Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  8
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 56

Tråd: Bytte overføringshylse og vinkelkasse 05 XC70

  1. #26
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    okei. er ikke flens på de eldre, så der bruker man bare vanlig topplokkslim
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  2. #27
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av angerman Vis post
    det er selve vinkelkassa ja. den består av to deler,tetter for dårlig i flensen der. før skiftet jeg bøtter og spann av disse på garanti,men så kom service løsningen med og file av flens og sette sammen igjen. funker bra det.
    Finnes det noen grei beskrivelse på denne serviceløsningen (en DIY)?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  3. #28
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg sett på bilen; Verkstedet hadde skrevet: Stor slakke i overføringshylse. Vidre hadde de gitt beskjed om at dersom denne røy ville det kostet mye så de anbefalte en reparasjon til 16.000. Reparasjonen inkluderte også fiks av "stor lekasje vinkelkasse".

    Vi tørket av vinkelkassen med tørkepapir; var litt olje bundet med støv. Så ut som olja kom fra zimmeringen ut i bakkant av vinkelveksleren (svetting) samt i selve skjøten på huset, men ikke nok til å vekke min bekymring. Bilen skal benyttes i helga og så sjekker vi igjen på mandag kveld.

    Tok tak i mellomakslingen og den kunne beveges litt begge veier og det var litt klakkelyd i "endepossisjon". Virket på meg som at slakken kom fra selve vinkelveksleren.

    Sjekket etterpå min bil for å sammenligne og det var ganske lik slakke der, og min vinkelveksler har også litt olje/veistøvblanding på uttsiden.

    Er det slik at hylsa kan gi "stor slakke" eller er det fortsatt oppfatning at denne er ok inntill den ryker;
    AWD
    funket som fjell - bilen drar som den skal på bakhjulene.

    Synes uansett at det virker overkill å reparere dette til 16.000 sålenge deet funker og ikke "renner" olje av vinkelkassa...?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  4. #29
    Registrerte brukere angerman sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2010
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    489
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Da har jeg sett på bilen; Verkstedet hadde skrevet: Stor slakke i overføringshylse. Vidre hadde de gitt beskjed om at dersom denne røy ville det kostet mye så de anbefalte en reparasjon til 16.000. Reparasjonen inkluderte også fiks av "stor lekasje vinkelkasse".

    Vi tørket av vinkelkassen med tørkepapir; var litt olje bundet med støv. Så ut som olja kom fra zimmeringen ut i bakkant av vinkelveksleren (svetting) samt i selve skjøten på huset, men ikke nok til å vekke min bekymring. Bilen skal benyttes i helga og så sjekker vi igjen på mandag kveld.

    Tok tak i mellomakslingen og den kunne beveges litt begge veier og det var litt klakkelyd i "endepossisjon". Virket på meg som at slakken kom fra selve vinkelveksleren.

    Sjekket etterpå min bil for å sammenligne og det var ganske lik slakke der, og min vinkelveksler har også litt olje/veistøvblanding på uttsiden.

    Er det slik at hylsa kan gi "stor slakke" eller er det fortsatt oppfatning at denne er ok inntill den ryker;
    AWD
    funket som fjell - bilen drar som den skal på bakhjulene.

    Synes uansett at det virker overkill å reparere dette til 16.000 sålenge deet funker og ikke "renner" olje av vinkelkassa...?
    da kan det virke som de bare er ute etter pengene, svetting pleier jeg ikke bry meg om, disse vi overhaler renner. snakker bunnplate er klissvåt og det blir bløtt på bakken. ikke noe og bekymre seg over med svetting. om hylsa ryker,er heller ikke det noen big deal.annet en at hvis en kjører lenge med det. gåtr det utover splines på vinkel kasse.
    2012 V60 R-design

    Volvomekaniker,Bilia Hamar.


  5. Takk Morgis, Tore, gaupe takket for denne posten
  6. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som om bilen har vært på bilia i ski?
    One Ring to rule them all

  7. #31
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Høres ut som om bilen har vært på bilia i ski?
    Nope, det er nok flere forhandlere som bedriver jobbsikring...
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  8. #32
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye olje skal det være på vinkelkassa til en 05 mod xc70 d5? Helt opp til pluggen eller skal det fylles helt opp og så tappes av 2 dl?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  9. #33
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Er litt forvirret med tanke på hva slags olje man evt skal etterfylle vinkeldrevet med her; I VADIS deleoversikt står det 1161648 mens arbeidsbeskrivelsen sier 1161513-5. Mistenker at det er samme olje, bare at den første er 1-liters forpakninger og den andre er en halvliters forpakning? Har 1161648 i garasjen da det er den som gjelder for min 1998 modell...
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  10. #34
    Registrerte brukere Robert_AWD sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Nå har far min sin
    AWD
    godt over til og bli
    FWD
    .
    Han har kjørt den inn på Kvernland i dag. De mener det kan være denne omtalte hylsa som er gåen.
    Pris de gir på bytte av denne er mellom 5-6000kr.

    Også presterer de og si at de kan ikke garantere at det er den, før de har åpnet og sett, og da er utgiften et faktum uansett. Stemmer dette?

    Reagerer på dette da det er nevnt i denne tråden at hylsa koster 1000 lappen og arbeid ca 2000. Er disse prisene tipping? Eller er det Kvernland i trondheim som er helt på bærtur? Noen som kan bekrefte, avkrefte?
    V70
    AWD
    2005 mod, med snaut 90000km på tellern. Denne bilen har vel knapt sett 100 km/t på telleren. Og har vel heller aldri hatt mere en 1/3 gasspådrag i sin levetid. Så at slike vitale deler ryker gjør meg livredd.
    Robert

    V70AWD 2006
    V70AWD 2005

  11. #35
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    koster 1500kr for hylse-kit.
    Snau 2timers jobb når man har løftebukk.
    Om verkstedet tar 1000kr timen, så burde det ikke bli stort mer enn 3500-4000kr for jobben.

    Du har ikke mulighet til å gjøre dette selv? Er ikke akkurat kjempevanskelig jobb. Tar bare litt tid, og krever litt enkelt system under demontering og montering.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  12. #36
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Du har ikke mulighet til å gjøre dette selv? Er ikke akkurat kjempevanskelig jobb. Tar bare litt tid, og krever litt enkelt system under demontering og montering.
    Mener å ha hørt at hysa kan sitte fantastisk godt enten i girkassa eller i vinkelkassa slik at det kan være en utfordring å få den av uten å ha tilgang til Volvos spesialverktøy for dette?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  13. #37
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    aldri opplevd den har sittet så hardt fast... men det kan nok skje.. desverre var volvo, OG verkstedene den gang sparsomme på smøremidlene ved montering..
    Resulterte i at mange rustet både fast, og istykker...
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  14. #38
    Registrerte brukere Ivar Hestø sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Ytre Namdal, Nord-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    43
    Innlegg
    329
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Robert_AWD Vis post
    Nå har far min sin
    AWD
    godt over til og bli
    FWD
    .
    Han har kjørt den inn på Kvernland i dag. De mener det kan være denne omtalte hylsa som er gåen.
    Pris de gir på bytte av denne er mellom 5-6000kr.

    Også presterer de og si at de kan ikke garantere at det er den, før de har åpnet og sett, og da er utgiften et faktum uansett. Stemmer dette?

    Reagerer på dette da det er nevnt i denne tråden at hylsa koster 1000 lappen og arbeid ca 2000. Er disse prisene tipping? Eller er det Kvernland i trondheim som er helt på bærtur? Noen som kan bekrefte, avkrefte?
    V70
    AWD
    2005 mod, med snaut 90000km på tellern. Denne bilen har vel knapt sett 100 km/t på telleren. Og har vel heller aldri hatt mere en 1/3 gasspådrag i sin levetid. Så at slike vitale deler ryker gjør meg livredd.
    Prisen er vel ca den samme som broderen fikk på sin xc70 for noen måneder siden. Fikk forklart at de hadde standardpriser på jobbene. Fikk også samme forklaringa at de kunne ikke garantere at det var den hylsa, men at det mest sannsynligvis var den. Og var det ikke den, så måtte de uansett ned med vinkelkassen for å komme noe videre til det som kunne være neste problem.( i dette tilfellet var det bare hylsa)
    Audi A4 B8 Quattro 11`
    VW Transporter 4-Motion 10`

    Suzuki Bandit 600 97`
    Polaris Sportsman 500 11`
    X-Volvo V70 T5 97`
    X-Volvo V50 2.0 R-Design 09`

  15. #39
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Drivakseltetningen som sitter mot vinkelkassa er jo en kjent lekkasjesvakhet med tidens tann. Men det er ikke noe tetning eller pakning mellom girkasse og vinkelkasse, derfor ruster hylsene ofte så de sitter skikkelig godt.

    De har nok dratt på godt i taksten, og tatt seg godt betalt for "mangelen" men dette er som de andre her sier ikke store jobben i bunn og grunn..

  16. #40
    Registrerte brukere Robert_AWD sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Smile Hylse

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    koster 1500kr for hylse-kit.
    Snau 2timers jobb når man har løftebukk.
    Om verkstedet tar 1000kr timen, så burde det ikke bli stort mer enn 3500-4000kr for jobben.

    Du har ikke mulighet til å gjøre dette selv? Er ikke akkurat kjempevanskelig jobb. Tar bare litt tid, og krever litt enkelt system under demontering og montering.
    Skulle mere en gjerne tatt jobben selv, men av og til brenner det med og få
    bilen på veien igjen.
    Selv om man i ettertid ser at man kunne både tatt fri fra jobb og kjørt leiebil flere dager for verkstedprisen. 7500.-

    Ut fra det dere sier om feilsøking på et slikt problem, høres det helt latterlig ut for meg at det første de gjør er og koble opp noe diagnose til over 700kr for feilsøking. Istedet for og se under bilen, som alerede så og si står over bukken.
    Fikk faktisk prisen ned litt etter at en annen pris var nevnt i går. så gilde endte på 6500.

    Trivelig at driverk ryker på en bil som knapt vet hva belastning er. Synd at den er så god på andre måter, at man fortsatt velger og tviholde på den, bare spare til neste post.
    Robert

    V70AWD 2006
    V70AWD 2005

  17. #41
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    aldri opplevd den har sittet så hardt fast... men det kan nok skje.. desverre var volvo, OG verkstedene den gang sparsomme på smøremidlene ved montering..
    Resulterte i at mange rustet både fast, og istykker...
    Så vanlig at jeg på min (240.000 km/13 år) som aldri har byttet hylsa like gjerne bare kan bestille ny hylse og bytte først som sist, sammen med en passe porsjon smøremidler? Eller venter mann og ser hvor lenge det holder før man gjør noe?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  18. #42
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    mi hylse hadde rullet 260000 da jeg byttet.
    Den satt litt, men ikke værre enn at jeg tok ei rørleggertang og ga den litt massasje med hammeren.
    Renset splinesene godt for rust og smørte godt opp med mye fett før jeg monterte ny hylse.
    Husk å bestill forsterket hylsekit fra nyere volvo awd.
    Tror jeg har gitt deg delenummer på dette tidligere
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  19. #43
    Registrerte brukere Robert_AWD sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Da har den j... hylsa tatt kveld igjen.
    Nesten på dagen 1 år siden sist.
    Satte bilen i revers, slapp bremsen, etterfulgt av et smell.
    Bar asfalt, på tomgang, hva er dette for noe lego?
    Forslag til årsak?
    Robert

    V70AWD 2006
    V70AWD 2005

  20. #44
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Er du sikker på at det er hylsa som har røket igjen?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  21. #45
    Registrerte brukere Robert_AWD sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Lyden var liksom ikke til og ta feil av syns jeg, prøvde og gi på litt forsiktig på grusveien her for og kjenne.
    Men tør ikke gi den så mye, sjøre greier tror jeg. Bytta Oljepumpa i februar i år, så håper den er i orden.
    Men skall ta en skikkelig sjekk til helga.
    Robert

    V70AWD 2006
    V70AWD 2005

  22. #46
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Husk at det er ett års reservedelsgaranti på Volvo (Siden du skrev at den skulle på Kverneland bil i Trondheim 28. mars 2011 ville jeg straks tatt turen dit med bilen i tilfelle dette er samme feil som sist - og således en garantisak som dekkes av reservedelsgarantien innen ett år).

    I tillegg kommer kjøpsloven som gir 2 eller 5 års reklamasjonsrett, samt håndtverkerloven som også gir 5 års reklamasjonsrett. All grunn til å reklamere dersom ikke hylsa holdt mer enn ca ett år med normalt bruk.
    Sist endret av Tore; 27/03/12 kl 10:04
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  23. #47
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Ett tips er å smøre inn splines og hylse med Aquashield, det er mye brukt i offshore sammenheng. Fargen er grønnaktig og konsistensen minner litt om uherdet sikaflex. Er vel ikke uten grunn det blir populært kallt "kermit shit".

    Link her

  24. #48
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Ett tips er å smøre inn splines og hylse med Aquashield, det er mye brukt i offshore sammenheng. Fargen er grønnaktig og konsistensen minner litt om uherdet sikaflex. Er vel ikke uten grunn det blir populært kallt "kermit shit".

    Link her
    Selges vel ikke akkurat på Rema1000 eller andre "dagligvarebutikker"?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  25. #49
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Selges vel ikke akkurat på Rema1000 eller andre "dagligvarebutikker"?
    Nei Men jeg er heldig å har det på jobb Funker som fy, men er en god smuss samler...
    Men det må jo gå å spraye hylsa med f.eks CRC SP-400? Som er sånn tyntflytende rystbeskyttelse som blir voksaktig.

  26. #50
    Registrerte brukere Robert_AWD sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Siden jeg har litt problemer med awd på en av bilene, tok jeg den som skulle være i orden siden man i dag våknet til 15cm snø.

    Opp en liten bakke i ca 30 kmt, før en 90graders sving, låser plutselg bakhjula seg, jeg prøver og styre etter, men uten store virkningen tar jeg plutselig tak i
    grøftekanten og sklir pent uti. Sklir pent opp på siden av en strømpåle, og blir stående på siden av den med mm klaring.

    Prøver og rygge opp igen, men spinner bare på et framhjul.
    For en traktor til og trekke meg opp. Når jeg så står i bakken og prøver og ta løst igjen, spinner jeg kun på et forhjul, samtidig som
    det virker som bakhjula prøver og holde igjen.
    Før det liksom løsner og jeg kommer meg der ifra.

    Hva pokker er det som har sjedd? Kan den forbaska hylsa kile seg om den ryker og låse bakhjula på glattisen?
    Hadde ikke større farta en at jeg rakk og trykke på knappen for innfeling av speila mens jeg sklei opp på siden av strømpålen, satt liksom bare og venta på smellen.

    Er det den hylsa som kommer ut ved siden av flexislangen til eksos anlegget som er den omtalte tro?

    En kjempe dag.
    Sist endret av Robert_AWD; 01/04/12 kl 17:46
    Robert

    V70AWD 2006
    V70AWD 2005

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. bilder av XC70
    By TeamBørnOut in forum Volvo Bilder og film
    Svar: 10
    Siste post: 19/12/10, 20:31
  2. XC70 vs V70 AWD
    By gubben in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 35
    Siste post: 25/10/10, 12:35
  3. El systemet XC70
    By evenruud in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 17/10/10, 20:44
  4. XC70 Styling?
    By MortenMus in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 1
    Siste post: 06/10/10, 10:17
  5. CD/Nav enhet i 06 XC70.
    By censure in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 29/09/10, 18:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •