Opprinnelig postet av
Batland
Nå skal ikke jeg prøve å få alle til å gå for B21, men vi kan jo diskutere på generelt grunnlag.
Det er nok ikke så enkelt. Når Volvo erstattet B23 motoren med B230 så kuttet de ut 2,1 L og erstattet B19 motoren med B200.
B21 motoren er derfor gammel og relativt sjelden i forhold til de andre. Det er derfor enklere, lettere og vanligvis billigere å bruke det man har enn å begynne med å kjøpe ett brukt objekt og så begynne derfra.
Hehe.. mener du at det ikke ligger mange B21 blokker rundt omkring og slenger? Da skulle du tatt turen opp i garasjen min for da har jeg reine gullgruva ;)
Som du vet er forbrenningskamrene i Volvotoppen ca. 11 mm dype og man kan fint bruke alle toppene med B21 toppakning. Det er altså toppen som begrenser det åpne området rundt ventilene, ikke sylindrene.
Hvis du bruker orginal topp ja med orginale ventiler og vi snakker turbomotor, så er jeg delvis enig med deg. Men til og med her flower det noe dårligere enn om sylinderdia er 96-97mm. Hvis du flowtester en topp med henholdsvis 92 og 97mm ring så vil du se dette. Dessuten så er de fleste trimtopper, og nå snakker jeg sugmotor, planet ganske mye, har større ventildiametere og høye løft, og da må man ha større avstand mellom ventil og sylindervegg.. Til og med på turbo så benytter man ofte større innsugsventil typ 46mm og kamløft 12-13mm og da tar man også ut i toppen helt ut til 96-97mm for å øke flowen. Da blir det jo ganske feil å bruke 92mm borr.. Med mindre man flytter ventilen innover da, hvilket er gankse komplisert..
En B23(0) motor tillater riktignok at man kan trekke topp og toppakning 1,5 mm lenger frem enn originalt, men hvem er det som benytter seg av dette trickset?
Hmm skjønner ikke helt hva du mener her men hvis du mener at man tar ut de 1.5-2mm i toppen ut mot sylinderveggen så er det nettopp dette trikset man benytter seg av for å øke flow inn i sylinderen
Hvis vi snakker 2150 sugemotor på moderat budsjett til konkurrerende motorsport så ja, da brukes alle tricks og da er større borring det rette valget, men til en turbomotor er solide sylindre svært viktig pga det tildels svært høye dreiemomentet man kan hente ut ved hjelp av ladetrykk.
Her snakker jeg selvfølgelig om sugemotor :)
En B23(0) motor bør ikke borres til mer enn maks 97,2 mm som sugemotor. B21 motorene kan borres til 96 mm og fremdeles brukes som "vanlig" motor og det sier det meste.
Det du sier om kraften på stempelet er selvsagt korrekt, men litt høyere ladetrykk kompenserer LETT for dette.
Man kan gjerne sammenligne med andre motorer også som f.eks dette 5 sylindrede dritet som er blitt så "poppis" av uforståelige grunner.
Rundt 81 mm borring, de strokes til 95 mm og har revva rådeforhold. B21 er jo helt genial på alle måter i forhold, ikke sant? :D Enig :)