Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  208
Side 21 av 47 FørstFørst ... 11 19 20 21 22 23 31 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 525 av 1173

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #501
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dersom du skal bygge en B21 motor for gatebruk så er en dreiet grop i stemplene med målene 72*3,5 mm ett godt kompromiss.

    For B23 og B230 motorer er målene 76*4,5 mm.
    Det sitter en B21 i bilen nå så planen var å rebuilde den fra bunnen og opp så jeg visste hva jeg hadde. Da å sette inn v6 som originalt satt der er pr idag uaktuelt


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

  2. #502
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Det sitter en B21 i bilen nå så planen var å rebuilde den fra bunnen og opp så jeg visste hva jeg hadde. Da å sette inn v6 som originalt satt der er pr idag uaktuelt
    Hvis du da dreier stemplene slik at de får en 72*3,5 mm grop og velger deg en turbo med gode og korrekte egenskaper til en 8V Volvo Rødmotor, så har du ett meget godt utgangspunkt for suksess.

  3. #503
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis du da dreier stemplene slik at de får en 72*3,5 mm grop og velger deg en turbo med gode og korrekte egenskaper til en 8V Volvo Rødmotor, så har du ett meget godt utgangspunkt for suksess.
    Jeg har manifoil og downpipe samt bunnpanne. Hvordan innsug, turbo og forgasser anbefaler du. Og hva gjør man med trykkboks? Forsøker å få tak i en original eller lager selv?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

  4. #504
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Denne kammen du snakker om her Batland (Post 2 i denne tråden, forøvrig en meget informativ og god veileding!!!) hvor er den å oppdrive?
    Hvilken kam bør man bruke?
    Til en AT motor bruker man i utgangspunktet A-kammen, men jeg har spec. opp en egen turbokam som jeg kaller BSRT5+ som har vist seg å fungere uvanlig bra. Her noen tilbakemeldinger fra en som har kjøpt, montert og kjørt med den på en original B230FK motor kun oppgradert med BSRT5+kam, ventilfjærer og en gammel, brukt E50A/R0,63 turbo og ett sprut:

  5. Takk johmolan takket for denne posten
  6. #505
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Denne kammen du snakker om her Batland (Post 2 i denne tråden, forøvrig en meget informativ og god veileding!!!) hvor er den å oppdrive?
    Takk. Det var meningen å gi gode råd for å hjelpe dem som velger forgasserturbo å få hentet ut det store potensialet som disse oppsettene har. Det er mine spec. vet du, så jeg må få denne kammen produsert og kan deretter sende den til deg. Til orientering finnes det mange billigere kammer på markedet, som "sikkert?" er like gode.

    Her "om" filosofien til BSRT, Bergen StreetRacing Team : https://www.facebook.com/pg/Bergen-S...=page_internal
    Sist endret av Batland; 23/04/17 kl 10:33

  7. #506
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Jeg har manifoil og downpipe samt bunnpanne. Hvordan innsug, turbo og forgasser anbefaler du. Og hva gjør man med trykkboks? Forsøker å få tak i en original eller lager selv?
    Det avhenger mest av budsjett og ambisjoner. Jeg har meget gode resultater med portet A-innsug og Volvos AT-deler og har kjørt med 2 x AT-forgassere på Volvo Penta innsug og har hatt en velfungerende, responsiv og fuskfri motor med 2 x doble 40 mm Dellorto forgassere. Jeg har brukt Volvo sin trykkboks samt en aluplate og Cosworth plenum som trykkboks, men man kan fint lage sin egen i stål også. Det er ikke noe hokus pokus med trykkboksen, men den, og resten av trykksystemet, må være fri for unødvendige lekkasjer.

    https://www.youtube.com/watch?v=-v3ZH7gZdsQ
    https://www.youtube.com/watch?v=ejdRcnXNgp8

    https://www.youtube.com/watch?v=DNT7odgor-0
    https://www.youtube.com/watch?v=NOUMolIhbv8
    Sist endret av Batland; 23/04/17 kl 11:09

  8. #507
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Takk. Det var meningen å gi gode råd for å hjelpe dem som velger forgasserturbo å få hentet ut det store potensialet som disse oppsettene har. Det er mine spec. vet du, så jeg må få denne kammen produsert og kan deretter sende den til deg. Til orientering finnes det mange billigere kammer på markedet, som "sikkert?" er like gode.

    Her "om" filosofien til BSRT, Bergen StreetRacing Team : https://www.facebook.com/pg/Bergen-S...=page_internal
    hehe selvsagt! kanskje det blir en slik en gang

  9. #508
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    hehe selvsagt! kanskje det blir en slik en gang
    Hvis du begynner med portet topp og oppgraderte ventilfjærer så kan du raskt og enkelt legge i en god trimkam senere.

  10. #509
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Ble inspirert av den videoen med stromberggasseren, enkelt som det kan gjøres hehe ligger kanskje noe i det.
    Blir å hente seg en B21 motor og bygge den opp igjen fra bunn så man er sikker på at motoren holder en stund.
    Takk for hjelpen :-)

  11. #510
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Ble inspirert av den videoen med stromberggasseren, enkelt som det kan gjøres hehe ligger kanskje noe i det.
    Blir å hente seg en B21 motor og bygge den opp igjen fra bunn så man er sikker på at motoren holder en stund.
    Takk for hjelpen :-)
    Værsågod.
    Husk at bensintilförsel er viktig. Gjör det som beskrevet med en gang! Jeg har värt tydelig på grensen til uforskammet og ufin, men ikke FAEN altså!!! Ikke du, men enkelte andre får bare ikke plass til dette bak den lave pannen sin. Typisk resulat av norsk skolesystem 2017. HELT forbannet idiot!!

    Her ett velfungerende FITECH alternativ til dem som ikke gidder montere Volvo originalt MFi eller EFI bensintilförel:

    https://www.summitracing.com/int/par...0003/overview/



    Stå på, være passelig nøyaktig og bruk gjerne denne tråden som støtte for å ta avgjørelser. Følger du oppskriften her så BLIR resultatet overraskende godt.
    Huskeregel; Styr unna helsyntetisk motorolje.
    Sist endret av Batland; 19/06/17 kl 12:28

  12. #511
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    hehe selvsagt! kanskje det blir en slik en gang
    Kanskje det.

    Jeg kan iallefall dele dagens, 30.04.2017, helt uoppfordrede og helt frivillige tilbakemelding fra en som har brukt aktuelle kam fra rundt midten av 2016 sesongen:

    "Hjulkjørte 30+ mil tur-retur til Gardermoen på Vccn sin første autoslalom i går. Blei 3. tid med gamle billigdekk. De foran meg kjørte gateslicks, men hadde mindre power. Jeg kjørte kun 0.9 bar fordi det blei bare vilt med full ladetrykk. Litt turbolag er det jo med en stor gammel turbo, men ikke så galt takket være en knallgod kam. "
    Sist endret av Batland; 11/06/17 kl 10:36

  13. Takk bjornarw takket for denne posten
  14. #512
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Hvor stor bensin retur legger dere opp ved bruk av injection pumper? Og malpassi btr.

  15. #513
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Originale fra en eller annen bil med EFI. 8 - 10 mm.

  16. #514
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Noen som vet hvilke gjenger det er på olje trykks bryteren B23-B230? Tenkte og hente olje tilførsel til turboen derfra. Har ikke noe og måle med, men ser ut ca 10 mm fingjenger av noe slag.

  17. #515
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Hvor stor bensin retur legger dere opp ved bruk av injection pumper? Og malpassi btr.
    8 - 10 mm.

  18. #516
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Noen som vet hvilke gjenger det er på olje trykks bryteren B23-B230? Tenkte og hente olje tilførsel til turboen derfra. Har ikke noe og måle med, men ser ut ca 10 mm fingjenger av noe slag.
    Original oljetrykksbryter har 1/8 NPT på de gamle motorene. Det er også en plugg i enden av oljekanalen fremme på motoren. Ford 2,9 V6 oljetrykksbryter passer rett i der slik at den originale oljetrykksbryterplasseringen kan brukes til å mate turboen uten T-stykke og dill.

  19. Takk Hansi86 takket for denne posten
  20. #517
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Takk. Som alltid har du gode svar.

  21. #518
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Takk. Som alltid har du gode svar.
    Værsågod. Bare hyggelig.
    Sist endret av Batland; 01/06/17 kl 08:10

  22. #519
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Noen som vet hvilke gjenger det er på olje trykks bryteren B23-B230? Tenkte og hente olje tilførsel til turboen derfra. Har ikke noe og måle med, men ser ut ca 10 mm fingjenger av noe slag.
    Som info så er vel gjengene på oljetrykksbryter til B19/21/23 1/8NPT - 27 som Batland sier og B200/230 har M14x1,5

  23. #520
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Hva mener dere en godt justert motor vil ligge på i forbruk på normal kjøring?

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    Volvo XC70 2,4t 2001
    Volvo V70 2,4 2001

  24. #521
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Hva mener dere en godt justert motor vil ligge på i forbruk på normal kjøring?
    Når jeg i min ungdom hadde 242`en som bruksbil gikk den med en trimmet B19AT med M46 kasse og MSD boks. Jeg hadde ca. 20 km kjöring til og fra jobb. Når jeg kjörte så forsiktig som jeg kunne på disse transportetappene så klarte jeg akkurat å få den rett under literen på milen i gjennomsnitt. Godt tenningsanlegg og höy AFR er hemmeligheten. Jeg solgte denne motoren til en kammerat med blyfot som aldri fikk den under 1,6 l/mil på annet enn langkjöring.

  25. #522
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Hvilken retning skulle fordeler/rotor ha ( blokk montert) med reg reima på merkene?

  26. #523
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Hvilken retning skulle fordeler/rotor ha ( blokk montert) med reg reima på merkene?
    Det er ett lite hakk i fordelerhuset som rotoren skal peke mot når motoren står i ØD tenning syl. 1.

  27. #524
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Malpassi btr FKT1: Kommer denne ferdig justert til AT forgasser? Eller må man justere inn bensin trykk på den. Kjøpte min på pedersens-racing.

  28. #525
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Den er i utgangspunktet ferdig innjustert, så det er bare å löfte den ut av boksen og koble på slangene.

Side 21 av 47 FørstFørst ... 11 19 20 21 22 23 31 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •