Var som jeg tenkte da. Virka jo for godt til å være sant :)
Printable View
Har forøvrig testet 0-100 i dag.
Det er unnagjort på ca 6 sekunder i følge videoen jeg tok.
Har kommet fram til at det sitter 3,31 utveksling i bakaksel, så den passerer jo 100 km/t i andre gir.
Sparer jo da litt tid på girskift, men resultatet var uansett bedre enn jeg hadde forventa.
Sjeldent den blir kjørt så hardt egentlig, men måtte prøve :)
Har ikke fått gjort noe spesielt her enda. Men har fått tak i 530 topp og en A-kam, så tenkte det skulle bli et vinterprosjekt, da bilen er satt inn for vinteren.
Er det noen spesiell toppakning som er å foretrekke, eller er det like greit å kjøpe et originalt "slipesett"?
Elring toppakning og org bolter holder i massevis. Evt 12.9 pinbolter da om du vil ta steget videre
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Vedlegg 7604
Fått demontert og vaska litt i dag :)
Vedlegg 7605
Begynt å grave litt.
Har absolutt ingen erfaring med porting av topper, så skal bli gøy og se :)
Fikk 044 pumpe i posten i dag :)
Har bestemt meg for å montere den, for så å få bilen i en dynobenk, for å vite hva det er i den i utgangspunktet, tenker det er et greit utgangspunkt egentlig :)
Planen er fortsatt å montere toppen jeg holder på med, men synes det er interessant å se fysiske resultater :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Da var 044 pumpa montert. Faen som den bråker [emoji23]
Men liker å tro at det er "bra støy" [emoji16]
Har du da fremgangsmåte angående BTR?@Batland ;
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/86.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/87.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du skrev at man kan knipe BTR i skrustikka, for å øke bensintrykket litt [emoji4]
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/115.jpg
Er det greit å gjøre det, eller bør jeg kjøpe nye dyser med en gang? [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
A-ha.
Det kommer jo an på hva som er målet, men når du har investert i en Geunuin BOSCH 044 pumpe, så tenker jeg at ambisjonene står i stil, eller?
De originale dysene er ALT for små med mindre du har tenkt å kjøre 2 stk. pr. sylinder, men hvis det er det som er planene da hjelper det å knipe BTR litt.
Hvis vi sier at orginale dyser er 300 ccm og kan gå med 85% duty = 255 ccm så rekker det til 20 lb/min med luft når AFR er 12,4:1.
3,6 BAR øker tallene til 279 ccm og 21,9 lb/min => "220 hester".
Bensintrykk oppjustert fra 3,0 - 3,6 BAR øker dysenes kapasitet med 9,5% og 255 ccm x 2 + 9,5% støtter ett luftfløde på 40,42 lb/min som i følge de fleste turboleverandører og turboprodusenter omtales som 400 hp.
Som du ser er det ikke umulig å klare 400 hp med originale dyser dersom du dobler antallet og kniper BTR til å gi 3,6 BAR grunntrykk. :D
Det er selvsagt bedre å kjøpe seg noen nye, moderne GENUINE, BOSCH eller SIEMENS dyser i nabolaget 600 + ccm i stedet.
NB! IKKE kjøp drittdyser som f.eks de lange tynne med en blå ring på eller noe kinadritt på fleEbay.
Det er så revva at jeg mener at det er langt bedre med 2 - 3 stk. originale dyser pr. sylinder i stedet. :D:D
Da skjønner jeg[emoji4]
Har vurdert Siemens Deka 630cc
https://www.speeding.no/p/drivstoff-...are-630cc.html
Men disse virker litt "billige"?
Eller er de så billige i utgangspunktet?
Har du noe erfaring med Speeding?
Ser de har Bosch dyser som leverer samme fløde også [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Når man forsøker å selge 630 ccm dyser og viser bilde av en 870 ccm dyse, da virker det både billig og tvilsomt, men jeg har ikke erfaring med Speeding og påstår derfor ingenting.
Se denne:
http://www.siemensdeka.com/product/6...fi114961-60mm/
Det som gjelder er altså "Genuine Siemens / Mototron DEKA IV" og ikke minst "FI114961"
Alt handler om budsjett. Hvis budsjettet rekker så er og blir det nye, moderne GENUINE BOSCH 1000 ccm dyser som er det riktig gode valget.
Takk [emoji4]
Jeg får litt dårlig inntrykk av den Speeding siden. Derfor jeg spurte, for jeg orker ikke noe Kina kopi-søppel, så da tar jeg ikke sjansen.
Om jeg omformulerer litt, er det noen Norske forhandlere som selger genuine dyser som passer mitt bruksområde, som du veit om? Spiller liten rolle hva det står på dysene, sålenge det er ordentlig vare [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi har jo det gode gamle uttrykket:" Hvis noe virker for godt til å väre sant, så er det som oftest det." Nei, ikke ödelegg all kjöreglede og eierglede med å sette på noe dritt fra kina.
Jeg snakket nettopp med RS Tuning Bergen som er LANGT over gjennomsnittet opptatt av höy kvalitet og samtidig langt under gjennomsnittet opptatt av å selge mest mulig til flest mulig. Han sa at han hadde dyser på lager så du kontakte ham på facebook.
Takk [emoji4]
Da har jeg sendt en melding til de, så får vi se åssen det utarter seg.
De har vel muligens turbo som passer mitt behov også, når jeg kommer så langt? [emoji4]
Har for øvrig fått tilbud om å kjøpe et Vems datasprut av en kompis, som jeg vurderer.
Der får man også kjøpt overganger slik at originalt motorledningsnett passer, det virker for meg som en lur løsning.
Har du noen erfaringer med Vems sprut? [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
RS Tuning Bergen kan nok skaffe deg de höykvalitet delene du önsker og trenger, men etter kronekollapsen 2020 så ryker det fort en arm, en fot og en nyre hvis du skal ha en EFR, en GTX eller en G-serie turbo uten at dette er deres feil.
Hvis budsjettet er mer normalt, men over kinaskrot, og du ikke finner en passende turbo selv, så kan du gi meg en lyd slik at du kan få ett forslag på glidelagerturbo å vurdere til noe i nabolaget 25 - 33% av en flett ny kulelageturbo. ;)
Jeg ser at endel svensker bruker Vems med godt resultat, men jeg har ikke erfaring med det. Noen rundt her vurderte det, men når vi sjekket spec. så er prossessoren tregere enn den som bruks i MS. Hvorvidt dette her praktisk betydning vet jeg ikke.
Jeg prioriterer stabilitet, holdbarhet og pålitelighet og derfor har jeg satset på gamle Haltech sprut. :D
Takk [emoji4]
Har ikke satt noe spesifikt budsjett egentlig, men har jo sett at prisene på både Borg Warner og Garret er rimelig stive ja.
Så ligger nok mere normalt vil jeg påstå.
Vil samtidig ha bensin / motorstyring på plass først, og har jo planer om å ha bilen i dynobenk før jeg gjør så mye mer.
Har også en del å gjøre i forstilling i år, så blir spennende å se hvor mye penger det blir igjen. Men det er jo ingen ting som haster, selv om det kan være ønskelig å få alt på plass på en gang [emoji23]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg ser at "Gamle og vanlige" GARRETT GT3071R koster ganske nöyaktig 50% av det en GenII GTX3071R med turbinhus koster, men når alt er sagt å gjort med frakt og toll og moms nå i 2020, så må man vel i praksis betale närmere kr. 20 kr. pr. dollar med utgangspunkt i oppgitt pris på nett.
Da kommer man ikke så langt med kr. 20 000,- i turbobudsjett. Andre alternativer som gir ett tilfredsstillende resultat kan derfor väre "kjekt å ha."
Det er bare å ta det pø-om-pø. :)
Diskuterte forresten VEMS med en kar som forsökte å mappe en bil som hadde dette. Han var ikke veldig imponert.
Ustabile saker så eieren solgte det og kjöpte ett annet merke.
Hmm, blir spennende og se hva jeg ender på av turbo. Alt er vel uansett bedre enn den varmluftsføneren jeg har [emoji28]
Kommer ikke til å stresse noe med motor-oppsettet. Da blir det ofte dyrt og dårlig, etter mine erfaringer ihvertfall.
Tja, kanskje Vems er et dårlig valg da.
Har sett "livechipper" til LH 2.4 også, men dette er vel ikke noen god løsning vil jeg tro?
Legger ved link, men virker for godt til å være sant synes jeg [emoji4]
http://shop.fekzen.se/sv/volvo/279-l...ecialchip.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi får vente å se.
Det en en god idè. Det som vanligvis gir de beste resultatene er at man bruker god tid og legger en god plan som man holder seg til og ikke vingler og vimser underveis.
Det er to utfordringer med LH2,4.
1. Billige universalchip som er helt på jordet. Folk som overhode ikke har greie dette og som blander og mikser epler og appelsiner, hummer og kanari og alt mulig annet man kan tenke på. Man kroner så verket med vassekte dritt made in china.
2. Man chipper kun bensinhjernen og dette er som å bytte dyser i en forgasser, men hva med tenningen? Det er tenningsmappet som er det i särlasse viktigste for en turbomotor, men dette gjör man lite og ingenting med. Det man trenger er ett slikt USB chip for å mappe tenningshjernen også.
Som ren bensinhjerne mapping synes jeg at dette ser meget lovende ut. Som ett rent datasprut for bensinen er faktisk LH2,4 slett ikke dårlig til å styre gode dyser basert på signaler fra en stor og GOD LMM. :) (eller to)
Jeg synes egentlig at Ecomax chippen jeg har, er helt grei, sånn som oppsettet er nå. Motoren går reint og fint, og det virker ikke som at den går magert eller fett. Er såklart ikke verdens beste løsning uansett, men funker enn så lenge.
Bør jeg flytte over LMM’en min i et 3" hus når jeg monterer nye dyser, eller åssen burde jeg gå fram?
Ecomax chippen funker kanskje dårlig med 3" LMM og store dyser?
Jeg har ikke original-chip, så jeg får ikke brukt det heller for øyeblikket [emoji23]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ett velfungerende "trimsett" består av trioen LMM, Chip og dyser.
LMM gir ett signal til chippet som tilpasser pulslengden dysene er åpne og leverer bensin.
Chippet er derfor programert til å fungere med en bestemt störrelse LMM og en bestemt störrelse på dysene.
Hvis du vil ha ett brukbart resultat så må disse 3 delene väre tilpasset hverandre og det er her USB chippet er så interessant. Det gir en muligheten til å gjöre dette på en måte som jeg ikke har sett at noen andre har gjort det på enda. ;)
Kan avslöre at valget hadde falt på genuine Siemens #961 dyser.
Kanskje jeg like greit skal prøve den Fekzen chippen da. Er jo genialt om det fungerer.
Utfordringa er vel heller tenningsanlegget ved å bruke en sånn løsning?
Jeg liker å tenke litt utafor boksen, så om den løsningen er noe du har tro på, så har jeg ikke noe i mot å prøve det [emoji16]
#961 er de 630cc dysene som jeg tenkte på i utgangspunktet, som jeg klarte å tyde meg fram til? [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det synes jeg. :)
Jeg har jo troen på min egen lösning, men det er jeg sannsynligvis alene om.
Jeg kan dele resonementet.
Original: 2,5" LMM = 4,9 enheter for 300 ccm dyser.
Trim: 3" LMM = 7,06 enheter for 450 ccm dyser.
Forskjell i dysestörrelse = 450 / 300 = + 50%. Forskjell i LMM = +44%. Som vi ser er det en fornuftig sammenheng å observere her.
Så vil jeg bruke 630 ccm dyser. 630 / 450 = +40%.
Da trenger vi en LMM som har ca. 40% flere enheter enn de 7,06 enhetene som 3" LMM har, ikke sant?
7,06 enheter + 40% = 9,9 enheter. Alle henger med?
9,9 enheter /2 = 4,95 enheter. Som vi ser er 2 stk. originale LMM helt perfekt.!!
Man monterer da en orginal luftfilterboks og LMM på förersiden i bilen trekker ett rör på tvers og kobler det sammen med den originale som er på passaskjesiden og setter dette inn på turboen. Så mapper man inn chippet. :D
Se litt nede på denne siden: http://forum.vccn.no/showthread.php?...age2&styleid=9
Jøss, det er tydeligvis mange røvertriks som kan gjøres [emoji23]
Det der er en løsning jeg har tro på, utfordringene for min del, er at jeg ikke har original luftfilterboks, og har heller ikke plass til det grunnet DO88 cooleren.
Men det går vel an å koble på en LMM til allikevel?
Jeg kan alltids forgrene innsugsrøret, og kjøre to åpne filter, om det fysisk fungerer, men hvordan kobler man elektronikken? Er det så enkelt at man paralellkobler LMM’ene? [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men jøss, hvordan i alle dager skal det da ha noe for seg? [emoji23]
Den må vel kobles til på et vis for å i heletatt ha noen hensikt? Eller er det i prinsipp bare en LMM, og to løp, for å lure den originale LMM’en? [emoji848]
Skjønner ingen ting jeg nå [emoji23]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Etter å ha tenkt mye på dette nå, så TROR jeg at jeg har skjønt prinsippet.
Grunnen til to stk LMM er for å få lik luftstrøm gjennom begge "løpene"? Og at man da halverer lufta som går gjennom den LMM’en som er tilkoblet?
Og man da har mye mindre luftstrøm gjennom den LMM’en som er tilkoblet, i stedet for å i prinsippet kjøre én kjempestor LMM.
Det virker i såfall logisk for meg.
Det som er hensikten med det hele? [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er helt korrekt.
Hvis du ser inn i en LMM så ser du at mesteparten av luften som går gjennom den går på utsiden av "måleöyet" og blir derfor IKKE målt. :)
Da er alt mye mer logisk med en gang.
Men dette burde jo etter mitt skjønn kunne gjøres med original chip også?
For alt blir jo kompensert etter signaler fra LMM, så skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle fungert ihvertfall [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Så lenge forholdet mellom LMM og dyser er som originalt så kan i prinsippet originalchippet brukes. Problemet er at större dyser oppförer seg annerledes på tomgang og på cruising enn det små originaldyser gjör. Det er dette ett ettermarked trimchip må kompensere for slik at motoren er lettstartet, går normalt på tomgang og holder forbruket på ett normalt nivå.
Han karen hos Fekzen hadde liten tro på to stk LMM. Jeg sendte mail og spurte litt.
Han anbefalte jo 3" LMM, som "alle gjør" [emoji23]
Han skulle sjekke om min ecu var kompatibel med live chip, så får vi se åssen det tar i vei.
Jeg har tro på løsningen med to stk 2,5" LMM da, når jeg først skjønte prinsippet.
Har også fått svar fra RS Tuning, og kommer til å bestille dyser fra de [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hehehe, det tror jeg på! Han har nok ikke värt inne på tanken engang. :D Jeg presiserer at jeg ikke har gjort dette selv og sier ikke at dette er noe du må gjöre. Jeg sier hva jeg ville gjort og forklarer hvorfor jeg ville gjort dette på denne måten.
Hvis det ikke går, da hadde jeg byttet ut den ekstra LMM med en eldre luft MENGDE måler med klaff. ;) som f.eks denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=106664858
Vel, hva VET vi da?
Jo, at 2,5" LMM flöder luft til å matche 4 stk. 300 ccm dyser som er originalt og rekker til ca. 200 hk. Så VET vi at 3" LMM flöder nok luft til å stötte bensinmengden fra 4 stk. 450 ccm dyser som da kanskje KAN rekke til ca. 300 hk.
Hvis man så monterer 4 stk. 630 ccm dyser, hva skal man da gjöre med LMM for at den skal ha stor nok kapasitet? Ingenting? Kjöre med en 3" som bare flöder til å stötte 450 dysene? Hvorfor ikke 2,5"? Hvis man har en motor som trenger 630 ccm dyser så er man jo langt utenfor måleområdet til LMM likevel.
Som å kjöre ladetrykk på en sugemotor med 1 BAR MAP sensor. Unger.
De selger genuine saker som du kan stole på.
Takk for at du gir tilbakemelding. Langt fra alle gidder å ta seg bryet med dette.
Jeg har tro på at det skal fungere. Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skal gå, reint praktisk.
Spent på hvordan resultatet blir.
Er egentlig like spent på å ta en effektmåling av bilen, for å se hva det bor i den nå, da jeg synes det er gøy å se utvikling.
Men må si at disse tilstandene som er om dagen, har satt litt kjepper i hjula for meg, så får bare ta det når dette Corona-styret har roet seg litt.
Men hva er i prinsippet maks ladetrykk på den turboen jeg har? Den er vel ikke noe glad i ladetrykk over en bar uansett?
Tilbakemeldinger er viktig synes jeg. Får man tips til forskjellige løsninger, så bør man jo også gi tilbakemelding på om det fungerer i praksis eller ikke synes jeg [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Effektmåling av en bil man er vant med og kjent med er vesentlig slik at du faktisk VET hvor mye oppgraderingene tilförer.
Hehehe, til Coronastyret roer seg du? Vel..........foreslår at du vurderer å satse på å laste ned en G-måler app på mobilen og ordne opp selv. Jeg har brukt G-måler i mange år og den funker LANGT bedre enn folk flest gir de kreditt for.
Du får G-måle å se. Gjör du godt arbeid og noterer resultat og ladetrykk så får du se hva som er effektivt og når det bikker over.
Enig med du der. :)