Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: 240 med soltak, drenering og div spm!

  1. #1
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard 240 med soltak, drenering og div spm!

    har jo min kjære gale men gode Volvo-Power som driver å maser like mye på meg om å montere Soltak type originalt på 242n.... maser like mye om det han som jeg maser om at R vinge flippen på 944n hannes skal lakkeres sort...

    så da er spørsmålet...

    hvor dras dreneringen? er det andre a stolper på biler med drenering eller ikke? andre deksler eller hva?
    hvis det blir gjort blir hele takplata byttet ut av en fagmann innen karrosseri så jobben skal bli 100% fagmessig og trygt utført så jeg slipper å sove dårlig vinterstid og på regnværsdager... men dreneringen og slikt fikk jeg melding om å utføre selv

    sikkert noen som har gjort dette som kan gi meg gode svar og tips!!
    ev. Terje1?

  2. #2
    Registrerte brukere Volvo-Power sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Rissa, Sør-Trøndelag
    Innlegg
    844
    Antall takk

    Standard

    " e d hål e d håp " hehehe
    Aaaalt for mange biler. Allt selges..

  3. Takk jacobsen takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    ang drenering så er det bare å tre de orginale slangene igjennom a og c-stolpene.

    Foran er det ferdige hull for å tre slangene ut igjennom(ved gjennomføringene for ledninger ut til dørene)
    og bak skal set monteres en y-kobling på de allerede eksisterende slangene en har på hver side bak.


    ang selve det å ettermontere soltak så vet jag mange som har tatt opp skjøtene på a og c-stolper samt borra punktene innenfor front og bakruta,for så å hovedsaklig lime nedi renna bortover.

    Hvor bra dette er i praksisk skal jeg ikke svare på.

    Å borre opp alle punktene evt slipe ren en takplate(tenker da på nedi renna) for så å punktsveise taket på en annen bil er mulig..men da snakker vi mange punkter.

  5. #4
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.703
    Antall takk

    Standard

    hva er det du har brukt å gjort da?
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  6. #5
    Registrerte brukere alecxz sin avatar
    Medlem siden
    30. april 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    524
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av AndersD Vis post
    hva er det du har brukt å gjort da?
    Jeg gjorde det akkurat på denne måten ihvertfall på min 242
    Kappet av takplate først med en cm å gå på i forhold til takluke plate, så falset ned en kant på taket sånn at du kan legge takluke taket nedi for så å punkte og punkte det sammen Må også fjerne orginale avstiveren og stive opp takluke taket på en annen måte med 2 haker som man sveiser på på vær side.

    '




  7. Takk Vollvo takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere buster83 sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    1.936
    Antall takk

    Standard

    sånn er det gjort på 242'n jeg kjøpte også. så fint ut, men fy f..n for en sparkeljobb jeg stod med når jeg skulle pusse den opp... det aller beste er å ta punktene i renna, og kappe på stolpene. minst etter-arbeid.
    Men kan hende at du traff bedre med takplata di enn han jeg kjøpte bilen av..

    '80 242 Turbo
    '86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
    '90 940 - s90
    '05 V70 2.0T

  9. #7
    Registrerte brukere alecxz sin avatar
    Medlem siden
    30. april 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    524
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av buster83 Vis post
    sånn er det gjort på 242'n jeg kjøpte også. så fint ut, men fy f..n for en sparkeljobb jeg stod med når jeg skulle pusse den opp... det aller beste er å ta punktene i renna, og kappe på stolpene. minst etter-arbeid.
    Men kan hende at du traff bedre med takplata di enn han jeg kjøpte bilen av..
    tok tak fra en 4 dørs så ble litt vanskelig å ta det i stolpene for min del Kjøla ned annehvert punkt jeg tok så slapp ihvertfall at det slo seg litt sparkling ble det jo, men ikke store greiene faktisk. hehe
    Sist endret av alecxz; 27/04/11 kl 09:14

  10. #8
    Registrerte brukere buster83 sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    1.936
    Antall takk

    Standard

    høres bra ut Mange som ikke husker på å kjøle ned plata nok når dem driver på.

    '80 242 Turbo
    '86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
    '90 940 - s90
    '05 V70 2.0T

  11. #9
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    hvordan får jeg ned selve taktrekket på bilen med soltaket? har skrudd av alle festene langs taket på sidene med håndtak, solskjermer og de 3 festene i bakkant, men virker som det er noe som holder igjen midt på på sidene...

    tips mottas med takk ASAP!!! skal prøve å få kappet taket i dag eller i morgen nå...

  12. #10
    Registrerte brukere alecxz sin avatar
    Medlem siden
    30. april 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    524
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    hvordan får jeg ned selve taktrekket på bilen med soltaket? har skrudd av alle festene langs taket på sidene med håndtak, solskjermer og de 3 festene i bakkant, men virker som det er noe som holder igjen midt på på sidene...

    tips mottas med takk ASAP!!! skal prøve å få kappet taket i dag eller i morgen nå...
    Taktrekket mitt var limt rundt takluke hullet, der som lista går. Må bare prøve å dra det forsiktig av. Etter det så gikk det rett av ihvertfall

  13. #11
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av alecxz Vis post
    tok tak fra en 4 dørs så ble litt vanskelig å ta det i stolpene for min del Kjøla ned annehvert punkt jeg tok så slapp ihvertfall at det slo seg litt sparkling ble det jo, men ikke store greiene faktisk. hehe
    Er det forskjell på takrenna på 242 og 244 da? Mulig jeg misforsto men om det er punkta i takrenna har det jo ikke noe å si hvor B-stolpen sitter?
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  14. #12
    Registrerte brukere alecxz sin avatar
    Medlem siden
    30. april 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    524
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Er det forskjell på takrenna på 242 og 244 da? Mulig jeg misforsto men om det er punkta i takrenna har det jo ikke noe å si hvor B-stolpen sitter?
    Nei er jo ikke noe forskjell i takrenna Mulig jeg missforsto å, men han skrev kappe stolpene og borre punktene, så jeg missforstod sikkert. Vet ikke, men syns hvertfall det ble den enkleste måten å ta den i takplata å false ned en kant, istedenfor å borre opp alle punktene og rense hele renna og takplatene for karrosserikitt som er trøkka nedi der mellom platene og som sikkert er ett helvete å få vekk og

    Ble ikke så gærli til slutt da, nå har jeg bare sprøyta fort å gærli over taket for å dekke det til hellakkering.

  15. #13
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Er nok ikke bare bare å få løst nei, men ser for meg det burde gå an på et vis om man grovkapper ut takplata og sliper vekk restene av plata som satt der, og kapper det andre taket i stolpene og sliper bort det overflødige andre veien på en måte Ser uansett bra ut det du gjorde der
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  16. #14
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av alecxz Vis post
    Taktrekket mitt var limt rundt takluke hullet, der som lista går. Må bare prøve å dra det forsiktig av. Etter det så gikk det rett av ihvertfall
    enkleste måte å få d av da? vil ikke rive det av liksom :-S
    ta å sveive luka bakover og så kommer man til å få skjært løs limingen?

  17. #15
    Registrerte brukere alecxz sin avatar
    Medlem siden
    30. april 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    524
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    enkleste måte å få d av da? vil ikke rive det av liksom :-S
    ta å sveive luka bakover og så kommer man til å få skjært løs limingen?
    ja, hvis det er der din sitter fast da. Min satt ikke så godt i liminga så om du sveiver opp takluka helt og tar av lista skal du kunne få dratt den forsiktig av. sitter bare med no sånn dårlig lim.

  18. #16
    Registrerte brukere solan sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2011
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    258
    Antall takk

    Standard

    taket mitt ble tatt nedi rennene, skjøtene på a og c stolpene, og punktene i fram og bakruta. ble veldig fornøyd med det.

    Dreneringen er enkel slik som Terje1 sier, men er litt prakk å få ut dreneringsslangen nederst på a-stolpen om du bruker en litt stiv slange som jeg gjorde. Jeg brukte plastslanger fra biltema.
    77 Volvo 242

  19. #17
    Registrerte brukere elephant sin avatar
    Medlem siden
    02. okt. 2010
    Sted
    2050
    Innlegg
    885
    Antall takk

    Standard

    Har lyst å gjøre dette sjæl, men frykter at det blir mye knabb og babb.
    Ingen som tar på seg jobben?

  20. #18
    Registrerte brukere Volvo-Power sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Rissa, Sør-Trøndelag
    Innlegg
    844
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av elephant Vis post
    Har lyst å gjøre dette sjæl, men frykter at det blir mye knabb og babb.
    Ingen som tar på seg jobben?
    min far gjør.
    Aaaalt for mange biler. Allt selges..

  21. #19
    Registrerte brukere elephant sin avatar
    Medlem siden
    02. okt. 2010
    Sted
    2050
    Innlegg
    885
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye tar din far for det da?

  22. #20
    Registrerte brukere Volvo-Power sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Rissa, Sør-Trøndelag
    Innlegg
    844
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av elephant Vis post
    Hvor mye tar din far for det da?
    6k. om du har tak, samt trekker fram drenering selv, da dette er litt vansklig går det rykter om.
    Aaaalt for mange biler. Allt selges..

  23. #21
    Registrerte brukere elephant sin avatar
    Medlem siden
    02. okt. 2010
    Sted
    2050
    Innlegg
    885
    Antall takk

    Standard

    Hadde vært svært aktuelt om jeg ikke hadde bodd så langt unna.

  24. #22
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Trenger ikke skifte takplata da.. kapper ut kassetten, tverrprofiler og alt fra en bil med soltak, og fjerner tverrprofiler på bilen det skal inn i. monterer kassetten opp mot taket.
    Husk å demontere selve luka og mekanismen først. Når det er gjort, ser dere fort hvor luka skal være. da gjenstår det å kappe ut i takplata. Husk å kappe ca 1 cm innover, for kanten på takplata brettes nedi kassetten til luka. Det er litt jobb, men en trenger ikke lakkere om taket, eller risikere at takplata slår seg under punktsveising, og man sparer seg for masse sliping, sveising,sparkling.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Lignende tråder

  1. bygge om til soltak på volvo 144 - godkjenning?
    By Oddwar in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 1
    Siste post: 09/01/11, 04:43
  2. Elektrisk soltak, HJELP!
    By mrstfu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 13/08/10, 09:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •