Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  88
Side 4 av 92 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 14 54 ... SisteSiste
Viser resultater 76 til 100 av 2281

Tråd: ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]

Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Min truetrac 588 er ikke omshimsa men den er ikke akkurat besværlig på vinterføre... Spinner ikke på innerhjulet uten litt belastning tror jeg. Syns den er helt ypperlig som vinter-diff jeg. Dessuten risikerer du å spinne på ett hjul uten den preloaden om det ene hjulet står på is og det andre på asfalt.

EDIT: gratulerer selvsagt også med godkjent bil, vet hvordan det er å slite litt med å godkjenne hehe...
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Antall takk

Standard

[QUOTE=The Sven;5194]Min truetrac 588 er ikke omshimsa men den er ikke akkurat besværlig på vinterføre... Spinner ikke på innerhjulet uten litt belastning tror jeg. Syns den er helt ypperlig som vinter-diff jeg. Dessuten risikerer du å spinne på ett hjul uten den preloaden om det ene hjulet står på is og det andre på asfalt.

Vi har forandret preload når den ble montert, og ja den vil spinne på et hjul hvis det er snakk om tørr asfalt/is med 60nm preload.
    Vi shimset om for at den skulle bli bedre å kjøre med på vinteren så den skulle "frie ut" lettere, for det ikke bare skulle gå rett frem hvis ikke vi kjører med oppstell hele tiden.
    Selv med den lave preloaden så har jeg ikke opplevd at den har fridd ut så mange ganger i løpet av vinteren

Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Eldste Haugerud Vis post
    Gratulerer med godkjent bil a! ei stønn siden alt har vært på stell nå! Gleder meg til videre bygging!
    Takker! Hehe, yep.

Dessverre er ikke alt på stell enda da , men nå er hvertfall dekk og eksos på stell. Kjører fortsatt med en ganske løen sperre og en ubrukelig bakfjør som må ordnes .

Forhåpentligvis får TBO mekka en kloss for å spenne opp bladfjøra ytterligere sånn at den blir stivere og litt høyere. Hvis det funker bra, som TBO sa at det gjorde i hans erfaring med Bilstein Sprint dempere, så er ikke coilovere bak noe særlig hast med og jeg kan konsentrere meg om andre ting. Fex Superflex foran, 3.5" hele veien og lignende.

Har forresten tenkt ut en plan med eksosen til sommeren (klikk for større bilde):

De bakre delene fra S- svingen blir samme rør som nå, bare at det blir sveiset på V- bands klemmer. Da får jeg også unngått farlige klemmer midt under bilen. Kan huke tak i kanter / jernbaneskinner osv og rive med seg hele eksosanlegget / grenrøret.

Da blir det veldig enkelt eksosanlegg å jobbe med. Bare å løsne V- band og ta rett ned hvis noe må demonteres eller byttes. Downpipe seperat fra resten sånn den kan lages på forhånd og byttes når turbo byttes.

Hele eksosanlegget inkl fleksileddet surres godt inn med eksosbandasje i god kvalitet.
    Sist endret av ChrML; 30/12/09 kl 16:08

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Oppdatering 31.12.2009 - Green Tops 558 dysene mottatt

Da kom Bosch 558 dysene . Ca 1.5 uke leveringstid i jula, ikke så dårlig det.

Venter også på følgende deler som ble sendt i dag:
    * 3" LMM
    * Et sett til med 960 3- liter drivaksler for å bygge om til 27 splines for sperra
    * Truetrack (588)

Planen blir å montere 3" LMM sammen med 558 dysene så fort dem kommer. Sånn at bilen går som den skal igjen.

Drivakslene kommer nok til å ligge en stund sammen med Truetracken til jeg får råd til å kjøpe 27 splines flensen, nye CV ledd, 3.31 utveksling og fått sandblåst og lakkert klokka og shimsa den inn i den.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

de dysene på 13c maskin? Hørtes ikke bra ut for olja gitt anbefaller ikke det..
    One Ring to rule them all

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    de dysene på 13c maskin? Hørtes ikke bra ut for olja gitt anbefaller ikke det..
    Tenkte du på effekten de rekker til da og varmen i turboen? Det problemer ligger mest i toppen og effekten den er beregnet på .

13c maskinen skal byttes ut seinere. Det viktige er at bilen går som den skal og får riktig blanding, noe den skal få med 3" LMM og 558 dyser.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Tenker på at de dysene er laget for 300hks maskiner. du kommer til å kjøre på formye suppe i maskina hvis du skal montere de nå? men missforstod kanskje?

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Tenker på at de dysene er laget for 300hks maskiner. du kommer til å kjøre på formye suppe i maskina hvis du skal montere de nå? men missforstod kanskje?
    Nop, med 3" LMM så minkes signalet fra LMM like mye som 558 dysene øker bensinmengden på samme åpningstid. Altså hjernen leser inn mindre signal på samme luftmengde og gir mindre signal til dysene (som er større og gir mer bensin), som gjør at hjernen ikke ser forskjell i forhold til sånn det var og lærer seg å gi riktig blanding igjen.

Derfor så kan bilen nå levere bensin til hvertfall 300 hk og fortsatt gi riktig blanding i hele registeret. Eneste ulempa er at siden hjernen tror at motoren er mindre belastet enn den er så bakker den tenninga mindre enn den egentlig skal på den belastningen, som sammen med 13c-en ikke er så heldig. Men vi får se, sitter jo en kam som er snill på lavt turtall på nå da . Får bare skru ned trykket imens hvis jeg får tenningsbank.

Sånn som den går nå med 968 dyser på 3 bars bensintrykk (ca 400 cc/min) på original LMM så får den aaaltfor mye suppe. Sånn at den går og bobler nesten. Kjørt sånn i 2 uker nå ca, kommer MYE sot ut bak.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Over en viss mengde så kjører Lh.2.4 på bensin for fullemugger. full gass og over 3000rpm eller 3500 rpm så leverer din bil bensin til 300hk
    hadde du hatt nyere sprut så hadde det fungert som du sier. over halvgass også så kjører lh2.4n på fult med bensin. Ikke en gang lamda signalet bryr den seg om da.
    Litt kjedelig med sprut fra 80tallet desverre

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Over en viss mengde så kjører Lh.2.4 på bensin for fullemugger. full gass og over 3000rpm eller 3500 rpm så leverer din bil bensin til 300hk
    hadde du hatt nyere sprut så hadde det fungert som du sier. over halvgass også så kjører lh2.4n på fult med bensin. Ikke en gang lamda signalet bryr den seg om da.
    Litt kjedelig med sprut fra 80tallet desverre
    Det er riktig som du sier at den ikke bryr seg om lambdasignalet på halv og full gass.

Men den gir ikke bensin for fulle mugger ved full gass uansett. Det den gjør et at den veit hvor mye bensin som skal til for å holde lambda på 14.7 ved tomgang og pusekjøring for en enkelte luftmengder målt av LMM. Siden signalet fra LMM stiger lineært med lufta motoren suger til seg, så kan sprutet enkelt regne ut hvor mye bensin den skal gi for å få en lambda på 10-12 ved full gass. Det trenger den ikke lambda til og det er derfor den ikke bruker lambdaen der fordi smalbåndslambda er ubrukelig når A/R ikke skal være 14.7.

Det er hvertfall sånn jeg har lest at LH 2.4 fungerer.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

den kjører på for fullemugger etter 3000 et sted. sprutet henger ikke med i det heletatt. Er derfor det er så dyrt å kjørte fort med dette sprutet i forhold til 6ern til volvo

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

den kjører på for fullemugger etter 3000 et sted. sprutet henger ikke med i det heletatt. Er derfor det er så dyrt å kjørte fort med dette sprutet i forhold til 6ern til volvo
    Hmm, det stemmer ikke med det jeg har lest andre steder. Hvis den hadde kjørt for fulle mugger etter 3000 et sted så ville jo du jo ikke kunne kjørt med samme dysene med de originale 135 hk som med 200 hk og høyere ladetrykk, da ville den druknet på 135 hk. Da ville den også gått veldig fett over 3000 rpm med veldig lite gass, noe det ikke virker som den gjør.

Veit at LH 2.4 bare gjetter ved pådrag etter et visst turtall og luftmengde, men den ekstrapolerer bensinmengden etter kjente verdier ved lav last. Og det treffer ganske bra nettopp pga at signalet fra LMM er linært.

Men uansett så skal jeg montere bredbåndslambda for å sjekke .

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

ved full pupp kjører den på alt den kan etter 3000 et sted. fikk forklart dette av knotan. Lh.2.4 guru en gang i tiden.
    Du kan finne ut når den bunner ved å måle spenninga som går fra den er leeenge siden jeg har drivi med dette så husker ikke hvilken kabel etc. Vet hvertfall at den åpner fult etter en stund.

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

ved full pupp kjører den på alt den kan etter 3000 et sted. fikk forklart dette av knotan. Lh.2.4 guru en gang i tiden.
    Du kan finne ut når den bunner ved å måle spenninga som går fra den er leeenge siden jeg har drivi med dette så husker ikke hvilken kabel etc. Vet hvertfall at den åpner fult etter en stund.
    Spenninga som går fra den er LS (Load Signal) og forteller tenningshjernen hvor mye motoren blir belastet så den kan tilpasse tenninga deretter. Den forteller ikke når dysene åpner maks . Den spenninga går nok i taket rundt da du forteller.

Men uansett, skal finne ut hvordan blandingskurva blir når jeg får montert bredbåndslambda, så får vi se da . Skal prøve å få sammen det i Januar en gang. Jeg har ihvertfall true på at det kan fungere sånn, hvis ikke blir nok datasprutplanene fremskyndet.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Den går på bensinhjernen. fucker noe opp fra lmm så går ikke bilen pga bensin. hadde den kun bestemt tenning så hadde man kunnet kjørt (er ikke problem å kjøre med stum tenning)

Edit: åpen dump på lh2.4
    Godt eksempel på at den går til bensinhjernen!
    Sist endret av TeamBørnOut; 31/12/09 kl 19:20

Registrerte brukere Yngste Haugerud sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Antall takk

Standard

Hmmm... synes dennan burde finnes under heavymods nå

Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Yngste Haugerud Vis post
    Hmmm... synes dennan burde finnes under heavymods nå
    Er nok litt mer enn et bakaksel bytte som kreves for å komme inn under heavy mods, men den vil nok havne der etterhvert som planer blir realisert

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Oppdatering 03.01.2010 - Mini- oppdatering

Fikk akkurat muligheten til å stå inne en liten stund med bilen så da fikk jeg tenkt litt mer på hvordan resten av 3.5" eksosanlegget framover skal fullføres i praksis. Har bestillt et rustfritt 3.5" x 10" fleksiledd som ser ut til å ha god kvalitet og som kommer etterhvert.

Gjorde også en liten småting som jeg har drøyet en stund som hjalp noe jævlig. Etter jeg bytta til klima så hadde jeg et lite hull fra motorrommet og rett inn til kupeen rundt dreneringa til klimapakka. Tok en bit av en Butylpølse (småklissete leireaktig masse) jeg kjøpte til dette formålet og tetta rundt. Vips ble det mye mer stille i kupeen, tikkinga forfra fra motoren ble mye mye lavere, nesten ikke hørbart lenger.

Kommer flere oppdateringer når delene mine kommer.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Antall takk

Standard

Da har jeg sett gjennom tråden din og må virkelig si jeg er imponert over arbeidet ditt.. Kanonbra jobbet og utrolig bra dokumentasjon du har tatt deg tid til.. Virkelig en heavy mod prosjekt verdig..

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Brynjar Vis post
    Da har jeg sett gjennom tråden din og må virkelig si jeg er imponert over arbeidet ditt.. Kanonbra jobbet og utrolig bra dokumentasjon du har tatt deg tid til.. Virkelig en heavy mod prosjekt verdig..
    Takk, takk!! Kjempemorro å høre!

Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Antall takk

Standard

Må si meg enig med "Brynjar" her. Veldig gjennomført og pent arbeide som er gjort på denne bilen

Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Tøft at den ble flytta over hit !

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Wow! Takk for flyttingen, hadde ikke venta meg det helt enda . Da må jeg bygge en skikkelig motor for at bilen skal fortjene plasseringen da .

Registrerte brukere Tveite Performance sin avatar
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Voss
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Wow! Takk for flyttingen, hadde ikke venta meg det helt enda . Da må jeg bygge en skikkelig motor for at bilen skal fortjene plasseringen da .
    ja de må du

Registrerte brukere Mr.X sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Green Side Of Tønsberg
    Antall takk

Standard

Utrolig bra tråd, å arbeidet som blir gjort gjøres i samme stil!

(Godt å se at 'Moderatorene' er mere trangsynt på gullprosjektene på dette forumet!)

Side 4 av 92 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 14 54 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •