Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Oppskriften til s60r bremser på 940?

  1. #1
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard Oppskriften til s60r bremser på 940?

    Lurer på å kjøpe calipere og skiver til s60r og montere på 945en. Ser L-M-R selger adaptere for dette, så den saken er grei. Men hvordan blir det med bremseslanger/rør, hva skjer med inpress/lengde på hjulboltene. Hva blir minimum felg størrelse osv.

    Flott om dere som har vært borti dette vil dele litt med meg. Legg gjerne inn bilder av hvordan dette ser ut om noen har. Kjører med 18" felg, så hadde vært morro å sett forholdet mellom felg å skive både forran og bak.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Først må du tenke deg godt om. Har du noen gang kjørt så du har mistet bremsene? (det har ikke jeg på min 940 selv etter maaaaaaange timers sammenhengende kjøring på bane). Gode klosser og kjøling er cluet
    Men står du på bremsene 100meter før svingene og bremser svakt ned i fart så vil du jo seff overopphete de. men da har man ikke noe på banen å gjøre....
    Fordeler med store s60r bremser?
    Det ser litt penere ut. men folk som "kan bil" har som oftest tanken i bakhue at noen ungdommer kun gjør dette for å virke "kule"
    Du får dårligere kjøreegenskaper (mer rotterende masse og ufjøra vekt).
    Jeg kjørte med 336mm bremser en stund fra xc90. pelte de at ganske fort når jeg innså hvor idiotisk det var å herpe kurv egenskapene for å få litt større bremser.
    Dette kittet passer ikke helt 100% på skivene heller... klossene vil ikke bite helt riktig... men hvor mye forskjell man kan merke på det vet jeg ikke..
    Det er ikke lov å bruke (Kanskje ikke så rart mtp at delene er laget i allhast uten noen form for kontroll av delene etc).
    Blir du stoppet av biltilsynet så kan du risikere å måtte stå igjen med bilen uten skilter på stedet.
    Prisene på bra 17" vinterhjul er heller ikke særlig pen :P man får mye billig dritt.. men hvorfor gidde? :P
    Kjøp deg noen nye bra skiver. og kost på deg ferodo bremseklosser. så kan jeg love deg du ikke kommer til å klage på 940 bremser mer :P Men kjøling er viktig...
    Hvis jeg mins rett så har s60r skivene kjøling fra "felg" siden og ikke "innsiden" også.. det er litt fjernt mtp at man ikke får laget noe kjølekanal til de..
    One Ring to rule them all

  3. #3
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    VCCN medlemsnummer
    1985
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard

    Egentlig litt enig me MR Børnout her.

    Kjøpte meg black diamond slissa skiver til forran på kollevold je (2200kr)
    å nye klosser.
    Kjørt mye bane å Veldi masse herjing å aldri hatt prob me varme bremser.
    Kjøp deg heller slissa skiver, nye klosser Bytt bremseveske å vær glad
    Evt stålomspunnende bremseslanger.

    MVH Jokke
    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  4. #4
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Der kom du med en del gode "i mot argumenter" ja. Og må si meg enig med det du skriver.
    Det skal sies at jeg ikke klager på orginal bremsene. Er mest ute etter utseende, og det å få ennå litt bedre bremser. Men som du sier, kan jo løse dette med bedre klosser. Felgstørrelse hadde ikke blitt noe problem, bilen ruller bare på 18" og står inne om vinteren.

    Men takk for godt utfyllende svar.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    er det størrelse du skal gå etter så finnes summit racing billige skiver og kallipere du kan lett modifisere over. s60r skiver ser ikke så store ut på 18". kun på 17" felger. Men hvis du har 18" felger så kan du jo kjøpe enda større skiver på summit.. der har de litt "tynnere" skiver også med løse nav (alu) så du ikke får spesielt mye mer vekt heller. (husk også at prisen på dette er mye mye lavere en R deler )

    (å løse nav på skivene er kult :P)
    One Ring to rule them all

  6. #6
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Ja. Du har ikke tilfeldigvis link a?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ikke til noen helt spesifiserte nå. Du må finne deg bredden du ønsker og sånt. lurt å begynne med kalipere (syns jeg). for da ser du hvor "breie" skiver de passer til å sånt. Sett deg ned å bruk noen timer på det (det er enormt med utvalg....). men det er nok verdt det
    Har du tommer til mm "omformer" på mobilen så ha den klar... De har ikke lært seg å bruke MM på den andre siden av dammen enda :/
    One Ring to rule them all

  8. #8
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    har lurt litt på bremser på 760'n men der er jo skiva og navet i ett og jeg har merka etter å ha kjørt andre 740'er at må tråkke endel hardere på pedalen på min har kanskje noe med biltema klosser å gjøre. men bremse slangene er jo en god del år gammle trolig aldri vært bytta. å da tenkte jeg å skaffe stål omspunnede slanger. noen som veit hvor en kan få tak i detta? har også vurdert å skaffe nye fjærbein for å kunne sette på bedre skiver.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Biltema klosser er skylden i dine dårlige bremser. man skal aldri kjøpe sånt på biltema.
    Stål omspunnende slanger er ulovlig å du mister skiltene hvis du blir stoppet med dette (dette har blitt veldig strengt nå som kinneserne har begynt å lage dette og mange (jeg også) har opplevd at slanger har løsnet fra nipplene sine(IMPONERENDE!!!).
    Hvaslags nav etc du har har ingenting for bremsene å si.
    bytt til nye skiver / klosser og slanger så blir du nok fornøyd (men slutt å kjøpt sånt på biltema :P)
    One Ring to rule them all

  10. #10
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    bare tenkte på at det er veldig begrensa hvor du får kjøpt ettermarkeds skiver. når du har skiver og nav i ett. det med slangene viste jeg ikke om så da blir det nokk og skaffe orginale. tar ikke kjangsen på å bruke noe som fører til at man mister bremsene. helt utrolig at folk kan ha god samvittighet når dem selger møkk som kan føre til at folk tar liv av seg eller andre.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Man får bare håpe det er en slik selger som går over fortauet når folk mister bremsene

    Men er jo helt enig med deg mtp det du sier med skiver å nav i et er begrenset ja
    One Ring to rule them all

  12. #12
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Stålomspunne slanger fra IPDusa.com er vell ganske safe ville jeg tro

    ang R bremser må man sikkert ha noe ala IPD sine ET20 R felgkopier for å få de til å gå på. minimum 17" felger.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Kanskje safe, men fortsatt ulovlig Hvordan vet du når de slangene er gamle? sprekker syns ikke i dem
    Livstids garanti på mye av sånne slanger... på samme måte som det er livstid garanti på de dårlige skrallene på biltema. noen bytter de ut. andre gir faen. penger tjent uansett.
    R bremsene går på nesten alle 17" felger. de er bare 336mm store.. + caliper
    One Ring to rule them all

  14. #14
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    VCCN medlemsnummer
    1985
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard

    Ja dom kommer vel ettervært me bot for å ikke bruke støttehjul på motorsykkel sålenge du ikke har hatt lappen i mer enn 5år au. heia norge
    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  15. #15
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av saabfaen Vis post
    Ja dom kommer vel ettervært me bot for å ikke bruke støttehjul på motorsykkel sålenge du ikke har hatt lappen i mer enn 5år au. heia norge
    Hehe sant.

    Men jeg holder ann dette prosjektet litt, ble litt i tvil om hva jeg skal gjøre.

  16. #16
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Noen som vet hvilken av disse så passer på 940: http://www.mamut.net/controls/shop/s...gid=207&gid=13

    Hvilke klosser anbefales eventuelt?

  17. #17
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Martin.S Vis post
    Hehe sant.

    Men jeg holder ann dette prosjektet litt, ble litt i tvil om hva jeg skal gjøre.
    fikk godkjent søknaden om å montere R bremser på min 82 mod 242 nå forrige uke. så er jo bare å sende en søknad. du må ha adaptere som er produsert i ETT helt stykke uten sveising. så skal det gå bra

  18. #18
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    fikk godkjent søknaden om å montere R bremser på min 82 mod 242 nå forrige uke. så er jo bare å sende en søknad. du må ha adaptere som er produsert i ETT helt stykke uten sveising. så skal det gå bra
    Hva skrev du i denne godkjenningen? For tidligere så har dem nekta om ikke disse adapterene er TÜV godkjente.

  19. #19

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •