Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  56
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4
Viser resultater 76 til 94 av 94

Tråd: Statens vegvesen på gatebil våler

  1. #76
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tarell Vis post
    Problemet er at vi er så mange som holder på, og mange i statens vegvesen er flinke til å motsi hverandre og ikke samarbeide.
    Bra du har en god kontakt med dem, men tro meg, er ikke ofte de er så lette å ha med å gjøre.
    Bor heldigvis i nærheten av Trondheim, hvor de har en tekniker som driver med bilprosjekter selv.

    Det skal ikke være sånn, men regelverket i dag er ganske uklart og gir rom for vurdering hos de som skal godkjenne. Desverre er kunnskapsnivået svært lavt hos mange i Statens Vegvesen. Tipper disse enten ikke tørr å godkjenne eller at de ikke aner hva slags krav de må stille til bilbyggerne.:(
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  2. #77
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    noe av det jeg fikk vite på gatebil av han jeg prata med var at ikke alle veit at en søknad for ombygging av bil SKAL sendes til om og oppbygnings gruppa i oslo og det er derfor det er så mange varierende svar på søknader å derfor det er så mange som gjør akkurat det samme å noen får det godkjent å andre ikke.
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  3. Takk Tarell takket for denne posten
  4. #78
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    noe av det jeg fikk vite på gatebil av han jeg prata med var at ikke alle veit at en søknad for ombygging av bil SKAL sendes til om og oppbygnings gruppa i oslo og det er derfor det er så mange varierende svar på søknader å derfor det er så mange som gjør akkurat det samme å noen får det godkjent å andre ikke.
    Aha, der har vi en forklaring!!!
    Ensom V70 Turbo

  5. #79
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    noe av det jeg fikk vite på gatebil av han jeg prata med var at ikke alle veit at en søknad for ombygging av bil SKAL sendes til om og oppbygnings gruppa i oslo og det er derfor det er så mange varierende svar på søknader å derfor det er så mange som gjør akkurat det samme å noen får det godkjent å andre ikke.
    Har du noen link eller lignende? Sist jeg snakket med Trafikkstasjonen i Trondheim fikk jeg vite at søknaden skulle via dem og ikke direkte til ombyggingsgruppa.
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  6. #80
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av holm 16v turbo Vis post
    Jeg leser at flere på forumet "forsvarer" biltilsynet og nærmest går til "angrep" på folk som bygger om bilene sine.
    Jeg har noen kommentarer til dette, uten at jeg ønsker biltilsynet eller vi som bygger biler dit peppern gror.
    -Hvordan kan helt ekstremt ombyggede biler i Sverige bli godkjent for gatebruk i sverige, de kan til og med kjøre på norske veier med disse bilene. Utgjør ikke disse bilene på norske veier den faren biltilsynet mener norske ombygde biler gjør.
    En svensk rør-ramme bil kan kjøre på norske veier og "utsette seg selv og vanlige bilister i fare". Hva er forskjellen?

    -Hvordan kan biltilsynet på "Gjøvik" godkjenne ett helbur i en gatebil, mens ett biltlisyn ett annet sted "blånekter"

    -Hvordan kan kjenninger av personer som jobber på biltilsynet få godkjent det utroligste på sine gatebiler, mens andre kan ikke engang øke dekkbredden uten å få anmerkning?

    -Ett sted godtar dem coilovers og four-link, ett annet sted godtar de ikke att bilen er senket noen cm.

    -Konklusjon: Råtne egg finnes overallt, i alle yrker.Forskjellen er at biltilsynet utøver misbrukt makt mange ganger. Tilliten til ansatte på biltilsynet i Norge er dårlig mange steder synes jeg.
    Har til og med opplevd samme mann med så store personlighetsforandringer fra en dag til en annen at han bar preg over å ha hverken blitt politi, advokat, securitasvakt eller parkeringsvakt. Misbrukt makt, rett og slett.
    -Dette er ett yrke som krever fagkunnskap, kunnskap om regelverk slik at det blir likt for alle uansett om du bor i valdres eller på Gjøvik og ikke minst: generell menneskebehandling.
    Dette er vanskelig å kombinere, svært vanskelig, men det norske biltilsyn må prøve, kanskje gjennom kurs.(mange kurs.)
    Lykke til.
    Sier meg ikke uenig på noen punkt egentlig.
    Men mye av problemet ligger faktisk i selve regelverket, da det tillater store forskjeller i tolkninger.
    Så det er ikke bare de som jobber på biltilsynet, som absolutt trenger bedre opplæring på flere punkt, men også tolkingen av regelverket.
    Hvis vi hadde hatt like klare regler som de satt fram av TÜV og SFRO, hadde jobben vært betraktelig mye lettere for både oss som bygger biler, og dem som skal godkjenne bilene.
    Ensom V70 Turbo

  7. #81
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av holm 16v turbo Vis post
    Jeg leser at flere på forumet "forsvarer" biltilsynet og nærmest går til "angrep" på folk som bygger om bilene sine.
    Jeg har noen kommentarer til dette, uten at jeg ønsker biltilsynet eller vi som bygger biler dit peppern gror.
    -Hvordan kan helt ekstremt ombyggede biler i Sverige bli godkjent for gatebruk i sverige, de kan til og med kjøre på norske veier med disse bilene. Utgjør ikke disse bilene på norske veier den faren biltilsynet mener norske ombygde biler gjør.
    En svensk rør-ramme bil kan kjøre på norske veier og "utsette seg selv og vanlige bilister i fare". Hva er forskjellen?

    -Hvordan kan biltilsynet på "Gjøvik" godkjenne ett helbur i en gatebil, mens ett biltlisyn ett annet sted "blånekter"

    -Hvordan kan kjenninger av personer som jobber på biltilsynet få godkjent det utroligste på sine gatebiler, mens andre kan ikke engang øke dekkbredden uten å få anmerkning?

    -Ett sted godtar dem coilovers og four-link, ett annet sted godtar de ikke att bilen er senket noen cm.

    -Konklusjon: Råtne egg finnes overallt, i alle yrker.Forskjellen er at biltilsynet utøver misbrukt makt mange ganger. Tilliten til ansatte på biltilsynet i Norge er dårlig mange steder synes jeg.
    Har til og med opplevd samme mann med så store personlighetsforandringer fra en dag til en annen at han bar preg over å ha hverken blitt politi, advokat, securitasvakt eller parkeringsvakt. Misbrukt makt, rett og slett.
    -Dette er ett yrke som krever fagkunnskap, kunnskap om regelverk slik at det blir likt for alle uansett om du bor i valdres eller på Gjøvik og ikke minst: generell menneskebehandling.
    Dette er vanskelig å kombinere, svært vanskelig, men det norske biltilsyn må prøve, kanskje gjennom kurs.(mange kurs.)
    Lykke til.
    Mye gode poeng her men det er som Tarell sier mtp regelverket, som er årsaken til de sprikende svarene man får rundt om.

    Det har vært en del teknisk kontroll i Trondheim i det siste, og det har vært en del merkelige utspill under kontrollen som f.eks "for store bremser"..

    Bileier argumenterer med sikkerheten og fordelene av å ha større bremser. Kontrolløren svarer med at bilen SKAL HA de originale bremsene, for ingeniørene hos [merke] har funnet at disse er best for denne bilen... UTEN å tenke på at det har mye med PRODUKSJONSKONSTNADER å gjøre!

    En oppgradering til f.eks 4-stempla kalipere med større skiver gir kun fordeler og ingen ulemper, vel..? Bortsett fra at det er noe dyrere da... Hva har det med sikkerheten å gjøre?
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  8. #82
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Det har noe med sikkerheten å gjøre, den blir bedre.
    Tror noen på biltilsynet kanskje tenker "Med større bremser stopper bilen bedre, og derfor kan det hende at de bak ikke er forberedte på det, og dermed skaper en kollisjon" ;P
    Ensom V70 Turbo

  9. Takk Svirre takket for denne posten
  10. #83
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av holm 16v turbo Vis post
    Jeg leser at flere på forumet "forsvarer" biltilsynet og nærmest går til "angrep" på folk som bygger om bilene sine.
    Jeg har noen kommentarer til dette, uten at jeg ønsker biltilsynet eller vi som bygger biler dit peppern gror.
    -Hvordan kan helt ekstremt ombyggede biler i Sverige bli godkjent for gatebruk i sverige, de kan til og med kjøre på norske veier med disse bilene. Utgjør ikke disse bilene på norske veier den faren biltilsynet mener norske ombygde biler gjør.
    En svensk rør-ramme bil kan kjøre på norske veier og "utsette seg selv og vanlige bilister i fare". Hva er forskjellen?

    -Hvordan kan biltilsynet på "Gjøvik" godkjenne ett helbur i en gatebil, mens ett biltlisyn ett annet sted "blånekter"

    -Hvordan kan kjenninger av personer som jobber på biltilsynet få godkjent det utroligste på sine gatebiler, mens andre kan ikke engang øke dekkbredden uten å få anmerkning?

    -Ett sted godtar dem coilovers og four-link, ett annet sted godtar de ikke att bilen er senket noen cm.

    -Konklusjon: Råtne egg finnes overallt, i alle yrker.Forskjellen er at biltilsynet utøver misbrukt makt mange ganger. Tilliten til ansatte på biltilsynet i Norge er dårlig mange steder synes jeg.
    Har til og med opplevd samme mann med så store personlighetsforandringer fra en dag til en annen at han bar preg over å ha hverken blitt politi, advokat, securitasvakt eller parkeringsvakt. Misbrukt makt, rett og slett.
    -Dette er ett yrke som krever fagkunnskap, kunnskap om regelverk slik at det blir likt for alle uansett om du bor i valdres eller på Gjøvik og ikke minst: generell menneskebehandling.
    Dette er vanskelig å kombinere, svært vanskelig, men det norske biltilsyn må prøve, kanskje gjennom kurs.(mange kurs.)
    Lykke til.
    som jeg sa litt tidligere så er grunnen for at folk får til noe noen steder å ikke andre steder er fordi det er om og oppbygnings gruppa i oslo som skal godkjenne alt fra søknader til ferdig ombygde biler å man trenger nødvendigvid ikke å kjøre til oslo for å vise bilen, men en representant fra dem blir sendt ditt det trengs etter det jeg fikk vite i sta når jeg prata med en derifra.
    så grunnen for at foreksempel Terje1 her inne får godkjent coilovers i trondheim å jeg ikke får det her på Jessheim er at det er forskjellig tolkning av regelverket, men derimot hadde begge to sent søknad til om og oppbygningsgruppa å hatt en representant fra dem til å sett på det så hadde mest antagelig begge fått det godkjent, hvertfall hvis det er godt bygd
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  11. Takk Tarell takket for denne posten
  12. #84
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    som jeg sa litt tidligere så er grunnen for at folk får til noe noen steder å ikke andre steder er fordi det er om og oppbygnings gruppa i oslo som skal godkjenne alt fra søknader til ferdig ombygde biler å man trenger nødvendigvid ikke å kjøre til oslo for å vise bilen, men en representant fra dem blir sendt ditt det trengs etter det jeg fikk vite i sta når jeg prata med en derifra.
    så grunnen for at foreksempel Terje1 her inne får godkjent coilovers i trondheim å jeg ikke får det her på Jessheim er at det er forskjellig tolkning av regelverket, men derimot hadde begge to sent søknad til om og oppbygningsgruppa å hatt en representant fra dem til å sett på det så hadde mest antagelig begge fått det godkjent, hvertfall hvis det er godt bygd
    Har du link evt tlf nummer til disse folka? Aldri hørt om denne om og oppbyggingsgruppa i Oslo.. Finner ingenting på nettet heller. Blander du ikke med SFOOR?
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  13. #85
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Uansett er vel denne "oppbyggingsgruppa/SFOOR" ganske nyetablert?
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  14. #86
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Uansett er vel denne "oppbyggingsgruppa/SFOOR" ganske nyetablert?
    2005 mener jeg det var...
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  15. #87
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    er samme gruppa
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  16. #88
    Registrerte brukere Devils sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Hehe her i mo i rana har vi en jævla grei kar som kan bil.

    Her har vi fått beskjed om at hvis vi skal gå i gang og bygg om tel four link og sånne ting utover karroseriet så skal det søkes via de og de tar søknaden vidre. men ellers senkesett,coilovers,motorskifta fra F til FK f.eks trengs ikke papirer engang for det hadd de i systemet sitt.

    Her går det nu 2 kadett c med c20lett som er ganske så grov og begge er godkejnt som 150hk, vi driv og bygger en opel ascona b med fk maskin nu, trengt ikke søk om det engang, bare ha med papir på ka bremsan tålt og ei kvittering på motor så hva det greit.
    Litt for mange biler oppover tia

  17. #89
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    SFOOR består av tre personer.
    En i Stavanger, en i Haugesund og en i Bergen.
    Har sjekket med Biltilsynet ang en bil jeg skal ha godkjent ombygget.
    Man kommer i kontakt med SFOOR på samme måten man kontakter Biltilsynet ellers, tlf eller e-post.
    Ensom V70 Turbo

  18. #90
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    har en mail addresse man skal henvende seg til i bilen, men må bare huske å ta den med inn skal sende søknad selv snart angående turbo motor i 245en så må ha den inn uansett

    når man henvender seg ditt får man en mail i retur med et søknads skjema som skal fylles ut for da blir det lettere for dem å se igjennom alle søknadene å det går fortere å få svar, var det jeg fikk beskjed om på våler
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  19. #91
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tarell Vis post
    SFOOR består av tre personer.
    En i Stavanger, en i Haugesund og en i Bergen.
    Har sjekket med Biltilsynet ang en bil jeg skal ha godkjent ombygget.
    Man kommer i kontakt med SFOOR på samme måten man kontakter Biltilsynet ellers, tlf eller e-post.
    Killingberg i Trondheim er også med i SFOOR, sist jeg pratet med han hvert fall.

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    er samme gruppa
    Ok, da er vi enig. Men jeg mener man måtte gå gjennom nærmeste trafikkstasjon for å nå de
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  20. #92
    Registrerte brukere 142senja sin avatar
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Devils Vis post
    Hehe her i mo i rana har vi en jævla grei kar som kan bil.

    Her har vi fått beskjed om at hvis vi skal gå i gang og bygg om tel four link og sånne ting utover karroseriet så skal det søkes via de og de tar søknaden vidre. men ellers senkesett,coilovers,motorskifta fra F til FK f.eks trengs ikke papirer engang for det hadd de i systemet sitt.

    Her går det nu 2 kadett c med c20lett som er ganske så grov og begge er godkejnt som 150hk, vi driv og bygger en opel ascona b med fk maskin nu, trengt ikke søk om det engang, bare ha med papir på ka bremsan tålt og ei kvittering på motor så hva det greit.
    vet av han, vist det er samme fyrn.. sa jeg skulle bare hive motoren i, orne at det ser bra ut.. å ta turen ned
    - volvo 142 grand delux 1972 søndags bil
    - volvo 740 gl 1985 spiker :(
    - volvo 240 gl 1993 bruksbilprosjekt

  21. #93
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    tok med brosjyra jeg fikk på våler inn i dag, men nå er jeg hos kjærringa så får ikke gitt dere mailen enda i morra skal jeg hjem etter jobben så kan gjøre det da

    @Soulair: jeg fikk beskjed om å henvende meg direkte da det skal ta kortere tid for å få svar på søknader å sånne ting som forklart litt tidligere i tråden, den lokale trafikkstasjonen har ikke noe dem skulle sakt annet en det dem får beskjed om av den gruppa så skjønner ikke hvorfor dem skal bruke en uke på å sende en søknad videre for så å vente lenge med å sende den ut til søkeren igjen når dem har fått svar, er derfor det tar så lang tid med ting pr. i dag å dette er noe dem prøver å endre på, er derfor dem vil at vi skal henvende oss direkte
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  22. Takk Tarell takket for denne posten
  23. #94
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    da har jeg somla meg til å få den forbanna brosjyra inn så her kommer mailen

    opp.ombygg.ro@vegvesen.no
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  24. Takk Tarell takket for denne posten
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4

Lignende tråder

  1. gatebil on ice på lørdag
    By session in forum Arkiv
    Svar: 28
    Siste post: 02/02/11, 16:04

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •