Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 60 av 77 FørstFørst ... 10 50 58 59 60 61 62 70 ... SisteSiste
Viser resultater 1.476 til 1.500 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #1476
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Motec er noe av det beste du får til privat bruk. Men det koster Må visst også betale for å åpne utganger på det (har jeg hørt)

    Maxxecu og vipec v88 har 8 utganger til både bensin og tenning. De liker jeg godt. Spesielt maxx den har innebygget lambda og du kan få dashlogger på et nettbrett via Bluetooth som også er innebygget og 8 innebygde eksos temp drivere. Det koster 15 nytt. Men du sparer jo mye penger på at bredbånd lambda følger med og at du ikke trenger å kjøpe målere. Du har også en del sikkerhets funksjoner som kutter motoren hvis lambda blir mager eller eksos temp for høy.

  2. #1477
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Har siden jeg begynte med datasprut studert tuningsoftware til diverse sprut, også noen manualer. Selv om de fleste sprut nå har mer moderne og mer brukervennlig tuningsoftware, er det enda for mange som har skuffende dårlig eller lite funksjoner når man skal mappe og ikke har tilgang til dyno eller rulle.
    Men om jeg skulle valg ett annet sprut enn MS3 i dag så ville det mest sansynlig blitt Vipec. Skulle hatt med Haltech Platinium på listen også, men sist jeg sjekket hadde det for få funksjoner til hjelp under mapping. Og de gangene jeg har hatt bruk for manualene til de eldre sprutene, som E6X og E11v2 har det vært lite informasjon å finne der. Og om man kjøper ett brukt Haltechsprut må man forvente null support fra Haltech om man får problemer.
    GEMS er vel hedligvis lite aktuelt på Volvo, men tror det må være det mest kronglete og tungvindte sprutet jeg har prøvd å mappe.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  3. #1478
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Men har 2 stk MS3X sprut liggende, og "kjørecomputer" og bakesensor enhet installert. Så Vill prøve med ett SD opplegg på tenning, Maf på luft. + close loop lamda korreksjon oppå dette med noen prosent "spillerom", ikke aktuelt att det kan ta helt styringa.
    Da bør mesteparten av problemer som eventuelt kan dukke opp være kurant å få bort

    Tenning har jeg ikke hatt problem med. Er bare bensin, med da Maf og en liten dæsj korreksjon har jeg den nokk i boks. (bortsett fra når jeg koblet coilene på feil port )

    Det jeg igrunn ikke skjønte en dritt av var tomgang styringa. Uansett hva jeg skreiv inn dær var den helt på tryne. Enten jaga den helt vilt, eellers skjedde det ikke en dritt. Plutselig ruset den seg helt opp i skyene og ville ikke "slippe".

    Men hadde en tendens till att tps aldri stod i 0 når jeg koblet på pcen. Den var somregel alltid +-10% feil. Veit ikke om det egentlig forteller no men.. Satt på auto zero tps... Hvorfor skulle den flakke så mye??

  4. #1479
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Fikk du aldri til tomgangsmotoren?

  5. #1480
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Auto zero fungerer kun om du får negativ TPS verdi. Varierer TPS med varme, eller er det mer som støy? Har hørt om eksempler der varmeekspansjon gjør at TPS fysisk forandrer seg når motor blir varm. Om det er varmerelatert, så kan du prøve auto zero som en workaround ved å kalibrere TPS når verdien er på det høyeste.
    Viser logg tatt på SD kort det samme?

    Closed loop tomgang du snakker om her?

    Har jeg forresten fortalt her på forumet at jeg tidligere i høst/vinter kjøpte en PMAS HPX massemåler? http://www.pmas-maf.com/product/hpx/
    Skal prøve den på en turbo BMW til en kompis til våren. Mest for at jeg har lyst å prøve
    Tror montering i 3" rør skal holde ca til det dysene klarer.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  6. #1481
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Auto zero fungerer kun om du får negativ TPS verdi. Varierer TPS med varme, eller er det mer som støy? Har hørt om eksempler der varmeekspansjon gjør at TPS fysisk forandrer seg når motor blir varm. Om det er varmerelatert, så kan du prøve auto zero som en workaround ved å kalibrere TPS når verdien er på det høyeste.
    Viser logg tatt på SD kort det samme?

    Closed loop tomgang du snakker om her?

    Har jeg forresten fortalt her på forumet at jeg tidligere i høst/vinter kjøpte en PMAS HPX massemåler? http://www.pmas-maf.com/product/hpx/
    Skal prøve den på en turbo BMW til en kompis til våren. Mest for at jeg har lyst å prøve
    Tror montering i 3" rør skal holde ca til det dysene klarer.
    Var ikke støy, var sannsynligvis varma som du snakket om, men var så extremt mye synnes jeg, oppi 20% forskjell på det værste. Men flakka ikke når man kjørte, var bare fra gang til gang.

    Du nevnte den mafen! Stilig sak, tenker å kjøre "T5" Maf i ett 3" hus fra 960. Burde kunne snike seg litt over 300 hk kom jeg fram til. Org 960 maf tømte jeg på 3500 rpm på Fken min Men med t5 ellementet bør det holde på femmern trur jeg.

  7. #1482
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Fikk du aldri til tomgangsmotoren?
    Den var relativt invalid. Satte bare open loop og temp vs pwm kruve mener jeg.

  8. #1483
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rocket Vis post
    Spesielt maxx den har innebygget lambda og du kan få dashlogger på et nettbrett via Bluetooth som også er innebygget og 8 innebygde eksos temp drivere. Det koster 15 nytt. Men du sparer jo mye penger på at bredbånd lambda følger med og at du ikke trenger å kjøpe målere. Du har også en del sikkerhets funksjoner som kutter motoren hvis lambda blir mager eller eksos temp for høy.
    Brebåndslambdakontroller, dashlogger via blåtann og to egt-innganger har jeg mulighet til på vems også Sier absolutt ikke at det er siste skrik, men det koster en tredjedel og for en amatør som meg fungerer det mer enn godt nok på en gammel volvomotor

  9. #1484
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    ... og for en amatør som meg fungerer det mer enn godt nok på en gammel volvomotor
    Akkurat der har du innstillingen som det er alt for lite av. Hvis man fokuserer på resultatet man får på en rødmotor med turbo så henter man ut absolutt hele potensialet med en slik lavbudsjett løsning, selv om folk som Jonus ukentlig poster vas for å lure de uerfarne og uinformerte til å tro på noe annet - og handle deretter. Stabile, pålitelige og sjokkerende holdbare spurt. En bekjent kjøpte for en stund tilbake det aller første sprutet de solgte - og det er over 30 år gammelt. http://www.finn.no/finn/torget/annon...hQuery=haltech

    Så legger man penger i:
    1. SERIØSE dyser!
    2. BOSCH 044 pumpe.
    3. SKIKKELIG coil og en coil-booster evt. tenningsforsterker.
    Sist endret av Batland; 18/12/15 kl 21:49

  10. #1485
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Brebåndslambdakontroller, dashlogger via blåtann og to egt-innganger har jeg mulighet til på vems også Sier absolutt ikke at det er siste skrik, men det koster en tredjedel og for en amatør som meg fungerer det mer enn godt nok på en gammel volvomotor
    Nå misforsto du meg. Skrev bare de sprutene jeg likte best og forklarte at hva man "sparer" ved å kjøpe max, med at man får med veldig mye som man ellers kjøper utenom for flere tusen. Jeg skrev faktisk VEMS som en bra alternativ lenger bak her. Nettopp på grunn av de tingene du nevner også liker jeg at det har innebygde tenningsdrivere. Fullt så billig er den vel ikke. Fullspekka med bluetooth og alt, men du har et poeng og den er et kjempe godt alternativ for ms folket VEMS har vel ikke sikkerhetsfunksjon på lambda? Også er det en fordel å ha individuelle egt. Brukervennligheten til maxx er veldig bra sammenliknet med vems og en del andre. Mtune er veldig enkelt å sette seg inn i for folk som ikke har drevet med datasprut før og hvem som helst kan få det opp og gå

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Akkurat der har du innstillingen som det er alt for lite av. Hvis man fokuserer på resultatet man får på en rødmotor med turbo så henter man ut absolutt hele potensialet med en slik lavbudsjett løsning, selv om folk som Jonus ukentlig poster vas for å lure de uerfarne og uinformerte til å tro på noe annet - og handle deretter. Stabile, pålitelige og sjokkerende holdbare spurt. En bekjent kjøpte for en stund tilbake det aller første sprutet de solgte - og det er over 30 år gammelt. http://www.finn.no/finn/torget/annon...hQuery=haltech

    Så legger man penger i:
    1. SERIØSE dyser!
    2. BOSCH 044 pumpe.
    3. SKIKKELIG coil og en coil-booster evt. tenningsforsterker.
    Delvis enig med deg her. Viktig å ha en plan på hva man vil og ikke kaste bort penger på mye drit man ikke trenger og heller kjøpe få ting av kvalitet som gir effekt og er nødvendig.

    Den setningen her skjønner jeg ikke: selv om folk som Jonus ukentlig poster vas for å lure de uerfarne og uinformerte til å tro på noe annet - og handle deretter. Stabile, pålitelige og sjokkerende holdbare spurt. En bekjent kjøpte for en stund tilbake det aller første sprutet de solgte - og det er over 30 år gammelt.

    Mener du han "lurer" folk til å kjøpe kvalitet eller er du sarkastisk?

    Jonus poster da ikke mye vas? De produktene han selger er jo bra og fyren har mengder av relevant erfaring og vet hva han snakker om.

    Edit tror kanskje jeg skjønte det nå. Mener du at de "lurer" folk til å kjøpe nye bra sprut når de egentlig kunne klart seg med ett bra brukt et? Er jo forsåvidt ening i til en vis grad. Men de driver jo tross alt butikk og verden går jo videre. Selv om et gammelt sprut er godt nok. Så er ofte ett nytt bedre, har flere funksjoner og er de fleste tilfeller mye mer brukervenlig. Noe jeg mener er viktigst for en første gangs kjøper. Jonus og de fleste andre mapper jo alt mulig av sprut, men de fleste har jo noe de foretrekker og noe de ikke liker. Det får man ofte vite hvis man ringer og spør Har blitt anbefalt flere gammle sprut av folk som mapper jeg, og noen jeg har fått beskjed om å holde meg langt unna :P
    Sist endret av Rocket; 18/12/15 kl 22:54

  11. #1486
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Verden går videre. Ser vi på helt moderne motorer og helt moderne orginale motorstyringssystemer så er det så vanvittig avansert at slike som jeg blir svimmel. Dette er saker som virkelig stiller krav til tuneren. Heldigvis er dette LANGT over det nivået som i ærlighetens navn må sies å være realistisk for de av oss som holder oss til vanlige motorer.

    Måtte kutte ut å følge med på det kvalmende tullet, så mulig det har vært en bedring i det siste, men tidligere var det som ett barn å fokusere på "hestene" og påstå at Maxxecu og multicoiler og helsekvensielt oppsett gir effektøkning over andre systemer, noe som er direkte løgn og kun egnet til å øke kundes økonomiske belastning til fordel for seg selv.

    En annen kar her inne fikk beskjed av sin mapper at han burde bytte ut sitt Autronic sprut til fordel for noe mer moderne. "Heldigvis" valgte eieren å sende en Pm til undertegnede som svarte ærlig. SM4 ble mappet av annen velrenomert tuner til ett resultat som må sies å være optimalt i forhold den aktuelle motoren og motoroppsettet. Eieren sparte masse tid og masse arbeid samt flerfoldige 1000 kr. og dette er alt annet enn overraskende.
    Sist endret av Batland; 19/12/15 kl 01:42

  12. #1487
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Det der sa folk for ti år siden også. Likevel går verden videre. Bare se på hva de får ut av den nye femmeren til Audi for eksempel.

    Bladde litt rundt der nå og fant ikke noe sted at maxxecu i seg selv gir mer hester. Er en del biler som ga mer hester etter å ha fått max og blitt mappet på nytt. Det sier jo mer om den som.mappet motoren sist.forutsatt at det ikke satt på et veldig dårlig og ustabilt sprut. Da sier det seg jo selv at strikken ikke kan strekkes like langt. Det samme gjelder jo for å kjøre full sekvensielt. Motoren går renere og blir mer kjørbar med det.

    Med de syke prisene som var på autronic, så kunne man jo fint selge det og få rå til ett nytt max eller et annet sprut for den saks skyld. Autronic finnes jo ikke lenger, så det kommer ikke fler oppdatering og det blir mer utradert for hver dag som går. Det har heller ikke noe serlig sikkerhets funksjoner son virkelig kan spare folk for tusenlapper. Det har max, aem, haltech og flere andre. Den store feilen med autronic er at de har så dårlig trigger system. Det er jo egentlig det viktigste på hele sprutet. Selv om motoren ikke gir mer hk med et annet sprut, så kan det godt være den går lenger. Men ja jeg er enig i at han flere andre kunne klart seg fint med sm4

    De tipsa jeg fikk av deg fungerte ikke akkurat supergodt i praksis.
    Sist endret av Rocket; 19/12/15 kl 10:53

  13. #1488
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rocket Vis post
    Bare se på hva de får ut av den nye femmeren til Audi for eksempel.
    Har ikke fulgt med på det heller, men antar at du snakker om alle hestene...
    De tipsa jeg fikk av deg fungerte ikke akkurat supergodt i praksis.
    Det var kjedelig, men ok. Greit å få tilbakemelding uansett.

  14. #1489
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Men nå har det seg sånn at MS2 sprutet jeg har er gratis. Så valger står mellom mappbart LH2.4 eller MS2 med wastespark.

  15. #1490
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Men nå har det seg sånn at MS2 sprutet jeg har er gratis. Så valger står mellom mappbart LH2.4 eller MS2 med wastespark.
    Dette er egentlig veldig enkelt. LH2,4har ikke mapsensor og er derfor ikke velegnet til en turbomotor.

    MS2, 3 BAR MAP sensor, 60-2 eller 36-1 triggerhjul på veiven og en slik: http://www.gasolin.no/index.php?main...roducts_id=689

  16. Takk GMV, HansOla takket for denne posten
  17. #1491
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Som jeg fabulerte om tidligere, tenkte jeg å bruke 3`"960" maf, 511. Og stappe i element fra en b5234t maf. Hvor riktig vill det bli om jeg tar kurven til t5 org mafen, å ganger opp med forholdet mellom areal på org hus og nytt hus? Eventuelt er det andre måter å sjekke på "utenfor" motorrom?

    Og noen som veit hvor man finner eksakte verdier på de forskjellige bosch mafene? er så grove kurver

  18. #1492
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Mange Bosch sensorer har lik kurve, bare med forskjellig skalering.
    Så en T5 kurve skalert til huset du bruker skal være veldig bra utgangspungt.
    Det er en herfra landet som har lagt ut diverse info om forskjellige MAFer på msextra. Så sjekk der om du finner samme sensor, eller annen sensor med lik kurve og annen skalering.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  19. #1493
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dette er egentlig veldig enkelt. LH2,4har ikke mapsensor og er derfor ikke velegnet til en turbomotor.

    MS2, 3 BAR MAP sensor, 60-2 eller 36-1 triggerhjul på veiven og en slik: http://www.gasolin.no/index.php?main...roducts_id=689
    Det er ett par alternativ ang oppsettet på MS ser jeg. Bla mangler utgang for styring av turbotrykk. Tenningen har to alternativ. Alt 1 er å bruke coilpakken du linker til men jeg må alikevel modifisere MS fra 1 til to tenningsutganger.
    Alt 2 modifisere boksen med to stk Bosch BIP373 høyeffekts MOSFET for direkte coilstyring. Org har vel MS2 en 2bar map, men kan lett oppgraderes til en 4bar med atmosfærisk korreksjon.

  20. #1494
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Akkurat. Så egentlig kan du bruke fordeler og unngå alle problemene.

  21. #1495
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Skal jeg først bytte kunne jeg tenkt meg wastespark som et minimum. Mulig det ikke trengs men 8V topp krever litt juice i gnisten. Må jeg oppgradere coil spises prisdifferansen fort opp. Skal finregne litt mer på det.

  22. #1496
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Kjapt og enkelt spm, som sikkert har blitt spurt x antall ganger.

    Hvilken sprut anbefales til nybegynner innenfor sprut?
    Jeg har bestandig hatt lyst til å prøve meg innen det, men er jo så mye forskjell dilldall..
    Tenker da og montere alt selv, få til oppstart og selvfølgelig få mappet bilen hos noen som er dyktige.

    Tenker å kjøpe meg en FK med tid og stunder, og ha meg ett koseprosjekt..
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  23. #1497
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Maxxecu. Det finnes ikke noe som er lettere å sette seg inn i for en nybegynner. Begynn med å laste ned sofrware og manual som er gratis. Så kan du klikke litt rundt og se☺. Manualen er også lettlest og lærerik.
    Den anbefaler jeg å lese uansett hvilket sprut du kjøper.

  24. #1498
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Har faktisk lest litt, men ikke lastet ned SW.. Prøver med en gang

    Edit ; Dette så jo overaskende mye enklere ut en MS som jeg har prøvd en gang tidligere!
    Får se hva det blir til sommeren
    Sist endret av Jimmen; 27/01/16 kl 10:50
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  25. Takk Rocket takket for denne posten
  26. #1499
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Nira i7 er også et bra alternativ, dog koster dette rundt 13000, hvilket egentlig ikke er en upris med tanke på at det i stor likhet med Bosch-motorsport high-end støff opperer på logaritme-basis (som også brukes av de fleste
    OEM
    -saker, fra bla.a bosch) dette gir meget bra styring av tomgang osv så det egner seg bedre til bruk på en motor som skal starte hver dag uten problemer og gå pent på tomgang osv, så en av de bedre alternativ hvis bilen skal benyttes på gata.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  27. #1500
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Noen som har flow curve til "850 T5" maf?

Side 60 av 77 FørstFørst ... 10 50 58 59 60 61 62 70 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •