Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  13
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 78

Tråd: Topp og kam valg 2,3L 8V turbo

  1. #51
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    Jeg har lest det flere ganger, jeg skrur bare på hobbybasis og prøver å lære, har ingen utdannelse innenfor dette.. Sorry hvis jeg spør dumt, men er det ikke derfor vi har forum da?

    Det jeg spør om er om blokka også må planes eller holder det bare plane toppen når man bytter topp?

    Så tenkte jeg at siden toppen har blitt planet før, så kanskje noen desimaler millimeter av godset i toppen var forsvunnet, så derfor lurte jeg på om dette påvirker squishen?

    takker for svar
    Du må selfølgelig plane blokka hvis du skal ha stemplene over plan for å få ønsket squish, hvor mye squish vil du ha da?

    Om du planer toppen påvirker d kun komp forholdet, squishen blir den samme, den bestemmer du med stempel høyde og pakning, uavhengig av om den er planet lr ikke

    Blir kansje mye og sette seg inn i dette, men slik er d nå bare da
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  2. #52
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Ja det skjønner jeg, men må du plane blokka når man skal bytte topp? Pleier vell å plane toppen for å fjerne ugjevnheter, må man dette med blokka også? (vet at squishen vil endre seg da, men tenkte kun for å få det tett)

    Greit, så da påvirker ikke planinga av toppen squish, der fikk jeg svar

    Angående squish jeg vil ha så vet jeg ikke, da dette er helt nytt for meg men blir aldri å lade mer enn 1,5 bar, så som du sier ca 1mm bør være greit, kommer litt ann på hvor tykk pakning jeg finner. Er Cometic som var tiltenkt å bruke.

    Er mye å sette seg inn i ja, ser jo det nå at det var motormekaniker man skulle blitt men forstår mer og mer jo mer lesestoff jeg får! Gjenstår å prøve i praksis da..

    Påvirker tykkelsen på topp pakninga komp forholdet også?

  3. #53
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    Ja det skjønner jeg, men må du plane blokka når man skal bytte topp? Pleier vell å plane toppen for å fjerne ugjevnheter, må man dette med blokka også? (vet at squishen vil endre seg da, men tenkte kun for å få det tett)

    Greit, så da påvirker ikke planinga av toppen squish, der fikk jeg svar

    Angående squish jeg vil ha så vet jeg ikke, da dette er helt nytt for meg men blir aldri å lade mer enn 1,5 bar, så som du sier ca 1mm bør være greit, kommer litt ann på hvor tykk pakning jeg finner. Er Cometic som var tiltenkt å bruke.

    Er mye å sette seg inn i ja, ser jo det nå at det var motormekaniker man skulle blitt men forstår mer og mer jo mer lesestoff jeg får! Gjenstår å prøve i praksis da..

    Påvirker tykkelsen på topp pakninga komp forholdet også?
    Jepp tykkelsen på toppakninga påvirker kompen faktisk ganske mye... en halv millimeter fra eller til i forskjel utgjør ofte over et poeng, seff avhengig av hvor stort volum det er i kammeret fra før... og disse motorene har stor borring og da blir det fort mye ekstra/mindre volum med feks. 0,5mm forskjell

    Skal du ikke forandre squishen så må du ikke plane blokka, med mindre du får tak i en pakning som er like mye tykkere enn som det du tok av blokka. Somregel bruker blokkene å være rimelig rette, så normalt skal man ikke behøve å rette av de. Men skal du forandre squish kan det være nødvendig. Såfremst du igjen ikke finner en tynnere pakning. Og sånnsett... UNNGÅ tykke pakninger, i alle fall de av ordinær "papp" type... "vulkplate" av alu er fint hvis man skal opp mye i tykkelse, men vet ikke om noen som leverer det...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  4. #54
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    forbrennings kammeret blir jo mindre når en planer, så vill jo bli endringer i kompforholda, men i hvor stor grad er en annen ting
    iom at du skal kjøre tvangsmating så vill du vell helst ikke ha sinsykt høy komp, så Skal du plane, så ville jeg kun tatt av det nødvendige for å få den plan, så det er muligheter for å plane den flere ganger om det skulle gå seg skakt.
    Sist endret av Audun; 24/09/11 kl 17:03
    White smoke racing- Volvo 740 tic
    prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15947

  5. #55
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Ingen måte å finne ut hvor mye komp jeg har da?
    Og hvor mye komp det vil bli med den planede toppen?

    Så jeg kan velge riktig tykkelse på topp pakning

  6. #56
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    Ingen måte å finne ut hvor mye komp jeg har da?
    Og hvor mye komp det vil bli med den planede toppen?

    Så jeg kan velge riktig tykkelse på topp pakning
    Beste er å snu toppen opp ned... lag til en plexiplate, tett med vaselin rundt og fyll opp med en ganske tynnflytende væske, til det fyller hele kammeret og all luft er ute, sug det så ut igjen og mål volumet...

    Så for da å finne ut hvilken (teoretisk)komp du har tar du...
    (slagvolum, for respektive syll + volum av sammentrykt pakning + kammervolum, for respektiv syll) delt på: (volum av sammentrykt pakning + kammervolum)

    Har du da "deck'a" blokka for å forandre squish feks. så må du regne med ei toppakning som er tilsvarende tynnere, det som stempla står opp over blokkplanet...

    For å finne ut hvor tykk pakning du må ha er det bare å stokke litt om på regnestykket...

    Og akkuratt nå er jeg for trøtt og tåkete til å snu det om for deg
    Sist endret av Njål Nilssen; 27/09/11 kl 23:30
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  7. #57
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Ble også ganske tåkete nå hehe

  8. #58
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Har nå fått toppen i hus! Hvis jeg legger ut bilder av den her, kan dere si hva dere mener har ikke så mye greie på det. Hva er fint å vaske den rein med? Diesel?

    Er en 530 topp som er porta inn og ut, k-kam, doble fjærer, og større rustfrie ventiler (skal måle dem etterpå)

    Hva er standard dimensjon på ventilene på 530 og 531 topp?
    Og hvordan kan man se på en volvo kam hvilken kam det er?

  9. #59
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Få ut noen bilder ja..

    Org. ventilene er 44/35.

    Hvilken kam det er ser du bak på den, i andre enden av kamdrevet.. Der du setter inn fordeleren på 740/940..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  10. #60
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Står bokstaven der (f.eks A, K, T osv)? må ta ut kammen for å kunne lese det eller?

    Har ikke vært toppmontert fordeler på den toppen, men skal ha det.

    Har 530 og 531 samme str på ventiler? Er det noe spesielt jeg skal ta bilder av?

  11. #61
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Samme størrelse på ventilene originalt ja..

    Du kan se hvilken kam som står i om du løsner lageroverfallet bakerst og vipper ut det svarte lokket..

    Ta bare noen godt opplyste bilder av kanalene, fra forbrenningskammer og fra innløpet i kanalen.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    Har nå fått toppen i hus! Hvis jeg legger ut bilder av den her, kan dere si hva dere mener har ikke så mye greie på det. Hva er fint å vaske den rein med? Diesel?
    Jeg bruker som regel å begyne med en god petroleums basert avfetter, og la det virke før man spyler godt med høytrykkspyler, eller godt trykk med vartmvann. Etter det går jeg over til god kjemisk avfetter og kraftvask til jeg blir fornøyd med resultatet. Men pass på, for sterkt alkalisk vaskemiddel vil missfarge aluminium ved langvarig kontakt. Viktig å få det tørt straks etter vask, og smøre ståldeler som kan ruste. Diesel er kraftig og tar det meste av oljekoks og slikt, men det er noe F******* å holde på med, og er jo tross alt ett drivstoff.
    Det aller beste og enkleste er en god automatisert delevasker når man har tilgang til det
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  13. #63
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar! Har dessverre ikke tilgang til delevasker..
    Men går vell fint å vaske med diesel? Er jo ikke noe skadelig hvertfall, med tanke på misfarging, rusting osv..?

    Blåser du det reint med trykkluft etterpå?

    Vil helst ikke skade noe

    Har vasket en bakaksel og div små deler med diesel før, godt resultat.
    Gjør ikke noe av å holde på med det, bruker gummihansker og god ventilasjon

    Men dette med K-kam, er det mange som har gode erfaringer med denne kammen til turbobruk? ("300hk" oppsett, -968 dyser, LH 2.4)
    Den er litt kvassere enn A-kammen?

  14. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Begyn med diesel da. Men vask av med vannbaser vaksemiddel og vann etterpå da. Helst temperert eller varmt vann. Diesel fordamper ikke og vil legge seg i kjølekanaler, og andre kroker. Blåsespiss for å blåse bort diesel er ivertfall ikke lurt. Det er ivertfall noe jeg ville vært forsiktig med.
    Rent vann skader ikke så lenge du får det bort etter vask. Har du brukt varme når du har vasket så vil en god del av skyllevannet fordampe av seg selv etter at du har begynt blåsing.
    Og ja, jeg bruker å blåse bort vannet etter vask, enten om jeg bruker delevask, høytrykkspyler eller dusj.
    Jeg har vasket en god del støypjernstopper med vaskemiddel og vann. Ingenting blir ødelagt om jeg er nøye med å få bort alt vannet etterpå. Det kan bli en liten dannelse av overflaterust på støypjernsflater mens de tørker, men det forsvinner ved at man tørker over lett med rustløser eller tynn olje.
    Siden du har aluminummstopp er det færre deler som kan ruste. Da er det vel stort ett ventiler med mekanismer og ventilseter igjen.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  15. #65
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Ville ikke brukt K-kammen til et 300hk. oppsett.

    Med tanke på at det er en gatemotor og sikkert ønske om tidligst mulig spool og derfor moderat turbinhjulstørrelse/a.r,som igjen vil gi mottrykk.

    Så en turbokam med 114 grader nokkvinkel, moderat durasjon og rundt 11mm løft.
    Men mer korrekt spec. på kam kan en profesjonell med erfaring med volvo og kamsliping gi deg.

    Fungerer jo selvfølgelig brukbart med flere std. volvo kammer som f.eks A,K-kam m.fl. til sånne oppsett,men en spesialslipt kam for turbo og justebart kamdrev til ditt oppsett er mer optimalt.
    Sist endret av Knallert; 09/10/11 kl 14:45

  16. #66
    jorg1 sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Råde, Norway
    VCCN medlemsnummer
    311
    Innlegg
    262
    Antall takk

    Standard

    Les Det gamle innlegget til 'tosk' den han skriver om k-kammen og justerbart kamdrev. kjører med k kam selv og t3 turbo ar/60 på ekosos. bilen er litt treg på bunn men man får mye morro topp effekt morro for dem som liker det hvertfall, sånn som meg
    Går faktisk ann å bruke bilen til ha dra bilhenger med bil på.
    Volvo 245 Turbo 75'
    Volvo 740 USA 87'
    Volvo S80 T6 00'
    Chevy Tahoe 98'

  17. Takk mister-klæbu takket for denne posten
  18. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    Må men vri kam drevet mot klokken (sett forfra) for og få tidligere løft?

  19. #68
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av T.T Vis post
    Må men vri kam drevet mot klokken (sett forfra) for og få tidligere løft?
    Vri drevet og veiva mot klokka? JA... Vri kammen mot klokka? NEI... vri kammen med klokka? JA

    Er oftere lettere å rotere kammen enn hele motoren (uten at det går nøkkvis), så ville heller låst av veiva og rotert kammen. Du må seff ha et justerbart drev først, eller et drev med mulighet for flere pinneplasseringer...
    Sist endret av Njål Nilssen; 09/10/11 kl 22:49
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #69
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Er veldig intressert i å få se bilder av dette med justering av kam i forhold til det å måle løft å sånn

  21. #70
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Målte ventilene nå, 44mm innsug og 38mm eksos, altså litt større eksosventiler.
    Skal ta bilder når jeg får rengjort den
    Sist endret av Frigstad Racing; 11/10/11 kl 16:51

  22. #71
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    Har prøvd og justere på kamdrevet nå, og siden jeg ikke har noe verktøy til og måle med så begynte jeg i null og vrei meg med klokken (kammen) og jo mere jeg vrei jo dårligere gikk bilen. Hva gjør jeg feil? :-)

  23. #72
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av T.T Vis post
    Har prøvd og justere på kamdrevet nå, og siden jeg ikke har noe verktøy til og måle med så begynte jeg i null og vrei meg med klokken (kammen) og jo mere jeg vrei jo dårligere gikk bilen. Hva gjør jeg feil? :-)
    Posten under her tyder på at du overdriver kraftig. Det er kun mm det står i, ikke cm og du skal uansett ikke forvente allverdens forbedring.

    Sitat Opprinnelig postet av T.T Vis post
    Når vi snakker om 2-2,5mm åpning på TDC så nærmer vi oss vel snart og fløtte ei tann eller to? Mulig jeg tenker feil, og at det blir noe annet med justerbart
    Kamdrev? Det er sikkert ett jalla drev det jeg har, men er jo nesten ikke så mye og få justert. Hehe

  24. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    Når det ikke er no grad merker så blir det ikke lett, å når jeg prøver litt og litt og det bare blir værre så skjønner ikke jeg no, men hvis det er helt sikkert at 2-2.5mm på topp så får jeg bare ta og skaffe verktøy så jeg får målt :-)

  25. #74
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av T.T Vis post
    Når det ikke er no grad merker så blir det ikke lett, å når jeg prøver litt og litt og det bare blir værre så skjønner ikke jeg no, men hvis det er helt sikkert at 2-2.5mm på topp så får jeg bare ta og skaffe verktøy så jeg får målt :-)
    Man kan fint bruke tenningsmerkene til dette.
    Hvis du stiller veiven på 0 grader, løsner skruene på det justerbare kamdrevet og flytter veiven, først bakover til 10 grader FØD og så frem igjen til 5 grader, så har du stilt kammen nøyaktig 5 grader frem.
    Det er i praksis sjelden gunstig med mer enn dette med mindre man må kompensere for feil i oppsettet forøvrig.

  26. #75
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Vri drevet og veiva mot klokka? JA... Vri kammen mot klokka? NEI... vri kammen med klokka? JA

    Er oftere lettere å rotere kammen enn hele motoren (uten at det går nøkkvis), så ville heller låst av veiva og rotert kammen. Du må seff ha et justerbart drev først, eller et drev med mulighet for flere pinneplasseringer...
    Det er dobbelt så nøyaktig å flytte på veiven som på kammen. Hvis man frykter problemer med nøkking så tar man ut tennpluggene før man begynner.

Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Funderinger rundt kamaksel valg b230 8v turbo
    By Holck in forum Avansert trimming
    Svar: 10
    Siste post: 20/06/11, 21:57
  2. Trenger hjelp til valg av turbo.
    By wunder-hansi in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 24/04/11, 22:13
  3. valg av turbo bygg?
    By ///kleven in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 27/03/11, 01:09
  4. turbo valg ..
    By Jørni in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 24/03/11, 20:25
  5. kam valg
    By turbodreams in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 19/03/11, 00:38

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •