da blir det overhalingskit, må uansett gjøres før eller senere :)
prosjektet her har blitt alt annet enn lavbudsjett nå, hehe :P
Printable View
da blir det overhalingskit, må uansett gjøres før eller senere :)
prosjektet her har blitt alt annet enn lavbudsjett nå, hehe :P
bytta kun membran, justerte den skruen med fjøra på helt inn, samt laget ny pakning på trykkboksen. Fjernet oljen fra forgasseren og prøvde å kjøre den tørr, da fikk vi en bedre respons og den gik bedre
nå viser altså trykkmåleren ca 0,2bar når den står på innsuget,
max i minus (-0,5?) på tomgang :P
Skjønner ikke helt hva det kan være som sperrer/lekker ut nå ? :P
Forgasseroljens oppgave er å gi mer bensin under akselerasjon. En turbomotor trenger mer bensin under akselerasjon enn en sugemotor og derfor skal turboforgasserene har tykkere olje.
Hvis man fjerner oljen fra en helt original forgasser så får man dårlig respons, nøling, bogging og fusking.
Når motoren din fungerer bedre uten olje, så avslører det at nålen i forgasseren din er helt feiljustert og eller slipt alt for mye.
Løsningen er å tilføre mer luft ved å øke ladetrykket og prøve igjen. 0,2 BAR er ingenting på dette oppsettet.
Juster til du ser minst 0,7 BAR i innsugsmanifolden, men som alltid må man høre etter tenningsbank for sikkerhets skyld.
skal gjøres :)
byttet til en nål som er hakket mindre slipt enn den jeg pleide å bruke. såvidt slipt amazon DC nål som kan likne litt på turbonåla :P
Men nå viser den 0,5 på trykkboksen og 0,2 på innsuget.. vil det ikke bli veldig høyt trykk på trykkboksen om jeg stiller det opp?
Må jeg justere på wastegatestaget? (kortere eller lengre?)
kjøpte den pysventil saken fra bcb til 150kr, men skjer jo ingenting om jeg struper den eller ikke :P
Alle trykksystem har høyere trykkfall enn det eierene er klar over. Forskjellen i ditt tilfelle er at du har målt hvor stort trykkfallet er.
Du skal ikke bekymre deg for dette. Vi rundt her har kjørt både 1,5 og 1,6 BAR i innsugsmanifolden med suksess. Grunnen er enkel; Lavkomp.!!!
Som du skjønner har de som anbefaler høykomp. på AT satser INGEN idé om hva det hele dreier seg om.
Sjekk evt. denne fra post #139 for inspirasjon. http://forum.vccn.no/showthread.php?...04-09-12/page6
Du bør justere actuatorstaget slik at du må dra det ut 6 - 8 mm for å tre det ned på WG armen.
Da har du sannsynligvis montert Pysventilen bak-frem. Det minste hullet skal mot turboen og det største mot actuator.
Hvis hullene er like store, da setter du inn en 100 - 120 forgasser dyse der hvor slangen fra turboen kobles til.
Nå ligger turbon i norge... clearance delay (sjokk.not!!)
skulle få den i løpet av neste uke sa fedex norge når jeg ringte inn og oppga person nr :P
2dager fra canada til norge og 1(sikkert mer og) uke fra gardermoen til sarpsborg. hipp hurra :P
Fikk foresten hjelp fra paypal som tuppa turbonetics inc i baken :P det tok 2 dager fra paypal tok kontakt til pakka var sendt :)
du sier noe der :P får håpe det ikke er noe galt med turboen nå da ihvertfall, da vil det koke litt :P
vil bli ekperimentert mye med bare jeg får på den nye snurra :P
Den har nå ligget på gardermoen siden 13september... Godnissene som du sier...... har ringt å masa 2 ganger å jeg begrunna det med; jeg har jo bare venta i snart 2 måneder på den så det går vel greit... de kan plutselig ikke garantere at den kommer den uka her heller, for de (FedEx) ligger så langt etter skjema.... blir riiimelig drittlei å vente :D
Har tilogmed avregistrert bilen til den er orden i motor og elektronikk :) etter det blir det EU kontroll, noe jeg tror vil gå veldig bra :) bremser, styring osv er ihvertfall bra :)
Og vi venter og venter... clearance delay er koooos :P
ringte til tollkontoret til fedex i dag. synes da han klart og tydelig sa at han ordnet det mens jeg hadde han i telefon, men ser fortsatt ikkeno forandring
på siden til fedex når jeg taster inn tracking nr :P
fortsatt clearance delay.. i morra får dem høre det! er så drittlei det pisse dems!
Edit: Det slapp jeg :) står shipment release nå :-D nå gleder jeg meg :)
Flott. :)
Det var jaggu på tide.
Spørs på lang tid bring bruker nå da :P
tipper i morra eller fredag :P
Da har turboen kommet :) Ser desverre ut til at jeg klarte å bestille feil eksos hus -_-
Hva gjør jeg? Blir det feil å bruke det fra orginal turboen?
Hørt at jeg må montere ekstern wastegate og flens og ene med andre.. hva trenger jeg egentlig? :P
http://www.raceinfo.no/temp/tn_20120927_145027.jpg
http://www.raceinfo.no/temp/tn_20120927_145047.jpg
Hiii-ha!
Se her ja!
Legg spesielt merke til det flotte 10 bladeres eksoshjulet og den nydelige trakteformen på kompressorhuset. Sammenligne dette med GARRETT T3 turboene.
Kjedelig at du kjøpte feil turbinhus til tross for dette:
BSRT325turbo
http://forum.vccn.no/
Når det er sagt så har du heldigvis en B19 og da kan du faktisk fint bruke det originale ET/FT turbinhuset med A/R0,48.
Ett gammelt turbinhus har vanligvis krypet ørlite og sitter skikkelig fast på den gamle turboen. Kraftig oppvarming med flere propanbrennere og så en lett pussing/sliping i turbinhuset der hvor lagerhusets flens skal være, anbefales.
Husk også å justere actuator slik at "pinnen" på WG armen ikke overlapper med hullet i actuatorstangen når den legges over. Du må altså dra actuator ut tilsvarende hele diameteren på "pinnen" før den smetter nedpå.
Ja, bomma visst litt der :P La ikke merke til 5bolt discharge -_-
men men, litt for ivrig som vanlig :) Er du heeeelt sikker på at turbinhuset fra et turbon passer? isåfall er det omtrent så jeg griner av glede :)
Og rengjøring/sliping av det vil selvsagt bli gjort :)
Turboen ser grei ut den. litt mindre enn jeg trodde, men er jo ikke størrelsen på turbon som teller :)
Kjøpte også kun olje''kjøling'' men det skal jo være greit sålenge jeg tar vare på den, som den skal bli tatt vare på? :) det var bevisst også :P
det du sier om Actuatoren skjønner jeg sikkert når jeg ser det, har nemlig aldri studert det :)
Det har nok gått litt for fort der ja.
Selv om jeg ikke har kombinert ett vanlig Garrett turbinhus med Turbonetics sitt F1-49 turbinhjul selv, så er jeg 99% sikker på at du bare kan sette i gang med å grine av glede.
Begge diametrene på de to forskjellige turbinhjulene er like så turbinhusene må derfor ha identisk maskinering. ;)
( 2,367/1,918 " om jeg husker rett i farten.)
I forhold til størrelsen på denne turboen, så er dette akkurat passelig til 300 ++ hk. Den er på alle måter større enn en GARRETT GT28RS som oppgis til 350 hk og faktisk har den dimmensjoner som ikke er veldig ulik KRX400. :D
Hvis du nå tar deg ekstra god tid og er tålmodig, så venter du til du finner ett Escort Cosworth A/R0,63 turbinhus. :cool:
Disse er de beste slik jeg vurderer det.
Du skjønner både turbinhus og actuator"problematiken" når du etterhvert ser nærmere på det.
Når du tar bort låseklipset og drar actuatorstangen av fra pinnen på WG armen, så ser du det med én gang. Originalt er "forspennet" som det kalles, i minste laget. :(
Passet helt strøkent det turbinhuset :) satt faktisk ikke så godt heller :)
Turbinhus kan jeg jo få tak i med tiden :)
Samme med utblåset du linket til oppe her :)
Altså skal man justere staget til WG littegrann kortere, slik at man må dra staget litt ut for å dytte det på om jeg forsto rett?
og det betyr litt høyere trykk igjen?
Skal uansett bytte ut eller rette WG staget som jeg har brukt fordi det er bøyd:P er fra en annen et turbo jeg har liggende :)
Investerte også i ett skikkelig K&N filter i dag på pedersen :)
I morra blir det ihvertfall litt håndtering :)
Det tror jeg på. Turbonetics sine F1 hjul er "geniale" slik. ;)
Når man øker forspennet litegrann på en actuator som står på en T3 turbo, så blir ladetrykks-kurven vanligvis litt mer flat og stabil.
Jeg pleier å "vekte" actuatorene. Man setter actuatoren i en skrustikke og fester en fiskevekt til actuatorstangen og drar. Følg med på hvor høy vekt som må til for å dra actuator helt ut. Du må unngå å montere en actuator som er for svak fordi dette fører til at ladetrykket reduseres på høye motorturtall. Dette er det SISTE en AT sats trenger.
K&N filter ja? Du fortsetter å gjøre gode valg ser jeg. :D
Jeg frykter forgassernålen din, men lykke til skal du ha.
synes actuatoren virket ganske stiv :) men så vet ikke jeg hvor stiv den skal/bør være heller da :)
synes faktisk actuatoren ser litt stor ut i forhold til den på den andre ET turboen jeg har på bilen :P
Fiskevekt tror jeg kanskje jeg har tilgang på :) Hvor mange kilo skal actuatoren tåle for at den skal kunne brukes i dine øyne?
K&N filter av den grunn at jeg vil ta vare på turboen :)
Nåla og resten av forgassern gåes over og skal fikses på når turboen er på :)
http://www.raceinfo.no/temp/tn_20120928_174521.jpg
Det er endel krefter i sving så fjærene er nødt til å være kraftige og originale actuatorer er vanligvis for svake til at man klarer hyggelig ladetrykk på 6000 o/min, selv om de virker ganske stive når man trekker i dem.
Moderne actuatorer er mindre enn de gode gamle T3 actuatorene, men større er bedre i dette tilfellet. ;)
Folk har i mange å hengt en ekstra fjær fra f.eks en trampoline eller ett bilsete mellom WG armen og actuator og da må man ta i for å åpne wg.
Poenget mitt her er at du bør velge den hardeste av de originalactuatorene du har.
forstår:) virker som det fungerte nå ihvertfall :) hvis det skulle bli noe tull med WG kunne jeg gått for en med grunntrykk på 0.8bar f.eks?
Montert turboen i dag
Passa på å kjøre igjennom oljetrykk i ca 20sek før start.
Starta den opp og det er en ''liten'' eksoslekkasje mellom eksoshus og WG huset (traktor lyd, hehe) hadde bare pakningsark, så lukta litt svidd også. mulig pakninga fra den andre et turboen er hel
Det røyk noe infernalsk bak bilen, MYE mer enn vanlig.. men det virker som at det roa seg etter første kjøretur
Bilen gikk betydelig bedre uten hard pedal
Fant en stk feil i wg huset på den gamle turboen også.. ''Klaffen'' satt jo ikke engang intill godset, så der var det ikke mye tett :P
Actuator med 0,8 BAR (12 psi) i grunntrykk hadde vært greit ja.
Det er ikke ofte man hører om slike problemer, men jeg kan si at Cosworth og GT turbinhusene har integrert WG hus med stort utløp til downpipe og er på alle måter bedre enn det originale Volvo WG huset.
http://www.atpturbo.com/mm5/graphics...%20option1.jpg
http://www.atpturbo.com/root/release...ate_option.jpg
Minner derfor om denne:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...t04e-stal.html
Denne:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...justerbar.html
og denne:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...ysventil-.html
Man bruker vanligvis ikke pakning mellom turbinhus og WG hus. Man pusser det bare forsiktig rent med sandpapir.
Man er helt avhengig av at WG holder tett under vanlig kjøring og spool up så problemene her må rettes.
Ja nå ble jeg plutselig litt klokere :)
Det skal kjøpes inn etterhvert :)
Måtte også ha ''tratt'' ? til downpipe eller er jeg på bærtur?
Grunnen til at det ikke skjer altfor mye om dagen er dette:
http://www.raceinfo.no/temp/tn_20120915_151122.jpg
Bytte av clutch :P gamle råtne ledninger som trenger lodding (jippi)
sendt mail til Kl-racing i dag. spurte om komplett deleliste til ombygging av DP, hvordan få festet det på WG huset osv... :)
Skal ikke se bort ifra at det blir en liten investering til da :P
Som jeg med ganske lite kunnskap om sveis bør få til ?:-) har sveisa inn katalysator på bruksbilen og den sitter ihvertfall enda :-)
WG hus: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...t04e-stal.html
Tilhørende flens til å sveise på downpipe: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...-hus-10mm.html
Tilhørende V-band: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...s-flansen.html
Bleed ventil: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...ysventil-.html
Evt,
Hardere actuator: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...justerbar.html
Har handlet slikt baklokk hos kl racing selv tidligere og det er fantastisk fin utforming på det kontra feks det turbo kongen leverer og det de ville selge meg hos qwt.no, samt mye billigere.. Tror du blir fornøyd med den invisteringen..
Mange takk for Liste og Erfarings komentaren :)
Bestilt nå :) Kom på rett i underkant av 1.800kr :P er ikke allverdens det ihvertfall :)
Er posten like treg fra sverige som fra usa ?
Det eneste KL baklokket mangler er en skillevegg som går fra flens til flens og som hindrer at eksosen fra WG forstyrrer eksosen fra turbinhjulet.
Slik som dette prinsippet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/168.jpg
Nå ligger jo pakka i tollen.. (jippi) så har den vel snart :P
edit:
Synes faktisk netics turboen har blitt slarkete allerede jeg :-/ Og jeg var Nøye med å ha oljetrykk og litt til før oppstart. alltid varmet godt opp før kjøring og kjølt godt ned før stopp :) Normalt med opp og ned slark så fort? føles ganske lik som den gamle allerede :P
Litt opp og ned slark er uunngåelig med en glidelagderturbo.
Du MÅ respektere at dagens personbilmotoroljer IKKE er designet til glidelagerturboer. Pga miljøkrav er dagens personbilmotoroljer svært svake og moderene turboer har derfor kulelagre. Vanlig personbilsmotorolje er en stor ulempe når man trimmer med glidelagerturbo.
Du bør derfor bruke "Classic" motorolje, MC-V-twin motorolje, 4T outboardmotorolje og evt. snøscootermotorolje.
Du må uansett være sikker på at du ikke overspooler turboen din pga lekkasjer i trykksystemet ditt. Da raser den fort. Sjekk dette.
Da vet vi det :)
Fått delene i dag.. selvfølgelig moms og fortollingsgebyr (neste gang henter jeg i strømstad)
Synes kvaliteten virker dårlig på WG huset men :P Og actuatorstaget passer ikke engang på wg huset.. mye slark jaaa, men det ordnes nok ganske enkelt :)
Lekkasjer fikses samtidig med montering av nye deler :P Må kjøpe en liten bit med 3'' rør og :)
Man får vanligvis det man betaler for og KL er nok en "kinamann".
Alternativet koster kr. 1700,- http://www.atpturbo.com/mm5/merchant...egory_Code=WGT
sålenge jeg får det tett så er det sikkert helt ok :) Men vet du om noen sted de selger sånn metallpakning man klippe til selv? sånn som sitter fra toppen til eksos-manifolden :)
Lage en liten hylse på stanga til Actuatoren :)
Kjøpt inn sveiseapparat i dag og, så da har vi vårt eget :)