner du motor til noen usle tusenlapper, ga 4k for min.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  10. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  11. #32
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Hva mener du med å porte toppen? Sette på 20V innsug? ikke for å skyte deg ned, men nei. absolutt nei.

    20V har Bosch LH3.2 styringssystem, hvor 10V (både 2.5 og 2.0) har Fenix system. Kort sagt, 20V har to hjerner, en for tenning og en for jensintilførsel, og et par ekstra kontakter i motorrommet. 10V har en kombinert hjerne og en helt annen ledningsmatte, blant annet andre støpsler til coilen. I tillegg til dette har 20V en funksjon som ingen andre Volvomotorer har, et variabelt innsug populært kalt VVIS. Består av spjeld i innsuget som åpner og lukker beroende på gasspådrag og turtall. Denne styres av ei vakuumklokke, som igjen styres av en magnetventil, igjen styrt av ledningsnettet. Dette har ingen stor påvirkning på hestekrefter, men bunndrag i turtall mellom 1800 og 4200rpm, som er der man stort sett ligger under normal kjøring.

    De ekstra hestekreftene kommer såvidt jeg har skjønt av toppens evne til å suge inn mer luft, igjen blandet med mer bensin. Den har jo dobbelt så mange ventiler i forhold til 10V, og således et noe mer effektivt system. Innsuget lar seg ikke montere på en 10V uten større ombygging, og å sette et 20V innsug på en 10V topp vil uansett bare føre til turbulens og en mindre effektiv motor, da hullene ikke stemmer helt overens og vil bryte luftstrømmens ellers effektive vandring.

    Om du vil ha 20V 170HK (noe jeg anbefaler sterkt, gulla god motor med godt bunndrag og gooood lyd), er det kjappeste, billigste, letteste og mest levedyktige utveien å bytte motor med ledningsnett. Jeg gjorde det i fjor sommer, og om man kun bytter nett og motor, er det gjort på en helg. Er du smart og leiter litt, pluss litt flaks, finner du motor til noen usle tusenlapper, ga 4k for min.
    Hah, det var så mye involvert ja, nei da blir det heller motorbytte du, så takk for informasjonen, gull verdt.
    Men ja, da blir det å se om jeg kan få noen Nye tenndeler, og muligens se om jeg kan få tak i en 20v jeg kan kjøre nedi etterhvert som tiden kommer og går. Tråden kan vel egentlig erklæres stengt da jeg egentlig har fått svar på det jeg ønsket. Kommer til å legge ut bilen i egen prosjekt tråd slik at de som ønsker kan holde følge med prosessen. Så takk for all hjelp så langt, har vært uvurderlig.

  12. #33
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Hvis problemet ditt er løst, sett [LØST] i trådtittelen, gjør det lettere å søke seg frem for folk som sliter med samme. For ordens skyld, nor jeg byttet motor, fjernet jeg og powerfilteret mitt. 20V er bråkete nok, i tillegg til at jeg sveiset hel eksos i 2.5" som ga litt lyd. Powerfilter/konfilter/sportsluftfilter gir mindre motstand, ja, men og da noe mindre filtrering, hvor usunt dette er for motor er en annen sak, men filteret blir liggende i motorrommet og ta inn varm luft, som ikke er bra i det hele tatt, kontra originalinnsuget, som henter kald luft fra grillen. På turbomotorer med litt pulver i har det noe for seg. da de trenger mer luft, men på sugemotor har det forsvinnende liten, om noe effekt i det hele tatt. Blir kun lyd av det, men igjen, jeg skjønner moroa ved det. Hører bilen min på noen kilometer og, tenker jeg.

    Bare dagens tips fra en som har prøvd og feilet. Om du bytter motor og skal godkjenne det på biltilsynet, krever de at tenning og luftsystem er originalt og, så jeg er stoor fan av originalboksen.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  13. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Angående plugger har jeg god erfaring med bosch sine fgr7dqe syntes bilen min gikk bedre med de enn med ngk sine v-line plugger
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  14. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  15. #35
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Erlend Vis post
    Angående plugger har jeg god erfaring med bosch sine fgr7dqe syntes bilen min gikk bedre med de enn med ngk sine v-line plugger
    Noted

  16. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    dudes, husk nå bare å få sjekket gapet på pluggene - juster deretter. Uansett original eller ei.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  17. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  18. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Trenger vel ikke sjekke gapet på plugger lenger?
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  19. #38
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard Re: [LØST] Dårlig gange etter luftfilter bytte og andre spørsmål.

    Sitat Opprinnelig postet av Erlend Vis post
    Trenger vel ikke sjekke gapet på plugger lenger?
    Jeg ble fortalt det ikke var nødvendig verken til 850en eller V70en, men så var det originalplugger da så de er vel gjerne justert/produsert etter spec...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  20. #39
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Erlend Vis post
    Trenger vel ikke sjekke gapet på plugger lenger?
    Har hørt om livstidsolje og helårsdekk og.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  21. #40
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard Re: [LØST] Dårlig gange etter luftfilter bytte og andre spørsmål.

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Har hørt om livstidsolje og helårsdekk og.
    Livstidsolje er jo et veldig dekkende navn egentlig, den varer jo ofte hele levetiden til motoren/girkassen/vinkelgiret/etc...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  22. Takk TommyG, mrstfu takket for denne posten
  23. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Sarkasme fra hgnubel til side :-) Om dere tror blindt på at volvo og deres underleverandører er ufeilbarlige er dere enten faretruende naive eller rett ut ignorante.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  24. #42
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Ja for all del, jeg mener ikke at det ikke er lurt å sjekke, men jeg handlet nye plugger utelukkende fordi jeg ikke visste når de var byttet sist. Satte dem rett på og har heldigvis ikke opplevd noen problemer verken før eller etter. Hadde jeg hatt eller fått problemer etter bytte ville bladmålet blitt rotet frem ganske fort
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  25. #43
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Og derfor, uavhengig av produsentens påstander, finner man seg en intervall på byttet. Vi kan vel alle bli enige om at vinterdekk, plugger og olje ikke kan byttes for ofte, på denne siden av "riktig skrudd sammen", selvfølgelig.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  26. #44
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard Re: [LØST] Dårlig gange etter luftfilter bytte og andre spørsmål.

    Ja, ta gjerne med bremsevæske på listen også hvis ikke du regner det som olje
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  27. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    jeg har ikke justert gapet på noen av bilene mine, bortsett fra 240`n min, bare for å være sikker :P men på 96 850n min så har jeg ikke gjort det da volvo her i fjorden har sagt at dette ikke behøves på så ny bil. jeg bytter plugger minimum 2 ganger i året, betaler drøye hundringsen for skiftet. hvilken hensikt har det å justere gapet på bilene våre?
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  28. #46
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Erlend Vis post
    jeg har ikke justert gapet på noen av bilene mine, bortsett fra 240`n min, bare for å være sikker :P men på 96 850n min så har jeg ikke gjort det da volvo her i fjorden har sagt at dette ikke behøves på så ny bil. jeg bytter plugger minimum 2 ganger i året, betaler drøye hundringsen for skiftet. hvilken hensikt har det å justere gapet på bilene våre?
    Kjører du veldig langt siden du bytter plugger så ofte? Jeg tenker annethvert år er mer normal interval, og det er sikkert oftere enn Volvo anbefaler selv også, men så kjører jeg stort sett bare ca 12.000km i året.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  29. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Nei, kjører ikke mere enn rundt maks 16k km. Mye langkjøring, men også mye kø og tomgangskjøring. Bytter de hver gang jeg har service på bilen bytter olje og plugger hvertfall 2 ganger i året, liker å ta vare på motoren tennpluggledninger, rotor og fordeler tar jeg kun 1 gang i året eller annenhvert år. Bare for å være sikker men burde jeg begynne å justere gapet? Hvilken hensikt har det?
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  30. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Det har med forbrenning å gjøre, i lag med tenninga di.
    Egentlig en helt uvesentlig ting på en motor, noe du egentlig ikke trenger. Gnisten er bare en sånn miljøgreie som volvo har kommet på.
    Du kjører glatt 50 tusen på originalplugger.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  31. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Ja, skjønner det da, men har det noe for seg å kustere gapet på pluggene mine? Siden jeg bytter de så ofte, vil jeg merke forandring? Jeg har alltid hørt og blitt fortalt at man ikke trenger det lenger pga elektroniske tenn.systemene i nyere biler osv, men om jeg har blitt feilinformert, rett meg gjerne jeg sier bare hva jeg jar blitt fortalt og lært mens jeg jobba på mekonomen
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  32. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Ja, de kan det på mekonomen.. Ble du fortalt at jorden var flat også.?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  33. Takk mrstfu takket for denne posten
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 26
    Siste post: 20/11/12, 12:08
  2. Går dårlig på tomgang etter bytte av topp
    By toffe92 in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 21/03/12, 18:09
  3. Svar: 16
    Siste post: 09/05/11, 22:26
  4. Ujevn gange etter stilt turbotrykk. ?
    By Andreas89 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 09/04/11, 14:25
  5. høyt trykk, dårlig gange. fk motor. trenger råd
    By volvosjuer in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 26/07/10, 18:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •