Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 28

Tråd: Trenger hjelp FORT stort lakk problem!! sjekk ut

  1. #1
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard Trenger hjelp FORT stort lakk problem!! sjekk ut

    Hei og hå, driver og lakkerer opp fangern min. Var inne på bilextra og skulle kjøpe lakk, selvfølgelig kom det en som skulle ekspedere og spurte om hva jeg skulle lakkere og jeg sa plast, da sa han att jeg må ha Plast-grunning, ok tenkte jeg og tok den med. Dro hjem og slipte fangern og tok på middelet som var helt blankt og lot det tørke en natt (skulle egentlig bare tørke i 2-3t) Så lakkerte jeg over igjen, MEN da bobler det og blir bare dritt. hva er det her for noe? slipt fangern nå 10 ganger og prøvd og lakkere hvertfall 4 ganger men det samma skjer om og om igjen, bare preller av ser ut som man bruker malingsfjerner på hele. Kan noen ha noen råd? :(
    Volvo 960 T6

  2. #2
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    vaska du fangeren godt med silicon fjerner eller ligende før du begynte?

    lakk er ikke veldig glad i silicon. siliconen kan også være en liten utfordring å få helt vekk. i mange tilfeller så kan plast være behandlet med silicon en gang i tida da dette er i noen plastfornyere.

    veit ikke hva som har skjedd, men mulig at noe sånt kan være grunnen.

  3. #3
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    ble dratt over med silicon fjerner men hvor godt jeg tok veit jeg ikke. Men skal da ha hatt det på.. :(
    Volvo 960 T6

  4. #4
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Nå vet jeg ikke akkurat hva silikonfjerner inneholder, men som siste rens før grunning ville jeg sånn intuitivt tenkt på aceton (siden eventuelle rester fordamper 100%).

    Jeg er ikke noen fagmann på lakkering, men har feilet noen ganger selv...
    Sist endret av hgnubel; 23/02/11 kl 06:46
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  5. #5
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Silikon er fett. Bruk rødsprit.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  6. #6
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    Ville kanskje trodd at vist det lå mye fett rester ville ikke lakken henge ordentlig på og heller renne av/ bli store "svarte hull". Men ser jo ut som det er er malingsfjerner i bånd..
    Volvo 960 T6

  7. #7
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    Det høres ut som om lakken din "koker".

    Ser den "krakelert" ut etterpå? har du bilde?

    i så fall, legg på et veldig tynt lag som du lar tørke litt før du legger et lag som akkurat dekker.
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  8. #8
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Etter hva jeg skjønner er det lakken som koker, men grunninga funker? Da er det nok ikke dritt på fangern som er problemet, heller at lakken reagerer med grunninga. Er det lakk og grunning av samme merke?
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  9. #9
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    er det hagmann's lakk og grunning du har kjøpt?

    av en eller annen grunn, så har jeg og mange jeg kjenner hatt problemer med såkaldt koking når vi har brukt hagmanns produkter. aner ikke hvorfor.

    eller så er det jo mange faktorer som spiller inn. tørketid, temperatur i rommet du står, temperatur på boksen/lakken, at det du skal lakkere over er reint... osv. vanskelig å si.

    det beste er nok å vente til det er helt tørt, pusse over med våtslip papir og prøve igjen.

  10. #10
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tyggern Vis post
    Det høres ut som om lakken din "koker".

    Ser den "krakelert" ut etterpå? har du bilde?

    i så fall, legg på et veldig tynt lag som du lar tørke litt før du legger et lag som akkurat dekker.
    Helt riktig det du sier den koker, ser ut som når du tar en lakkert bit og smører på malingsfjerner bare preller av igjen. Lakken er Dupli color. Grunninga er noe jeg fant etter det ble lakkert en tahoe. kan godt hende det er en dum blaning men det gikk på Listene under lampene og Nederste leppa på fanger. Var bare det midle som var gjennom siktig det var da det skjedde? det som er så rart!. Hva burde jeg gjøre? slipe hele fangern rein og prøve på nytt? Kan vell være en mulighet det, har ikke lyst til og kjøpe mere lakk som blir sånn, er jo akk. som og kaste hundrelapper i das.. :(
    Volvo 960 T6

  11. #11
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Er nok lakken og grunninga di som reagerer mot hverandre. Stikk til noen som KAN lakk, og kjøp skikkelig 2K lakk og grunning. Sånne spraybokser med ferdig 1K-lakk er leketøy, og egner seg ikke til stort annet enn tagging.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  12. #12
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tinnsoldaten Vis post
    Er nok lakken og grunninga di som reagerer mot hverandre. Stikk til noen som KAN lakk, og kjøp skikkelig 2K lakk og grunning. Sånne spraybokser med ferdig 1K-lakk er leketøy, og egner seg ikke til stort annet enn tagging.
    Vert inne på tanken, er kompiss med en lakkerer men alt skal være så jeg klarer meg selv så spørr aldri om hjelp og det er vell dumt noen ganger. Ja til tagging virker da det veldig bra men burde jeg slipe rein hele fangern helt til bunn?
    Volvo 960 T6

  13. #13
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    Mens vi snakker om lakk så tenkte jeg bare og lufte ett spøsrmål så jeg slepper og lage en haug med tråder.

    Det som er: Bilen min begynner og få noe overflate rust i motor-rom noe som er irriterende fordi det formerer seg for hvær dag som går. Jeg har en liten tanke om og kunne lakkere hele motor rommet svart matt, siden det skal ikke være noe pærle men da slepper jeg og få unødvendig rust sveising mens jeg bare kan slipe bort rusta, er det dumt med matt farge? er den like slite "sterk" som en blank? jeg vil ikke ha masse klar lakk og greier fordi det er ingen som skal se nedi der uansett. Har dere noe bra idee? tenkte bare att svart matt var enekelt for møkk og fremtidige rift og sår og bare lakkere over igjen. Noe dere anbefaler av lakk vist det skal være matt? man få vell tak i "lastebil" lakk også, men tenker mest på matt. Hva tror dere? Erfaringer kanskje?
    Volvo 960 T6

  14. #14
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Jeg tror også at det er noe mellom plastgrunningen og lakken
    Mulig det kan ha noe med mengden med lakk du fyrer på, at det blir et veldig tykt lag. Kan ikke ha noe med temperaturen å gjøre?

    Angående lakk osv i motorrom.
    Jeg ville selv ha sandblåst overflatestuff, sprøyte motorrommet med Brunox eller noe rustkiller for å være 100% sikker. Deretter grunning og lakk.
    Blir sjeldent bra av å gjøre ting på den lettvinde måten.
    Svart matt er vel en farge som kan være litt vanskelig å fjerne møkk i fra også? Tror møkka går lettere av med svart blank med klarlakk.

    Lastebil-lakk er vel veldig grei har jeg hørt, tåler også like mye om ikke mer.
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  15. #15
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Erlend242 Vis post
    Jeg tror også at det er noe mellom plastgrunningen og lakken
    Mulig det kan ha noe med mengden med lakk du fyrer på, at det blir et veldig tykt lag. Kan ikke ha noe med temperaturen å gjøre?

    Angående lakk osv i motorrom.
    Jeg ville selv ha sandblåst overflatestuff, sprøyte motorrommet med Brunox eller noe rustkiller for å være 100% sikker. Deretter grunning og lakk.
    Blir sjeldent bra av å gjøre ting på den lettvinde måten.
    Svart matt er vel en farge som kan være litt vanskelig å fjerne møkk i fra også? Tror møkka går lettere av med svart blank med klarlakk.

    Lastebil-lakk er vel veldig grei har jeg hørt, tåler også like mye om ikke mer.
    Har prøvd veldig tynt lag og se om det gikk men krøller seg fordet og det er 20+ der jeg står så greit er ikke det varmeste men er da ikke drit kaldt.

    Ja sitter og vurderer svart lastebil-lakk sant det du sier om att matt kanskje blir litt dumt ved eventuell møkk, olje, grus, div. Og tenkte jeg skulle slipe reint eller sanblåse hele motor rommet, har god tilgang på Ford grunning. Har sett flere bruker den bare da er det presto eller noe, er nok det samme bare i ford boks lukter horer og hælm..
    Volvo 960 T6

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Er sånt som kan skje når en blander samme masse rar lakk.
    Er vel kanskje at plastprimeren ikke liker basa di noe særlig.
    Har opplevd det selv noen ganger, typisk når gamlingen hadde kødda med noe owatrol søppel under bilen og fått klint det oppover sia på bilen.
    Også tok far min med noe drittprimer som jeg brukte i døråpninga på 240n, den reagerte som sattan. veldig morro å slipe ned sånt.

    Matt lakk er noe driit å holde rent, silkematt er ok.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  17. #17
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    Ja kan vell kalle det og blande masse rar lakk, det koker som jeg skulle stått med blåse lampe på det. Litt kjedelig men, kjøpte bilen av en gubbe i 50 åra så kan godt hende han har vert bortpå med noe "plast fornyer" eller noe drit.. Men får vell slipe helt ned da er jo litt jobb men får bare ta den tiden det tar for må jo ha front fanger .

    Ja det jeg har sett jeg og, så du har ett godt peong Så blir nok vanlig svart uten klar lakk men ikke matt
    Volvo 960 T6

  18. #18
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gnilrE Vis post
    Litt kjedelig men, kjøpte bilen av en gubbe i 50 åra så kan godt hende han har vert bortpå med noe "plast fornyer" eller noe drit..
    De fleste biler er det brukt plastfornyer på en eller annen gang, så det er nok ikke så uvanlig, da slitt plast ikke ser spesielt pent ut!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  19. #19
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    plast primer eller grunning du har brukt?er det primer,prøv med en grunning oppå den igjen.fordel å tørke den å slipe med fint papir før farge..
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  20. #20
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    først var det en gjennom siktig plast-primer samme skjedde da og krølla seg for så og bli stygg. Slipte av dette og brukte vanlig grunning, da skjedde det ingen ting men med en gang jeg fikk på lakk på dette igjen kokte det som bare det... :(.. burde jeg slipe rein hele fangern ned til plst igjen?

    Daniel V: Ja sant det du sier, og hvertfall de som ikke er gjort noen ting med blir litt blasse med tia i sol og drit. Blir jo pent av det.
    Volvo 960 T6

  21. #21
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    slip deg ned til plasten med fint papir.800korning å vann feks.få vekk alle rester av primer/grunningen.påfør primer så grunning,slip å legg farge.åssen lakk bruker du forresten?går det galt igjen,ville jeg reist til noen som div med billakk,standox.ppg e.l å kjøpt alle produktene i samme merke..
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  22. #22
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    Skal jeg klare og gjøre Har prøvd dupli color sin og en fra bilextra bare lakk bokser men var aldri meningen og gjøre noe stort nm. ut av det bare en liten stripe jeg skulle ha, men ble fort litt mere. Men vært inne på tanken og kjøpe noe ordentlig lakk og få det bra med en gang. Skal prøve og få gjort dette til uka!. All hjelp er stort hjelp
    Volvo 960 T6

  23. #23
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Smile

    pass på når du bruker vannbasert lakk att du ikke utsetter den for kulde.ha det varmt der du jobber med det også..lykke til
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  24. #24
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    har hatt ca. 20+ er vell ikke det varmeste men. Takker for det!
    Volvo 960 T6

  25. #25
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Ja, er jo bare å se på alle 850ene som ruller rundt i Norge det, samt dørplasten på 240ene. Plastfornyer er nesten et must!

    Lykke til med lakkeringen!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Trenger hjelp med lakkering:)
    By Volvo740gl in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 16
    Siste post: 01/05/11, 17:17
  2. Ventetid lakk og klarlakk! Trenger svar fort !!!
    By JonOlav93 in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 8
    Siste post: 08/08/10, 18:03
  3. Trenger hjelp ang clutch til B18 motor FORT.
    By turbolux in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 01/07/10, 23:02
  4. Trenger litt hjelp her...
    By HarryVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 03/04/10, 18:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •