Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  23
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 67

Tråd: [LØST] Dårlig gange etter luftfilter bytte og andre spørsmål.

  1. #1
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard [LØST] Dårlig gange etter luftfilter bytte og andre spørsmål.

    Hei Folkens!

    Jeg må igjen komme til dere for mer visdom, dere har ikke skuffet meg så langt, så jeg kommer tilbake som lovet!

    Byttet til et Sports filter på min 855 idag, standard sugemotor, 2,5 liter, en B5252S, 1994 modell. Det gikk ikke akkurat som planlagt, etter jeg hadde montert filteret, så koblet jeg til LMM og greier. Når jeg startet bilen hoppet den til 2000 RPM og fikk deretter variabelt turtal mellom 1000 og 1500 på tomgang. Tenkte at det måtte være jeg som var idiot og ikke koblet fra batteriet før jeg monterte greiene. Så jeg koblet fra, og koblet tilbake batteriet, og prøvde igjen. Ingen ujevn tomgang, startet og gikk fint, og la seg på 850 RPM. Suksess tenkte jeg, men så fort jeg kom meg ut på veien merket jeg at noe ikke var som det skulle.

    Til å begynne med, de første 100 meterne gikk den greit, grei respons, ikke store forskjellen fra før. Men etter jeg hadde kjørt noen minutter til begynte den å gå ujevnt gjennom hele registeret, være så den stod på tomgang, eller gikk i 80 på 5. giret med 2000 rpm. Prøvde å slå den av og på, bytte til annen LMM og sjekke feilkodene. A2 gav 3-2-3 og A3 gav 4-4-4 (
    ABS
    systemet, urellevant, men har noen et svar til hvorfor dette skjer, gi meg en lyd, irriterende når
    ABS
    ikke funker) Uansett! 3-2-3 er for en eller annen miljølampe, men denne feilen har jeg hatt en stund nå, og bilen gikk veldig godt før jeg byttet filteret.

    Meh, ja, det åpenbare svaret er vel egentlig, bytt tilbake, og se om feilen vedvarer. Ville dog høre med dere først i tilfelle dette ikke løser problemet, eller dersom jeg bytter tilbake til gammelt filter og det går godt hva er da grunnen til at sportsfilteret ikke klarte å drive bilen ? (Recap: Bilen hakker, rister og har ujevn gange uansett hastighet og turtall, kan ikke kjøre på samme gir som tidligere fordi det blir for tungt for bilen. Dette etter filterbytte)

    Mitt andre spørsmål handler om en pussig ting jeg fikk vite av muttern etter jeg tok over bilen. Hun sa at det kunne være at bilen hakket litt rundt 90 og noe. Når hun for noen år siden på et Volvo verksted i Førde hadde konfrontert de om dette, sa de at det var en sikkerhetsfunksjon som var til for å holde farten nede eller noe. Jeg skal dog si at jeg merker at noe skjer rundt 90, og kan bekrefte at ytelsen synker litt, og muligens hakker, men bare av og til. Jeg tror ikke helt på det Volvo verkstedet sa, det virker litt rart for min smak. Men mulig dere har et klarere svar til meg ? I tilfelle det er en "sikkerhets funksjon" her, så hvordan fjerner jeg den om mulig ? OCD sansene mine liker ikke helt om noen plomberer bilen min som sikkerhetsfunksjon....

    Takk på forhånd, og beklager veggen!
    Sist endret av th3-1nonly; 31/01/13 kl 19:29

  2. #2
    Registrerte brukere Madice sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.039
    Antall takk

    Standard

    Innsatsfilter eller konfilter du har montert?
    Kan jo være LMM som har gått til helvete...
    Jeg byttet til konfilter på min Audi, og har hittil rasert ikke mindre enn 5 LMM
    Så konfilter er egentlig ikke noe godt valg!
    Tiguan Exclusive R 2014
    164 '70
    03 Berlingo
    (X)Touran '07 Exclusive
    (X)Audi A4 1.8Ts 99
    (X)740 GL 90

  3. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  4. #3

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Hvis motorkoden du har skrevet er riktig så har du ikke lmm men en lufttemp føler i innsuget (10v motorene har ikke lmm), og hvis jeg husker riktig så bruker ikke motorstyringen innsugstemperaturen hvis motoren har en lavere temperatur en 20 grader.

    Du har fått på plass alt av ledninger og vakumslanger? (hvis du har tatt av noe )
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  5. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ola normann Vis post
    Hvis motorkoden du har skrevet er riktig så har du ikke lmm men en lufttemp føler i innsuget (10v motorene har ikke lmm), og hvis jeg husker riktig så bruker ikke motorstyringen innsugstemperaturen hvis motoren har en lavere temperatur en 20 grader.

    Du har fått på plass alt av ledninger og vakumslanger? (hvis du har tatt av noe )
    Så 10 ventilern har ikke LMM gjerne ? Den ser slik ut hvertfal http://no.bildelsbasen.se/global/ima...th=370&height= har to stykker av den, har byttet om på de, og har også prøvd å koble den ut når den står i, men oppfører seg like rart. Skal ellers ha fått på alt så vidt jeg kan huske, alt jeg tok av var var luftfilterboks, byttet den ut med universal konfilter og rør som jeg hadde fra Stratusen, og monterte de og målern.

    Byttet forøvrig tilbake til den gamle filterboksen med gamle målern, og var ingen forandring. Må dog nevne at jeg igår under montering kom borti en plugg som ser lik ut som de til tennkablene på coilen(?) på venstre side i motor rommet ved støtdemper tårnet, fikk et lite støt når jeg kom borti denne, men hva den er for noe er hinsides meg. Utenom den ble ingenting plukket av.

    Fylte også olje på bilen igår når jeg likevel holdt på.

    Litt mer beskrivelse av symptomene, på tomgang kjennes den ut som en Diesel, og når man gir gass så hopper den seg fremover til du kommer til rundt 1600-2000RPM på giret. Kan heller ikke ha den på 2. giret i 20, det var alt for tung for den av en eller annen grunn, og det gikk for fort til at jeg kunne legge den i 1. Tomgangsmotoren er det futt i, så denne funker som den skal. OG nærmeste jeg kan beskrive lyden er om du "bludrer" med leppene, og denne blir høyere dess mer gass jeg har.

    Oh, en ting til, lukten fra avgassene er ikke helt bra den heller, nesten som den lukter svidd plast av den, og det kan virke som den bruker noe mer bensin.

    Er det mulig at det er tenningsdelene ?
    Sist endret av th3-1nonly; 27/01/13 kl 18:45

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Den lille der er innsugstempføler b5252s har ikke lmm. Sjekk om du tennpluggledningene sitter ordentlig på rotoren
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  8. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  9. #6
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Madice Vis post
    Innsatsfilter eller konfilter du har montert?
    Kan jo være LMM som har gått til helvete...
    Jeg byttet til konfilter på min Audi, og har hittil rasert ikke mindre enn 5 LMM
    Så konfilter er egentlig ikke noe godt valg!
    Nei, konfilteret hørtes loads bedre ut på lille to-litern til Stratusen enn den gjorde på volvoen, så tror jeg kommer til å muligens holde meg til standard filter, med mindre det er hvordan motoren går nå som får den til å høres så dårlig ut. Som han andre karen i tråden nevnte er det mulig bilen ikke har en LMM, så alternativt noe annet som er galt. Takk for svaret hvertfal, tok det i betraktning og byttet tilbake til original filter, men uten hell.

  10. #7
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Erlend Vis post
    Den lille der er innsugstempføler b5252s har ikke lmm. Sjekk om du tennpluggledningene sitter ordentlig på rotoren
    Takk! Alt for å vite mer om bilen! Så da kan vi utelukke den . Neste blir å sjekke tennkablene da, har et ekstra sett jeg kan teste med, men den bilen jeg tok de fra gikk verre, så vet du hvilken OHM de skal ha, så kan jeg måle om de er i orden ?

  11. #8
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard Re: Dårlig gange etter luftfilter bytte og andre spørsmål.

    Aldri brydd meg om å måle motstand i pluggledninger, men det må jo være tilnærmet lik 0 ohm i en frisk kabel? Begynn med å koble de av en og en på pluggsiden og se etter merker/slitasje. Blir lett gnagsår omtrent der pluggene går ut fra under tennpluggdekselet.

    Tenningsdeler på disse bilene er uansett slitedeler så jeg lever etter regelen om at hvis du ikke vet når det ble byttet sist så er det i hvert fall på tide...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  12. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  13. #9
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Aldri brydd meg om å måle motstand i pluggledninger, men det må jo være tilnærmet lik 0 ohm i en frisk kabel? Begynn med å koble de av en og en på pluggsiden og se etter merker/slitasje. Blir lett gnagsår omtrent der pluggene går ut fra under tennpluggdekselet.

    Tenningsdeler på disse bilene er uansett slitedeler så jeg lever etter regelen om at hvis du ikke vet når det ble byttet sist så er det i hvert fall på tide...
    Joda, Du har et poeng der :P Kommer nok til å skifte det og mye mer, men du vet, student, penger og borteboende hører virkelig ikke sammen xD

  14. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Du får service kitt, inkludert pluggkabler, rotor, lokk, plugger, viftereim, luftfilter, bensinfilter, injektor seal. Alt originalt - for 1000lappen hos FCP.
    Bare pluggkablene koster 1650.- her hjemme...
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  15. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  16. #11
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Var på verkstedet en kjapp tur for å se om jeg kunne finne noe galt. Kom på at jeg skulle ta en titt på olje siden jeg har hørt at veiven kan plaske dersom det er for mye, og at oljen vil bli som en vegg for den. Joda, hadde selvsagt klart å fylle for mye viser det seg, så tappet den ut, og ting ble bedre. Men problemet er fremdeles der, neste jeg går over blir rotoren til fordelern, har hørt at på eldre volvoer kan det begynne å komme olje inn i denne, og kludre til tenningen. Siden det nå etter at jeg tømte oljen kjennes mer ut som den feiltenner blir dette neste å sjekke opp i. Og siden det har vært for mye olje i bilen, ja da er det jo fullt mulig dette har en sammenheng, høres logisk ut i mine ører da. Bør selvsagt kjøpe ny, men må vente til neste lønning, trenger bilen, så da får det bli rens i første omgangen, og ny i februar om denne er feilen.

  17. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Godt poeng du har der, med for mye olje kan det hende du har stresset simmerringen på kamaxelen. Ikke uvanlig at det kommer litt der, over tid.
    Gjør godt rent på kontakpunktene i lokket og du.
    Når du bytter rotor, bytter du lokk i samme slengen. Plasmaen fra gnisten sliter like mye på lokkets kontaktpunkter som på rotoren.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  18. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  19. #13
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Godt poeng du har der, med for mye olje kan det hende du har stresset simmerringen på kamaxelen. Ikke uvanlig at det kommer litt der, over tid.
    Gjør godt rent på kontakpunktene i lokket og du.
    Når du bytter rotor, bytter du lokk i samme slengen. Plasmaen fra gnisten sliter like mye på lokkets kontaktpunkter som på rotoren.
    Det skal jeg gjøre, blir å kjøre noe kontaktrens og greier sånn at det ser godt og fint ut, hvertfal de neste ukene til jeg får byttet ut delene. Blir noen Iridium stifter i samme slengen og full rens av innsugs manifolden når jeg likevel holder på å plukker.

    Man lærer på den harde måten ey ?

  20. #14
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Med det samme du holder på med kontaktrens så tror jeg du med fordel kan gå over dysekontaktene også samtidig. Bare vipp av aludekselet over fuelrailen så kommer du til dem.
    Jeg hadde noen lignende symptomer på min 850 2.0 10v her i sommer, og det viste seg da at ene dysekontakten hadde rett og slett hoppet av og bare lå såvidt nedpå. Trykket denne på plass og motoren våknet straks til liv. Før dette gikk den som en dau sjark i høy sjø og motvind, og det måtte ekstra høyt turtall til for å i det hele tatt greie å holde litt fart i bakkene. Samt at det luktet veldig surt og stramt av eksosen.

    Sier ikke at det nødvendigvis er dette som er problemet hos deg, siden dette har oppstått i forbindelse med luftfilterbytte. Men samtidig, jeg fikk problemet helt plutselig mens jeg kjørte helt vanlig langs veien. Det var liksom ingen grunn til at den kontakten skulle ramle av der og da..

    Har hatt symptomene etpar ganger til i senere tid, og da har det vist seg å ha blitt dårlig kontakt der igjen.. Så en kontaktrens her er om ikke annet forebyggende iallfall.
    V70 2,0T 2000 mod.

  21. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  22. #15
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TheStig Vis post
    Med det samme du holder på med kontaktrens så tror jeg du med fordel kan gå over dysekontaktene også samtidig. Bare vipp av aludekselet over fuelrailen så kommer du til dem.
    Jeg hadde noen lignende symptomer på min 850 2.0 10v her i sommer, og det viste seg da at ene dysekontakten hadde rett og slett hoppet av og bare lå såvidt nedpå. Trykket denne på plass og motoren våknet straks til liv. Før dette gikk den som en dau sjark i høy sjø og motvind, og det måtte ekstra høyt turtall til for å i det hele tatt greie å holde litt fart i bakkene. Samt at det luktet veldig surt og stramt av eksosen.

    Sier ikke at det nødvendigvis er dette som er problemet hos deg, siden dette har oppstått i forbindelse med luftfilterbytte. Men samtidig, jeg fikk problemet helt plutselig mens jeg kjørte helt vanlig langs veien. Det var liksom ingen grunn til at den kontakten skulle ramle av der og da..

    Har hatt symptomene etpar ganger til i senere tid, og da har det vist seg å ha blitt dårlig kontakt der igjen.. Så en kontaktrens her er om ikke annet forebyggende iallfall.
    Ja det er absolutt verdt å sjekke dette også, høres ut som om problemene ligner, så kommer nok til å gå over de bare for å få det gjort. Bilen har jo stått still i 3 år pga overtrykk i motor ved tett Veivhusventilasjon, dette er jo fikset, men støv og drit i kontakter er nok ganske sannsynlig med tanke på det. Tviler på at filterbyttet gjorde noe som helst med motoren, tror mer det var oljepåfyllingen som startet dette kaoset xD

    Uansett, takk for tipset, har notert det, så blir å gå over det

  23. #16
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    merkelig at ingen har reagert på det, men turtallspulsering mellom 1000 og 1500rpm er mer eller mindre alltid synonymt med sliten/møkkete tomgangsmotor. ligger howto her på forumet, om det ikke er feilen burde det uansett gjøres med jevne mellomrom, koster null kroner, og kan gi deg en liten halleluja-opplevelse.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  24. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  25. #17
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    merkelig at ingen har reagert på det, men turtallspulsering mellom 1000 og 1500rpm er mer eller mindre alltid synonymt med sliten/møkkete tomgangsmotor. ligger howto her på forumet, om det ikke er feilen burde det uansett gjøres med jevne mellomrom, koster null kroner, og kan gi deg en liten halleluja-opplevelse.
    Joda, tenkte på det der, men det varte bare til jeg koblet batteriet av og på for å nullstille hjernen. Tomgangsmotoren er jo ny og den tar til seg godt med luft. Har lest at mange har hatt feil med den, så denne er tenkt på. Takk for notisen dog, setter pris på det
    Sist endret av th3-1nonly; 29/01/13 kl 14:15

  26. Takk mrstfu takket for denne posten
  27. #18
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    ser den, men du har alltid den minimale muligheten for at noe piss har lurt seg inn i IACen når du bytta filter. hadde tatt den opp og vaska den uansett, gjør det selv hver 5k km. uansett, om du sier problemet er med batteriet, prøv å rense polene skikkelig, gå over all ledning i nærheten av batteriet, se etter slitasje... kjøp elektronikkrens og lavtemperaturfett, bruk de i den rekkefølgen på alt av kontakter i motorrommet... igjen, garanterer ikke løsning, men det gjør livet med 850 lamgt lettere åleve i senere kilometer.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  28. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  29. #19
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    ser den, men du har alltid den minimale muligheten for at noe piss har lurt seg inn i IACen når du bytta filter. hadde tatt den opp og vaska den uansett, gjør det selv hver 5k km. uansett, om du sier problemet er med batteriet, prøv å rense polene skikkelig, gå over all ledning i nærheten av batteriet, se etter slitasje... kjøp elektronikkrens og lavtemperaturfett, bruk de i den rekkefølgen på alt av kontakter i motorrommet... igjen, garanterer ikke løsning, men det gjør livet med 850 lamgt lettere åleve i senere kilometer.
    Ja, kan se hvor tanken kommer fra, har alt lagt ut mye penger på å få den i stand etter tre år uten start. Så det er kjipt at ting går i stykker allerede. Skal gå over kontakter og stuff i motorrommet, ta en skikkelig rens og få bort all dritten som kan ha samlet seg, skal en kjapp tur på verkstedet imorgen med begrenset tid, så får krysse fingrene for at jeg kan få bukt med problemet. Kommer tilbake med oppdatering når jeg har sett litt mer på det, så for øyeblikket, takk for all hjelp og tilbakemelding!

  30. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Gjør deg selv en tjeneste og hold deg unna iridiumplugger. Originalplugger FTW
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  31. #21
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Gjør deg selv en tjeneste og hold deg unna iridiumplugger. Originalplugger FTW
    You got my attention. Hva er tingen med iridium og Volvo da? Til min kjennskap er iridium dyrere, men det skal tenne mye renere enn standard plugger med tanke på det lille tennpunktet. Om bilen går renere og forbrenner alt er vel det bra, eller er det noe jeg mangler i denne formelen ?

  32. #22
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av th3-1nonly Vis post
    You got my attention. Hva er tingen med iridium og Volvo da? Til min kjennskap er iridium dyrere, men det skal tenne mye renere enn standard plugger med tanke på det lille tennpunktet. Om bilen går renere og forbrenner alt er vel det bra, eller er det noe jeg mangler i denne formelen ?

    den manglende faktoren her er alle oss andre som har prøvd og feilet med iridiumplugger. på det værste feilet den ene pluggen etter et par tusen kilometer. har siden brukt NGK sine anbefalte til min (b5252s, byttet til b5254s), med stor suksess.

    lang historie kort, som vi sier til kjærringene: "gjør som jeg sier, resten skal du ikke bry deg om."

    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  33. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    jeg har brukt bosch sine fgr7dqe plugger, er ikke det iridium da? synes de er knallgode jeg, syntes bilen gikk dauere med ngkene jeg brukte. b5252s.
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  34. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  35. #24
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Hadde vært greit å vite litt mer i detalj hva som gjør Iridium bad for bussiness, men det er ikke så viktig, mer en personlig interesse. At any rate! Har vært nede å skrudd på bilen igjen, og jeg har klart å løse feilen, i det minste godt nok og midlertidig. Den går rent igjen, med noen virkelig få antydninger til å ikke tenne super bra. (Det kan jo være filteret også for alt jeg vet) Problemet viste seg å være pluggen(e), hvertfal den i sylinder 2 viste tegn til noe jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal ta, og skitt i forldeler og rotor.
    Plukket av plastdekselet på toppen og det var ikke så utrolig pent må jeg si, tørket bort etter beste evne derimot:

    Slik så pluggen i sylinder 1 ut:

    Slik så pluggen i sylinder 2 ut: (Needless to say, all den oljen skal ikke være der, Elektrode avstanden var også betraktelig mindre, så denne måtte utvides)

    Pusset, blåste, tørket og justerte pluggene, etter jeg satte de tilbake så var bilen MYE bedre på tenningen, og noe ventiltikking kom tilbake (gudene vet hvorfor) Så jeg bestemte meg for å hogge løs på Fordelern.
    Slik var rotoren: (Denne er nå renset og all skitten er fjernet med 2-26 og sandpapir)

    Slik ser fordelerlokket ut: (Dette er også renset, var mye skitt, olje, og korrosjon i det, brukte en del 2-26, pussepapir, og skrujern her, og vasket porselenet godt med superclean og 2-26, ikke som ny, men nest best)

    Satte alt tilbake der det hørte hjemme, og bilen gikk som jeg nevnte tidligere i innlegget. Men med unntaket fra før den begynte å kødde seg, så spyr den nå ut hvitrøyk, tykk hvitrøyk, og det er her jeg blir bekymret for det jeg så på pluggen fra sylinder 2. Har noen en innvending til hva jeg bør forvente av arbeid på denne ? Skjønte fra situasjonen at det kan være ventiltettingene eller stempelringene som er slitt.....

    Når det er tilbake til tenningsnettet da, så vet jeg hva jeg kommer til å bruke pengene på, foruten når det kommer til pluggene, ser det er litt å velge mellom i Beru, Bosch og NGK. Så her vil jeg ha deres tips dere som er litt mer vandt til Volvo (Jeg har kjørt Chrysler siden jeg fikk sertifikatet) Modern og resten av familien har vel egentlig hatt Volvo i alle år, så kommer nok til å fortsette den trenden, men hva anbefaler dere? Pris spiller ingen rolle, hvilken er det som tenner best og renest og gir mest ifra seg er det jeg er interessert i?

    Takk for all hjelp så langt, dere er gull verdt folkens.
    Sist endret av th3-1nonly; 30/01/13 kl 22:47

  36. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Her var masse gromme bilder :-)

    Olja på toppen der, under dekselet kommer fra oljepåfyll lokket. Eller rettere sagt den dårlig pakninga på lokket. Koster 13 kroner på bilia.

    At det akkumuleres litteranne olje i fordeler over laaang tid er ikke uvanlig. Ingen krise før det renner olje der. Når det er sagt så tar det ikke lange tida å skifte simmerring på kamakselen..

    Den pluggen pluss hvitrøyk ser litt verre ut, toppakning..
    Husker ikke plugggapet du skal ha på sugis men det på bildet ser ganske stort ut, har du målt mot det det skal være?

    Kan tenkes at gapet på den møkkete pluggen er riktig, og at plasma har spist opp gapet på de andre. Ser ikke ut til at det har vært mye fyr i den sylinderen for å si det sånn..
    Sist endret av gswede; 30/01/13 kl 23:02
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  37. Takk mrstfu, th3-1nonly takket for denne posten
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 26
    Siste post: 20/11/12, 12:08
  2. Går dårlig på tomgang etter bytte av topp
    By toffe92 in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 21/03/12, 18:09
  3. Svar: 16
    Siste post: 09/05/11, 22:26
  4. Ujevn gange etter stilt turbotrykk. ?
    By Andreas89 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 09/04/11, 14:25
  5. høyt trykk, dårlig gange. fk motor. trenger råd
    By volvosjuer in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 26/07/10, 18:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •