Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 3 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 117

Tråd: Fortsatt smell og klonk i forstillingen etter div reparasjoner. "Så og si løst"

  1. #51
    Registrerte brukere Volvonikko sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Aust-Agder Birkeland
    Innlegg
    1.261
    Antall takk

    Standard

    Hjelper vel og bytte fjærbenslager ja
    Rengjøre fjær skålene og skifte topplagrene
    ?

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Alt av fjærbenslager og den gummisaken er byttet både oppe og nede. Sjekket indre styreledd også men klarte ikke å fremprovosere noe slark. Skal sjekke hvordan det står til med motorfeste og vakuumstyring av disse. Høyre motorfeste kommer jeg til å bytte uanset da jeg har dette liggende.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Titter litt på denne tegningen og ser at jeg ikke har på hjelpefjæra (fig. 7a) da jeg mener jeg ikke fikk plass til denne (Bilstein B6 demper). Gummisetet for fjæra har jeg (13a) men jeg skjønner ikke hva eller hvor 30 og 31 kommer inn i bildet? Blir det ikke da 2 forskjellige gummiseter nede og oppe hvis man tar med fig. 6 i betrakning?

    http://www.volvopartswebstore.com/sh...ssembly=243141
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2013
    Sted
    Hordaland / S&F
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Hehehe... Eg fekk ein åpenbaring i dag.. Kappa ein hageslange, tredde den rundt de nederste ringane på fjæra, også var lyden vekke... Sjå på fjær etter slitasjeskader! Har H&R senk på min, kanskje derfor???
    2007 Volvo S60D5 Bruksbil
    2005 Volvo V70D5 Bleievogn
    2004 Volvo S60R Prosjekt

  5. #55
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Kor mykje måtte du demontere for å få på gummien?

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Du må ikke demontere noe for å sette på en sånn gummibit. Jeg sprayet fjæra med wd40, tredde på gummien og dyttet den så langt ned på fjæra som mulig. Det Gltoslo nevner (regner jeg med) er det samme som du ser i siden jeg linket til et par hakk høyere opp. Fig. 29
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  7. #57
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Titter litt på denne tegningen og ser at jeg ikke har på hjelpefjæra (fig. 7a) da jeg mener jeg ikke fikk plass til denne (Bilstein B6 demper). Gummisetet for fjæra har jeg (13a) men jeg skjønner ikke hva eller hvor 30 og 31 kommer inn i bildet? Blir det ikke da 2 forskjellige gummiseter nede og oppe hvis man tar med fig. 6 i betrakning?

    http://www.volvopartswebstore.com/sh...ssembly=243141
    Er ikke sikkert at alt det er på en og samme bil. Kan være at det er samme bilde til S80 og XC70/90 også.

    Har vært borti knirking fra forstillinga jeg og. Der hjalp det å spraye tynn olje ned imellom topplagringa og øvre fjærsete.

  8. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Du sier noe der ja, er litt usikker på om dette kun er til v70. Fikk opp bildet når jeg googlet. Noen som vet hvor man kan finne eksakt tegning til s60/v70?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Her er det en tegning som kanskje er mer riktig. Her er XC90 utelatt, men kun for S60, S80 og V70n og XC70.

    http://www.volvopartswebstore.com/sh...ssembly=243876
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  10. #60
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Tja. fremdeles er det med ikke mindre enn 4 forskjellige gummi underlag til fjærer. Tror ikke det er verken 31, 32 eller 34 på min, men derimot 24 er der.
    tydeligvis de har slitt endel med dette ettersom det er så mange varianter ute å går. Men hvorfor gikk de bort fra 800/S/V/C70 designet av fjærer? Aldri problemer med det vel.

  11. #61
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Hei
    Disse har jeg faktisk montert. I tilleg har jeg montert de store o-ringene som skal legges i mellom traversen og karosseriet på de to bakerste foringene. Dette hjalp heller ikke, men bilen ble utrolig retning-stabil. For de av dere som sliter med nettopp dette, så anbefaler jeg dette kittet. Veldig enkelt å bytte hvis man får løftet bilen noe.
    Monterte du disse i tillegg til nye vanlige foringer? Skal bytte diverse på bilen min nå, begynner med stab.staget men skal prøve å samkjøre slik at jeg får byttet alt samtidig som krever at en enkelt bolt må byttes. Så da vil jeg ta foringene i subframe samtidig som jeg må slippe den ned, for den krever 4 nye bolter i følge
    VIDA
    og Haynes. De skal vinkeltrekkes, Volvo anbefaler bytte av alle slike bolter, mange av de..

    Hvis du byttet foringene også, hvor mye demonterte du for å få det til? Må de presses ut? For å bytte stabstaget må subframen løsnes framme og slippes ned bak, og jeg vil tro at jeg kommer godt nok til foringene da, selv om
    VIDA
    mener at bilen må demonteres ytterligere. Vil tro at jeg kan f.eks presse de ut ved å legge noe mellom foringen og bilen og jekke opp subframen. Men vil gjerne ha input fra noen som har prøvd, har bare en bil og vil unngå at den blir stående.
    Sist endret av knetrom; 27/03/13 kl 13:17
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Stabstaget har jeg ikke byttet, men jeg ville da tatt polyforingene til subframe samtidig. Enkel oppgave. Husk at du bare må fjerne en bolt av gangen. Når du skal sette i o-ringene så løsner du begge de bakre boltene så ramma detter litt ned. Så fjerner du den bolten der du bytter o-ring. Den på venstre er vanskligst. Her må du bruke dekkspak eller noe lignende, og benne ramma ned noen cm for å få ringen over ei hylse. Kan være greit å være 2 mann da.

    Å bytte foringer i bærebrua ville jeg ikke tenkt på en gang. Bytt hele bærearmen med ferdig påsatte foringer. Da er det bolt-on. Koster deg 1400-1800,- på trailerparts for begge. Med og uten poly-foringer.

    Har du tilgang på bukk så er disse jobbene ganske greie. Tror det å bytte stabstaget er verst. Jeg har kun byttet kyllingbeina til stabstaget.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  13. #63
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Byttet du selve foringene som disse skal inni også? http://www.ipdusa.com/products/8969/...ing-insert-kit Er de foringene jeg lurer på nå, siden jeg må bytte boltene som går gjennom foringene/insertene når jeg bytter stabstaget, vil jeg ta jobben med å stive av subframen litt også. Skulle gå i gang med stabstaget i går, men så kom jeg over en post (muligens i denne tråden) som sa at bilen blir litt vinglete ved bremsing når disse foringene er dårlige, og min er nok det. Men hvis disse insertene kan redde foringene i noen år til, går jeg for de, for å demontere for å få plass til en presse blir for mye jobb i en garasje. MEN, hvis jeg bare kan slippe ned subframen, og bruke en klosse mellom foringen og bilen og jekke opp igjen subframen for å presse ut foringene, vil jo jobben bli lettere. Og da kan vel de nye foringene presses inn på samme måte, hvis de bare skal inn og ikke må presses på millimeteren på plass slik som i bærearmen.

    Blir nye bærebroer med foringer i neste omgang, ja. Men jeg vil ha originalkvalitet og ikke poly, vil ikke ha en for stiv bil, men fortsatt må den bli litt fastere i fisken enn den er nå med sine 288 000 km. Foringene er sikkert fra bilen var ny og.

    Stabstaget har jeg gruet meg til siden august, pga mangel på løftebukk. Men, jeg har konsultert
    VIDA
    , lest at man kan støtte bilen i karrosseriet rett bak trekantbrakettene som holder subframen (der de bakerste 2 av de 4 insertene skal inni), og da må man bruke en plate på 200x200x20mm på hver side for å fordele vekten. For å unngå å stå og vippe på biltemabukkene med en plate oppå, har jeg funnet 2 store vedkubber (nærmere røtter atså, tatt fra langt nede på treet), som bilen skal få hvile på. Da blir det stabilt. Ellers ser jobben grei ut, ser at jeg har skrevet tidligere at man må demontere bilen helt, har lest instruksjonen om igjen og ser at jeg leste feil sist gang. Og Haynes har en litt alternativ metode med jekk på motoren i stedet for å løfte motoren, så det skal gå i garasjen. Har fire jekker, to mann og to korte og brede trestokker, tar helgen til hjelp når jeg har fått tak i enten foringer eller bare insert.
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  14. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg monterte bare det insert-kitet. Lett når du kommer deg under bilen. Jeg byttet da boltene etter at dette var gjort.
    Kjøpte også en ekstra tube av den smøreguffa som følger med.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  15. #65
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av knetrom Vis post
    Byttet du selve foringene som disse skal inni også? http://www.ipdusa.com/products/8969/...ing-insert-kit Er de foringene jeg lurer på nå, siden jeg må bytte boltene som går gjennom foringene/insertene når jeg bytter stabstaget, vil jeg ta jobben med å stive av subframen litt også. Skulle gå i gang med stabstaget i går, men så kom jeg over en post (muligens i denne tråden) som sa at bilen blir litt vinglete ved bremsing når disse foringene er dårlige, og min er nok det. Men hvis disse insertene kan redde foringene i noen år til, går jeg for de, for å demontere for å få plass til en presse blir for mye jobb i en garasje. MEN, hvis jeg bare kan slippe ned subframen, og bruke en klosse mellom foringen og bilen og jekke opp igjen subframen for å presse ut foringene, vil jo jobben bli lettere. Og da kan vel de nye foringene presses inn på samme måte, hvis de bare skal inn og ikke må presses på millimeteren på plass slik som i bærearmen.
    *Tvilar på at bilen blir vinglete ved bremsing når foringane du snakkar om er dårlige. Du har sjekka bruene?

    Sitat Opprinnelig postet av knetrom Vis post
    Blir nye bærebroer med foringer i neste omgang, ja. Men jeg vil ha originalkvalitet og ikke poly, vil ikke ha en for stiv bil, men fortsatt må den bli litt fastere i fisken enn den er nå med sine 288 000 km. Foringene er sikkert fra bilen var ny og.
    *Polyurethane er betre enn originalkvalitet (som ikkje er spesielt bra på forstillinga spør du meg). Bilen min vart ikkje stivare med slike

    Sitat Opprinnelig postet av knetrom Vis post
    Stabstaget har jeg gruet meg til siden august, pga mangel på løftebukk. Men, jeg har konsultert
    VIDA
    , lest at man kan støtte bilen i karrosseriet rett bak trekantbrakettene som holder subframen (der de bakerste 2 av de 4 insertene skal inni), og da må man bruke en plate på 200x200x20mm på hver side for å fordele vekten. For å unngå å stå og vippe på biltemabukkene med en plate oppå, har jeg funnet 2 store vedkubber (nærmere røtter atså, tatt fra langt nede på treet), som bilen skal få hvile på. Da blir det stabilt. Ellers ser jobben grei ut, ser at jeg har skrevet tidligere at man må demontere bilen helt, har lest instruksjonen om igjen og ser at jeg leste feil sist gang. Og Haynes har en litt alternativ metode med jekk på motoren i stedet for å løfte motoren, så det skal gå i garasjen. Har fire jekker, to mann og to korte og brede trestokker, tar helgen til hjelp når jeg har fått tak i enten foringer eller bare insert.

  16. #66
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Bytter broene også. Bytter alt foran og bak på sikt.

    Hele nedre hjulopphenget er jo festet i den rammen, og den rammen er igjen støttet av fire foringer, har lest om biler som er ullen på styringen som har blitt bedre når de foringene er byttet. Det er ikke et stort problem på min bil, jeg bytter for jeg ser at noen av foringene begynner å bli morken, men når jeg leste om disse foringene tenkte jeg å ta de, visste ikke om de før i forgårs.. Og jeg har kjent noe rare bevegelser ved bremsing, derfor jeg skriver "min er nok det"
    Sist endret av knetrom; 29/03/13 kl 10:12
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  17. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GLTOslo Vis post
    *Tvilar på at bilen blir vinglete ved bremsing når foringane du snakkar om er dårlige. Du har sjekka bruene?



    *Polyurethane er betre enn originalkvalitet (som ikkje er spesielt bra på forstillinga spør du meg). Bilen min vart ikkje stivare med slike
    Hvorfor tviler du på det? Min er nå mere retningsstabil ved bremsing en tidligere. Ikke noe vingling i det hele tatt.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  18. #68
    Registrerte brukere Volvonikko sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Aust-Agder Birkeland
    Innlegg
    1.261
    Antall takk

    Standard

    Fremdeles klonking og smell ?
    ?

  19. #69
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Fordi hjulvinklar blir vel ikkje endra stort ved bremsing når dissa er foringane er dårlige, kontra når foringane i ei bru er dårlig. Siden du erfarte det motsatte skal eg ikkje være påståeleg

  20. #70
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GLTOslo Vis post
    Fordi hjulvinklar blir vel ikkje endra stort ved bremsing når dissa er foringane er dårlige, kontra når foringane i ei bru er dårlig. Siden du erfarte det motsatte skal eg ikkje være påståeleg
    Tenk deg at bærebruene er festet i hjelperamma som igjen er festet i karosseriet med 4 store foringer. Da hjelper det ikke stort med nye foringer i bærebrua om de 4 foringene i hjelperamma er dårlige. Da vil jo alt vri seg uansett. Det er derfor IPD har kommet frem til disse insert- polyforingene. Hadde hjelperamma vært sveiset fast i karrosseriet eller vært en del av denne, så hadde nok dette vært mye mer stabilt.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  21. #71
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvonikko Vis post
    Fremdeles klonking og smell ?
    Her klonker det det fortsatt Ser ut til at motorfester må byttes. Kjennes ut som motoren er boltet direkte fast i krosseriet.
    Blir jeg ikke kvitt dette da, så vet jeg ikke hva som er feil rett og slett.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  22. #72
    Registrerte brukere Volvonikko sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Aust-Agder Birkeland
    Innlegg
    1.261
    Antall takk

    Standard

    Au da :( virkelig uheldig med den bilen din du :(
    ?

  23. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvonikko Vis post
    Au da :( virkelig uheldig med den bilen din du :(
    Ja, ikke noe premium følelse akkurat.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  24. #74
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Fikk etterstrammet stjerneskruen som sitter på toppen av demperne i kveld. Den ene var helt løs. Dette skal vist gjøres når demperne er byttet. Ble litt roligere nå ja. Skal bytte to motorfester til uka.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  25. #75
    Registrerte brukere Anders Mathiesen sin avatar
    Medlem siden
    06. nov. 2012
    Sted
    Tjøme
    VCCN medlemsnummer
    818
    Innlegg
    136
    Antall takk

    Standard

    Sliter med akkurat samma på min -07 V70... Hørte antydning til litt ulyd med vinterhjula på, men når 19" sommerhjula kom på, så blei det heltjævlig.. Over dumpler, i ujevnheter osv på veien så "klunker" det og "smeller" litt... Utrolig irriterende og kan jo ikke være helt bra. Bilen skal på bukk i dag, så kan oppdatere i kveld og se hva vi kommer frem til.

Side 3 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

  1. 850-x70: Bakstilling reperasjoner
    By Morgis in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 22/01/14, 21:27
  2. smell lyd fra bremsen
    By carl-k in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 20/07/12, 14:03
  3. Smelling/klonking ved giring Volvo 850
    By Marius Skau in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 19
    Siste post: 20/09/11, 00:00
  4. Klakkelyd fra forstillingen
    By muummi in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 4
    Siste post: 01/04/11, 21:30
  5. 850: problemer med noe i forstillingen
    By olavxxx in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 18/07/10, 17:09

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •