WTF! Hvordan fungerer bilen med den nye kammen? Må oppdatere på dette! skumleste igjennom. hvilken man bestilte du av Jens?
WTF! Hvordan fungerer bilen med den nye kammen? Må oppdatere på dette! skumleste igjennom. hvilken man bestilte du av Jens?
One Ring to rule them all
Fikk shimsa nylig så fikk montert kammen i dag!Ble bra det! MYE raskere spool fra 2500 rpm og oppover. Fikk mye bedre drag på lettere gir nå og enn med VX3 siden turboen jobber raskere. Så går den ca like bra på 0.9 bar nå som på 1.25 bar med VX3. Mye jevnere og lengre drag i hele registeret!
Kommer en skikkelig update etterhvert når jeg kommer tilbake fra hytta.
hahagodt å høre
Har kjørt A kam og 19T i noen dager nå faktisk. 300hk oppsett.. (HAHA).
De store foringene baki har vi foresten funnet ny løsning påbmw foring fra biltema og litt sikaflex og et alurør / Nylonrør
update kommer i "MKII" tråden som er her et sted. bare få litt tid på meg til å legge inn alt av bilder å dritt på pcn
![]()
One Ring to rule them all
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Har tenkt litt på det. Men mistenker at en poly foring i hardhet 95 blir en del mykere enn den som sitter der originalt. Hvertfall i opp og ned retning. Blir ganske dyrt å teste og da stengene i den størrelsen koster en del og trenger 2 stk. Nye originalforinger med sikaflex i hulrommet foran og bak hadde nok funket bra, men det koster dessverre nesten 2800 kr.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tja, 95 virker hardt når man klemmer på det. Men med en gang man får en stang på dem og vrir litt så virker det ikke så stivt lenger. Originalforingene foran er noe gummi med noe stålgreier i og virker igrunn ganske stive.
Men mulig det blir veldig bra med Superflex. Isåfall hadde jo det vært det mest holdbare i lengden. Og så slipper man at foringene "holder igjen" fjøring og slikt lenger og man kan bikke bærarmene vekk når man jobber på det uten å ødelegge foringene. Foringen blir nok litt hardere hvis den er dreid til i overdim og.
Oppdatering 22.09.2010 - Ny kam er montert + noe småtteri gjordt
Fikk endelig shimsa jeg manglet på Fredag og fikk montert opp kammen! Det ble STOR forskjell fra gamle kammen. Med kamdrevet justert i 0 så gikk den litt bedre enn VX3 fra ca 2200 rpm og oppover. Og mye bedre enn VX3 på toppen. Dvs den går like bra og med mye lengre register nå på ca 0.9 bar som den gjorde på 1.25 bar med VX3 kammen.
Så eksperimenterte jeg en del med justeringen av kammen. Prøvde å justere den fremover. Mistet mye effekt i bunn, nesten så den ikke dro i heletatt der og så gikk den ikke merkbart bedre på toppen.
Justerte bakover 3 grader. Da gikk den MYE bedre på bånn enn den gjorde både med VX3 og med kammen justert i 0 helt fra 1500 rpm. Den føltes omtrent ut som en B230FB motor på bunn, selv om denne motoren er lavkomp. Så det økte kjørbarheten MYE. Og på toppen frem til 6000 rpm merket jeg ikke noe forskjell (men fortsatt like mye sprekere enn VX3 på mye mindre ladetrykk). Så da er det klart at kammen er justert perfekt der for mine behov!
Satt også på dekslene så det ser litt mer helt ut. Det kommer en guide på shimsingen snart som jeg legger ut i forumet for guider. Må finjustere litt på shimsene og bytte pakningen til topplokket. Den ene ventilen ble bare 0.25 mens en annen ble 0.40. Resten ble litt i overkant av 0.30 som det står i papirene til kammen at klaringen skal være.
VCCN skiltholdere er montert!Samt nye plastskilt! Bilen ser mye nyere ut med en gang. Så er ganske fornøyd med fronten nå.
Litt flere bilder. Polytrol er brukt på plasten.
940 svettlappene montert igjen. Sideskjørtene blir nok ikke montert før til våren igjen. Klarte dessverre å lakkere opp 2x venstre skjørt :(. Fordi jeg og en kamerat hadde fått bytta litt. Så må lakkere opp et høyre skjørt og før de kan monteres og gidder ikke før til våren.
Kjøre på rulla til Christer snart da?![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Hadde vært gøy å sett bremset effekt, samt når den kommer og kurven.![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Vi har jo en tråd for bremsepapirer, og jeg håper du legger ut dem der..![]()
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Får gåsehud av den bilen din .. Cleanere, og penere bil skal man lete lenge etter ! Misunner deg gullet ditt![]()
Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges
Blir spennende å se bremsepapirer på bilen din!
Hvilke kam har du valgt til oppsette ditt?
Volvo 945 96.mod.Bruksbil/prosjektbil "FamilyRacer"
745 92.mod.konebil
Yeah. Vært veldig spennende å sett kurven og sammenligne den med andre oppsett. Har jo ingen aning hvor mye effekt jeg har nå eller hvor tidlig den kommer på kurven kontra andre bremsekurver med tilsvarende effekt. Så hadde vært spennende å se.
Blir to bremsinger. En for maks effekt og en med papirer for godkjenning.
Hehe, yep!Jeg som opprettet tråden faktisk, men har ikke bidratt noe der selv enda.
Takk! Veldig artig å høre![]()
Riktignok mange ting som gjenstår før jeg blir fornøyd. Blandt annet en klunkelyd i coiloverene bak jeg fortsatt venter på nye foringer til. Og ting som må ryddes opp i.
Det er en kam fra Jens Gustavsson på Savarturbo. Han er veldig flink på å regne ut og bestemme kammer.
Litt data på kammen:
AGAP kamaxel (mekanisk)
Sliping innsug: R33-238-12.0
Sliping avgas: R33-243-12.4
Nock sentervinkel: 57 grader
Duration vid nocklyft innsug: 238 (1.27mm), 263 (rated) - Rated er vid 0.5mm nocklyft
Duration vid nocklyft avgas: 243 (1.27mm), 267 (rated) - Rated er vid 0.5mm nocklyft
Ventiltider vid 1.27mm: Innsug oppnar 5 BTDC, innsug stenger 53 ABDC, avgas oppnar 55.5 BBDC, avgas stenger 7.5 ATDC
Hmm, kansje skaffe meg en kam fra han til mitt oppsett, hvor mye måtte du gi for kammen??
Kjører du orginal innmat på oppsettet dit nå?
Utrolig ryddig og bra prosjekttråd du har her, og ikke minst pen og forseggjort bil![]()
Volvo 945 96.mod.Bruksbil/prosjektbil "FamilyRacer"
745 92.mod.konebil
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
synd du kvittet deg med de gode gamle metall skiltene... jeg har plast og jeg hater dem(bytte???)
2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
1993 S2 Avant 2,2 turbo
enig at nye typen skilt ser mye bedre ut! skjønner ikke folk som bestiller skilt uten den NO logoen, blåe merket
får vel ikke kjøpe dem uten n merkingen men du får lapp hos biltilsynet som er ment for å klistre over der... bare at jeg glemte det når jeg hentet mine skjilt....
2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
1993 S2 Avant 2,2 turbo