Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 58 av 77 FørstFørst ... 8 48 56 57 58 59 60 68 ... SisteSiste
Viser resultater 1.426 til 1.450 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #1426
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Jeg brukte bare den dos softwaren. men jeg hørte også om noe for windows men prøvde aldri dette.
    men om man får det opp å gå så er det jo greit. Ja da er det nok ve basert. men uansett 8x8

  2. #1427
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    8x8 kan funke fint mtp utslippskrav hvis du ikke har krav til "cat'e" og holder somregel hvis det ikke er en sint sugis eller en turbomaskin med høytladdetrykk (som krever flere lastceller om man skal ha en oppløsning som er tilstrekkelig tett uten for mye "antakelse" (interpolering) ).

    Skal tomgangen bli fin med en heller grov tabell bør sprutet ha en bra algoritme til å styre tomgang vha tomgangsventil uten for mye stress.

    Dog selv "billigsprut" (ikke nødvendigvis dårlig) av nyere dato, er nok både mer brukervennlig og har kjappere prosessor, og som er mer kompatible med dagens PC'er og operativsystem og ikke aller minst sensorer og
    ECU
    -styrte komponenter... et fåtall i dag som drasser rundt på noe med xp eller 98 også... Såvidt jeg vet er du vel også bunnet til 4-leders tomgangs "step-motor" type GM med Tec-2, så mulig du ikke kan bruke den 2-pins induktive som er på B230'ene originalt...

    Ikke at det ellers trenger å være noe tekninsk feil med sprutet ditt annet en at det blir såpass gammelt at kompatibilitet kan bli et problem...
    Sist endret av Njål Nilssen; 08/11/15 kl 02:11
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  3. #1428
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Originalutgaven av MS1 har faktisk 8X8 VE map.
    Det sprutet var laget som en elektronisk erstatning for forgasser, gjerne på en v8. Fint mulig å klare CO kravet på maks 4.5% med en "forgasser"
    Men jeg er nok enig i at jeg ville valgt noe nyere og mer brukervennlig.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  4. #1429
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    8x8 kan funke fint mtp utslippskrav hvis du ikke har krav til "cat'e" og holder somregel hvis det ikke er en sint sugis eller en turbomaskin med høytladdetrykk (som krever flere lastceller om man skal ha en oppløsning som er tilstrekkelig tett uten for mye "antakelse" (interpolering) ).

    Skal tomgangen bli fin med en heller grov tabell bør sprutet ha en bra algoritme til å styre tomgang vha tomgangsventil uten for mye stress.

    Dog selv "billigsprut" (ikke nødvendigvis dårlig) av nyere dato, er nok både mer brukervennlig og har kjappere prosessor, og som er mer kompatible med dagens PC'er og operativsystem og ikke aller minst sensorer og
    ECU
    -styrte komponenter... et fåtall i dag som drasser rundt på noe med xp eller 98 også... Såvidt jeg vet er du vel også bunnet til 4-leders tomgangs "step-motor" type GM med Tec-2, så mulig du ikke kan bruke den 2-pins induktive som er på B230'ene originalt...

    Ikke at det ellers trenger å være noe tekninsk feil med sprutet ditt annet en at det blir såpass gammelt at kompatibilitet kan bli et problem...
    Er snakk om en b230fk som skal kjøres på veldig lite ladetrykk siden den skal godkjennes. I papirene så står det at "Co kravet er 3,5% på tomgang på min 80 mod 242". Kjøpte dette sprutet for nesten ingenting og da var det med alt av følere,data,lednignsnett osv.. Tanken er å kjøpe noe nytt senere men siden jeg nå har tec 2`n liggende prøver jeg den først for å se litt om datasprut er noe jeg gidder å holde på med
    Volvo 242

  5. #1430
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    3.5% co? Da må det vel være en skrivefeil i papirene, om de ikke har forandret kravet for biler før 85 fra tidligere 4.5%.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  6. #1431
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Neida, kravet er 3,5%, med en margin på +-1%. Men det er ikke noe problem å komme under dette, med mindre du har en AFR på 11-12 på tomgang.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  7. #1432
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    dette kravet klarer man jo lett da sprutet er justerbart.
    hvor mye ga du for det?

  8. #1433
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Co på 3.5% tilsvarer ca afr på 13.2 og 4.5% tilsvarer ca afr på 12.83.
    13.2 eller magrere er ikke vanskelig om kammen ikke er for hårete og tenningen er kraftig nok. Tror det var rundt 13.5 i afr jeg justerte den EVO rødblokken med MS3 til på tomgang.
    Er det kanskje fabrikkdata og ikke maks verdi ved PKK for gitte årsmodell det er snakk om?
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  9. #1434
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    dette kravet klarer man jo lett da sprutet er justerbart.
    hvor mye ga du for det?
    Ser ikke ut som det blir noe problem nei :-) Ga 3000kr ferdig levert på døra. Da var det med Alt. Det er brukt på b230fk før så triggerhjul osv passet rett på :-)
    Volvo 242

  10. #1435
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Co på 3.5% tilsvarer ca afr på 13.2 og 4.5% tilsvarer ca afr på 12.83.
    13.2 eller magrere er ikke vanskelig om kammen ikke er for hårete og tenningen er kraftig nok. Tror det var rundt 13.5 i afr jeg justerte den EVO rødblokken med MS3 til på tomgang.
    Er det kanskje fabrikkdata og ikke maks verdi ved PKK for gitte årsmodell det er snakk om?
    Bruker en A kam så ikke noe gromt det. Vet ikke? Står iallefall 3,5% i papirene jeg fikk tillsendt. Mulig det er +-1% tolleranse som det står lengre opp :-)
    Volvo 242

  11. #1436
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Noen som har ett rødblokk map til DTA? Skal på en b230et. Hva slags trigger system er det på den motoren? må det eller noe annet bygges om?

  12. #1437
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    I går fikk jeg startet motoren for første gang Men den ville ikke gå på tomgang??? Begynte å tenke på det at med Lh 2,4 så har jo motoren en tomgangsregulator som tilfører "luft" i innsuget når gass spjeldet er stengt. Må jeg da bare justere litt åpning på mitt spjeld nå som jeg bruker datasprut uten tomgansregulator eller tenker jeg feil nå?

    B230fk med electromotive sprut.
    Volvo 242

  13. #1438
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rocket Vis post
    Noen som har ett rødblokk map til DTA? Skal på en b230et. Hva slags trigger system er det på den motoren? må det eller noe annet bygges om?
    Trigger på B230ET er litt spesielt, da du har to givere bak på motoren. Den ene er turtallssignal og den andre er vel sync? Lettere å bytte svinghjul til et fra B230F med tilhørende VR-sensor. Clutch passer overens.

    Sitat Opprinnelig postet av larsa Vis post
    I går fikk jeg startet motoren for første gang Men den ville ikke gå på tomgang??? Begynte å tenke på det at med Lh 2,4 så har jo motoren en tomgangsregulator som tilfører "luft" i innsuget når gass spjeldet er stengt. Må jeg da bare justere litt åpning på mitt spjeld nå som jeg bruker datasprut uten tomgansregulator eller tenker jeg feil nå?

    B230fk med electromotive sprut.
    Ja, du må justere spjeldåpningen om du ikke har tomgangsmotor.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  14. #1439
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Takker Det sakl jeg få ornda. Hvordan er det med TPS? Er den brukenes?

  15. #1440
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Nei, du behøver en potmeter type fra f.eks 850, den du har nå har vel bare en mikrobryter som den fra biler med lh2.4.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  16. #1441
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Ja reinte nesten med det. Første Volvo motoren min, så da blir det litt spørsmål Er det fra 850 bolt on?

  17. #1442
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rocket Vis post
    Ja reinte nesten med det. Første Volvo motoren min, så da blir det litt spørsmål Er det fra 850 bolt on?
    Nei, men det fins adapter å få kjøpt, evt. å bygge om til spjeld fra 960 som også har denne sensoren...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. #1443
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsa Vis post
    I går fikk jeg startet motoren for første gang Men den ville ikke gå på tomgang??? Begynte å tenke på det at med Lh 2,4 så har jo motoren en tomgangsregulator som tilfører "luft" i innsuget når gass spjeldet er stengt. Må jeg da bare justere litt åpning på mitt spjeld nå som jeg bruker datasprut uten tomgansregulator eller tenker jeg feil nå?

    B230fk med electromotive sprut.
    Hvis du ikke har tomgangsventil, må du sette spjeldet litt åpent, og om
    ECU
    'en din har mulighet for å styre tomgangen via å variere tenningsforskuddet, så kan du benytte det i tillegg for å kompensere for div forbrukere som går av eller på (som elektrisk vifte på radiator o.l.)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  19. #1444
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Hm skjønner jeg må skaffe meg en PC for å få mappet litt på egenhånd, jeg har jo bare vært og mappet bilen hos DreRacing. For jeg vil tro jeg kan stille opp turtallet ved tomgang etter kjølevannstemperatur kanskje.

  20. #1445
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    ja man kan dra opp tenninga da motoren er kald. som også er gjort på din (5 grader)
    vil du ha full kontroll på tomgang bør tomgangsmotor monteres.
    men bare man har god tomgang ved varm motor så må man akseptere litt dårlig tomgang når den er kald (uten tomgangsmotor)

  21. #1446
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Muligens ett dumt spørsmål men er MS 2 og 3 semisekvensielt? Og kan det kjøres med wastespark og 60-2?

  22. #1447
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Muligens ett dumt spørsmål men er MS 2 og 3 semisekvensielt? Og kan det kjøres med wastespark og 60-2?
    Kan kjøres semi sek ja ms2 må ha ekstra coildriver eller edis 4 for å kjøre wastespark. Jeg kjører med full edis 4 og 36-1 trigger på mitt ms2v3 med bare en coildriver
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  23. #1448
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Tenkte å benytte svinghjulssensoren med 60-2 men det går vel ikke med EDIS?

  24. #1449
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Tenkte å benytte svinghjulssensoren med 60-2 men det går vel ikke med EDIS?
    Nope, edis tenningsforsterkeren krever 36-1 ettersom jeg har funnet ut
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  25. #1450
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Var det jeg og fant ut. Må vel gå å finne en løsning for 60-2 og wastespark.

Side 58 av 77 FørstFørst ... 8 48 56 57 58 59 60 68 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •