Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Glødende turbo å manifoil på b230fk?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. april 2011
    Sted
    kr.sand
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Question Glødende turbo å manifoil på b230fk?

    Etter 10 min med litt hard kjøring å lade trykk på 0,8 så begynner turboen å manifiolen å gløde.
    den sviver heilt fint å er ingen tegn til fusking. bilen er chipet med chip fra turbotrimming.
    så lurer på om noen har en forklaring på hva det kan være ?
    takker på forhånd for gode svar
    Volvo 940 turbo 1997
    Volvo 745 gl 1990 (X)
    Volvo 760 gle 1988 (x)
    Volvo 940 gl 1991 (X)
    vw golf mk2 1990 (x)

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    773
    Antall takk

    Standard

    13c turbo kalles det.. ikke bra
    Ingenting er umulig, bare vanskeligere.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Rimelig mormalt på rimelig mange turbobensin biler etter 10min hardkjøring. Jeg ville igrunn vært mer nervøs om det ikke ble varmt med så liten turbo.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  4. #4
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    Den er ikke varm før den er gjennomsiktig

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Min originalturbo var rødglødende den og, etter 1-2mil med pedalen i bunn. Da var bilen original, så det at en turbo blir rød er nok ikke uvanlig om man bruker motorn.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. juli 2011
    Sted
    storalm
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    grenrør og turbo orginalt på b230fk er feilkonstruert, masse bremser på eksos og turbo er alt for liten..

    x: 240 1983 b23a
    x:745 1987 b230a
    x: 740 1988 b230k
    945 LT , 0.9 bar

  7. #7
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Feilkonstruert?

    Rimelig slø komentar, designet er jo helt perfekt for å bare ta ut 135/165hk på disse motorene. Altså d de ble designet for, at de gløder ved full spiker er ikke rart, d gjør de fleste turbomotrer og suge motorer, en F1 motor i benken gløder jo som fan etter bare noen sekunder med pådrag, sikkert feilkonstruert?

    Vi må ta i betrakning at dette er en serie produsert gatebil, ingen slike biler blir simulert å ligge på 7000rpm over lengre tid når utviklingen av motoren tar form.

    Alt til sitt bruk sier jeg, ska du absolut ha 13c turbo hjelper d med 3" eksos, og porte både eksoshus og manifoil.

    Mvh
    Sist endret av MGP; 22/01/12 kl 21:11
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Revell Vis post
    Den er ikke varm før den er gjennomsiktig
    Når man stikker ett skrujern rett igjennom med håndmakt begyner det kanskje bli en tanke for varmt igjen :P

    Sitat Opprinnelig postet av tosk Vis post
    Altså d de ble designet for, at de gløder ved full spiker er ikke rart, d gjør de fleste turbomotrer og suge motorer, en F1 motor i benken gløder jo som fan etter bare noen sekunder med pådrag, sikkert feilkonstruert?
    Greit nok, jeg har selv klart å få glødene manifold og eskos med både suge og turbomotor ved hardkjøring. På sugemotor kunn synlig når det er mørkt ute, og som ofeste etter flittig bruk av launch controll.
    Ene turbobilen jeg har nå klarte jeg med mer moderat effektuttak og kunn 1 bar ladetrykk ikke å få glødene turbo eller eksos under noen omstendighet. Men ved 1,5-1,8 bar får den litt farge ved hard kjøring. Sammenhengen kan være at svært lite av kapasiteten brukes ved lavt trykk rundt 1 bar. Sammenlignet med V70en min, 2liter bensinturbo med mikroskopisk turbo, der blir det fort varmt. Det litt paradoksale er att denne mikroturboen klarer å lage ca like mye ladetrykk fra lavt turtall som den store i den andre turbobilen min, men mye mindre drag med mikroturboen, og totalt mye kortere arbeidsregister.
    Og F1 grerør blir vel kanskje ikke helt den rette sammenligninga ettersom de vanligvis ikke blir laget av støypjern eller stål.

    En ting som jeg synest er litt genialt for å unngå unødvendig varm turbo i en trimmet motor er E85
    Ei hel helg med kjøring på ACR uten at turbo ble stort varmere enn på en lastebil som har kjørt på fullgass ei halv mil. Altså ingen gløding. Kapasiteten på turbo brukes nesten fult ut på denne, og manifold er en helt enkel rør maifold, altså ikke grenrør.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TekVest Vis post
    grenrør og turbo orginalt på b230fk er feilkonstruert, masse bremser på eksos og turbo er alt for liten..
    Du må gjerne forklare den der på et mer teknisk grunnlag.

  10. #10
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard




    Det der er egentlig et ganske vanlig syn etter at man har herja litt med chiptrimma ft/fk.

  11. #11
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Det der er i mørket det er juks. Skal kvitgløde i dagslys.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  12. Takk Revell takket for denne posten
  13. #12
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    grenrøret er jo helt ypperlig til størelsen sin.
    et ekte marerit hadde vært ET grenrør med 13c turbo,
    på 13c turboen skal jo all eksosen fra 2,3 litern gjennom et høl på størelse med en 1 kroning

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    773
    Antall takk

    Standard

    13c bør ikke gå så mye over org trykk. blir alt for mye eksos og varme til det lille eksoshuset og ta unna.. en turbo tåler ikke å gå varm noe særlig mange ganger før den bruker olje og det blir slakke i akslingen.
    Ingenting er umulig, bare vanskeligere.

  15. #14
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Den på bildet lader fortsatt 1,2-1,3 bar. Og den har gått slik i mange år uten vannkjølinga eller dump/resirk. Nå vet ikke jeg hva du tenker på når du snakker om at turboen "går varm", men til å være en turbo fra seksånitti er den i fullt fungerende og brukbar stand..

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    773
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Den på bildet lader fortsatt 1,2-1,3 bar. Og den har gått slik i mange år uten vannkjølinga eller dump/resirk. Nå vet ikke jeg hva du tenker på når du snakker om at turboen "går varm", men til å være en turbo fra seksånitti er den i fullt fungerende og brukbar stand..
    Jeg kjørte turboen rød noen ganger på 940 turboen jeg hadde pga 1,2 i trykk.. den var det ikke noe slakke i når jeg kjøpte den.. Men resultatet var blårøyk, oljeforbruk, og enorm slakke. dette sjedde på 2-3 mnd. Hadde også blendet av org resirk.
    Ingenting er umulig, bare vanskeligere.

  17. #16
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Etter hva jeg kan huske så fikk vel den 945`n smake voldsomt mye svinkjøring og i alllefall en tur i autovernet så det var vel ikke det værste
    Men 13C er da ikke noe å trimme med, den er en original turbo ment for kjærringa og gubben som skal kjøre på svensketur opp brattbakkene i 5. gir.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    773
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    Etter hva jeg kan huske så fikk vel den 945`n smake voldsomt mye svinkjøring og i alllefall en tur i autovernet så det var vel ikke det værste
    Men 13C er da ikke noe å trimme med, den er en original turbo ment for kjærringa og gubben som skal kjøre på svensketur opp brattbakkene i 5. gir.
    litt var det vell.
    var t3 turbo på den.. er for lite eksoshus på den og
    Ingenting er umulig, bare vanskeligere.

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    296
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kjørt min 13C Rødglødene, mange ganger.
    Det er en 230fk som går på ca 1.0-1.2 bar.
    Ikke noe problem det, passer bare på å la turbo`n avkjøle seg lenge før jeg stopper bilen
    Volvo 940 1998 2.3 Turbo!

  20. #19
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard

    Jeg lader 0.8 med BSR kittet og etter god kjøring på føret som har vært nå har den vært glødende, men ikke fult så mye som bildet over her :P Bare lot bilen kjøle seg en goood stund før jeg stoppa den
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. sep. 2011
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Orginalt grenrør til fk/ft er ikke dårlig det.
    Kjører med over 300hk med et jeg og min har jeg aldri sett vært rødglødene.
    Vet ikke om det er sagt, orket ikke lese alt som sto så veldig nøye, men om du har 3" eksos og faktisk gir bilen nok bensin, så blir den ikke rødglødene, vet om en som hadde eksosbandasje fra turbo og bak pga rødglødene turbo og eksos.
    Men når han justerte på mere bensin så kom problemet bort. så monter på en annen btr, linær eller progresiv, kommeran på hvilke dyser du kjører med.

    Mvh

  22. #21
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    har en 230ft, gjort diverse med toppen, ecomax chip, og lader 0,9 mitsu 13c, etter masse hardkjøring osv så ser man att den såvidt er litt rød i overgang grenrør til turbo. såvidt det synes. da må det være helt bekkmørkt skal det synes.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  23. #22
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    hjelper nok helt sikkert å la motoren få puste litt bedre gjennom 3'' eksos, også kan en evt prøve å mate litt mer bensin men er vell desverre ikke unormalt at 13c blir rødglødende ved litt aktiv kjøring. levetiden reduseres nok garantert når turbon blir spinenes på den arbeidstempraturen.

    Er det noen av dere som sliter med rødglødende turbo som har oljetemp måler?
    White smoke racing- Volvo 740 tic
    prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15947

  24. #23
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Er da helt normalt at manifold/turbinhus blir rødglødende når man gasser på litt.

    Stresser man derimot oppsett med små turboer til det ytterste + litt til,så varmen blir et stort problem selv med isolering montert ,så ville ikke jeg satset på å feitet opp så mye på blandinga at effekten daler hvertfall.
    Da må det være bedre og rimeligere å skru ladetrykket litt ned heller.

    Anbefaler alle som vil trimme å kjøpe bredbandslambda da det ikke koster skjorta.

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    De av oss som har sett en 13c innvendig skjønner hvorfor det er på dette viset.. Jeg hadde hørt det før jeg så det, men ble sjokkert da jeg plukka av min. Det er jo voldtekt på motor å kjøre med disse mener jeg. Får ikke pressa tommelen langt inn i innløpet for å si det slik. Og da kan man jo spørre seg om et 3" anlegg gjør ting så voldsomt mye bedre..? Min mening er at dersom man skal kjøre med 13c så kan man likegodt spare kronene man bruker på 3" og heller kjøpe 2.5". Om det er mye prisforskjell vet ikke jeg, men det "føles" slik i hodet mitt iallefall..
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

Lignende tråder

  1. montere turbo på b230f manifoil
    By krbarstad in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 16/12/11, 00:46
  2. Eksoslekk manifoil-turbo-downpipe
    By Instruktionsbok in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 20/08/10, 16:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •