Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 67 av 67

Tråd: 4x4! Hva er best?

  1. #51
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Prøv en hilux med samme dekka som på forsvarets Geländewagen da i terrenget da Kommer nok ikke så langt... Det er nok derfor vi har Geländewagen, vi kan kjøre med de billigste dekka men allikevel komme middels langt i terrenget.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  2. #52
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    ja men heller kost på noe ordentlige dekk da så tar den seg fra ti ganger bedre å det veit jeg siden sjefen har en sånn bil en G400 cdi V8 å kompressor går som faen og den var vesentlig bedre å leke i skogen med med BFG mud tarain en halv slitte hel års dekk
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  3. #53
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Det er lite som slår gode gammeldagse sperrer i alle retninger i terrenget Kunne vært arti å hatt en Geländewagen, men de er litt for dyre til at en bare kan ha en stående også Og de billigste er helt vanvittig late....
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  4. #54
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    kan si at det er en morsom bil å kjøre i tærenget og med gode dekk er det hvertfall morro å spærre alt og leke seg kjører mest bare på senter og bak spærre men den spærra forran hjelper noe SYKT og G400 er ikke lat heller for å si det sånn, men ville fremdeles hatt en LR Disco 3! med største diesel V6rn den er morro å kjøre i tærenget og tar seg mye bedre fram en Gwagen(har kjørt begge)
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. mars 2010
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Hei. Jeg er ny her :P har etter anskaffelse av 145 sitti og lest litt i forumet. Leste denne tråden og fant ut att jeg må registrere meg og fortelle en liten historie.

    Jeg er med i en klubb for gamle militærkjøretøyer, vi pleier å ha treff på blandt annet på Trandum. Her får vi låne kjøreområdet til forsvaret og av og til er de ute i løypene samtidig som oss. En dag så var forsvaret ute på Terrengkjøring kurs med Gelenderwagen. 10-12 biler. Vi ble stående å kikke litt på dem og pratet litt med kurslederen også. Vi fikk beskjed om å fortelle de som kom etter att de måtte sette på sperrene osv for å komme igjennom en "grøft" som ble kjørt på langs. Det gjorde vi og alle sleit seg igjennom med litt rykk og napp. Da tenkte jeg som så att jeg kan jo kjøre etter dem og se hvor tøff denne løypa var. (jeg kjørte vovlo felt) Det viste seg att det var null problem å kjøre igjennom med bare bakhjulstrekk. HEHE Elendigwagon

    Men om man skal se sånn på det så var faktisk volvofelten dobbelt så dyr som gelenderwagonen. (inn til forsvaret og alderjustert krone) Etter veien er de ca like ukomfortable også. Men volvoen har ikke webasto.
    Sugge er også en fin bil men blir mer som lastebil å regne. Men den tåler masse juling.

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Gelenderwagen er en tragisk og tungskrudd bil. Den gamle nissan patrol med 3,3 er jo rimelig bra i terrenget. Lastebilkomfort og et landeveislokomotiv dette.

  7. #57
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    Ettersom trådstarter spurte om hvilken 4 X 4 som er best, så husker jeg bilen som GKN bygde sammen med Jensen fabrikken borte i England på tidlig -70 tall.
    Dette var en lav sports sedan, med Chrysler motor, Ferguson Formula firehjulsdrift, og den gjorde 0-160 og ned til 0 igjen på 11,2 sekunder.
    Da de hadde høyre hjulpar på gress, og venstre på asfalt ble tiden 11,9 sek.
    Rimelig kvikt, og er nok ikke mange idag, som kopierer dette.
    Jeg hadde den vanlige varienten av bilen, en Jensen FF, en bil som ble kåret som "Car of the Year" i 1966. Dette var en unik bil, den hadde rør-ramme, Ferguson firehjulsdrift, men fordeling 63% bak, 37% foran, det gjorde kjøre egenskapene veldig balanserte.
    Det som var spesielt i tillegg, var at bilen hadde Dunlop Maxaret låsningsfrie bremser, og dette i 1966 !! Min bil var en 1968 modell, med chassi 118, og totalt ble det bygd 320 slike biler. Rimelig eksklusiv, men når jeg hadde de på -80 tallet, så var de rimelige i innkjøp.
    Motoren var en Chrysler 383 Magnum, den hadde Salisbury bakaksel, og alt innvendig var i skinn, tom. taktrekket. Den kostet mer å lage, enn de tjente på den, derfor ble produksjonen nedlagt i 1972.
    Den mer populære modellen hette Interceptor, og ble produsert fram til 1976, og fantes i en Cab. versjon for USA markedet.
    En gang kjørte jeg en bit opp i slalombakken med journalister borte i Åre, det var hardt føre og 18 minus, så det gikk bra, men passasjerene ble rimelig sjokkerte.
    Firehjulsdrift systemet på Jensen bilen, var utrolig avansert, og det var et lignende system Martin Schanche brukte, fra FF Developments, som kjøpte retten til systemet.

    Sist endret av roarrr; 08/03/10 kl 19:40

  8. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Moro å lese om slike spesielle biler!
    Hvordan var bilen å kjøre ellers?
    One Ring to rule them all

  9. #59
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    Bilen var som en drøm å kjøre TBO, V8 motoren var ganske langt bak, så en måtte ta ut en gummiplugg ved venstre ben, inne i kupeen, for å skifte bakerste plugg på høyre side av motoren.
    Motoren lå også UNDER og bak forstillingen, så rollcenter var rimelig lavt. Har forresten aldri luktet så intenst skinn i noen bil, hverken før eller etter. Er vel noe med engelskmenn og skinnbehandling. Kan tillegge at bilen bare fantes høyrestyrt pga. plassen for føttene på venstre side.

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Engelskmennene har laget mye bra biler! Ikke uten grunn at de fleste F1 gubber kommer derrifra
    Skal søke litt mer på den kjærra etterpå. Elsker å lese om slike "vidundere" som folk laget før i tiden. De kunne bygge biler og motorer før i tiden også
    One Ring to rule them all

  11. #61
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    På nettet står det lite om den spesielle FFF100, som hadde 426 Hemi og 4WD, men det står endel om min Jensen FF, kjekk lesning.

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Man må søke blandt pdf dokumenter og sånt da kommer det ofte mye kult opp
    One Ring to rule them all

  13. #63
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Jeg er ganske godt fornøyd med awd'en på volvoen... i bakke spinner den på alle 4 hjul fra syillestående. Trenger bare et sekund på å få opp ladetrykket på D5'en så er man i gang.

    Hva mer kan man forvente av en alminnelig stasjonsvogn? Er ikke en terrengbil!
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  14. #64
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Jeg er ganske godt fornøyd med awd'en på volvoen... i bakke spinner den på alle 4 hjul fra syillestående. Trenger bare et sekund på å få opp ladetrykket på D5'en så er man i gang.

    Hva mer kan man forvente av en alminnelig stasjonsvogn? Er ikke en terrengbil!
    Er jo som det står i manualen, at bilen ikke er ment til offroad bruk. Man setter seg nok aldri fast på vanlig vei med et slikt system.

  15. #65
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard


    Autofil vs forsvaret del1

    sidan det vart snakka om tidlegare...
    Sist endret av Morgis; 16/03/10 kl 15:42

  16. #66
    Registrerte brukere Anders- sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Grua, Hadeland
    Innlegg
    719
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Er vel litt utdaterte, de Gelendewagen'e der. Blir vel stort sett brukt til øvelseskjøring på glattkjøringsbanen, og "bruk-og-kast"kjøretøyer idag?
    Gelandewagen er på ingen måte utdatert.. Blir brukt aktivt enda

    Grunnen til at forsvaret bruker disse bilene enda er jo som sagt før i tråden pga. kostnader, du får 40 dekk til den gelanderwagen for samme prisen som 4 til den hiluxen
    Volvo 242 L 77 B19A
    Vært litt fraværende det siste året, går med planer om å kjøpe bil igjen


  17. #67
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Anders- Vis post
    Grunnen til at forsvaret bruker disse bilene enda er jo som sagt før i tråden pga. kostnader, du får 40 dekk til den gelanderwagen for samme prisen som 4 til den hiluxen
    Yep, forsvaret har vel et budsjett å følge, og skal de ha råd til å utdanne soldatene skikkelig så må de kutte ned på noe for å bruke pengene på noe annet. Poenget er hva soldatene lærer.

    Tror ikke forsvaret utdanner dårligere soldater ved å gi de dårligere kjøretøy, kanskje tvert imot.

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •