Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Dobbel eksos over bakakselen

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard Dobbel eksos over bakakselen

    skal til å bygge eksos til 240en og har kjøpt 2.5" rustfri eksos fra usa med to lyddempere, x-pipe og litt rør. Det jeg sliter litt med er å få eksosen over bakakselen på høyre sida, det er jo ikke laget plass til eksos der. Er det noen som har gjort dette før?

    Jeg satt å kikka litt på dette i stad, og kom fram til to mulige løsninger, enten å tilpasse bensintanken slik at jeg får eksosen over panhardstaget eller tilpassa panhardstaget for å få eksosen mellom det og akselen. Eller så må jeg lage eksosen en annen plass, tror det blir ut forran bakhjulet da, men blir vanskelig å få plass til lyddemperen, eller så kunne jeg lagt begge rørene over på venstre sida, men vil helst unngå det, føler det blir litt feil da det ene røret er mye lenger enn det andre, også blir det mye jobb. Eller så kunne jeg lagt eksosen under akselen, men jeg føler den kommer for nærme bakken da, kommer jo ikke like lavt som på andre siden på grunn av krengehemmeren.

    Det beste hadde vært om jeg kunne sveist inn en bøy på panhardstaget, er det veldig store påkjenninger på dette eller burde det gå fint? blir en bøy på litt mindre enn en halvsirkel med en diameter på 10 cm cirka. Burde dette gå bra tror dere? har igrunnen ikke lyst til å begynne å kødde med bensintanken.

    tok litt bilder, jeg får jo røret gjennom nå, men det ble litt for lite klaring synes jeg.




    blir bra med to sånne bak

  2. #2
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    jojo ikke dumt med to stusser bak
    men har du fulgt med hva jeg har funnet av muligheter til 242n min? eller i twinpipe tråden?

    svendsen eksos har en twinpipelyddemper du bare setter der den originale står bak der og sveiser på to stusser slik du skal ha. og så legger du eksosen rett bakover under akseln på høyre sida som 240 turbo har. se tegning av den på en av de siste sidene i tråden min

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mai 2010
    Sted
    Sel
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Kjøp kortere dempere og kjøp deg et uorginalt stabstag å legg ett rør under bakakselen på hver side.
    Stabstaga fra f.eks ipd har en helt annen form en det orginale.
    99 BMW 523 iat
    97 mod v70 awd-familievogna-solgt!
    90 mod 740 gl-arbeidsbil (snart tic?)
    81 mod 242-prosjekt-syrebada-solgt!
    99 mod v70 TDI

  4. #4
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Ville aldri begynt å modifisere panhardstaget. Det er jo det staget som tar opp alle sideveis kreftene på bakakselen og holder den "sentrert" under bilen.

    Gjør som HAS sier, prøv å få tak i et stabbstag med annen utforming. Eller ta det vekk om eksosen er viktigerer enn veiholdet.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mai 2010
    Sted
    Sel
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Enkelte av de første 240 bilene ble vel levert orginalt med eksosen under akselen. Er bilde av det i haynesboka mi.
    99 BMW 523 iat
    97 mod v70 awd-familievogna-solgt!
    90 mod 740 gl-arbeidsbil (snart tic?)
    81 mod 242-prosjekt-syrebada-solgt!
    99 mod v70 TDI

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Er det bil med v8 eller? siden du snakker om x-rør og slikt.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    er V8 ja

    så jo greit ut med det ipd staget. det blir jo den enkleste løsningen, men liker ikke helt tanken på å ha eksosen under akselen, føler det blir så lett at eksosen tar borti ting, er jo norske veier jeg kjører på og jeg skal ikke ha bilen som ren banebil.

    fant ikke noe bilder i 242 tråden din kodja, men jeg forstod det sånn at du mener jeg skal ha ett rør over akselen på venstresiden og splitte det? var ikke helt det som var planen, skal ha dobbel eksos

    fant dette bildet i twinpipe tråden din

    det så jo ikke så galt ut igrunnen, noen som vet sånn cirka hvor langt ned bakakselen kommer med clubsport dempere bak?

  8. #8
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Eg har 3" eksos under bakakslingen med bilstein clubsport/lesjöfors og ipd stabstag, er ingen problem med at det tek i, men dersom du løftar opp bilen, vil bakakslingen kvile på eksosen.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    må se litt mer på det i morgen, men jeg har orginale dempere nå, og tenkte å montere lesjøfors, også kjøpe clubsport til våren en gang når jeg får råd. men jeg ser mange som kjører offroad bruker en "stropp" for å hindre at akselen går for langt ned? kunne det vært en grei løsning for å hindre at akselen treffer eksosen? har hatt eksosanlegg før som hele tiden ramla ned, og skal ikke ha noe av det igjen

Lignende tråder

  1. Dobbel DIN i 940
    By boman in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 83
    Siste post: 21/08/13, 15:16
  2. Dobbel krengningshemmer bak?
    By VolvoR-Sport in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 22
    Siste post: 06/12/10, 01:51
  3. Dobbel eksos 98m v70 awd?
    By Teebob in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 10/10/10, 15:46
  4. Dobbel eksos V70N bilder?
    By stramwaier in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 14/06/10, 22:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •