Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 3 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 123

Tråd: Hvilken olje anbefales?

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    statoil er samme dritten som biltema og mølla... 90% av tiden er det statoil olje i biltemas kanner.. derfor man heller ikke kjører på det skvipet der

    Skulle likt å se en taxi kjøre rundt med biltema olje de havarerer det nok av selv om de bruker tynn kvalitets olje
    One Ring to rule them all

  2. #52
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Mølla er Felleskjøpet?
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    yes... 10liter for 200kr eller hva de tar :P
    One Ring to rule them all

  4. #54
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    shell har MYE bra
    selv om du ikke finner all olja deres på den lokale essoen så har de mengder med gode oljer til alt mulig bruk..
    Selger Esso Shell-olje?

    Har kjørt godt og vel 50000 på Valvoline delsynt 5w40, og har kun gode erfaringer med det. Bytter olje når snøen går, midt på sommeren, og rett før snøen kommer, så ca hver 12000. Bytter filter og plugger samtidig, siden jeg er i gang

    Har siden i våres kjørt på Valvoline helsynt 5w30, på girkassa (M56H) og trives kanon med det. Ved oppstart og kald motor/kasse, er spaken hard som en fjortenåring i damegarderoben, men etter å ha kjørt i noen sekunder, er spaken myk og kjapp som bare det. Rett etter oljeskiftet, fra noen jeg kan tenke meg er 17 år gammel olje, gikk faktisk spaken så lett at jeg et par tre ganger girte for fort, før jeg hadde fått clutchen helt inn. Hardt liv
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juni 2010
    Sted
    Klæbu
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    Når det gjelder diskusjonen angående Biltema olje så er det vel bare å sende en mail til noen litt opp i systemet i Biltema og høre hvem som produserer oljen for dem og kanskje følge opp dette mot produsent videre, hvis noen i hele tatt vil svare på spørsmål angående oljen da.. Men Biltema påstår jo selv at dette er høykvalitetsolje og da bør de ikke være redde for å opplyse hvem som produserer den. For alt vi vet så kan Biltema-olja være eksakt den samme som selges i kanner med f.eks. Statoil ett-eller-annet osv.. Jeg TROR at Statoil har produsert det meste av Biltema-oljen, men regner med at Biltema har oljen på anbud regelmessig og regner med at det sikkert har vært andre produsenter på oljen opp igjennom tidene også.

    Dette er jo en bedre løsning enn å synse om oljen er bra eller dårlig.
    De fleste baserer jo sitt inntrykk av oljen på ting de har hørt, men for min del så er jeg mest opptatt av fakta. Det kan jo være tilfeldigheter at man ved å ha en gammel bil som er kjørt på f.eks. Pennzoil fra 0-300.000km og så fyller man Biltema-olje og motoren havarerer; tvert om kan det tyde på at Biltema-oljen i gitt tilfelle har bedre renseegenskaper og løsner slagg og avleiringer som den forrige oljen ikke har klart å løsne opp gjennom bilens driftstid.

    Når det gjelder automatkasse, jeg hadde en 87 760GLE som hadde gått 403.000km uten overhaling av hverken motor eller automatkasse. Og forrige eier var en kvinnelig kollega som overhodet ikke brydde seg om vedlikehold.. Det var 3 år siden det var byttet olje på motoren og den brukte omtrent ingenting olje. Og automatkassen var det iallefall ikke byttet olje på etter at hun kjøpte den (da den hadde gått ca.200.000km) og når jeg overtok den så var peilenpinnen på automatkassen helt tørr! Enda fungerte den helt prikkfritt.

    Gav 5.000kr for bilen og solgte den videre etter ganske kort tid. Slenger med noen bilder Skål og god helg!







    97 Volvo 850 2.0 St.vogn (familiebil)
    99 Toyota Avensis 2.0 Touring (arb.bil)
    72 BMW 1602 (hobbybil)
    84 Mazda 626 2.0 Coupé (lagring)

  6. #56
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    det var jo et pent eksemplar, uten tvil.





    selv om motoren står feil vei hostkremt
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. #57
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    det var jo et pent eksemplar, uten tvil.





    selv om motoren står feil vei hostkremt
    Forkjølt du også? Var et pent eksemplar ja.

    ser vi vekk ifra hvordan de har plassert motoren i bastarden og miriam, så står vel motoren rettere sagt rett vei? kremtkremt
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  8. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juni 2010
    Sted
    Klæbu
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    Hehe, jeg vil jo si at motoren står riktig vei på disse jeg da
    Er mest vant med bakhjulsdrift, men kjenner godt forskjell på vinteregenskapene på 850`n vs de 2 760`ene jeg har eid.

    Denne var et brukbart eksemplar ja, og veldig bra mtp. den høye km-standen. Men motoren brukte noe kjølevæske og må ha vært noe annet feil ettersom den brukte over 2l på mila
    Kjøpte den forøvrig mest fordi jeg fikk den billig da hun bare ville kvitte seg med den. Fikset noe småtteri og solgte den for 16.000 ikke lenge etter

    Hadde forøvrig en 88mod som nå er solgt også. Den var i unik stand. Gidder ikke legge inn bilder, men hvis interesse se bla. tråd på dette forumet og den gamle salgsannonsen på finn.no:

    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=7492

    http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=24088245
    97 Volvo 850 2.0 St.vogn (familiebil)
    99 Toyota Avensis 2.0 Touring (arb.bil)
    72 BMW 1602 (hobbybil)
    84 Mazda 626 2.0 Coupé (lagring)

  9. #59
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nilsebu Vis post
    Forkjølt du også? Var et pent eksemplar ja.

    ser vi vekk ifra hvordan de har plassert motoren i bastarden og miriam, så står vel motoren rettere sagt rett vei? kremtkremt
    ikke i 850/x70-seksjonen, det var liksom det jeg hinta til... og nei, RETTstilt er ikke nødvendigvis RETT...
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    INGEN -INGEN skrugutter på et VAG-verksted liker shellolje!!! Men de fleste møllerdelelagre har Castrol på lager til de kundene som har skjønt det - og til de kundene som klager på oljeforbruk. Gutta bruker shellskvipet til å flushe sine egne motorer - så fyller de på nyyydelig Castrol
    Audier som har fulgt longlife-service, er et trist gjengrodd kapitel...

  11. #61
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Enkelt og greit. Biltema olje består av en god blanding kvalitetsoljer. De samler bare opp bunnslammet som ligger igjen i oljefatene etter at de skikkelige leverandørene har fått sitt
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Er ikke det enkelt å styre unna oljer som vi ikke vet opphavet av da?
    Jeg har begynt å bruke Comma oljer på mine biler. Kjører på http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12858 På mine biler:volvo 89 modell 230 F. 96 opel omega 2,5 V6(Denne er kresen på oljen!) Og en 72 Opel manta med 86 mod rekord 2,2 motor. Alle motorene ser ut til å trivest godt! spesielt Omegaen! forrige eier lurte på om jeg hadde bytta motor! (ha slutta helt å tikke)

  13. #63
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Låner tråden bittelitt. Byttet olje på 240'n nå i høst. Byttet til Magnatec 5w40. Vet ikke hva bilen hadde før. Husker at de gamle bilene mine har jeg kjørt 10w40 mineralolje på. Er dette noe jeg burde bruke, eller er det best å kjøre på 5w40 magnatec?
    Bilen har B230A. Har ikke brukt olje etter jeg skiftet 2000km siden, ingen merkbare rare lyder heller.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  14. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    En helsyntetisk olje kan gi høyere forbruk enn en mineralolje. Men har du ikke merket at den bruker noe, så kjør på med Magnatec'en. Motoren din får det mye bedre bl.a ved kaldstart. Og go'følelsen er der både om dagen og natta

  15. #65
    Registrerte brukere Ottoturbo sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Innlegg
    82
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Min bestemor røyka 40-60 om dagen og levde til hu ble 90. ofte hu tente på den andre røyken med den første...
    Kanskje vi alle skal begynne å røyke sånt fra vi er 2 år?

    Du bør nok takke tidligere eier for å ha kjørt 200.000 med bra olje og ikke biltema olje Sånt bruker bare gjerrige folk som driter i motorens liv.
    koks å dritt er ikke noe jeg vil ha i motoren min...
    500.000 uten å ha bytta olje på girkassa er jo også utrolig bra Se om den går like langt på biltema olje
    395 000km er mer enn langt nok å ødelegge en motor på hvis den ikke har tilstrekkelig smøring. Hva som har skjedd de første 200 000km har således ingen betydning. Jeg tipper 395 000km er nesten dobbelt av levetiden Volvo opererer med for den aktuelle motoren.

    Biltema selger olje som oppfyller de nyeste standardene for oljekvalitet. Disse er fastsatt av anerkjente kontroll og sertifiseringsorgan, men selvfølgelig kan du anklage Biltema for å jukse med merkingen. Dette vil være en tåpelig påstand om du ikke kommer med mer informasjon på området enn tåpelige analogier.

  16. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor mister man garrantien på motoren på nyere biler hvis man fyller biltema olje da?
    Ikke kom her å lek viktigper å si biltema olje er bra. når mange av oss vet det er statoil olje. Orker ikke høre på mere sånne idiot greier om at biltemas olje er av samme høye kvalitet som andre oljer. Er så lei intetanende folk som har 0 peil på hva de snakker om. hell slik biltema olje på en honda motor som har interval på 40-50-60.000 og se hva som skjer. JEg bruker ikke biltema olje på min bil fordi det ville vært å skyte seg selv i tryne. Ikke en gang castrol olje klarer så lange interval som det volvo først hadde (de har kortet ned intervalet nå). Slutt å spre piss på et forum at biltema olje er bra olje. det kan være folk som leser dette å kjøper olje derrifra.
    Dere kan heller si bremsene deres er bra etc. det er mye billigere å bytte ut for folk en hva en helt ny motor er. biltema / statoil olje kokser fort og mister smøre evnen fort. DET KOMMER MAN IKKE I FRA. La meg ha bilene deres i en uke i sommer med biltema olje så kan vi se hvordan den motoren ser ut innvendig etterpå kontra en uke på kvalitets olje. svetting og koks = biltema olje og hardkjøring.... Lysende oljelampe på lave turtall etc...
    Selv om ikke dette skjer på de gubbekjørte bilene deres så betyr ikke det at alle her inne kjører like pent som dere. Noen av oss her inne kjører med WOT mye av tiden vi er i bilen. Da er biltema / statoil olje søppel! hjelper ikke hva som står på pakka når man kjøper den. olja er søppel!
    One Ring to rule them all

  17. Takk Nilsebu takket for denne posten
  18. #67
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    er enig med TBO her, med visse modifikasjoner. å si at Biltemaolje er DÅRLIG, er ikke helt riktig, ettersom olja antageligvis blir satt ut på anbud, på lik linje med bremseskiver. kjenner folk som har fått brembo av biltema, senere på året fpr man bare møkk.

    med andre ord, noen gode erfaringer med biltemaolje er dte helt sikkert, men det eneste det vitner om, er at med mindre biltema kan vise til produsenten av olja, er ikke biltema noe å satse på, ettersom det som sagt kan være Pennzoil, men høyst sannsynlig er bunnslammet fra alt annet.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  19. #68
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg laget selv en tråd om dette for et år siden eller to hvor jeg fortalte at biltema hadde brembo bremse skiver! Bra kvalitet. men nå har de byttet ut til noe annet. står også i den tråden hvordan man så det var brembo og hvordan man LETT merket det var kommet skiver av ny kvalitet nå...
    har faktisk 2 av de "nye" skivene til biltema forran meg. De er innenfor måla til volvo. akkurat. men man har mindre godt å slite på en hva brembo hadde. + at man ser støpinga er dårligere her. mer kanter etc
    One Ring to rule them all

  20. #69
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    så hele tråden her vitner egentlig bare om at det er greit å kjøpe kabelsko og gaffateip på biltema, resten burde man være litt mer reservert på
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  21. #70
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Har det ikke alltid vært sånn?
    One Ring to rule them all

  22. #71
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    joda, men inne utgangen av 2011 diskuterer vi sikkert dette 30 ganger til
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  23. #72
    Registrerte brukere Ottoturbo sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Innlegg
    82
    Antall takk

    Standard

    Det er godt mulig at Biltema ikke har den dyrest og fineste oljen som 95% av bilister ikke trenger og som de betaler for mye for da det er unødvendig, men de har olje som er god nok for de fleste. Det er ikke å komme utenom at oljen er sertifisert. Av denne grunn er det god nok olje for de alle fleste.

    Det er du her som kommer med svada, ingen tester, ingen dokumentasjon. Bare en subjektiv oppfatning.

  24. #73
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ottoturbo Vis post
    Det er godt mulig at Biltema ikke har den dyrest og fineste oljen som 95% av bilister ikke trenger og som de betaler for mye for da det er unødvendig, men de har olje som er god nok for de fleste. Det er ikke å komme utenom at oljen er sertifisert. Av denne grunn er det god nok olje for de alle fleste.

    Det er du her som kommer med svada, ingen tester, ingen dokumentasjon. Bare en subjektiv oppfatning.
    Har du ikke lest noe av hva TBO har skrevet? Biltema soter igjen motoren, de som vil spare penger på olje, sitter igjen med noen kjekke verksteds regninger etterpå. Og da har du gått i minus.

    Jeg sier verksteds regninger fordi folk som bruker biltema som regel ikke har noe peiling.
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  25. #74
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg bever kun øya mine for å se om olja i motoren min er brent eller ikke.
    Tror du på alt som står uten på biltemas forpakkninger? Ikke rart de selger deler
    Anbefaler deg å kjøpe toppakning etc der. Du får de sikkert til å holde 300.000 selv om noen av pakkingene har skjøtemerker rundt cylinder ringene å sånt
    One Ring to rule them all

  26. #75
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    trenger ikke toppakning, gaffa holder i lange baner.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  27. Takk Erik 850 takket for denne posten
Side 3 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

  1. fk eller ft. hva anbefales?
    By volvo740 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 31
    Siste post: 19/11/10, 19:45
  2. Hvilken olje på min volvo 740 tic?
    By Andreas750 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 04/10/10, 09:11
  3. B230FK--> Justerbar BTR. Hvilken anbefales?
    By pLetten in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 26/08/10, 09:59
  4. Hvilken olje til M56?
    By hgnubel in forum Motor og gir
    Svar: 21
    Siste post: 14/07/10, 23:15
  5. Hvilken Blåse???
    By Frank-Volvo-Tronsmo in forum Motor og gir
    Svar: 16
    Siste post: 16/01/10, 16:56

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •