Jo, men volumet som dekkhøyden fortrenger må tas med som kammervolum, da det ikke kan utvide seg eller krympe (slik som slagvolumet)
Printable View
handlet en 242 bilcross bil for en stund siden,denne har en b23e med grenrør,2,5"eksos,530 topp og et "rart" opplegg for bensin tilførselen,forrige eier snakket om at toppen var orginal å jeg lurer på hva ca hk kan være? har en 531 topp og H kam liggende, vill dette hjelpe noe på effekt? bilen går forøvrig godt nokk men mangler det lille extra over 5500 omd.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1261.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1262.jpg
Ma bare sporre. Hva tror dere effekten vil bli med denne toppen pa en frisk b230f blokk med greneror, 3'' eksos, 2stk weber dcosp 48. Toppen er porta, satt i storre eksosventil. stivere fjorer, plana 2,4mm og en ky126 kam fra bilcrossshop, skal visst vera ein av det beste dei har.
Hvis den er "SKIKKELIG VASS" så går den på tomgang på 1800 rpm. bruker 3 liter på mila og eksploderer ved 7000 snurr. Og da burde vel en sånn levere alt fra minst 180 til 230 hk ved 8000 rpm.. på vanlig suppe. Umulig å si når det ikke står noe som helst specs om kammen.
Humm. Med frisk b230f mente jeg en bunndel i med orginal innmat. Dette klarer vel omtrent ikke 7000rpm engang?
For det ble gjort noe med toppen sto det kammen i og fikk den til a ga pa tomgang pa 1000rpm nar den ble varm.
Pa kgtrinming sine sider star det att toppen deres med storre eksosventil er klar for effektuttak oppmot 200hk. Han som tok toppen mente att oppsettet kunne gi oppimot 200hk, men hvor reelt er dette?
Det eneste jeg fant om kamen. Sier det deg noe?
KY 126
275 grader ved 1,25 i klaring.
Har i tester fungert veldig bra på Volvo og Saab borret.
Testes nå i Rallycross 2150
Mistenker at den kammen er til noe råere bunndel enn original og at du får veldig smalt register på topp og sykt forbruk... får liksom ikke helt den ryddige tomgangen på 1000 rpm og 275º ved 1.25mm til å henge sammen, for det er innsugsdurasjon nok til å varve 9000+ rpm med.. og da får man fort mye overlapp og da går den ikke vakkert på tomgang.
Hvis den da ikke går der fordi den går fett som fy... feit blanding på tomgang kan holde den gående, men det er bare å drømme om å klare CO- og HC-krav da...Hvis de da ikke har slipt den vridd om slik at den åpner og lukker sent, altså kort overlapp.. men da blir den enda mer effektiv på over 7000, for da synker kompen enormt (stenger sent) og da bør grunnkompen være høy... Siden den testes i RC så vil jeg heller tro den åpner tidlig for brutalt mellomregister uten tanke på fuelforbruk.
Aner du noe løft? Burde løfte 13.2mm eller mer på innsug...
Tror blandiga var sa veldig feit. Fikk bare grovjustert den for en ventil knakk. Men Stilte blandinga nedover med steg pa en kvart runde helt til turtallet sluttet a stige og sa en runde ut igjen. Gjekk forholdsvis greit pa tomgang. Men da jeg skulle provekjore bilen ville den ikke opp i turtall, bare boblet, ristet og mista turtall med padrag. Tror ikke bestykninga av gasserene var sa feil heller. Turtallet okte fint med bilen i fri da..
Vet ikke noe annet om kammen en det jeg skrev og hvordan den skal sta ved justering av registeret. Like mye loft pa inn og ut pa syl 4 i ovre dodpunkt.
ca 12,65 har den i loft.
Effektoppen ligger visst mellom 5 og 7,5rpm.
Er som du sier en kam som i hovedsak er laget for lopskjoring, men skal ikke vera noe problem a fa den til a ga pa 1000rpm.
Som RL30-kammen jeg hadde i Forden først da vil jeg tro... greit tørst, og gikk dårligere på bunn enn originalmotoren.. men ryddig tomgang fikk den... Svarte også bra i fri, men trengte 30% mer drivstoff for å svare under belastning..
En ny kam senere så gikk den bedre fra tomgang og brukte halve mengden drivstoff.. men sånne kammer får man ikke tak i på hylla noe sted. Ikke til bil-cross-priser ihvertfall... :)
Skulle visst vere veldig lik denne kammen. Ser jo noksa grei ut den kurven.
http://www.timosmotor.com/projekt/78...-topp-2354-bhp
Eneste forskjellen pa dette oppsettet er vel att jeg har 48mm webere og bare std innsugsventil. Noen mening om hvordan det vil endre kurven?
30% mer drivstoff for a svare? hva mener du med det? storre hovedmunnstykker?
Du har en snillere kam og standard ventil... og større forgassere. Regner med at den snillere kammen og ventilen klipper av 20-25 hk, minst, en topp portet til å matche 2mm større ventil og 0.5mm mer løft gjør mye mer enn det låter som.. men de større gasserene vil gi litt dårligere register i bunn og hjelpe litt på topp igjen. HVIS du får justert de riktig.. et sett labert justert forgassere kan ta av 30-40 hk på et blunk.
30% mer fuel på tip-in.. dvs akkurat når du begynner å gi gass. Og nei, det har ikke hoveddysene noe som helst med å gjøre.. de styrer 50% gass og oppover.. Det er tomgangsdyser, CO-skruene og akspumpa som tar seg av bunnen. :)
Sa om jeg farster deg riktig sa kan jeg med riktig justerte gassere sa kan jeg muligens passere 200hk?
Fra hvor sann ca vil 48 gasserene hjelpe? 4000? Ser ut fra kurven pa timos kammen att den har 150 hk allerede ved 4000rpm. virker jo som det er noe drag i den fra bunnen. Mulig den har 100hk med 2500?
Mulig jeg ikke fikk den opp pa turtall pa grunn av litt mager justering av blandigsskruen eller att akspumpa leverer litt lite?
Hvis den kurven du viste til var på vanlig bensin - eller ihvertfall samme drivstoff som du skal bruke - så burde du tippe 200 hk, ja...
De 48'ene gir nok mest hjelp oppe helt på topp, 5500 og opp muligens. Jepp, trenger nok en god del tilskudd helt i bunnen.. :)
Den dynokurven ser mye bedre ut enn den er... siden den begynner på 4000 og slutter på 7000 så ser den mye flatere ut enn den virker... og det er noe rart med verdiene der, som vil påvirke en gatebil MYE.. for det første har de fleste normale motorer vanntemp på 80ºC eller mer. Denne er bremset på 67 grader. Hvis den motoren på 80+ grader trenger 3 grader mindre tenning for å ikke banke mister den fort 10 hk.
Og eksostempen er HELT på bærtur. INGEN motorer har en gjennomsnittlig eksostemp på bare 315ºC, ikke engang på metanol... Biler som går på E85 har kanskje 650ºC, på bensin skulle en normal motor ha 780-960ºC. Så enten er sensoren busted eller så er det et eller annet gjort med den kurven....
Er vel mest sannsynlig noe feil med sensorene?
Men tenker pa det a justere gasserene riktig. Jeg har fatt vite bestykning av det som har tatt toppen sa det skal vera greit. Er vel ikke mye jeg kan gjore feil da og miste toppeffekt, tomgangsblanding har vel ingen betydning pa toppeffekten. Sa om jeg far synkronisert gasserene riktig og far fin tomgang. (Gjerne litt feit?) sa vil jeg vel ikke miste serlig mye?
Men om motoren hadde klart mer turtall ville den da ogsa hatt mer effekt og hva er det egentlig som gjor att motoren gir seg pa 7500? stempler, balansering, ventilfjorer og kam?
Foresten utrolig kjekt med folk med kunnskap som deler den=)
Hvis de har gitt deg et forgasseroppsett sånn på circa-avdelingen og det faktisk ikke er så ille, så mister du ikke stort... om den ville hatt mer effekt høyere opp avhenger av tre-fire ting. Om ventilfjærene er stive nok til å henge med på den kammen, om den kammen har ork nok på toppen, generellt avstemming (rørlengder inn/ut = pulstuning) og om rådene dine klarer mer varv uten å si "snapp"...
Balanseringa på rekkefirere er nesten irrelevant så lenge råder/stempler er vektbalansert. Det er alltid to oppe og to nede samtidig. Det påvirker ikke effekten nevneverdig. Original Volvo rødblokk har jeg sett komme fra fabrikk med 13(!) gram forskjell innbyrdes i en motor... og de går da de. :)
circra avdelingen?
De har brukt samme oppsettet og "optimalisert" det. Sa om delene er like blir bestykningen lik og.
Trodde balansering av veiv var alfa\omega eg.
Sa om jeg hadde vektbalansert rader og stempler sa kunne jeg muligens fatt mer turtall pa den? har stivere fjorer pa eksos og dobble pa innsug.
Hvor mye kunne en klart med en rodblokk egentlig? med "normale" priser. 9000?
Hvis oppsettet er helt likt, så kommer du nære.. men ingen motorer er HELT like. :)
Jepp, på 4'ere med ujavn rekkefølge, 5'ere, alt av V-motorer fra 6'ere og oppover.. men normale 4'ere holder det med javn vekt..
Vektbalansen hjelper, men du kan ikke varve mer på det.. stemplet blir tyngre å snu retning på dess mer varv, vi snakker mange tonn, og uansett hvor avbalansert den er så river for mye varv råden tvert av... max turtall kommer helt an på hvor lenge den skal leve, egentlig.. og budsjettet. Med standard råder og stempler ville jeg neppe like å varve mer enn 750 varv mer enn std turtallsperre, hvis det skjer javnlig..som i en bil for veibruk...
Akkurat putta ~300hk sugemotor i en 740 :)
Rundt 50hk/liter, så du kan gjette :p
Hvordan er Volvos rekke6 på 2.5 liter som grunnlag for en småfrisk sugis ?
Gjelder det samme på denne som 3.0 literen mtp eksosen ?
Vurderer en slik i stedet for turbofemmeren i vogna...
Slik låter 123hk pr. liter :cool:
http://www.youtube.com/watch?v=o63r_cpToy4
52hk pr. liter låter bedre. :)
hei har en små slap b230f motor, har nå handla meg grenrør og 2,5" eksos med kat men må bytte kam lurer da på om hva slaks kam som kan funke med egenskaper til litt mer moment (camping vog) uten og bli for tørst... må i tileg over hale 520topen og vurderer et hakk støre insugs ventiler og resten nytt, noe ide om kam?
Nei. Riktig tids-areale (arealet som fløder X åpningstiden) gir bedre fylling, bedre fylling er det samme som dreiemoment..og derved mer effekt. Dreiemoment er jo effekt. Trengs bare turtall. Skal man ikke hente ut masse effekt på mye høyere turtall enn der den originale toppeffekten er, så trenger man ikke mye mer durasjon, da trenger man mer løft.. mer løft gir høyere tid-areale og derved bedre fylling innenfor den tiden man har med original durasjon. Dette gir da en bedre fylling over hele registeret og så en effektpeak som ligger litt høyere enn originalt grunnet økningen i nevnte tids-areale.. uten å ha åpningstider som 7-11 og derved miste hele bunnregisteret.
oki noe forslag til grei camping kam?
Fikk start pa motoren i helga=D Alt ser ut til a fungere veldig fint utenom en liten oljelekasje ved oljemaleren. Fikk grovjustert tenning og gasserene. Provekjorte bilen 200-300m. Men var samme greie na som for overhaling. Gar fint i fri og tar gassen god. Gar fint med litt gass nar jeg kjorer men med en gang jeg trykker gassen ca 2/5 eller mer ned sa ''bobler'' den bare og mister fart. Skal det vera slik, evt hva kan det vera? tenninga, gasserene?
Merker ogsa att nar jeg ruser den litt, sa tar det litt tid for den kommer ned pa tomgang igjen, men det er vel helt normalt?
Hei!
Driver og skal bygge suge motor, har fått tak i en 531 topp som jeg skal ha full porting på også skal den planes, MEN så lurer jeg på om det lønner seg med mye duration eller mye løft?:p
Begge deler...
Høyere løft uansett durasjon gir mere fylling.
Høyere durasjon gjør at kammen funker bedre lengre opp i registeret, men litt på bekostning lengre ned (får mye mere reversering).
delevinkelen spiller også stor rolle. Stor delevinkel (112-113 grader) gir mere korrekte pusteegenskaper på lave turtall, og veldig liten (103-104) vil funke bedre på høye turtall.
Vil du ha en motor som ikke har den mest tilspissede toppeffekten (men et bredere register og noen få hk mindre) så kan du gjerne peise på med 270-280 grader durasjon, men en "medium" delevinkel (si rundt 109).
Preset vinkelen kan fint være litt mot den positive siden på et slikt oppsett.
Skal du ha toppdraget, kjører du samme dur, men 106* delevinkel og mere retardert preset.
Hmm, så da er kanskje KG8 kammen med 13,4 løft, 104 i nøkkelvinkel og 315 grader i durasjon ifra kgtrimming et bra valg?