Den e` go`.
Han velger selv hvem han vil høre på. Alle får heldigvis resultat i forhold til de valgene de har tatt - og de konsekvensene må de leve med. :)
Printable View
Den e` go`.
Han velger selv hvem han vil høre på. Alle får heldigvis resultat i forhold til de valgene de har tatt - og de konsekvensene må de leve med. :)
Ja det er klart. Det er nok ikke en eneste motor på denne planeten som du med din utdannelse ikke tror at du klarer å forbedre. "Typisk norsk å være god" så man trenger ikke respektere talentfulle, velrenomerte folk med massevis av erfaring og gode resultater å vise til når man er best selv, spesielt når man ikke har noe som helst fungerende å vise til..
Ikke alle topper som trenger så mye jobb, ingenting kan bli Optimalt for alle forhold og situasjoner, men noen topper er værre enn andre. Noen topper trenger bare noen hakk, og en litt kraftigere gnist, så rekker de i lange baner. Andre topper skulle helst bare blitt pensjonert, og blitt laga en ny av, men da kan man jo som sagt like greit lage en ny som ikke er 2v også :)
Har DU bygd noe spesielt fungerende du har å vise til da? Ikke sett et eneste resultat av deg her inne annet enn babbel om store eksosventiler, og dyre moderne turboer :) Så NOE har altså blitt bedre siden 1980, er det mulig? Trodde toppen var nådd med Gr. A og grottis jeg :)
Hvorfor er det ikke bra å legge ned gulvet på en 530? har DU prøvd? Så kammene du bruker løfter ikke mer enn 5mm? Å legge ned gulvet på en 530 gir bedre fløde på alle løft over 3mm, og knapt noe mindre på mellom 0 og 3mm. At mCSA'n går opp kompenserer man for med en dersj epoxy...
Nope. Er ikke opptatt av spesielt fungerende, bare at vanlige folk får info som gjør at de kan unngå spesielt dårlig fungerende resultater i praksis.
Helt klart. Utviklingen går sin nådeløse gang så man er nødt til å følge med. Det gjorde du nok for du glipper på så mye. Problemet er når dette går ut over andre som tror på vrøvlet ditt og som dermed saboterer for seg selv.Sitat:
Så NOE har altså blitt bedre siden 1980, er det mulig? Trodde toppen var nådd med Gr. A og grottis jeg :)
Jeg vet om flere som har valgt å følge de oppskriftene som jeg har postet her inne. Tilbakemeldingene ang. sluttresultatet de har fått så langt vært postive og det er noe jeg faktisk finner glede i. Det samme har jeg sett gjentatte ganger her lokalt. Som nevnt tidligere. Enhver eier vil få ett resultat som står i stil med de valgene vedkommende har foretatt og jeg tar ikke fortjeneste for dette.
Nei det har jeg ikke fordi jeg ikke har tro på at det er riktig.Sitat:
Hvorfor er det ikke bra å legge ned gulvet på en 530? har DU prøvd?
Så kammene du bruker løfter ikke mer enn 5mm?
Å legge ned gulvet på en 530 gir bedre fløde på alle løft over 3mm, og knapt noe mindre på mellom 0 og 3mm. At mCSA'n går opp kompenserer man for med en dersj epoxy...
Jeg lager ikke egne kammer og velger derfor det som allerede finnes på markedet da dette fungerer tilfredsstillende.
Stå på du..........
Noe forskjell i praksis på å bruke 530 kontra 398 topp?
Unnskyld, men det der er rent pisspreik. Det er sånt som folk som sverger til å grave hele taket vekk uten å ane om det gir noe som helst, gjør.
Vet ikke hvem Tony er, og om han så er Gud så kan jeg si så mye som at jeg er militant ateist. Den lista der må nok omrokeres litt, for kun en idiot med god råd putter i en større ventil FØR han ser/vet hva originalventilen klarer ved å åpne i gryta.Sitat:
Jeg kan quote gode gamle Tony topp porter: 85% av forbedringen man får ved å bearbeide en topp får man ved å åpne kammeret rundt ventilene. Hvis du kun skal gjøre èn eneste ting med en topp, så legg ut forbrenningskamrene rundt ventilene.
Prioriteringslisten hvor det første betyr mest for resultatet:
1. Bearbeide forbrenningskamrene.
2. Større ventiler.
3. En høykvalitet ventiljobb.
4. Bearbeide i ventilgryten under innsugsventilen.
5. Bearbeide ventilgryten under eksosventilen.
6. Bearbeide innsugskanalen.
7. Bearbeide eksoskanalen.
1:Bearbeide i ventilgryten under innsugsventilen, primært SSR og lavere setevinkler.
2:Bearbeide forbrenningskammer rundt innsugsventiler.
3:Bearbeide gryta på eksossiden.
4:Bearbeide forbrenningskammer ved eksosventilen
5:Bearbeide innsugsport til riktige minstearealer, gnaging eller lim, whatever som trengs.
6:Større ventiler inn, hvis det trengs for å oppnå tilstrekkelig fløde for målet.
7:Bearbeide eksosport, ikke rør gulvet ute ved flensen
8:God ventilsetejobb med bra lavløftsfløde, primært på eksossiden.
9:Større eksosventil med ditto god setejobb, gjerne radiesete med relativt bratt nedre setevinkel.
Med andre ord, du bygger motor på hva du TROR funker, helt uten personlig erfaring av resultatet av å teste slikt, annet enn resultatene du gir til folk som gospel, fordi de funker av den enkle grunn at det er et eldgammelt oppsett som har blitt repetert siden 1980 og derfor er ufeilbarlig..? I rest my case.
Jepp. I følge så mange så er alt det vi driver med rundtom her helt feil, men i praksis så funker alle disse "moderne og korrekt spec." motorene vi ser rundtom som oftest overraskende mye dårligere enn eierene påstår på forhånd. Flere av de lokale som har vært på gatebil med disse feilspec. og feilbygdemotorene har fått mye oppmerksomhet og betvilelser av publiken pga praktisk funksjon og holdbarhet.
Selvsagt har man sett imponerende korrekt spec. oppsett også, men mengden overoptimistisk wannabe som står i deler i depot er betydelig større.
Og hva tilførte denne 530 toppen med senket gulv I PRAKSIS for eieren enten i bilen på veien eller ved effekttesting?? Var det noe man ikke klarte å kompensere for med 0,05 BAR høyere ladetrykk???
Ja, jeg er enig. Det var hyggelig, men det er på tide nå...
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/752.jpg
Den er laget for å hjelpe folk å hente ut maks, ja, siden du måtte cherrypick'e akkurat den delen, men prøver du å fortelle meg at fysikken som trengs for å ta ut maks er totalt irrelevant så fort en skal lage en moderat gatemotor? All termodynamikken er plutselig HELT annerledes? Gidder ikke gjenta igjen at oppsettet varierer etter bruken kunden ønsker. Du virker å tro at jeg "bare selger schvære biter som går styggfort på femsifra turtall" til alle og enhver... verden er dessverre ikke kun sort/hvit.
Noen som klarer å finne flødestesten på org 530 og 531, der 530 fløder best når kammen har under 12mm eller noe sånt?
Bare flowtall sier ikke stort om hva den gjør... 531 fløder bra, men det er jo ingen porthastighet igjen.
må man slipe ventilseter for og sette i 46/38 ventiler??
Det som er så trivelig med å ha rett er at etterhvert som tiden går så får de som var og evt. er uenig med deg bare mer og mer og mer FEIL. :)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic...7017&start=450
Tenker du på det at de også mener at en 530 er bedre til ca alt annet enn 2.7 liter gatemotor eller 2.4 RC..? :)
Tenker hovedsaklig på valg av topp i forhold til hvilken kamaksling man faktisk kjører i praksis. Evt. omvendt, 531 toppen gir dårligere resultat enn en portet 530 frem til at kammen man monterer er, for folk flest, urimelig rå. :)
Som vi har sett legger mange ut bilder av topplokk som de har portet. Ofte har folk brukt timesvis på å pusse kanalene slik at de ser så pene og representable ut som mulig som ett tegn på høy kompentase som skal trekke nye kunder. Spørsmålet er; hvor mye saboterer en grov og ujevn overflate den praktiske motorfunksjonen?
http://clubjapostorage.s3-eu-west-1....1837319427.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=iKbmrQIQOr0
Golf ball prinsippet [emoji111] ?
Grov er bra på topper som normale biler har.. Ujavn er ikke så bra...