Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 35

Tråd: haldex generasjon xc90

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. okt. 2010
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard haldex generasjon xc90

    Hei, driver og lukter litt på og kjøpe meg en xc90. Har ikke råd til noe nyere enn 2005modell. Lurer litt på hvilken type haldex det sitter i denne. får man hjulslipp på foraksel før bakhjulene griper inn???

    Når det først skal være en 4wd så e det jo litt greit at det virker også

    ellers noen som har tips og komme med på denne modellen, ting man bør se etter...?. D5 maskin selvølgelig......

  2. #2
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    D5 er flott maskin.. nyydelig maskin faktisk..

    Er altid førsteprioritet på framhjulene på fire trekken til volvo..
    men det er veldig responsivt når den kjenner at hjulene går i ulik hastighet.
    Det skjer veldig fort, men såklart ikke like bra som et permanent firetrekk system med ordentlig fordelingskasse på midten... men har man behov for det, er en annen ting...
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Er ingen ekspert på området men har interesert meg for ulike 4wd systemer en tid.

    En Volvo XC 90 2005 modell, har etter hva jeg har skjønt andregenerasjons Haldex.

    Mener å huske at andregenerasjons Haldex tillater så mye som 25% slipp på fremhjulene før bakhjulene dras med. Altså ikke en optimal løsning, og du vil merke det ganske godt når bakhjulene dras med. Han jeg kjøpte min XC 70 av beskrev det som om bilen "forandret litt kjøre egenskaper" (er usikker på om jeg har Haldex 2 eller 3 siden jeg har en 2006 modell Ocean Race som rullet ut av fabrikken sent i 2005)

    Etter min mening er det ingen som slår Quattro sytemet med torsen diffrensial (litt missvisende er betegnelsen iom. at Audi TT, A3 og S3 Quattro også bruker haldex) På lik linje med at VW sjonglerer med sitt 4Motion begrep som har biler med haldex (Caravelle og nye Passater) og quattro (forrige generasjon Passater) VW har jo også Syncro på eldre biler (viskosekobling) som feks Volvo 850 har.

    Nyere generasjoner haldex tillater ikke så mye hjulslipp og er dermed relativt "bedre".
    Uansett så er nok eldre haldex mer en godt nok for vanlig bruk.

    Skal jeg beskrive forskjellen noe forenklet slik jeg har forstått det, vil jeg si at Haldex funger fint så lenge bilen har lik vektfordeling på hjulene, men at Quattro i større grad vil fortsette å dra på alle fire selv med ulik vektfordeling på hjulene.

    I praksis vil det si at jeg har kjørt meg fast i min egen (skrående i flere rettninger) oppkjørsel med en Nissan X-Trail 2 ganger (en gang med henger), og begge gangene dratt opp hele sulamitten med min gamle Ford Mondeo 4x4.

    Er spent på hvordan XC-70'n vil takle samme oppkjørsel til vinteren.
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  4. #4
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Haldex2 kom i 2006, Haldex3 kom vel på XC60.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Jeg mener XC 60 har 4 generasjons haldex og at 3 generasjon kom i 2006. 5 generasjon er under utvikling og enda ikke satt i produksjon.

    Noen som vet med sikkerhet?
    Sist endret av mhane; 04/10/10 kl 23:50
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  6. #6
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. okt. 2010
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Leste en plass at haldex "prex" kom i slutten av 2004 på "R" modellene med turbo. Denne hadde en slags forladingsventil eller noe..... Så dette er da 2 generasjon eller????

    Lurer på når dette kom på D5 modellene????
    Sist endret av gogo; 05/10/10 kl 09:57

  8. #8
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gogo Vis post
    Leste en plass at haldex "prex" kom i slutten av 2004 på "R" modellene med turbo. Denne hadde en slags forladingsventil eller noe..... Så dette er da 2 generasjon eller????
    Nei, dette er på 2006-modellen, trur at Volvo har referert til denne versjonen som Haldex2, men skal ein sjå på linken som er posta tidlegare, så er dette altså Haldex3.

    Haldex1 har altså aldri vore levert på Volvo.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Klarer fortsatt ikke finne ut om min 2006 model som egentlig er produsert i 2005 har Haldex 2 eller 3.

    Klarer Volvo forhandleren å svare på dette?
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  10. #10
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mhane Vis post
    Klarer fortsatt ikke finne ut om min 2006 model som egentlig er produsert i 2005 har Haldex 2 eller 3.

    Klarer Volvo forhandleren å svare på dette?
    2006 fekk den nye haldexen
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. okt. 2010
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Her er en pressemelding fra Haldex them self:

    Innovative Vehicle Technology
    PRESS RELEASE
    Haldex PreX technology introduced in new Volvo XC 90 V8
    Stockholm, Sweden, October 15, 2004 – Haldex Traction Systems, a division in the
    Haldex group, has developed a new improved
    AWD
    system including the Haldex
    PreX technology. The first serial deliveries of the new
    AWD
    system are for Volvo’s
    new XC 90 with the V8 engine.
    The PreX technology provides the possibility to pre-load the
    AWD
    system resulting in
    instant four-wheel-drive traction and improved handling performance. The PreX function
    is engaged automatically whenever needed.
    With the PreX technology, Haldex has again introduced a first to the market and confirmed
    the leading position in the fast growing segment of electronically controlled
    AWD
    systems.
    Haldex (www.haldex.com), headquartered in Stockholm, Sweden, is a provider of proprietary and
    innovative solutions to the global vehicle industry, with focus on products in vehicles that enhance
    safety, environment and vehicle dynamics. Haldex is listed on the Stockholm Stock Exchange and
    has annual sales over 6.5 billion SEK with 4,400 employees.
    For further information contact Claes Warnander, president and CEO, or Lennart
    Hammargren, CFO, phone +46 8 545 049 50.


    Altså fikk de dette i 2004 på v8`er bilene. Tok det virkelig to år før de fikk døtta dette inn i D5`en. HMmmmm skeptisk. Hvis det er noen som har en D5 2005, hadde det vært topp om de hadde ringt til volvo og fikk bekreftet dette ut ifra chassinr......

  12. #12
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gogo Vis post
    Altså fikk de dette i 2004 på v8`er bilene. Tok det virkelig to år før de fikk døtta dette inn i D5`en. HMmmmm skeptisk. Hvis det er noen som har en D5 2005, hadde det vært topp om de hadde ringt til volvo og fikk bekreftet dette ut ifra chassinr......
    Pressemeldinga kom seint i 2004, dvs at dette er på 2005 årsmodellen av XC90 V8. Og då kom dette i andre volvoar som 2006 årsmodell.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. okt. 2010
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    åkei jeg gir meg......Dritt og hadde håpet og få en bil med dette systemet....men da må en opp i 2006 modell og det blir for dyrt for meg......

  14. #14
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gogo Vis post
    åkei jeg gir meg......Dritt og hadde håpet og få en bil med dette systemet....men da må en opp i 2006 modell og det blir for dyrt for meg......
    Syns det er viktigare at det er ei nyare girkasse i 06-modellen også.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  15. #15
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Eg er JÆVLIG imponert over
    AWD
    'en på bilen min! TRUR at eg har PreX (volvo meina eg har kalt det for Instant traction ellernoke sånt)

    Det er ein personbil der et snakk om, og til det virkar det heilt utruleg. Ein sjuk aks på snø og ingen bratte bakka er bratte lenger. Laus grus og gras går unna som hakka møkk.

    Sleit litt på laus rullestein då eg va ned på stranda med bilen, akkurat i overgangen til gras var det veldig laust, men kom meg opp igjen med biltralla



    Når snøen kjem skal eg ta med videokameraet ut og vise ka en familiebil kan gjere
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Det høres veldig bra ut!

    Håper jeg har samme system.
    Instruksjonsboken er jo helt elendig når det kommer til beskrivelse av
    AWD
    systemet.
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  17. #17
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mhane Vis post
    Det høres veldig bra ut!

    Håper jeg har samme system.
    Instruksjonsboken er jo helt elendig når det kommer til beskrivelse av
    AWD
    systemet.
    Elendig???

    Jeg finner ingen ting i mon.. Har sett gjennom hele boka etter
    AWD
    , fyrhjulsdrift osv. Eksisterer ikke!
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Stemmer

    Elendig = Ikke eksisterende

    Er inne på tanken om å skrive til Volvo sentralt for å spørre etter info om
    AWD
    systemet, hadde vært gøy å se om jeg fikk svar.


    Etter nærmere undersøkelser ser jeg også at Haldex 2 tillater 50 grader slipp (ca 14%), mens Haldex 3 tillater 15 grader (ca 4%) før man oppnår full effekt på bakhjulene. Altså mye bedre enn de 25% jeg antydet først.
    Sist endret av mhane; 06/10/10 kl 21:59
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    gogo : Jeg har en 2005 XC90 D5 og kan trygt anbefale denne bilen. Nei, det blir ikke HELT som "god gammel" firehjulstrekk, men jeg har til dags dato ikke hatt noen problemer med fremkommeligheten på bilen. Vi har en litt "vrien" bakke opp den ene veien til feltet vi bor på. De fleste velger en alternativ vei for å unngå denne på vinteren og vinteren ifjor var intet unntak. Mange i nabolaget slet med å komme seg opp (og ned) bakken. Selv merket vi nokså lite til at bakken i det hele tatt var glatt.. Kunne fint stoppe opp for møtende biler(veien er for smal for to biler i bredden), la de passere, for så å fortsette opp resten av bakken som om jeg skulle kjørt på sommeren. Litt blinking i
    DSTC
    lampa i dashen, men for meg som sjåfør er det nesten helt ubetydelig slipp på hjula.

    Selvom den drar seg frem nesten overalt og
    DSTC
    `n gjør en god jobb med å holde bilen retningsstabil, gir den også litt rom for de av oss som liker å legge rumpa litt lenger ut enn man egentlig skal.. Det er ikke noe problem å legge ut bilen kontrollert selv med automat, så for min del oppfyller bilen og firehjulssystemet absolutt mine krav. Den tar seg frem der jeg har behov for det, og vel så det, og den lar meg ha det litt gøy på glatta når jeg vil det. Slår man av
    DSTC
    `n kan man jo leke seg enda mer hvis man vil, men jeg for min del lar den stortsett være på. Eneste minus er det den er litt understyrt, men det er jo ikke noen bil å herje for mye med heller.

  20. #20
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Her er noe lesestoff om haldex generasjon I, II og III. http://www.haldex.com/Global/Tractio...III%20info.pdf

    Haldex har en svært uoversiktlig og fæl nettside men fant den til slutt

    Iflg. siste side så overføres 2300N til bakhjulene ved 6grader slipp på forhjulene. Det er altså 1.7% slipp det. Dette med PreX (Mener det heter instant traction hos volvo)

    Litt mer slipp uten PreX, her snakker vi om en del mer. Se selv!

    Klipp fra Google.com

    Sitat Opprinnelig postet av http://www.volvoclub.org.uk/press/volvo2006usa/models/2006_XC90/overview.htm
    The XC90 V8 is fitted with equally new, standard six-speed Geartronic automatic transmission and All-Wheel Drive with Instant Traction. The latter employs improved, computer-controlled Haldex
    AWD
    that instantaneously delivers up to 50 percent more torque to the rear axle only when needed, such as during takeoff. Instant Traction adds a one-way pre-charging valve to the
    AWD
    system that maintains a torque load of 59 foot-pounds, which is available instantly. Prior to Instant Traction, if the
    AWD
    system sensed that the front wheels were losing traction, one-seventh of a wheel rotation occurred before it began redirecting torque to the wheels with traction. That rotation could influence performance under certain conditions.
    Sitat Opprinnelig postet av http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
    Second generation - 2002
    The second generation of Haldex coupling is an electronically controlled permanent 4x4 system with a Haldex differential calculating how much drive should be directed to the rear wheels. The Haldex system automatically distributes power between the front and rear wheels depending on slippage, but normally sends 95% of the power to the front wheels. It can react in as little as one seventh of a revolution of any wheel. Power transfer in the second generation is much more effective. Electronic sensors and controls can modify the system's response characteristics, for better operation in conditions ranging from dry pavement to loose gravel, snow, ice, or mud. A pre-charge pump charges the hydraulic system to allow the coupling to engage quickly. This pump is improved again for the third generation to allow for greater speed.


    Third generation - 2006
    The third generation of Haldex coupling made its appearance on the newly re-designed Land Rover Freelander 2 (LR2 in the United States). With enhanced capabilities, it allows more immediate off road response. The Freelander's 4x4 system has been developed in conjunction with Haldex, whose centre-coupling technology continuously alters the front-rear torque split, normally through a hydraulically operated multi-plate wet clutch. However, Land Rover wanted an electronically controlled centre coupling – linking the propshaft to the rear differential – that could pre-engage at rest to reduce wheelspin from standing starts, engage quickly when traction loss was detected and disengage quickly without compromising stability control systems. The system also had to transmit the necessary torque to achieve Freelander 2's off-road traction demands. The result is used exclusively on Freelander 2, and pre-emptively engages four-wheel drive quickly and completely. An improved high-pressure pre-charge pump charges the hydraulic system as soon as the engine is started, allowing for full-time 4x4 from rest. It also reduces the time taken to achieve full torque once wheel-slip has been detected – within 15 degrees of wheel-slip rotation (compared with 50 degrees of wheel-slip rotation with the previous generation Haldex). The Freelander 2's Haldex unit is designed to allow up to 1500 Nm of torque transmission. An accumulator also speeds up the unit's response. Full torque transmission can be achieved in 150 milliseconds. In effect, the new Haldex coupling gives the benefits of full-time 4x4 and the efficiency and fuel economy of an on-demand system.[4]

    This generation of Haldex coupling is later shared with Volvo's complete lineup (Manufactured 2005-2008, depending on model) and is called "Instant Traction" in documentation by Volvo.
    Sist endret av locked; 07/10/10 kl 22:08
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Etter å ha klaget til Volvo Norge over for dårlig instruksjonsbok når det kommer til
    AWD
    systemt, har jeg nå fått tilsendt skriftlig dokumentasjon over systemet.

    Denne skal studeres grundig, men inntil da vil jeg beskrive mine første praktiske inntrykk med Volvo
    AWD
    .

    Etter at det snødde gjennom hele nattevakten gledet jeg meg til å komme hjem å teste Volvoen om morgenen.

    Hentet de nykjøpte piggdekkene og lot de få hvile i garasjen, mens oppkjørselen min skulle grundig testes. Har som sakt kjørt meg fast her noen ganger med feks X-Trail pga helning i to retninger og ulik vektfordeling på hjulene, og kan vel ikke legge skjul på at jeg var noe skeptisk til denne Haldex greia på Volvoen.

    Oppkjørselen ble testet med både fronten nedover og oppover, i fart og stillestående start på verste punkt der forhjulene må ha nærmest full sving for å komme rundt en kant samtidig som bilen står i den bratteste helningen.

    Meget fornøyd med resultatet. Klarte ikke å identifisere noe form for hjulspinn (hadde desverre ingen hjelpemann til å studere hjulene fra utsiden) i instrumentene og tok løst i alle situasjoner uten noe form for problemer.
    Kjørte videre til de meget bratte bakken som går videre forbi her og tok bakkestarter med påfølgende akselrasjoner, og måtte igjen konstatere at bilen måtte provoseres med unormalt mye gasspådrag for å få "antispinnlampen" til å reagere. Bilen akselrerte likevel uten opphold oppover bakken til jeg nådde lovlig hastighet. Ved vanlig bakkestarter var bilen helt udramatisk også i rattet/styrefølelse.

    Konklusjonen er at dette ser meget lovende ut og jeg gleder meg til videre kjøring i vinter. Det er helt tydelig at det skal minimal forskjell i rotasjon til, før det blir overført effekt til bakakselen når jeg trøkker til i oppoverbakkene.
    Når de nye Nokian Hakka dekkene kommer på, tror jeg dette blir suverent!

    Test utført med nedslitte (3,0 mm) piggfrie vinterdekk i bredde 225.
    Sist endret av mhane; 20/10/10 kl 22:54 Begrunnelse: Glemte å skrive hvilke dekk testen ble utført på.
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  22. #22
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mhane Vis post
    Etter å ha klaget til Volvo Norge over for dårlig instruksjonsbok når det kommer til
    AWD
    systemt, har jeg nå fått tilsendt skriftlig dokumentasjon over systemet.

    Denne skal studeres grundig, men inntil da vil jeg beskrive mine første praktiske inntrykk med Volvo
    AWD
    .

    Etter at det snødde gjennom hele nattevakten gledet jeg meg til å komme hjem å teste Volvoen om morgenen.

    Hentet de nykjøpte piggdekkene og lot de få hvile i garasjen, mens oppkjørselen min skulle grundig testes. Har som sakt kjørt meg fast her noen ganger med feks X-Trail pga helning i to retninger og ulik vektfordeling på hjulene, og kan vel ikke legge skjul på at jeg var noe skeptisk til denne Haldex greia på Volvoen.

    Oppkjørselen ble testet med både fronten nedover og oppover, i fart og stillestående start på verste punkt der forhjulene må ha nærmest full sving for å komme rundt en kant samtidig som bilen står i den bratteste helningen.

    Meget fornøyd med resultatet. Klarte ikke å identifisere noe form for hjulspinn (hadde desverre ingen hjelpemann til å studere hjulene fra utsiden) i instrumentene og tok løst i alle situasjoner uten noe form for problemer.
    Kjørte videre til de meget bratte bakken som går videre forbi her og tok bakkestarter med påfølgende akselrasjoner, og måtte igjen konstatere at bilen måtte provoseres med unormalt mye gasspådrag for å få "antispinnlampen" til å reagere. Bilen akselrerte likevel uten opphold oppover bakken til jeg nådde lovlig hastighet. Ved vanlig bakkestarter var bilen helt udramatisk også i rattet/styrefølelse.

    Konklusjonen er at dette ser meget lovende ut og jeg gleder meg til videre kjøring i vinter. Det er helt tydelig at det skal minimal forskjell i rotasjon til, før det blir overført effekt til bakakselen når jeg trøkker til i oppoverbakkene.
    Når de nye Nokian Hakka dekkene kommer på, tror jeg dette blir suverent!

    Test utført med nedslitte (3,0 mm) piggfrie vinterdekk i bredde 225.
    Har du scanner?? Evt. hvem var det du snakka med hos Volvo?

    Kommer snart snø her også nå. Gleder meg
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Bare send meg adressen din på PM så kan jeg sende deg en kopi
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  24. #24
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.555
    Antall takk

    Standard

    Burde kanskje vært lagt ut her på forumet.....:-)
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. okt. 2010
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard Ikke vurder noe mer

    Har selv 2005 bensin og har hatt denne bilen i 3 år. Aldri vært noe tull, fantastisk bil for en stor familie og kanonbra og forutsigbar å kjøre til tross for høy vekt. Ja det er helt korrekt at det slipper litt foran før det er trekk på alle hjul, men dette lærer du fort å bruke, da dette er kun snakk om kjørestil. Det er bare å starte brått slik at bakhjulene drar til med en gang så er du ute av problemene. En stor fordel er at du kan skru av Traction kontrollen og velge å spinne deg ut av problemene istedenfor at antispinnen fordeler ut kreftene(på andre biler er det jo denne funksjonen som ødelegger fremdriften da det ikke tolereres hjulspinn). Bruker det sjelden med det kan være praktisk. Det råeste min XC90 har gjort er å forsere sistebakken til hytta med 26 cm nysnø. Ingen av de andre 4x4 kom opp men det skal sies at ingen av de er "ordentlig" firehjulstrekk. Med bestemt kjøring kom volvoen opp med og lagde spor slik at "resten" kom opp. Min påstand er at dette systemet holder i massevis og er glad jeg endte opp med XC90 da det sto mellom Landcruiser og XC90. Mye bedre kjørekomfort og luksus, men mangler traktoregenskapene til Landcruiser. Jeg har funnet ut at de trenger jeg ikke og det er mye større utvalg av xc90'er slik at du kan finne den du vil ha!

    Løp og kjøp!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •