Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 37

Tråd: Periodisk "slapp" 2.4T

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard Periodisk "slapp" 2.4T

    Hei.
    Spent på om noen har en teori rundt dette problemet.

    Bilen er en 2001 V70 2.4T som har gått ca. 250.000 km.

    Går stort sett som den skal, men når motoren er varm (normal driftstemperatur) og den har gått litt med lav belastning (f. eks. lange nedoverbakker, køkjøring, noen minutter på tomgang etc) blir den "slapp".
    Motorlyden endrer seg også - får en mer brummende lyd når jeg gir gass. Føles som om turboen rett og slett sover.

    Kan vekke den igjen ved å gi full gass med kickdown så turtallet kommer opp på 5.000 - 6.000 rpm, og så går bilen som den skal så lenge jeg ikke lar den slappe av for mye....

    Hilsen Tommy

  2. #2
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Bytta bensinfilter?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Nei - men det kan jo prøves

  4. #4
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Gjør det!

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Er ikke det bare at bilen vender seg til kjørestilen da? girkasse og motor adapterer seg etter forholdene..
    (ellers ville jeg kanskje skifta plugger)
    One Ring to rule them all

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Nei, det er ikke noen tilpasning. Her mangler det masser av kraft, og det virker som motoren sulter på enten bensin eller luft.
    Bensinfilteret virker ganske sansynlig, ettersom det var ganske lite bensin i tanken første gangen problemet oppstod - kanskje det har kommet noe rusk i filteret da...
    Men skal selvfølgelig ikke utelukke at det skal byttes plugger.

    Tommy

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hadde det vært tett filter ville den banka stygt
    One Ring to rule them all

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Det gjør den ikke. Tilsynelatende går motoren like rent, men den mister som sagt masse kraft, og får en annen lyd når jeg gir gass.
    Vanskelig å beskrive lyder, men den lyden jeg hører når jeg gir på minner litt om den jeg mener å ha hørt fra forgasseren på en gammel bil når man gir gass uten at luftfilteret er montert. Gir det mening? En del år siden jeg har skrudd noe særlig, så det kan være sammenlikningen er noe upresis

  9. #9
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Luftmassemåler? opplevde de samme lydene og "komforten" du opplever når min var defekt..
    til slutt fikk jeg ikke starta bilen, så fort jeg ga gass så gikk turtallet i bånn og kvelte seg..
    bare en tanke...
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  10. Takk TommyM takket for denne posten
  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Tja... Det er sikkert ikke umulig, men har ikke peiling.

    Men jeg mister altså ikke all kraft. Mangler bare en god del - kan accelerere, men den er litt dvask.
    For å gjenta meg selv litt: Det er kun periodisk når motoren har fått lov til å slappe av, og kun når motoren er varm....

  12. #11
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Dette er egentlig et skudd i blinde fra min side men kan det ha noe med det elektroniske spjeldet å gjøre?
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  13. #12
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TommyM Vis post
    Hei.
    Spent på om noen har en teori rundt dette problemet.

    Bilen er en 2001 V70 2.4T som har gått ca. 250.000 km.

    Går stort sett som den skal, men når motoren er varm (normal driftstemperatur) og den har gått litt med lav belastning (f. eks. lange nedoverbakker, køkjøring, noen minutter på tomgang etc) blir den "slapp".
    Motorlyden endrer seg også - får en mer brummende lyd når jeg gir gass. Føles som om turboen rett og slett sover.

    Kan vekke den igjen ved å gi full gass med kickdown så turtallet kommer opp på 5.000 - 6.000 rpm, og så går bilen som den skal så lenge jeg ikke lar den slappe av for mye....

    Hilsen Tommy
    Sånn blir den om du får for høyt ladetrykk, det og kan "resettes" på samme måte. Dog så får du normalt den feilen under full belastning.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Takk for responsen. Flere muligheter ser jeg, så det er vel bare å gå i gang med å feilsøke da....

  15. #14
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Feilkoder er alltid det beste stedet å starte.
    Si farvel til en 500lapp hos nærmeste volvo forhandler
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Har ikke fått rota meg til et Volvoverksted enda, men jeg har vært en tur innom Biltema på Stoa i dag og kjøpt en LMM - noen ganger kan man ikke vente, og så må man prøve å bytte lit tpå mistanke....
    Vet ikke om problemet er løst, men bilen går hvertfall bedre (selv med en billig Biltema LMM).
    Et annet og enda mer irriterende problem jeg har hatt ser ellers ut til å være helt eliminert. Når jeg har kjørt med Cruisekontrollen og har møtt motbakker, eller har gitt på med + knappen, har motoren plutselig mistet nesten all kraft - maks kommet opp på 2.000 rpm. Så måtte tenning av og på for at bilen skulle gå normalt igjen. I dag har jeg provosert cruisekontrollen maksimalt, uten å få frem feilen. Deilig

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. jan. 2011
    Sted
    Selbu
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Ser ut som du har noe samme problem som meg.
    Får du noen feilmeldinger når du mister motorkraften?

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Under "how to" greia på forumet står det hvordan du kan lese ut feilkoder i bilen. da kan du jo få en "pekepinne" om hva som er galt
    One Ring to rule them all

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    RazorEdge: kommer an på hvilket av problemene du mener... Det veldig plutselige tap av tilnærmet all kraft ved bruk av cruisekontrollen fikk den berømte orange trekanten til å lyse, og så sa den "motor system service" eller noe sånn (Volvoen min snakker dansk).

    Det oprinnelige problemet jeg skrev om i toppen her har ikke fått frem noen feilmeldinger.

    Det skal også sies at bilen ikke er helt frisk enda, bare "annerledes". Funker bedre i noen situasjoner og dårligere i andre, og cruisekontrollen virker bedre når den virker, men plutselig så får jeg ikke lov til å slå den på. Merkelig - har jo bare byttet luftmassemåler....

    Har "bare" kjørt 25 mil i dag, så må nok kjøre litt mer før jeg finner ut akkurat hvilke situasjoner den gjør hva.

    TBO: Takk for tipset. Har gjort det opptil flere ganger siden det ble lagt ut

    En pekepin kan man kanskje få, men som du sier - ikke mer enn det. En feilkode i
    ECM
    og
    CEM
    kan vel like godt være en av enhetene som er koblet til en av disse - f. eks LMM?

    Spørs om ikke man skal investere i en tester. Hvis det koster 500-750 kroner pr. gang å lese ut feilkoder, og man kanskje skal ha de lest ut, slettet (pga mange gamle som henger), og få lest ut igjen er testeren fort betalt.
    Mener jeg har sett et eller annet sted at man kan få en tester som kan lese Volvokoder i Sverige til ikke så mye over 1000 svenske....

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Har vurdert en slik selv. husker ikke hvor man bestilte. men står på scxc forumet.
    Håper ikke på å få brukt den så mye selv. men det irriterer meg så jævlig at jeg må bestille time på volvo, vente, bruke masse penger på å få lest ut enkle feilkoder etc...
    One Ring to rule them all

  21. #20
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Har du byttet LMM før du leste av feilkoder?

    Jeg syns fortsatt dette kan minne om en ETS feil (Electronic Trottle System) som ikke er spesielt uvanlig på disse bilene. Dette gir gjerne feilkoder på lambdasonder.
    Sist endret av The Sven; 20/01/11 kl 22:15 Begrunnelse: ETS, ikke ETC...
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Enig Håper heller ikke på det store behovet, men det skal ikke mer enn en gang eller to til før det begynner å bli mye penger for "bare" å få lest ut noen koder.

    The Sven: Nei, disse "feilkodene" jeg har lest ut via displayet i bilen leste jeg ut før jeg gjorde noe som helst med bilen. Men har ikke fått lest ut noen mer spesifikke koder eller fått slettet noen.
    LMM var så lett å bytte ETS-system og elektronisk spjeld høres plutselig mer komplisert ut. Ser ut som jeg likevel kan bli nødt til å bite i det sure eplet og få bilen til verksted....

  23. #22
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Ser den, LMM er kanskje ikke så dyr heller på disse? Det elektroniske spjeldhuset er dyrt å bytte men det skal visst i noen tilfeller hjelpe å rense det.. Jeg har ikke noe spesifikk kjennskap til det men kjenner et par som har hatt lignende problemer og en har bytta hele spjeldhuset (dyrt) og han andre har bare rensa det og får igjen problemene etter en stund... De hadde vel begge problemer med rufsete tomgang men også at den ikke gikk noe særlig ved pådrag når feilen oppstod.

    Men om du skulle bytte deler som er i orden hadde du fort spart inn igjen å fått diagnose fra ditt volvoverksted først
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Tja, dyrt og dyrt. Det er hvertfall ikke småpenger. 990,- på Biltema. Skal ikke bytte så mange av de før en diagnose betaler seg

    Men jeg hadde klart å overbevise meg selv om at det _måtte_ være den. Tenk hvor stolt jeg kunne være hvis jeg hadde fiksa det helt selv hehe...

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. feb. 2010
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    tja min 2.4t var slapp en stund periodisk, kjøpte ny magnetventil på volvo til turbotrykks styringen, den står på luftfilter boksen, tok bort kontakten da ble den noe lik som når jeg fikk problem, satte den på plass så var mere futt,
    kan jo prøve se på den
    -03 Volvo V70 2.4T (R-look)
    x96 Volvo 850 (R-look)

  26. #25
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    På 2001-2002 er det oftest spjeldhuset som skaper problemer.. Ryker ad mas, noe italienske greier. Er 2 potmeter som føler spjeldhusets posisjon, og når denne denne begynner å dra på åra/evt mye kjørt så slites det hull i kretsplatene som er i tynnplast... Forbruksvare som koster 4700 hos Frydenbø og i tillegg er lagervare..
    Forøvrig må Volvo i USA skifte alle disse på garanti uten spørsmål der borte...

    Dette spjeldhuset er ikke på V70 fra 2003 ryktes det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Periodisk "risting" i drivlinje 740
    By Tufte_ in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 08/10/10, 21:05
  2. 945/V90 Turbo 1995 20" felger "Nu med bilder"
    By bloodimir in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 06/09/10, 10:28
  3. Masse felger til salgs!! 18", 17", 15", volvo ! 5x108
    By Mo3 in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 5
    Siste post: 15/08/10, 13:57
  4. 2.0 LT "Litt slapp"
    By martho in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 25/07/10, 22:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •