Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: ABS/TRACS lys ( i gjen )

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2010
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard ABS/TRACS lys ( i gjen )

    Heisann!

    Var på langtur i forje uke.. kjørte 90 mil ene dagen. Parkerte, startet opp gjen 2 dager etterpå, kjørte 15 mil, parkerte, startet opp gjen etter c.a 1 time da startet bilen plutselig med
    ABS
    /Tracs lys.. altså fra stillestående.. og etterpå har den vert veldig av og på.. kommer og forsvinner gjen.. Hjernet har vert loddet før og da forsvant problemet og har vert vekke i 2 år.. Tviler på det er noe med loddingene egentlig fordi da virket ikke cruise controllen når lysene var på.. Nå virker den som vanlig, selv om det lyser.. Skiftet hjullager fremme på høyre side dagen før vi for på tur.. så mistenker den føleren.. eventuelt kabelen til den.. men noen tips om hvordan en kan feilsøke på dette??

  2. #2
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Les ut feilkoder. De har lagret seg uavhengig om lyset lyser eller ikke når du tar diagnose.
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  3. #3
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Du kan ohme følerne, motstand skal vel være i overkant av 1000 ohm et sted. Ikke helt uvanlig med ledningsbrudd. Bruker å sitte kontakt et sted på innerskjermen på hver side.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  4. #4
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Ikke meningen å hijack'e tråden her:. men har noen en god guide på hvordan man kommer til følerene BAK på 850/855? har feilkoder:
    3-1-4
    3-2-4
    1-2-4

    Alle går vel på sensor bak -> høyre, selv om jeg mistenker
    ABS
    -modulen også

    Hadde vêrt greit med en detaljért guide på dette etter hvert
    Har diagnoseutstyr for:
    1996-1999 Volvo
    1996-2015 Peugeot, Citroen, Toyota
    1996-2015 VW, AUDI,SKODA, SEAT
    Volvo 850 HUGGES! MYE bra deler!

  5. #5
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    I mange av tilfellene hvor man har feil på føler som kommer og går så ligger selve feilen i loddingene til pluggen på selve
    ABS
    -styringene. Jeg har hatt slike feil med
    ABS
    lampe som kommer og går to ganger på 6 år med bilen min; begge gangene ble feilen borte etter at jeg byttet
    ABS
    styringen (første gangen satte jeg inn en brukt styring, andre gangen satte jeg tilbake den første styringen etter å ha loddet over kontaktene til pluggen).
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  6. #6
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Jeg er helt med på den.... men de få tegningene jeg har sett på er rett og slett elendige i å beskrive hvordan en går frem :P jeg antar at en må skru av
    ABS
    -modulen...og at luftfilterboksen mest sannsynligvis må ut for å komme til.... på et så kjendt problem er det rart at det ikke finnes en detaljert how-to for folket som IKKE har demontert dritten før :P Selve loddingen og det skal gå strålende...er bare å få den hersens boksen ut på KORTEST mulig tid(og tilbake igjen etterpå) som er dealen her :P

  7. #7
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R-M-I Vis post
    Jeg er helt med på den.... men de få tegningene jeg har sett på er rett og slett elendige i å beskrive hvordan en går frem :P jeg antar at en må skru av
    ABS
    -modulen...og at luftfilterboksen mest sannsynligvis må ut for å komme til.... på et så kjendt problem er det rart at det ikke finnes en detaljert how-to for folket som IKKE har demontert dritten før :P Selve loddingen og det skal gå strålende...er bare å få den hersens boksen ut på KORTEST mulig tid(og tilbake igjen etterpå) som er dealen her :P
    den ligger på siden nede på abs aggregatet. Må ha en e5 innover torx for å skru opp skruene. Litt knotete, men enkelt. Tror det ligger bilder på tips og triks på volvoforum.no
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  8. #8
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    når jeg tok ut min, så klarte jeg det uten og ta vekk luftfilterboksen, bare husk når du skrur av skruene og legg noe hvitt rett under, lite håndkle eller lignende, så du finner skruene etterpå. Du får ikke bestilt de løst..

  9. #9
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    En beskrivelse av jobben ligger HER: http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

    Du trenger ikke av med luftfilterboksen eller noe annet om du ikke har store never... For å ta ut modulen trenger du kun ta av den lille konnektoren til
    ABS
    pumpa og den store til alle kablene; denne har en hendel du trekker over for å løsne konnektoren. Deretter er det 4 stk lange skruer med e5 hode (invendig torx).

    Den vanskeligste jobben er slik jeg ser det å få åpnet boksen på en skikkelig måte.

    Dernest er det viktig at du forsegler loddingene med riktig silikon etter at du har fått loddet over - silikonen må være fri for etsende syrer som kan ødelegget kortet. Silikonlakk egnet for kretskortlakkering er det som skal brukes. Jeg brukte Dow Corning RTV3140 både til å lakkere kortet og til å forsegle boksen etterpå.
    Sist endret av Tore; 22/08/11 kl 14:51
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  10. #10
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Jeg brukte Dow Corning RTV3140 både til å lakkere kortet og til å forsegle boksen etterpå.
    Noen tips til hvor man kan kjøpe denne eller lignende?

    Ser ut som jeg bør gjøre noe med min
    ABS
    -boks, disse to lysene kom og gikk litt på langtur i går.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  11. #11
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Noen tips til hvor man kan kjøpe denne eller lignende?

    Ser ut som jeg bør gjøre noe med min
    ABS
    -boks, disse to lysene kom og gikk litt på langtur i går.
    Stikk innom noen som driver med elektronikk :-) (gjerne et elektronikkverksted) Du trenger bare noen millilter, mens de selges i slike 400ml patroner. Hadde du ikke slekt her i Trøndelag du besøkter i ny og ne?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  12. #12
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Stikk innom noen som driver med elektronikk :-) (gjerne et elektronikkverksted) Du trenger bare noen millilter, mens de selges i slike 400ml patroner. Hadde du ikke slekt her i Trøndelag du besøkter i ny og ne?
    Vet ikke om det blir noe tur oppover dit før til tidligst påsken neste år, men takk for tilbudet

    Ser produsenten frister med vareprøver på nettsidene sine. Det er gjerne en mulighet, så får jeg heller bestille en patron hvis jeg finner ut at jeg skal drive det stort innen elektronikkbransjen...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  13. #13
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Vet ikke om det blir noe tur oppover dit før til tidligst påsken neste år, men takk for tilbudet

    Ser produsenten frister med vareprøver på nettsidene sine. Det er gjerne en mulighet, så får jeg heller bestille en patron hvis jeg finner ut at jeg skal drive det stort innen elektronikkbransjen...
    Visst du skal til å demontere osv. er jeg lett med :P Jeg må få demontert min
    ABS
    -crap-of-death-modul også og få loddet om.. Selve demonteringen er det JEG gruer meg mest til...loddingen skal nå gå rimelig greit... Hadde vert kult å slippe det lyset hele dagen i allefall. Og ikke minst hadde det vert kult å hatt
    ABS
    nå som vinteren stadig kryper seg nærmere :/

  14. #14
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Det er Lindberg og Lund som er norsk distributør av Dow Corning så det burde være lett å skaffe lokalt også: http://www.lindberg-lund.no/forhandlere
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  15. Takk hgnubel takket for denne posten
  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2010
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard

    Her var det mye! hehe, men i mitt tilfelle nå så tviler eg mer å mer på at det er loddinga som gjen er et problem.. her er symptomene i tur og orden!

    :Lyset kommer på sånn av og til.. gjerne 1-2 dager mellom hver gang..
    :Når det lyser så FUNGERER fortsatt
    ABS
    og Cruisecontrol.
    TRACS
    har eg ikke
    fått testet..

    Har et par spørsmål eg lurer litt på før eg begynner å feilsøke mer.. Kan det at eg har veldig dårlige klosser + mye rust på skivene fremme ha noe og si? kansje litt vibrasjoner under nedbremsing osv som lurer systemet? Skal skifte klosser og skiver strax så da vil eg jo forsåvidt se om dette kan ha noe med det å gjør..

    Og en ting til, hvor leser du ut feilkoder på abs systemet? ODB2 leseren min leser NO CODES når eg prøver på den vanlige porten under armlenet..

  17. #16
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Disse symptomene i tur og orden er akkurat slik bilen oppfører seg om loddingene på
    ABS
    -styringen er i ulaget.

    Om du bruker en vanlig
    OBD
    2
    leser så vil vel ikke denne lese ut annet en de generiske kodene som er i motorstyringen - ergo vil den være ubrukelig til feilsøking på
    ABS
    med mindre du har en leser som spesifikt støtter volvo.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2010
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard

    Hmm.. muligens poppe den ut og se over loddingene en gang til da.. =) Holdt i snart 2 år!

Lignende tråder

  1. TRACS stjeler motoreffekt? V70T5
    By V70T5 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 05/10/10, 20:29
  2. Svar: 11
    Siste post: 27/05/10, 22:12
  3. TRACS og ABS feil
    By MrX in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 15/03/10, 09:38
  4. Volvo 960 med mulighet for TRACS ?
    By Volvo_960_1995 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 39
    Siste post: 10/03/10, 10:23

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •