Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: E85 blandet med bensin i 2.0l turbo?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard E85 blandet med bensin i 2.0l turbo?

    Har fått vite at de selger E85 på bensinstasjon like i nærheten av der jeg bor.
    Har hørt at man ikke kan kjøre på ren etanol uten mods, men hva med en blanding? Det jeg har klart å lese meg opp til, er at man kan blande noen liter E85 i bensina, for å rengjøre og litt småtteri?

    Er jeg helt på jordet, eller går det greit å fylle ca 70% bensin, og resten E85?
    Har det i det hele tatt noe for seg?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2010
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard

    Billigere blir det nok.. men tror ikke det er helt bra i lengden.. er vist noe med slanger og pakninger som ikke er beregnet på alkohol... Noen mener det skal ganske mye e85 til før det merkes.. mens andre sier det skal svært lite.. så ville vært forsiktig vertfall.. =) Så veldig mye er det sikkert ikke å spare alikevell..

  3. #3
    Registrerte brukere Sollien sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Langevåg
    Innlegg
    822
    Antall takk

    Standard

    kjører med 25-30% E85 innblandet på min 2002 S60 2.0T funker bra det merka at forbruket gikk ned etter at jeg hadde fylt et par ganger også

    når det gjelder slanger, er det ikke eldre biler som har dårlige slanger da????
    Sollien

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Tenker jeg prøver å fylle 60liter bensin, og 10liter E85 i førsten, så får jeg se.
    Merka du noe effekforskjell a?

  5. #5
    Registrerte brukere Sollien sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Langevåg
    Innlegg
    822
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PyrionZ Vis post
    Tenker jeg prøver å fylle 60liter bensin, og 10liter E85 i førsten, så får jeg se.
    Merka du noe effekforskjell a?
    ja merker en del på effekten... men sånn jeg har skjønt det, kan det ta litt tid før motoren lærer seg å kjenne drivstoffet men etter en omgang gikk jeg ned 0,2 på mila på blandet kjøring
    Sollien

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Hmm, noe alvorlig kan jo ikke skje uansett. Så tenker jeg prøver det ut!
    Får begynne med 60l bensin og 10E85 tenker jeg.

  7. #7
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjørte ca 30% E85 på en helt standard B230F motor med LH 2.2 system. Den gikk kaldere på motortempen, selve motoren gikk renere og jevnere. men bensinslangene var ikke spesielt glad i det. Dette ble byttet, og jeg kjørte hele sommeren på 30% E85.
    Effektmessig merket jeg ikke store forskjellen, men merket det generelt på forbruk og pris.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Bilen bruker MER drivstoff hvis du har E85 på tanken! Og mere effekt får du nok ikke såfremt du omprogrammerer motorstyringen din slik at bl.a fortenningen økes. E85 tåler mer "trøkk" før tenningsbank oppstår. Sum av summarum går nok vinninga opp i spinninga i forholdt til forbruksøkning / rimeligere pris. Men det lukter bedre av eksosen, da! Har selv kjørt på 50/50 blanding uten problemer i lang tid uten egentlig å merke så veldig mye. Vogna mi er jo i utgangspunktet beregnet for 30-soner... Øker jeg til 70/30 blir tomgangen uggen. Dyser, rail og rør KAN bli utsatt for "tæring" av E85, men kjenner ingen som har opplevet at det har skjedd. Skjer jo ikke over natta, akkurat da. Kompis' bensinpumpe paia etter noen tanker, men det kan ha vært helt tilfeldig.
    I dag er det søndag - drivstoffet er rimelig og Boforsen skal få ca 30 liter E85 :-)

  9. #9
    Registrerte brukere Sollien sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Langevåg
    Innlegg
    822
    Antall takk

    Standard

    sånn jeg har skjønt det er det vel selvjusterende tenning på S60en.. det er vel det på pyrionz's V70 også fikk høre at det var det på min 97 mod 2.5 V70 også, så da var jeg rask å gi den noen liter også.... men på den er det mer for rensen sin del...

    kan godt hende du bruker mer NÅR du kjører med E85 men at det renser og forbruket går ned når du går tilbake til kun bensin er hvertfall ikke noe tvil om
    Sollien

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Vegårshei
    VCCN medlemsnummer
    727
    Innlegg
    67
    Antall takk

    Standard

    Uten å vite hvilke biler osv som tåler E85, så kan jeg si litt om drivstoffet....
    Foreløpig så er Blyfri95 uten tilsening av etanol, mens E85 inneholder 85% etanol og resten annet stoff. Etanolen gir et annet tenningspunkt og oktan nivå.
    Når pålegget kommer er fortsatt usikkert, men myndighetene har i allefall planer om at det skal innføres såkalt E5, dvs 5% innblanding av etanol i vanlig bensin, for å spare miljøet... Miljøgevinsten kan vi diskutere en annen gang.
    For å kunne selge dette drivstoffet, så må tanker og pumper på bensinstasjonene renses og bygges om for å tåle dette. Når man først skal tilsette sprit, så kunne det være greit å tilsette 10% istedenfor 5% fordi en E10 ville være mindre følsom mot vann. Men mens E5 er en godkjent standard som bilfabrikkene har sagt at alle biler kan bruke, så er ikke E10 godkjent av alle. Dermed vil E5 bli standardbensin etter hvert...
    1995 854 2,5 10V Grønn - Bruksbil
    1995 855 T5-R T-gul - Total makeover
    1995 855 T5-R Svart - falt i strid 21/5-11
    1992 854 GLT - Svart - Solgt
    www.sorlandstreffet.no

  11. #11
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Jeg har fyllt 50-50 på min V70 2.0T, men den er ikke orginal vel og merke. Drakraften fra 100km/t og opp med fullastet bil var merkbart mye bedre, men når den gikk på tomgang gikk motorlampa på. Fikk aldri sjekket hva lampa indikerte da den forsvant når jeg fyllte vanlig 98 oktan igjen.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. des. 2011
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Har fylt 50/50 på min også. Den ble noe slappere, men jeg tror det skyldes dårlig lambdasonde slik at motoren ikke får regulert riktig. Tidligere prøvd det samme på Audi 2.2 Turbo, den ble ganske merkbart sprekere.

    E85 ødelegger ingenting, da det ikke finnes noen komponenter i drivstoffsystemet på såpass moderne biler som kan ha problemer med det. Alt som tåler bensin tåler også etanol. Metanol er derimot en helt annen sak, men det får man ikke tak i på bensinstasjonen uansett.
    --
    '99 V70 2.0 LT

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Vegårshei
    VCCN medlemsnummer
    727
    Innlegg
    67
    Antall takk

    Standard

    Alt som tåler bensin tåler ikke etanol, da hadde det jo ikke vært nødvendig å bygge om på bensinstasjonene...
    Videre skjønner jeg ikke at dere tør å forske sånn på egenhånd med å tilsette ca andel av E85. Hadde det vært så enkelt hadde vi ikke stått foran en innfasing av E5, men en langt høyere innblanding.
    1995 854 2,5 10V Grønn - Bruksbil
    1995 855 T5-R T-gul - Total makeover
    1995 855 T5-R Svart - falt i strid 21/5-11
    1992 854 GLT - Svart - Solgt
    www.sorlandstreffet.no

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Helt glemt av denne tråden jeg! Kjørte ihvertfall på 70% bensin og30%E85 blanding i høst, og kan ikke si jeg merka noe forskjell egentlig. Mulig jeg må øke til 60-40 om jeg skal merke noe til det.
    Jeg gjorde dette mest for å rense systemet litt, da etanolen er jo noe kraftigere enn bensina når det gjelder sånt.

    Det at noen faktisk tør å prøve detta er jo vel bare bra? Nå har jo flere her i tråden bevist at E85 fungerer bra blanda med bensin, er jo også mange med dårlige katalysatorer som blander E85 i bensina for å få ned forbruket på EU.

    Blir vel å prøve rein E85 i 240'n like før den går på dynga. Blir rene dragstern da tenker jeg!
    Sist endret av PyrionZ; 12/04/12 kl 03:03

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. des. 2011
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Hovedproblemet ved å putte etanol i systemer det har vært bensin i fra før er at bensin setter igjen diverse avleiringer over lang tid som etanol løser opp. Dette gjør at filtre etc. kan tette seg etter en stund. Fordelen når man fyller det på bilen er at det renser opp innsprøytningsdyser og resten av systemet, og etter noen hundre tusen kilometer er det ikke akkurat noen ulempe.

    I Tyskland er vanlig 95-bensin erstattet av E10, forresten. Ellers er det egentlig ingen faremomenter ved å kjøre på E85, det verste som kan skje er at bilen går som en bøtte møkk om man fyller alt for stor andel. Den mye kraftigere kjølende effekten til etanol kompenserer mer enn nok for den temperaturstigningen som kan forekomme om motoren går noe magert. Hva bilen tåler før den begynner å gå dårlig varierer med motor, innsprøytningssystem og tilstand på lambdasonde(r).

    På min andre bil har jeg montert et konverteringssett som kobles inn mellom dyser og ledningsnett. Dette er en databoks som tar signalet til dysene og forlenger dette. Så lenge dysene har kapasitet til å ikke komme opp på 100% duty cycle med denne forlengelsen under full gass og fullt turtall (gjelder 99,9% av utrimmede biler) fungerer dette utmerket. Bilen går helt utmerket på 100% E85 med dette og har gjort det i to år nå. V70'en får samme system snart samtidig som jeg får skiftet lambdasonder.
    --
    '99 V70 2.0 LT

  16. #16
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Skulle egentlig ha hengt på bredbåndslambdaen og kontrollert tilstanden om jeg ikke hadde vært så lat

Lignende tråder

  1. tenning og bensin 740 turbo
    By kennet in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 21
    Siste post: 23/08/11, 19:36
  2. bensin pumpe 740 turbo
    By kim lien in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 10/04/11, 15:57
  3. trimma b23 turbo bensin forbruk `?
    By jba002 in forum Avansert trimming
    Svar: 10
    Siste post: 09/04/11, 14:45

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •