Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 61

Tråd: Godkjenning av 400HK i 940?

  1. #1
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard Godkjenning av 400HK i 940?

    Har et prosjekt som glei litt ut og det ble fort 400HK i benk med datasprut.
    Nå er alt så og si klart, men godkjenning hos BT gjenstår.

    Er pr i dag montert 25mm stabstag framme og bak.
    Karrosseri er stivet av med polyforinger overalt.
    Gjenstår kun å sette på nye kraftigere bremser.

    Mitt spørsmål er, hvordan kan jeg få godkjent dette på et rimelig vis mon tro?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Vel, du kan prøve tüv i tyskland, hos biltilsynet kan du bare glemme det. 238hk maks på 7/9 serie. Andre bremser hjelper ikke så lenge du ikke har noen papirer på noe som sier at bilen godkjennes med mere effekt.

    Bilen er vel også for ny for datasprut pga avgasskrav.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  3. #3
    Registrerte brukere turbostian sin avatar
    Medlem siden
    28. des. 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    164
    Antall takk

    Standard

    biltrangsynet mener det at karosseriet er ikke ment for stort mer enn 238hk. men mener veldig sterkt det er en eller to volvo 240'ir som var på tuv i tyskland og fikk godkjent for litt åver 300hk i vognkort. rett meg om jeg tar feil.. for og si det sånn. TUV åvergår biltrangsynet så di kan ikke si noe om du har papirer fra dem.

  4. #4
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Ja, en TUV godkjenning er ikke billig :(

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2010
    Innlegg
    421
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbostian Vis post
    biltrangsynet mener det at karosseriet er ikke ment for stort mer enn 238hk. men mener veldig sterkt det er en eller to volvo 240'ir som var på tuv i tyskland og fikk godkjent for litt åver 300hk i vognkort. rett meg om jeg tar feil.. for og si det sånn. TUV åvergår biltrangsynet så di kan ikke si noe om du har papirer fra dem.
    Det er vel faktisk volvo som sier at 238hk og 310nm er maks effekt på chassiet.
    Kode YV1 I1

    Vil tro biltilsynet har det siste ordet uansett om man har papirer fra noen andre som egentlig bare forteller at sånn og sånn er det.

    Men det hjelper helt sikkert å ha med sånne papirer på f.eks mer avanserte avgass tester enn biltilsynet kan utføre så er det dokumentasjon.

    At man kan dra ned til ett institutt som driver med type godkjenning med en bil med 140hk mere enn det den antakelig allerede er type godkjent for, å tro at man kan få med en fullmakt på at man kan kjøre på offentlige veier med den høres for godt ut til å være sannt.

  6. #6
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GeTReibeAktienGesellschaf Vis post
    At man kan dra ned til ett institutt som driver med type godkjenning med en bil med 140hk mere enn det den antakelig allerede er type godkjent for, å tro at man kan få med en fullmakt på at man kan kjøre på offentlige veier med den høres for godt ut til å være sannt.
    SS Performance har jo fått godkjent mange nokså "ekstreme" biler hos TÜV, så hvorfor skulle ikke det gå?

  7. #7
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Har snakket med SS og de sier at en TUV godkjenning er tingen, men vanskeligere med datasprut vistnok fikk jeg forklart.

    For registrere 235HK i vognkortet foreløpig og heller oppgi reel effekt til forsikringsselskapet. Kan eventuelt på benket motor på lavere turbotrykk, da stikker den nok ikke av.

    Disse "300HK" oppsettene er jo heller ikke helt lovlig viss man ser på det, men folk trikser vel med trykket her og?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2010
    Innlegg
    421
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    SS Performance har jo fått godkjent mange nokså "ekstreme" biler hos TÜV, så hvorfor skulle ikke det gå?
    Har ikke sagt at ikke går ann å få godkjent biler hos TÜV, men at biltilsynet er automatisk nødt til å godkjenne bilen fordi man har papirer derfra er jeg ikke med på men at det er ett godt vedlegg i søknaden er klart.

    Reagerer også på at det fremstilles som at TÜV er så runde i kanta at bare man har penger til å få dem til å se på bilen så godkjenner dem den.

    Jeg lever i den tro at viss bilen er så bra ombyggd at den godkjennes hos TÜV så hadde biltilsynet også godkjent den viss de hadde vært utstyrt for testing av ombyggninger.

  9. #9
    Registrerte brukere MrX sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    775
    Antall takk

    Standard

    At TÜV godkjenning ikke nødvendigvis hjelper mot BT kan man jo se på at flere ikke har fått godkjent TÜV godkjente senkesett i vognkortet, pga markhøyde, plass i hjulhus eller lignende. Det er tross alt BT som har ansvaret i Norge, og det er de som bestemmer.
    MrX
    2009 V70 D5 AWD

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    De vil ikke ta ansvar for det andre har gjort... Og det skjønner jeg egentlig godt så mye mygelmekk enkelte folk gjør.
    Tror nok ikke jeg ville oppgitt at det satt 400hk i en bil som er godkjent for 238, da er bilen i prinsipp ulovlig langs offentlig vei.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MrX Vis post
    At TÜV godkjenning ikke nødvendigvis hjelper mot BT kan man jo se på at flere ikke har fått godkjent TÜV godkjente senkesett i vognkortet, pga markhøyde, plass i hjulhus eller lignende. Det er tross alt BT som har ansvaret i Norge, og det er de som bestemmer.
    Det skal i utgangspunktet ikke godkjennes bil med mindre enn 11cm bakkeklaring på laveste faste punkt. Hvis en får mangel på dette så er det bare å klage på resultatet, da bt ikke har noen paragraf å henvise til der det står 11cm blablabla... det latterligste er bakgrunnen: Fartsdumpene i norge, spesielt i bergen.

    Hvis en slår opp i lovverket burde egentlig alle norges fartsdumper vært gjort om, for ingen er ihht standarden.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  12. #12
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Det skal i utgangspunktet ikke godkjennes bil med mindre enn 11cm bakkeklaring på laveste faste punkt. Hvis en får mangel på dette så er det bare å klage på resultatet, da bt ikke har noen paragraf å henvise til der det står 11cm blablabla... det latterligste er bakgrunnen: Fartsdumpene i norge, spesielt i bergen.

    Hvis en slår opp i lovverket burde egentlig alle norges fartsdumper vært gjort om, for ingen er ihht standarden.
    Jeg måtte fjerne mitt senkesett pga. fartsdumpere. Eksosanelgg var jo helt knekt i slutten og gadd ikke skape grus langs veien med fronten:(

  13. #13
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Nå er det visstnok en egen TÜV avdeling i Oslo, slik at man slipper å dra til Tyskland
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  14. #14
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Tüv i Oslo? Tullinløkkas Über Værstinger Hehe Altså jeg ville ikke nærmet meg BT med en motor på 400Hk og 600Nm engang. Kjør fornuftig, og få brukt bilen litt godt der det er mindre sjanse for at det går gæernt, mtp BT, ulykker osv. Går også å late som ingenting Spill gjerne dum om du blir stoppet i teknisk ikke alltid de fra BT skjønner hva de står å ser på heller. Men skulle du være uheldig å invalidisere noen, som en direkte årsak av kjøringa, så er du gjeldsslave for resten av livet..
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2011
    Sted
    Ringsaker
    Innlegg
    139
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Erlend242 Vis post
    Nå er det visstnok en egen TÜV avdeling i Oslo, slik at man slipper å dra til Tyskland
    Her trengs det mere info, evt på PM

  16. #16
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Som det sies her oppe har Biltilsynet siste ordet, men det kan også bety at man tross alt kan få godkjent mer effekt enn Volvo anbefaler, leste en gang i Bilsport om en tuner her til lands som hadde fått godkjent en Audi S2 med nærmere 500hk i vognkortet, på hvite skilter.Sier ikke at det er en reell mulighet og at en kan forvente å få igjennom sånt, men systemet slik det har vært til nå har gitt kontrollørene ganske fritt spillerom. Når det nå utarbeides et fast regelverk slik de har i Sverige, bortfaller sånt. Fordelen er at det blir likt for alle.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  17. #17
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Det beste er nok å bare å kjøre med ved og ikke akuratt lade turbo utenfor naboen sitt hus og heller ligge litt lavt.
    Sist endret av regeli; 08/08/11 kl 16:00

  18. #18
    Registrerte brukere Borstad sin avatar
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Surnadal
    Innlegg
    229
    Antall takk

    Standard

    Ifølge siste utgave av Amcar Magazine har Norsk Motorcykkel Union (NMCU), NFSOK (Norsk Forening for Spesielle og Ombygde Kjøretøy) og AMCAR (American Car Club of Norway) vert på stortinget og laget rabalder.

    Da det skal innføres nye regler i forhold til ett nytt eu-reglemang (som de har i sverige og storbritania) skal reglene for amatørbygging kunne kopieres fra sverige og til norge Da har du muligheten til litt mer hester enn 238hk

    http://www.bikefest.no/public.aspx?p...94&newsid=4519

    F.eks..

    Det finnes sikkert mer oppdaterte sider om denne saken

  19. #19
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Dette lover jo bra!
    Skal sjekke dette opp mer

  20. #20
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville skrudd ned trykket og gjort de endringene som må til for å få bilen lovlig i første omgang. Så ville jeg selvfølgelig godkjent det. Så kan du heller justere opp trykket og alt det andre du har gjort når du skal kjøre på bane eller noe annet.

    Men for all del, ikke kjør med 400 HK når det ikke er godkjent. Onkelen til naboen min gjorde det for noen år siden. Han kjørte med 450HK i en BMW 5. Serie som ikke var godkjent for mer enn 250 et eller annet. Han skulle prøve bilen før han dro på godkjenning, og det resulterte i at han fikk sladd, og dro med seg en syklist som var 8 år.. Syklisten døde momentant. Han bledømt til 7års fengsel, og har mistet førerretten for alltid. Han må også betale 4 millioner i erstatning til avdødes foreldre, + en pen slant til forsikringsselskapet.

    Husk at kjører du på noen, eller noen kjører på deg er du "in deep shit" med en bil på 160HK mer enn det som er godkjent pr. Dags dato. Hvis bilen din ikke er godkjent med annet enn originalmotoren er du i alle fall på dypt vann om noe skulle skje deg.

    Håper historien over bekrefter det jeg snakker om.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  21. #21
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Jepp, derfor jeg sier at en bør kjøre med vett i hue. Er heldigvis 5 år siden jeg var 18 og dum i hode selv, så har fått mine bøter de 5 årene!

    Når motor er mappet 100% og det meste er i orden, så blir det godkjenning. Men i disse ferietidene er det nok vanskelig. Åpningstid fra 9 til 2 hos vegvesenet er jo og typisk :P

  22. #22
    Registrerte brukere Devils sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Kan fortelle at her i mo i rana går det 2 opel kadett c.

    1.kadett c coupe med c20let datasprut og masse snadder som den er godkjent som 150hk som er maks effekt i de men den har 2 mapp et vei mapp 148.5hk og et gatemap 650+ og det er biltilsynet klar over. er snakker vi 4link wat link volvoaksling, tremec kasse osv bur. radiator i bagasjrom denne bilen er ekstremt påkoster

    2.kadett c sedan gatemapp 148hk banemap 386.5hk og det er og biltilsynet klar over.
    Litt for mange biler oppover tia

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    En ting er at de er klar over det. Men det er fritt fram til å kjøre med hva som helst langs veien her i norge sålenge en ikke blir stoppa i teknisk eller på en annen måte blir innkalt til kontroll.
    Det andre er om du måker ned en eller annen og gestapo finner ut at det var pga altfor mye effekt som bilen ikke var beregnet for.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  24. #24
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Vel før det blir div. regelforandringer (som VIKELIG trengs) på dette berget, får man bare bite sammen tenna og kjøre rundt med maks 238hk og 310Nm... Hvem som gjør det er enn annen sak... men som noen har kommentert om uhellet skulle være ute er står man med drit til langt over øra...

    Det jeg ville gjort hadde vært å mappa motoren ferdig og få papirer med effekt på inntil 238hk, og satt turtallsspærre der. så kan man heller "låse" opp mappet når man skal på bane... normaltsett har man jo ikke bruk for mere enn 238hk til vanlig kjøring, og man driver ikke å ligger oppunder rødstreken uansett Turtallsspærre er litt lurt da man får full momentkurve også til kuttet, men trenger ikke to forskjellige map. osv. så slipper man å kjøre rundt med kvasi-innstilliger på tenning osv også, som motoren ikke har helt godt av...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Vel før det blir div. regelforandringer (som VIKELIG trengs) på dette berget, får man bare bite sammen tenna og kjøre rundt med maks 238hk og 310Nm... Hvem som gjør det er enn annen sak... men som noen har kommentert om uhellet skulle være ute er står man med drit til langt over øra...

    Det jeg ville gjort hadde vært å mappa motoren ferdig og få papirer med effekt på inntil 238hk, og satt turtallsspærre der. så kan man heller "låse" opp mappet når man skal på bane... normaltsett har man jo ikke bruk for mere enn 238hk til vanlig kjøring, og man driver ikke å ligger oppunder rødstreken uansett Turtallsspærre er litt lurt da man får full momentkurve også til kuttet, men trenger ikke to forskjellige map. osv. så slipper man å kjøre rundt med kvasi-innstilliger på tenning osv også, som motoren ikke har helt godt av...
    For det første, man trenger verken å forandre tenning eller bensin for å få lavere effekt, man skrur rett og slett ned ladetrykket på en turbomotor
    Da kan man kjøre med samme turtallsperre og bensin og tenning på både lav effekt og høyeffektmappen. Om man vil godkjenne med høyt ladetrykk og lav effekt så må man jo selvsagt forandre på bensin/tenning/turtallsperre.



    For det andre, hva gjør man i en situsjon der man er så heldig å få godkjent en nyere bil enn overnevnte opeler med datasprut og sprutet i forbindelse med godkjenninga blir plombert? Noe som ikke er helt uvanlig, og spesielt med tanke på at det her snakkes om avgasskontrollerte kjøretøy. Har ikke vært med på ei slik godkjenning selv, så jeg vet ikke i hvor stor grad plomberinga er.

    For det tredje, om man skal kopiere regelverket man bruker ved godkjenning i sverige, så er faktisk reglene der også ganske strenge når man leser de nærmere. Ved motorskifte for mer effekt skal det brukes en motor med katalysator, og motorstyringa skal ikke modifiseres. Andre alternativet for godkjenning av ombygde ombygde eller selvbygde kjøretøy setter vel ei kraftig begrensing på effekt/vekt forholdet.
    Godkjenning av hjemmetrimmede motorer er vel rimelig vanskelig/umulig.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Godkjenning av FK i 940 GL.
    By Volvo Andreas in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 07/06/11, 09:25
  2. Godkjenning av Wattlink
    By Christer-164 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 20
    Siste post: 05/11/10, 08:02
  3. Godkjenning av lesjøfors på 245
    By kenti in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 20
    Siste post: 30/10/10, 02:28
  4. Godkjenning av B6254FS
    By Runar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 07/10/10, 21:16
  5. Godkjenning av FK i 244.
    By wunder-hansi in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 20/08/10, 14:12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •