Dette blir gromt :) Du får si ifra når allt er på stell og det er tid for litt ordentlig testing, må sitte på en tur da ;)
Printable View
Dette blir gromt :) Du får si ifra når allt er på stell og det er tid for litt ordentlig testing, må sitte på en tur da ;)
Dette ser bra ut!! Artig å følge med her :)
WG justerer du på denne måten! stabilt å fint!
http://skogenracing.editboard.com/te...ryck-t2866.htm
løsningen til skogenracing var genial, koster ikke en dritt heller!
skal du ha lagerhuset på turboen stående så skeivt? eller var det dårlig plass mot grenrør mtp returslangen?
Yep, må være det. Er som Henrik940 sier pga returslangen. Er vel ca 20 grader helling på lagerhuset (hvis 0 er vanlig rett) så tror ikke det er noe problem mtp oljen. Alternativet hadde vært rett lagerhus og 90 grader og nesten flat mark på oljereturen vekk fra grenrøret, det er nok værre.
Hehe, ja, kjører med ca 0.5 bar grunntrykk nå. Ser at i oppoverbakken jeg testet på 2 gir så stabiliserte trykket seg tidlig på 0.5 bar, så når jeg fikk mer turtall så dro den gradvis opp på 1.2 bar (wastegate som tyvåpner allerede ved 0.5 bar som svensken sier). Hadde jeg hatt sånnt opplegg da så hadde den nok dratt rett opp til 1.2 bar.
Tøft endelig en 940 i TeamBurnOut stil.
Blir det bremsing av bilen når du får alt ferdig?
hva er forskjellen på den måten å regulere på som du linka til tbo, og en vanlig pysventil? jeg kjøpte en sånn kina ladetrykkventil, jeg har ikke prøvd den enda, men jeg mener den skulle kobles opp på samme måte som i den linken
Yep, blir det når alt er som det skal :).
En vanlig pysventil "lekker" vekk litt trykk sånn at wastegate aktuatoren tror det er mindre trykk enn det virkelig er. I wastegate aktuatoren så skal trykket den får bekjempe fjøra for å åpne ventilen. Problemet er at når mottrykket blir høyt nok så vil wastegaten åpne litt selv om den ikke har nådd trykket du skal ha fordi mottrykket vil også prøve å dytte opp ventilen.
Når man kobler opp sånn som linken viser så kobles trykket direkte på wastegaten, men man kobler opp sånn at man kan stille inn et konstant trykk på andre siden av wastegate membranen og som skal hjelpe med å lukke ventilen. Det blir det samme som å bytte fjør i wastegaten, bare at man slipper all den jobben for hver lille justering og man kan justere hvor man vil.
virker ikke denne på samme måte? http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibut...Beskr&Visn=Std
Nei, det blir som det første jeg sa. Fungerer elendig på ekstern wastegate. Intern og forsåvidt, for ladetrykk mye tidligere ved å bytte fjør istedet eller gjøre som TBO sier.
Sånn som min er nå, den stabiliserer seg på 0.5 bar (grunntrykket pga fjøra), så tyvåpner wastegaten en stund til den klarer å nå 1.2 bar pga pyseventilen. Altså treg respons/spool.
Nei, den er jævla ustabil den der..
Ser jo ut som det gikk ganske greit med montering av alt, uten alt for mange problemer osv:)
Har sett interne waste gate aktuatorer med 2 nipler og , en på hver side av membran. Da går det sikkert an å få til det samme for oss som fortsatt kjører med intert wg.
Forøvrig ser dette veldig bra ut! stusser litt på at bilen din går "dårlig" på 0.5bar , min går en del bedre enn husmortrimma fk på 1bar nå , med 3"lmm , større dyser å 0.5bar.
Skal du kjøre 1.2bar trykk eller? tenkte på noe rundt der jeg. Går egentlig ganske greit på det trykket! :)
Tenkte å kjøre med 1.2 bar i trykk ca. Nei, bilen gikk jo igrunn greit på 0.5 bar, men hadde igrunn forventet mer på det trykket. Gikk kanskje litt dårligere enn 13c-en gjorde på 1 bar og VX3 kam på det trykket.
Men mulig det er mer som spiller inn, er som sagt ikke ferdig med alt. Så kan være at noe tuller litt.
Kan fint gjøre som TBO sier med intern WG og hvis den har en nippel på hver side av membran :). Det er det eneste kravet at den har.
Ser veldig bra ut! Bra jobba ;)
oki. Du har jo større turbo enn meg , så ser for meg at min kansje går litt bedre på f.eks 0.5bar enn din , å din går litt bedre enn min på 1.2bar.
Kan jo være så enkelt , ikke sikkert såpass store turboer er effektive på så lavt trykk. Uansett , har testa litt på 1.2bar jeg nå. Gled deg :)
Foresten , skal du gjøre noe med girkassen i fremtiden?
Takk :).
Egentlig skal det jo være omvendt. At min skal gå bedre når jeg først har fått 0.5 bar enn din hvis jeg har større turbo. Men det er mulig at jeg roter litt altså, jeg testa bare 2. gir på 0.5 bar. Det er mye større forskjell på tyngre gir enn lettere gir merket jeg når jeg testa senere på 1.2 bar. Den forskjellen er helt syk! :)
Ja, hadde planer om 6- trinn ZF kasse etterhvert. Men får se hvor lenge M90-en overlever først :). Blir å bruke den i første omgang.
Okei. Jeg kjøpte dyser av en kar jeg fortsatt har litt kontakt med. Han holder til på forumet her foresten.
Han sveiser m90 ,både 2. å 3.gir. Aldri hatt trøbbel med sveisa kasser sier han. Kjøper ei kasse i sverige for et par 1000 norske å sveiser den. Om det funker sveiser jeg den jeg har nå og selger den.
Men en annen kasse er sikkert det beste. Har spekulert på zf selv.
Det som er så rått med stor turbo, virker som man får mer effekt jo tyngre gir man gir den:D
Ser nice ut! Kan ikke skjønne hvorfor de pinneboltene dine sitter så godt bare, har demontert og montert en haug med slike med bare å skru mutre mot hverandre. Men er den for kort så er det jo ikke så greit.
Du har sikkert tenkt på det selv , men hvis den er lang nok , så smell på 2 , stram , kjør varmt å skru opp. Tipper den kommer da , om du ikke har prøvd det da.
Må si jeg blir skikkelig innspirert av denne tråden, særlig siste opdateringa ! Liker meget godt, bra jobba gutter !
Du har ikke tenkt på en bøsere intercooler da? Vil tro det begynner å bli nødvendig med ditt oppsett :s
Takk! :)
Jo, hadde vært noe med en noe bøsere intercooler. Må bare finne jeg kan modifisere inn som passer greit der den originale sitter. Vil ha den under frontplata der den originale sitter og med senteruttak. Den må også fylle opp plassen godt i høyden siden det ikke er så mye å gå på i bredden uten å begynne å skjære vekk stål rundt lyktene, og det har jeg ikke lyst til.
Det kan være at turbon er litt sliten også. derfor den ikke leverer som den skal på lave trykk. Men det vil du nok ikke merke så mye til på litt mer trykk. jeg kjørte på 0.8 fordi dette var bruksbilen min å jeg skulle spare akselen til å fra jobb. men når man vipper opp på 09.1bar så endrer turbon lyd å man kommer litt inn i kompressormappen :D
du kan fint kjøre på mere en 1.2 bar hvis du har bensin nok. men tror nok dysene dine er hindringen nå :) I værestefall må du opp på 4" lmm. det fungerer det også. men særlig større en det vet jeg ikke om blir stabilt nok :D
Her er min på 0.4 med helt standar wg som ikke lakk.
http://www.youtube.com/watch?v=s1gxN7KULV0
leverte fortsatt greit. men de kommer til live på litt høyere trykk. Å du må huske det er bedre for motoren å få kjenne litt trykk med den turbon en med den gammle hvor den ikke fikk ut noe eksos :)
Tviler på at turboen er sliten. Den er helt uten slakk, gikk fint rundt og både turbin og kompressorhjul så strøkent ut. Samt innvendig i turbin og eksoshus.
Er nok noe annet som gjør det isåfall. Men får prøve litt mer når jeg har fått orden på ladetrykksjusteringa og eksos. Eksos blir kanskje fikset i dag :).
jeg husker ikke hvilken kam jeg hadde. så kan jo være at jeg foret motorn med mere luft en deg også! Men det var moro å høre at du fikk fult ladetrykk ved 2500 med pulsplitt grenrøret :D Det er jo det folk pleier å ha på 19Tene sine og gt28r husa sine. selv med ekstraktorgrenrør og litt hussmors trim som dette :D
Hadde du trodd det for 2-3 år siden? ;)
alt annet :P Men kan du ikke logge inn på savarturbo og spørre jens gustavson? han selger billige kammer. bare fortell hvilken oppsett du har å hva han anbefaller. de vet jeg fungerer på tilsvarende oppsett :) de "fleste" andre "trim" kammer til 940 er jo laget for små ekle eksosbremser.. å det er jo ikke noe vits i å lukke eksosventilene så tidlig nå :D