Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Godkjenne T5 Turbo??? Hjelp!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Exclamation Godkjenne T5 Turbo??? Hjelp!

    Hei, har muligens kjøpt katta i sekken her, gamle eier mente det ikke var noe problem å få det godkjent.

    Men virker som om det kan by på problemer.
    Har en orginal Volvo 850GLE med ny motor 20V som det er satt på en T5 Turbo på, dette er veldig bra utført og bilen virker meget stabil og allt sånn, men hva skal til å få dette godkjent i vognkort?
    har mellom 230-260hk en plass , bilen er også Chipet. har også sengefjærer som jeg har tuv papirer på, det er 3" sport eksos uten katalysator, må vell ha orginalt eksos da???

    Er det noen som har papirer på dokumentasjon eller hva som helst for å gjøre det lettere?

  2. #2
    Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    877
    Antall takk

    Standard

    snakket med bt?
    mulig det er bare og ha dokumentasjon på effekt (bremse på rulle f.ex) og papirer fra volvo:P 3''eksos kan du sannsynligvis ha men du må ta kat ..du må ikkje nevna at den e chippet..:P

  3. #3
    Registrerte brukere Slettmyr sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.403
    Antall takk

    Standard

    Ved godkjenning alt være orginalt (luftfilter, motorstyring og eksos)

    Finnes ikke noe dokumentasjon å få fra Volvo på disse bilene, så må eventuelt bare sende en søknad til Statens Vegvesen og se hva dem vil ha av papirer

  4. #4
    Registrerte brukere kirkis sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Moelv
    VCCN medlemsnummer
    41
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Statens Vegvesen
    Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil
    det største motoralternativer bilen kunne leveres med fra fabrikk. Bilen må da
    ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne
    med detaljspesifikk informasjon om hva som skiller de ulike modellene så som
    garanti for at de rette delene er benyttet kan vi akseptere bekreftelse fra
    verkstmester på merkeverksted(Volvo).
    Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke
    overskrides. I så tilfelle må det fremlegges ny vektgaranti fra
    kjøretøyfabrikanten lydene på kjøretøyets understellsnummer.

    Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy.
    Dette er det svaret jeg fikk fra BT når jeg søkte om godkjenning av T5 motor i 10v min.
    Dette blir jo ikke akurat det samme som med din, siden jeg har byttet til en annen orginal motor,
    og du har modifisert orginalmotoren. Så hva slags ekstra dokumenter dom trenger fra deg vet jeg ikke.
    Men du må uansett holde deg under 240hk, siden det er største motorefekten 850 er levert med.
    01 - XC70 bensinturbo
    96- 850 blitt turbo!
    94- 850 t5 delebil

  5. #5
    Registrerte brukere Slettmyr sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.403
    Antall takk

    Standard

    850R manuell var levert med 250 hk

    Det jeg fikk til svar var
    Sitat Opprinnelig postet av Statens Vegvesen
    Det må dokumenteres at Bremser, fjæring og stabilisatorstag er fra den originale bilen som motoren kommer fra.
    Samt at din bil tåler påkjenningene. For eksempel at de har samme karosseri delenummer.
    Motoren med omkringliggende systemer må være originalt ( også luftfilter, innspøytning, katalysator og eksosanlegg)
    Dekk må tåle den nye topphastigheten.
    Det må også legges fram dokumentasjon på hvor delene kommer fra, altså at du er eieren.
    Time bestiller du på tlf 06650

    Lykke til med byggingen

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    som sakt så får du den ikke godkjennt med den motoren og turbo, du må ha en orginal turbomotor, da di går ut ifra hk og slikt på motorkoden, for eks en b5234t er en turbo men du har en b5254s sikkert da det er en sugemotor

  7. #7
    Registrerte brukere kirkis sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Moelv
    VCCN medlemsnummer
    41
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Slettmyr Vis post
    850R manuell var levert med 250 hk
    Beklager så mye
    01 - XC70 bensinturbo
    96- 850 blitt turbo!
    94- 850 t5 delebil

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    ja, ser ut som det er litt jobb frammfor meg nå, men er jo merkelig at den har gått igjennom eu-godkjenningene sånn som den er ?
    har tuv papirer på sport fjernene, og har ettermontert stabstang foran og bak.
    kan det evt kreves større/bedre bremser?

    har bestill time og skal inn den 25. bør jeg kansje avbestille og få allt litt mere på stell, som f.eks sette inn orginalfilteret igjen?
    står et grønnt sportluftfilter på som vistnok skal være veldig bra, noen som har orginalt luftfilter "sett/boks" liggenes?

    har en underskrift på at motoren er "min" men står ikke noe merke eller nr på hvilken motor det er.

    Men hvis noen har en 20v volvo motor med T5 som er godkjent, er det nok med skilt nr og en sammenligning?

    kan man slippe unna hvis man bare får den eu-godkjent hver gang?
    kjipt å bytte motor. har ikke så god peiling heller, så det kan jo bli dyrt, har ikke sted å stå heller :P

    bare å si ifra hvis noen vil overta "prosjektet" den er utrolig fin
    og ikke minst strøken.

    så velholdt er den, men synd dette med motoren, går det evt an å bare koble av turboen? (ved evt eu kontroll, og sette den på etterpå?

  9. #9
    Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    877
    Antall takk

    Standard

    bet beste du kan gjøre er og ringe bt og høre hva som må til...

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    som sakt så går di ut ifra motorkoden b5254s som ikke blei levert med turbo, da har ikke den bilen med den motoren levert med turbo orginalt så da vil du få problem med og få det godkjennt, men hadde du hatt en orginale turbomotor som bilen blei levert med så ville du fått det godkjennt. rett meg om eg tar feil, men slik eg har forståt det sjå BT da eg bygget om min fra 2.5 20v til 2.0l Turbo som skulle godkjennest men blei vraket:(
    finn motorkoden på blokka kan aldri tru at det er en vanlig sugemotor som det har blitt bygget turbo på, da det er noe drid:P
    hvor kjøpte du bilen fra?:P fra horten kansje?? står en der som ikke er godkjennt men slik eg har forståt det så er det en orginale turbomotor som står i der, så skal ikke vere noe problem og få godkjent.
    men ellers så har eg en komplett b5204t5 til salgs om ønskeli:-) gått 30 000 etter ovehaling, sviver helt fint, står på motoramme og alt med gearkasse og motornett og det helle

  11. Takk bwilliame takket for denne posten
  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    takk for mange svar og veiledninger
    det skader vel ikke å prøve flere ganger, på forskjellige steder? har hørt at det er forskjell fra trafikkstasjon til trafikkstasjon.

    og de legger vel ikke en "heftelse" på den som f.eks politiet kan se når de søker opp skilt nr?

  13. #12
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bwilliame Vis post
    takk for mange svar og veiledninger
    det skader vel ikke å prøve flere ganger, på forskjellige steder? har hørt at det er forskjell fra trafikkstasjon til trafikkstasjon.

    og de legger vel ikke en "heftelse" på den som f.eks politiet kan se når de søker opp skilt nr?
    De feil som dukker opp, legges inn i autosys som alle trafikkstasjoner har tilgang til.
    Om politiet kan gå inn der er jeg ikke sikker på, men en eller annen plass henter de kjøretøyinfoen og begjæringer fra.
    BT er jo ivrige med det nye kamerautstyret for tiden, og ser de er minst like ivrige med tanga.
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Var på BT i dag, og de var ganske nazi på det, men de sa at det ikke var umulig, trengte chassinr på bilen motoren kom fra, dokumentasjon på at bremsene tåler over 200hk, godkjenning fra volvo om at turbo og turbotrykk var etter orginale standarder.

    Var nede på volvo rett etterpå, og de var SVÆRT lite serviceinstillt så fikk ikke noe hjelp fra de.
    så står litt fast her nå kan man si.

  15. #14
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Ble forrige eier pålagt å godkjenne bilen med den nye motoren, eller har du svingt nedom å gjort dem oppmerksomme på det uten å ha alt på stell? BT er folk som ikke skal vite for mye, skal de først få vite noe, må ALT være i orden.

    Når det kommer til godkjenning så må du skaffe en helvetes bodde med papirer. Ha med sammenligner på delenummer, hvor og hvem du kjøpte motor fra etc etc.

    Hør med Slettemyr her på forumet, han holder på med det samme

    Edit: så ikke at Slettemyr hadde svart
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  16. #15
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bwilliame Vis post
    Var på BT i dag, og de var ganske nazi på det, men de sa at det ikke var umulig, trengte chassinr på bilen motoren kom fra, dokumentasjon på at bremsene tåler over 200hk, godkjenning fra volvo om at turbo og turbotrykk var etter orginale standarder.

    Var nede på volvo rett etterpå, og de var SVÆRT lite serviceinstillt så fikk ikke noe hjelp fra de.
    så står litt fast her nå kan man si.
    Hvilket volvo kvartal var dette? Er veldig veldig varierende service, beste er og komme i kontakt med en på volvo som faktisk er volvo entusiast. Dette har jeg erfart selv. og da var servicen topp!
    White smoke racing- Volvo 740 tic
    prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15947

Lignende tråder

  1. Godkjenne 940 med 238 hk og 320 nm
    By Kalsn in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 41
    Siste post: 17/10/12, 09:22
  2. Godkjenne motorbytte F til FK
    By smugen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 13/02/11, 18:08
  3. Godkjenne multilink.
    By Christian in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 44
    Siste post: 13/07/10, 19:22
  4. Coilovers på 855 og Godkjenne
    By Braathen142 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 2
    Siste post: 08/07/10, 19:38
  5. Godkjenne 740 m/turbo. Spm om dempere.
    By HAS in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 24/06/10, 21:13

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •