Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  9
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 72

Tråd: tåler motoren min 2bar? :)

  1. #1
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard tåler motoren min 2bar? :)

    Som topic sier, kan jeg lade 2bar på min motor og den tåler det over lengre tid?

    resept:
    90 mod F-blokk
    std veiv
    h-profil råder
    org FT stempel med litt preg av tenningsbank
    grenrør med 37mm innerdim.
    Holset HX35 turbo
    modda E-innsug
    850cc dyser
    3" eksos

    lager og pakninger har ikke gått langt, 100mil maks

    lader ca 1.56 bar nå maks.
    Sist endret av VolvoR-Sport; 13/02/11 kl 12:49

  2. #2
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Åssen turbo?
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  3. #3
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    Glemte den, holset hx35

  4. #4
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Tåååler det sikkert, men rødblokkene har vel med å sprekke lett..
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  5. #5
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    har hørt om b21 på 2.6 bar, den sprakk til slutt :P
    spørs om jeg får holde meg på 1.5 da

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    med 100% riktig blanding på HELE registere skal ikke dette være noe problem. eller det er jo ikke sundt overhode, men vil tro deg går fint over en mindre periode.

    Har du plutselig feil blanding på 1,9 bar foreksempel har du jo ett kjempe problem :P Og det er jo ikke alltid like lett å trykke inn verdiene på sprutet så langt opp før du har tatt ett par drag med 2,0bar :P

  7. #7
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    sant det
    får høre hva firma tror om å justere opp.. 1.5 er jo egentlig nok og men :P

  8. #8
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    Hehe, kan bli nye jobb det

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg svært lite peil på motor, men er det ikke bedre å få motoren til å svelge unna det trykket den får istedenfor å stange imot med "tulletrykk"? Optimalisere og justere med det du har, hvis du skjønner hva jeg mener.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Frøya
    Innlegg
    312
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjører 2 bar på min, har ikke kjørt mer enn ca 150 liter fuel siden mapping, så d ska bli morro å se til sommeren om det vil holde.

  11. #11
    Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    877
    Antall takk

    Standard

    jo det stemmer ... sånn eg har opplevd det kan f.ex en bil kan jo gå mye bedre på 1 bar med rette flowen, rette blandinga og rette turbon enn samme bil på 1.5 med dritt flow, dårlig blanding og den annen turbo:P
    Sist endret av metrakit; 13/02/11 kl 21:02

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Ikke sant. Satt akkurat og leste om en 16v Volvo-motor som ga 650hk på veiva ved 1.3bar. DET er imponerende.

  13. #13
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Må da være mye bedre å bygge motor med skikkelig respons, alla sugmotor, og lade litt mer moderat. Artigere bil å kjøre er jo bare et pluss. Mitt råd er å ikke lade det ihjel, da holder motoren lenger og lommeboka også.. hehe

  14. #14
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    lommeboka blir bare brukt på noe annet da, vær du sikker hadde ei fk blokk som jeg lada 1,5 bar på med 19c turbo... er jo bare tullete, holder på og bygge den opp nå med 16v og andre stempel, samt større turbo for og få mer effekt på mindre trykk

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Ikke sant. Satt akkurat og leste om en 16v Volvo-motor som ga 650hk på veiva ved 1.3bar. DET er imponerende.
    Neida.
    1,3 BAR er alt for lite og vil begrense dreiemoment og aks. på en effektiv måte.
    Høye ladetrykk ruler alt og alle.
    55 psi er 3,7 BAR.
    http://www.youtube.com/watch?v=ESluRK3kdM8
    86 psi er 5,6 BAR!!
    http://www.youtube.com/watch?v=oHv_jKJVQ-Q

    Hvis man spec. riktig og bygger riktig så holder en Volvomotor helt fint med 2,0 BAR ladetrykk. Kjenner en som bruker Volvoen sin hardt, men nå holder og funker motoren som bare det med langt over 2,0 BAR ladetrykk på vanlig bensin.
    Her fra tiden med originale kammer og eksosmanifold og "KUN" 2,0 BAR.
    http://www.youtube.com/watch?v=o7ofOWi7VEU
    http://www.youtube.com/watch?v=2RHVqRc4u3Y
    Problemet med høye ladetrykk og det tilhørende høye dreiemoment er dette:
    http://www.youtube.com/watch?v=9FBpA...eature=related
    Sist endret av Batland; 14/02/11 kl 09:55

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Nå har jeg svært lite peil på motor, men er det ikke bedre å få motoren til å svelge unna det trykket den får istedenfor å stange imot med "tulletrykk"? Optimalisere og justere med det du har, hvis du skjønner hva jeg mener.
    Det er en dyktig motorbygger som sier at turbo er noe idioter må bruke for å klare å få ut effekt. Han bygger store og dyre V8 sugemotorer.
    En 4 syl. motor er for liten til at den kan "svelge unna" en passelig stor mengde luft på egenhånd. Den MÅ derfor ha hjelp av en god del ladetrykk før den klarer å flytte den ønskede mengden luft (= hk) fra luftfilteret og ut gjennom eksosanlegget.
    Sånn er det bare.

  17. Takk Morgis, H.S.D.D. takket for denne posten
  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av metrakit Vis post
    jo det stemmer ... sånn eg har opplevd det kan f.ex en bil kan jo gå mye bedre på 1 bar med rette flowen, rette blandinga og rette turbon enn samme bil på 1.5 med dritt flow, dårlig blanding og den annen turbo:P
    Hva med 1,5 BAR "med rette flowen, rette blandinga og rette turbon" da?

  19. #18
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VolvoR-Sport Vis post
    Som topic sier, kan jeg lade 2bar på min motor og den tåler det over lengre tid?

    resept:
    90 mod F-blokk
    std veiv
    h-profil råder
    org FT stempel med litt preg av tenningsbank
    grenrør med 37mm innerdim.
    Holset HX35 turbo
    modda E-innsug
    850cc dyser
    3" eksos

    lager og pakninger har ikke gått langt, 100mil maks

    lader ca 1.56 bar nå maks.
    Nei du kan ikke ladde 2 bar på din motor ! Du har bare mapsensor som holder til 255kpa !

  20. #19
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    Vet, tenkte på å evt bytte men tror jeg holder meg til 1,5

  21. #20
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Hehe, skjønte den ! Men holdbarheten vil jeg ikke ha stolt så alt for mye på ved 2 bar selv om mange har gjort det før !

  22. #21
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    Nå er det jo ikke nødvendigvis ladetrykket som gjør at motorene tar kvelden.

    Kan fint lade høye trykk om motoren klarer å holde unna luften og bli kvitt den.
    Når en bygger slike motorer bør en ligge å vakte seg for høyt baktrykk i systemet.
    Da blir sylinder trykket "skyhøyt" og blokker sprekker eller råder knekker...
    Om den takler 2 bar er ikke godt å si, det bør nesten testes i benk.
    Når du når et punkt og baktrykket begynner å bli høyt. Øker knapt effekten ut av motoren. Du starter å lage et høyt baktrykk. og da produserer du bare MASSE varme du ikke vil ha....

    Baktrykket er "rødblokka" sin verste fiende......

    baktrykket kommer ann på mange ting... kamprofiler, og eksos turbin i turboen er de to størse faktorene.

    Edit: for de som måte lure på hva baktrykk er for noe, så er det det trykket som oppstår i manifoild/grenrør fra eksos ventil og ut til turbo. dette kan i flere tilfeller være langt høyere en ladetrykket..
    Sist endret av tyggern; 14/02/11 kl 16:50
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  23. Takk Mr. Crepsley takket for denne posten
  24. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Nei du kan ikke ladde 2 bar på din motor ! Du har bare mapsensor som holder til 255kpa !
    Det er faktisk ikke det som er problemet her.
    Problemet er at det ALT for høye kompresjonsforholdet gir tenningsbank allerede.
    Hvis stemplene hadde blitt tatt ut og korrekt dreiet så hadde man fått sett en betydelig effektøkning med 1,5 BAR trykk, og så kunne man trygt skrudd opp til 2,0 BAR om ønskelig.

    Man hadde nok fått sett at dersom man har 300 + kpa mapsensor og kjører 2,0 BAR ladetrykk, så bruker man nesten INGEN tid mellom 255 og 298 kpa, ikke sant?
    Dette betyr at man kan legge inn 300 kpa fuelmengde på 255 kpa trykket.
    JA!, motoren vil gå ekstra fett mellom 255 og 299 kpa, men dette er under hard spoolup og kun svært kort tid, så i praksis har det SVÆRT LITEN betydning.
    Det samme gjeldet tenning. Litt ekstra lav tenning mellom 255 og 298 kpa er bare trygt og gunstig!
    Dette har vært gjort i åresvis med stor suksess.

  25. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tyggern Vis post
    Nå er det jo ikke nødvendigvis ladetrykket som gjør at motorene tar kvelden.

    Kan fint lade høye trykk om motoren klarer å holde unna luften og bli kvitt den.
    Når en bygger slike motorer bør en ligge å vakte seg for høyt baktrykk i systemet.
    Da blir sylinder trykket "skyhøyt" og blokker sprekker eller råder knekker...
    Om den takler 2 bar er ikke godt å si, det bør nesten testes i benk.
    Når du når et punkt og baktrykket begynner å bli høyt. Øker knapt effekten ut av motoren. Du starter å lage et høyt baktrykk. og da produserer du bare MASSE varme du ikke vil ha....

    Baktrykket er "rødblokka" sin verste fiende......

    baktrykket kommer ann på mange ting... kamprofiler, og eksos turbin i turboen er de to størse faktorene.

    Edit: for de som måte lure på hva baktrykk er for noe, så er det det trykket som oppstår i manifoild/grenrør fra eksos ventil og ut til turbo. dette kan i flere tilfeller være langt høyere en ladetrykket..
    Nå er det vel Volvo selv som har rekorden på høyt baktrykk? Jeg har ikke målt selv, men det påstås fra dem som har målt at en chippet FT motor får en plass mellom 4 og 5 BAR i baktrykk ved litt over 1,0 BAR ladetrykk.

    2 BAR ladetrykk fra en Holset turbo blir bare blåbær i forhold, spesielt hvis man angriper korrekt, dreier stempler og reduserer kompresjonsforholdet til noe fornuftig.

  26. #24
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nå er det vel Volvo selv som har rekorden på høyt baktrykk? Jeg har ikke målt selv, men det påstås fra dem som har målt at en chippet FT motor får en plass mellom 4 og 5 BAR i baktrykk ved litt over 1,0 BAR ladetrykk.

    2 BAR ladetrykk fra en Holset turbo blir bare blåbær i forhold, spesielt hvis man angriper korrekt, dreier stempler og reduserer kompresjonsforholdet til noe fornuftig.
    Det stemmer ganske godt det, det ble gjort tester med 13C blandt annet.
    0,8-1,0-1,2 og med "peak" på 1,4.. og da var baktrykket der oppe. Det beste var vel å gå fra 0,85ladertrykk til 1,2Bar ga ut i benk mellom 5-8Hk. men en tredobling av baktrykket....

    2Bar ladet trykk fra en HX35 er nok langt "snillere" en fra en liren mitsu..
    Men Tenningsbank er aldri noe serlig uansett ladetrykk, ei heller høyt sylinder trykk.. Men det er jo her igjen ganske mye mer effekt ute å går, som også er en belastning.

    Den beste beskrivelsen av hvor viktig dette egentlig er kanskje de som "lurer" ut 400++++Hk på orginale bunndeler. noe som er fult mulig og ikke det minste farlig om det andre er opptimalt. blandt annet legge effekten litt opp i registeret hjelper, ved hjelp av helt andre kam tider/profiler.
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  27. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tyggern Vis post
    Det stemmer ganske godt det, det ble gjort tester med 13C blandt annet.
    0,8-1,0-1,2 og med "peak" på 1,4.. og da var baktrykket der oppe. Det beste var vel å gå fra 0,85ladertrykk til 1,2Bar ga ut i benk mellom 5-8Hk. men en tredobling av baktrykket....

    2Bar ladet trykk fra en HX35 er nok langt "snillere" en fra en liren mitsu..
    Men Tenningsbank er aldri noe serlig uansett ladetrykk, ei heller høyt sylinder trykk.. Men det er jo her igjen ganske mye mer effekt ute å går, som også er en belastning.

    Den beste beskrivelsen av hvor viktig dette egentlig er kanskje de som "lurer" ut 400++++Hk på orginale bunndeler. noe som er fult mulig og ikke det minste farlig om det andre er opptimalt. blandt annet legge effekten litt opp i registeret hjelper, ved hjelp av helt andre kam tider/profiler.
    Grensen for tenningsbank på vanlig bensin er ca. 130 BAR maksimalt sylindertrykk. Med original kompresjonsforhold kommer man fort opp i dette, men pga lavt ladetrykk så avtar sylindertrykket svært raskt etter ØD, akkurat som på en sugemotor.

    Det som er så gunstig med turbo og høye ladetrykk er at, når det kombineres med korrekt redusert kompresjonsforhold og passelig baktrykk, makstrykket ikke blir høyere enn 130 BAR, men sylindertrykket holder seg høyt mye lenger utover i syklusen mellom 12 og 80 grader etter ØD. Dette gir svinghjulskrefter i massevis, men belaster motoren minimalt mekanisk.
    Dette er en velsignelse når man er blitt korrekt informert og begynner å utnytte denne effektmessige "gudegaven".

    Problemene oppstår når folk misforstår dette og forsøker seg på noe høykomp. idioti. DA går det på trynet, hver gang.
    Sist endret av Batland; 14/02/11 kl 21:47

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. 850 97 modell tåler ikke regnvær
    By karl in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 26/01/11, 18:42
  2. Originale FK-stempler. Hva tåler de?
    By ^ingar^ in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 02/01/11, 14:07
  3. For lite bensintrykk på B230FK, har bare såvidt 2bar
    By Jack89 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 10/08/10, 14:49
  4. Volvo tåler en støyt
    By Swissman in forum Volvo i media
    Svar: 2
    Siste post: 10/05/10, 18:53
  5. Hvor mye tåler original mellomaksling til 940?
    By ChrML in forum Motor og gir
    Svar: 20
    Siste post: 27/01/10, 11:19

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •