Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 67 av 77 FørstFørst ... 17 57 65 66 67 68 69 ... SisteSiste
Viser resultater 1.651 til 1.675 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #1651
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Med fare for å høres ut som jeg er forhandler, har maxxtuning en skikkelig fin rele boks.
    http://www.maxxtuning.se/produkter/m...-med-4m-kablar
    Koster litt da.

  2. #1652
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Den rele-biten i ledningsnettet fra vems er minst like fin og koster ikke like mye Den har riktignok en sånn econoseal-kontakt som passer til vems-nettet (som også er veldig kurant).

    Brukte dette i bilen min, og det eneste jeg trengte å gjøre var å sette på kontakter til vr, innsugstemp, kjølevæsketemp, tps og coil. Samt + til batteri, styrestrøm til bensinpumpe og tenningsstrøm

  3. #1653
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Link?

  4. #1654
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    https://shop.vems.hu/catalog/v3twins...ess-p-123.html



    Fant ingen bilder av relebiten, er ikke sikkert du får kjøpe den separat heller ser jeg.

    Uansett, dette ledningsnettet (inkludert relebiten på bildet) sparte meg for mye jobb kontra å lage et selv. Skulle tro det kan tilpasses andre sprut også, men om det da er verdt kostnaden kan jeg ikke svare på

  5. #1655
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Takk for tips gutter.

    De relè boksene så ganske fine ut, men synes prisen var litt høy. Er det ingen butikker, eller nettbutikker i Norge eller Sverige som selger noe som er bedre enn Biltema greiene?
    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  6. #1656
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Kjapt spørsmål. Drive by wire spjeld på Volvo fra tidlig 2000 tallet; bruker de kun en normal DC motor som jobber mot en fjær, og balanserer dette med pwm?

  7. #1657
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Noen tips jeg kan prøve for å få pc'n til å kommunisere med vems-boksen? Har ikke brukt vems'en siden i fjor, da bilen det sto i brant. Har nå koblet opp sprutet i en ny bil (med nytt ledningsnett) og får ikke kontakt med ecu'n. Jeg vet at den virker, for motoren starter og går som normalt (samme motor og ecu/map som i bilen som brant).

    Forrige gang jeg brukte vems'en hadde jeg en rs232-usb adapter fra clas ohlson, og windows 7. Nå har jeg også en (ny) adapter fra clas og windows 10. Adapteret jeg har nå er med prolific PL2303 brikkesett, og den ligner forsåvidt på den forrige jeg kjøpte fra clas.

    Med et terminalprogram får jeg svar hvis jeg jumper pin 2 og 3 i usb-adapteret. Men jeg får ingen svar fra vems-boksen hvis jeg kobler til den og bruker samme terminalprogram (slik det er beskrevet i denne tråden)

  8. #1658
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Får du lagret de rette innstillingene til den virutuelle com porten?
    Har ikke prøvd win10 selv, men regner med du der også må lagre innstillingene som administrator for at de skal bli lagret og få effekt.
    Ellers så er det jo en mulighet at rs232 chipen i sprutet er skadet, om dette er første forsøket du har på å koble det til datamaskin etter brann. Kan kanskje også være en smeltesikring inni sprutet som har gått?
    Vet ikke om du enkelt kan ta ut prosessor på VEMS.
    Om du kan det, så ta den ut og putt en jumper i prosessorsokkel mellom pinnene til TX og RX som går fra prosessor til 232 chip, og gjenta test med hyperterminal.
    Fungerer det ikke da har nok sprutet en feil med rs232 chip, eller spenningsforsyning til den.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  9. #1659
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Noen tips jeg kan prøve for å få pc'n til å kommunisere med vems-boksen? Har ikke brukt vems'en siden i fjor, da bilen det sto i brant. Har nå koblet opp sprutet i en ny bil (med nytt ledningsnett) og får ikke kontakt med ecu'n. Jeg vet at den virker, for motoren starter og går som normalt (samme motor og ecu/map som i bilen som brant).

    Forrige gang jeg brukte vems'en hadde jeg en rs232-usb adapter fra clas ohlson, og windows 7. Nå har jeg også en (ny) adapter fra clas og windows 10. Adapteret jeg har nå er med prolific PL2303 brikkesett, og den ligner forsåvidt på den forrige jeg kjøpte fra clas.

    Med et terminalprogram får jeg svar hvis jeg jumper pin 2 og 3 i usb-adapteret. Men jeg får ingen svar fra vems-boksen hvis jeg kobler til den og bruker samme terminalprogram (slik det er beskrevet i denne tråden)
    kan være at den er satt til for høy baud-rate, hvis kabelen ikke er tilstrekkelig skjermet blir det kluss med høy baud-rate.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #1660
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Har kommet fram til at det er et annet brikkesett i prolific-adapteren jeg prøver å bruke, kontra den jeg hadde. Fikk tak i en gamlere versjon, men den er såklart ikke kompatibel med windows 10. Så istedet for å installere en ny (uh, gamlere) windows, bestillte jeg like godt en ftdi-adapter som er kjent for å være mye mindre kranglete.

    Det er jo litt sketchy å kjøre rundt uten å ha noen idé om hvordan tingenes tilstand er når man ikke får koblet til pc'n, så jeg håper dette løser problemet

  11. #1661
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en gammel PL2303 kabel, har opplevd at den sliter med Windows 8, ingen feilmelding men heller ingen data igjennom.

    Virker helt fint med win7 og virker til og med når win7 kjøres i en virtuell maskin på win8. Sikkert mye frustrasjon spart på å bare kjøpe en ny/bedre kabel som du har gjort
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  12. Takk eab takket for denne posten
  13. #1662
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Fortsatt ingen framgang med disse adapterne. FTDI adapteret som kom i posten virker heller ikke. Det virker i loopback-mode, i terminalprogrammet sender og mottar adapteret som det skal, men dersom jeg prøver å få kontakt med vems-boksen er det null respons. Har sjekket at tx/rx og jord i kontakten er riktig.

    Begynner å bli ganske frustrerende, kan ikke skjønne hvorfor det ikke virker når bilen starter og går som normalt. Skulle ikke tro det var klin umulig å kommunisere med boksen når resten virker som det skal.

    Spørs om jeg må lete opp en gammel laptop med ekte seriellport :(

  14. #1663
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk også plutselig problemer med adapteren når jeg byttet bærbar pc, men litt fikling med com port innstillingene i windows gjorde susen hos meg. Verdt å ta en titt på de om du ikke allerede har gjort det.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  15. #1664
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Fortsatt ingen framgang med disse adapterne. FTDI adapteret som kom i posten virker heller ikke. Det virker i loopback-mode, i terminalprogrammet sender og mottar adapteret som det skal, men dersom jeg prøver å få kontakt med vems-boksen er det null respons. Har sjekket at tx/rx og jord i kontakten er riktig.

    Begynner å bli ganske frustrerende, kan ikke skjønne hvorfor det ikke virker når bilen starter og går som normalt. Skulle ikke tro det var klin umulig å kommunisere med boksen når resten virker som det skal.

    Spørs om jeg må lete opp en gammel laptop med ekte seriellport :(
    Dataråte er for real vet du. Utvalget av gode convertere i dette landet er elendig. Jeg hadde en ringerunde for en tid tilbake og de vanligste svarene var Øøøøøhhhh, æææææææh, Høøøøø osv osv. Ta en titt her: http://www.usconverters.com/usb-seri...068ed5564a4a54
    Sist endret av Batland; 23/11/16 kl 19:32

  16. #1665
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Kan fint være feil med rs232 kretsen i sprutet selv om resten av sprutet fungerer.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  17. #1666
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.703
    Antall takk

    Standard

    Har fått tilbud på både ms3 og vems v3 til mitt T5 bygge. Hvem ville dere valgt?? Ms3 er komplett uten coiler. V3 er det ledningsnett på også må det bestilles ny hjerne, men den var ikke dyr så jeg ..
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  18. #1667
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Ms3 er jo et ganske bra sprut det! Vems har jo mye bra omtale fra våre naboer i øst, så det er jo også et godt alternativ om det ikke er skadet mer enn du har fått opplyst

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  19. #1668
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.703
    Antall takk

    Standard

    Ledningsnettet så bra ut. Ms3 har jeg ikke bilder av ennå. Men kan si såpass at ms3 sprutet komplett uten coiler koster mindre enn den hjernen på vems som evnt må bestilles
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  20. #1669

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Hva mener du med ny hjerne? Ny boks?
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  21. #1670
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Khøp VEMS. Ms er for spesielt interesserte....

  22. #1671
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg syns det var lettere å få vems til å fungere med rødblokka kontra ms2 som jeg hadde en liten periode. Det som jeg savner litt med vems er all hjelpen man får i ms-verden Nå hadde jeg riktignok et ms2 som var brukt tidligere, så det måtte moddes litt og det var litt kluss med å få fyra motoren. Med vems så ble jeg overrasket over hvor kjapt det gikk. Plugga i ledningsnettet (kjempekjekt med universalgreiene som vems.hu selger), satte opp trigger, fikla litt med bensin og tenningsmap og greiene hoppa i gang samme kveld som jeg begynte installasjonen

  23. Takk Riff, Rocket, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  24. #1672
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    En god stund siden sist jeg så nærmere på VEMS, men den gang hadde ivertfall mye å gå på før den kom i nærheten av Tunerstudio.
    Forhåpentligvis en MS3X eller MS3pro?
    Om det er en MS3 uten X kortet, så bør du legge det og ledningsnett til det til kostnadene, spesielt ettersom det er snakk om 5 syl.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  25. #1673
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    VEMS har blitt skikkelig bra etterhvert ☺

    Mitt inntrykk av ms er at det er et fantastisk sprut for de som er genuint interessert i elektronik og har moro av å modde både hardware og software. Da mulighetene her er uendelige.

    For sånne som meg som liker at ting er enkelt og funksjonelt, så er det ikke det. Litt usikker på hvordan jeg skal ordlegge meg nå for å ikke høres ut som ett Internett troll, men dette er mine synspunkter og erfaringer med ms.

    Tunerstidio er greit nok, men rotete, uoversiktlig og lite intuitivt. Internett supporten er veldig oppskrytt. Mye forums nisser og jeg syns ofte man finner ubesvarte spørsmål når man leser gamle tråder. Manualene er store uoversiktlige og innholder mye som ikke er relevant lenger. Noe så enkelt som koblingsjema var vanskelig å oppdrive. Husker ikke hvor mange forskjellige fargekombinasjoner jeg fant til slutt, men ingen av de stemte med det nettet jeg hadde. Dette bringer meg over på hardware mods som er djevelens verk. Jeg kjøpte et brukt sprut og det var ikke lett å finne ut hva som var gjort og hvilke utganger de hørte til. Fant heller ikke noe koblingsjema ned alle mods inkludert. Da må man lage selv eller bruke flere samtidig.

    Når det er snakk om hardware, så er den begredelig. Den grå alu boksen med tre dioder i ser jo ut som den er laga på sløyden. Den gamle printer kontakten fra 80 tallet som ledningsnettet er koblet med er ikke stort bedre. ledningene er jo for sikkerhets skyld loddet til kontakten. Dette er fy fy i en bil med vibrasjoner.

    En siste ting som irriterer meg med ms er hvor dyrt det er. Spesielt topp modellene som koster like mye som et årntlig sprut.

    De fleste annerkjente sprut er så vannvittig mye letter å sette seg inn i og få opp å gå. Det å faktisk kunne ta kontakt med mennesker som kan sprutet ut og inn og jobber med det. Slår forumene til ms ned i støvlene.

    VEMS er et fint sprut med mye bra funksjoner, så tror ikke du blir misfornøyd med det. Uansett så syns jeg du bør ta kontakt med den som skal mappe for deg og høre hva vedkommende anbefaler. Spør gjerne hva de mener om ms også
    Sist endret av Rocket; 29/12/16 kl 11:33

  26. #1674
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rocket Vis post
    Uansett så syns jeg du bør ta kontakt med den som skal mappe for deg og høre hva vedkommende anbefaler. Spør gjerne hva de mener om ms også
    Dette er alle tiders tips. De som har mappet en stund har sett store mengder med ubrukelig dritt og kan gi gode råd, ikke bare om hva man bør kjøpe, men også om hva man bør styre unna. Det er utrolig irriterende og frustrerende for han som skal mappe bilen å stå og arbeide med veike coiler, dyser som fusker, bensinpumper som streiker og datasprut som er ustabile. De fleste må innom noen som mapper før eller siden, så det er like greit å ta kontakt der først som sist og evt. kjøpe de rette delene derfra med én gang.
    Sist endret av Batland; 29/12/16 kl 11:21

  27. Takk Rocket, Truckdriver, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  28. #1675
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rocket Vis post
    VEMS har blitt skikkelig bra etterhvert ☺

    Mitt inntrykk av ms er at det er et fantastisk sprut for de som er genuint interessert i elektronik og har moro av å modde både hardware og software. Da mulighetene her er uendelige.
    For de fleste som ikke har samme interesse som jeg er nok miqrosquirt eller ms3pro rette valget fremfor de pcb v3.0 eller v3.57 baserte sprutene.
    DB37 kontakten ser ikke like fancy ut, eller er ikke vantett som f.eks Ampseal, så de er lett å undervurdere før man har udersøkt hva de faktisk har blitt brukt til opp gjennom årene. Jeg bruker stort sett kontaktene med krympede ledninger. Jeg liker å lodde, men det er knotete å lodde ledninger på en DB37 kontakt, og krymping er jo stort sett bedre
    De grå aluboksene tror jeg ikke jeg har sett til salgs på noen år fra DIYautotune ivertfall heldigvis.
    Toppmodellene av MS er orntlige komersielle sprut.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Side 67 av 77 FørstFørst ... 17 57 65 66 67 68 69 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •