Utvid også "bowlen" noe så den flyter finere ut med seteinnsatsen...
Printable View
Utvid også "bowlen" noe så den flyter finere ut med seteinnsatsen...
Driv med en 530 topp for tida. Om det er best den måten eg gjør på er en annen ting, syns bare det er veldig kjekt med porting og sånn, sjøl om det tar veldig mye tid.... :)
Eg har frest hull i både innsug og eksos i en topp som var ødelagt, slik at eg har noe å gå etter... kan faktisk ta veldig mye før det går gale, men kjipt om de skulle gå hull... :
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/...53768564_n.jpg
I tilleg har eg lekt meg litt med gjennomskjærte kanaler fra 530 i Paint, og sett for meg hvordan eg vil kanalen min skal se ut, sammenligna med litt bedre topper (531 f.eks.)
Så jeg har fjerna eindel i taket (2-3mm til vannkanal), og lagt opp gulvet litt, for å få en slakere og finere bue. Bredden på kanalen er 40mm hele veien inn til gryta, og skrås fint til ventilsetet videre derfra ( som er ca 88% av ventil ). Minste diameteren på denne er 40x31mm, D-form (bredd X høgd) .
På paint så ser det ut slik:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.n...18013189_n.jpg
Videre i praksis, litt forskjellige lysbrytinger på desse to, så ser bare ut så de er forskjellige, men tilnermet like. :
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.n...82756630_n.jpg
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/...87460141_n.jpg
Innerradie:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...97232753_n.jpg
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/...09486819_n.jpg
Her bruker eg å måle fra ventilsetet og til "taket" . Setter et merke på 6cm fra flens, da det er der vannkanalen er nermest :)
JEG måler meg frem til 53mm her. Men opp til kvar enkelt... (lurer på om det var noe rundt 49-50mm orginalt ) :
Botna ikkje "målepinnen" på skyvelæret i kanalen, nei....
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/...13139013_n.jpg
Den andre toppen eg porta ble litt anleis. La i litt ved styringa og i denne.. Husker ikkje målene i farta, men desse kunne mulig vert litt større en det er nå, da det var 46mm ventil i den også...
I Paint så ble den noe slik (gul linje) var ikkje sånn eg egentlig ville ha den, men ble nå bare sånn :) :
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...08777650_n.jpg
I praksis:
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/...35232296_n.jpg
Har ikkje fått tid å testa toppene enda, så skal ikkje uttale meg om kva som er bra eller ei.. :) ser da bedre ut en orginalt da :)
Hei. Kjøpt meg en billig 530 topp og tenkte jeg skulle prøve meg på litt porting. Har portet littegranna moped fra før. Og da lurte jeg på om noen kunne forklare meg hvordan jeg skal finne ut hvordan ventiler jeg skal ha og hvordan jeg skal porte i forhold til turbo og kam +++?? Helst på enklest mulig måte.
Bare å gjøre som andre her i tråden har gjort allerede. :) Kam og turbo bestemmer en etterpå når en vet hvor mye den fløder.
Har lest meg litt opp nå. Har en b23 med dreide stempler og r-sport turbo fra at kittet. Tenker og porte toppen og sette inn 44/38mm ventiler. Hvordan høres dette ut? Er a kam et godt valg? Ettersom jeg har dreide stempler burde jeg endre forbrenningskammeret? Har sett gruppe a toppen hadde giga kammere men dette var vell for komprisjonsreglene sin skyld?
Det enkle er ofte det beste og A-kam med orginalt kamdrev fungerer glimrende sammen med R-sport kittet.
Du åpner opp forbrenningskammeret rundt ventilene og spesielt rundt eksosventilen.
Grottis sine Gr.A topper hadde forbrenningskamre utformet i samarbeid med Porche og disse toppene PRESTERTE best i praksis. :)
I dag er alle som ikke har prestert noe som helst, helt uenig med de to ovennevnte. :rolleyes:
Hmm hva tror du om 38mm eksosventil? Eller mener du jeg skal holde meg orginal der? Og lønner det seg med rustfrie ventiler og fjærer i god kvalitet? Når jeg porter innsugsknalen skal de holde samme diameter som ventiler hele veien?? Ble ikke helt klok på disse utregningene her......
44 inn er standard. InnsugsKANALEN fløder mye mer enn "vinduet" du får rundt ventilen, spesielt med standard innsugsventil. Skal du ha standard ventil og en A-kam behøver du ikke røre kanalen i det hele tatt fra innsugsflensen inn til rundt 3 cm fra selve setet... men de siste 3 cm gjør det jo litt.
Hvordan ser dette ut? Noe jeg burde forbedre/gjøre annerledes? Skal jeg ta ut mere i gulvet, lengst inn? Mye jobb å fylle i taket rundt ventilstyringa? Har ikke gjort noe under sete eller i forbrenningskammer enda.. Skal på sugemotor +- 150hk.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/724.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/725.jpg
I praksis fungerte Grottistoppene klart best i forhold til begrensningene i Gr.A reglementet og med det samme man snakker om motorsport på høyt nivå så er det imponernde ressurser som ligger bak de gode resultatene. Med samme reglement og drivstoff så tror ikke jeg at omsveiste kammre omformet til det man ser på de nyeste 2V sugemotorene i dag hadde tilført noe positivt her. Bedre turbo og ett hypernøyaktig Elektromotive datatenningsanlegg derimot, det har jeg tro på.
Man må ALDRI, NOENSINNE senke gulvet i noen kanaler da dette saboterer resultatet.
Jeg kan quote gode gamle Tony topp porter: 85% av forbedringen man får ved å bearbeide en topp får man ved å åpne kammeret rundt ventilene. Hvis du kun skal gjøre èn eneste ting med en topp, så legg ut forbrenningskamrene rundt ventilene.
Prioriteringslisten hvor det første betyr mest for resultatet:
1. Bearbeide forbrenningskamrene.
2. Større ventiler.
3. En høykvalitet ventiljobb.
4. Bearbeide i ventilgryten under innsugsventilen.
5. Bearbeide ventilgryten under eksosventilen.
6. Bearbeide innsugskanalen.
7. Bearbeide eksoskanalen.
Flott, da har du ikke ødelagt noe.
Du finner det du trenger fra side 1 i denne tråden. :)
Tja med mindre den lager så mye stråling at alt i kammeret begynner å brenne samtidig (typ trenger 5 grader forskudd flatt), så hjelper ikke et heftig tenningsanlegg så veldig, hvis swirl'en i kammeret og dermed forflyttningen og banen til flammefronten fortsatt er forhindret... hele problemet er jo at det brenner saktere på den kalde siden av brennkammeret, og med grottis kammerne så er den delen desidert størst, og med pluggplasseringen som er på Volvotoppene er ikke akkuratt det et sjakktrekk, siden swirlen knapt får dratt med seg noe av det som allerede brenner i det varme hjørnet...
Den e` go`.
Han velger selv hvem han vil høre på. Alle får heldigvis resultat i forhold til de valgene de har tatt - og de konsekvensene må de leve med. :)
Ja det er klart. Det er nok ikke en eneste motor på denne planeten som du med din utdannelse ikke tror at du klarer å forbedre. "Typisk norsk å være god" så man trenger ikke respektere talentfulle, velrenomerte folk med massevis av erfaring og gode resultater å vise til når man er best selv, spesielt når man ikke har noe som helst fungerende å vise til..
Ikke alle topper som trenger så mye jobb, ingenting kan bli Optimalt for alle forhold og situasjoner, men noen topper er værre enn andre. Noen topper trenger bare noen hakk, og en litt kraftigere gnist, så rekker de i lange baner. Andre topper skulle helst bare blitt pensjonert, og blitt laga en ny av, men da kan man jo som sagt like greit lage en ny som ikke er 2v også :)
Har DU bygd noe spesielt fungerende du har å vise til da? Ikke sett et eneste resultat av deg her inne annet enn babbel om store eksosventiler, og dyre moderne turboer :) Så NOE har altså blitt bedre siden 1980, er det mulig? Trodde toppen var nådd med Gr. A og grottis jeg :)
Hvorfor er det ikke bra å legge ned gulvet på en 530? har DU prøvd? Så kammene du bruker løfter ikke mer enn 5mm? Å legge ned gulvet på en 530 gir bedre fløde på alle løft over 3mm, og knapt noe mindre på mellom 0 og 3mm. At mCSA'n går opp kompenserer man for med en dersj epoxy...
Nope. Er ikke opptatt av spesielt fungerende, bare at vanlige folk får info som gjør at de kan unngå spesielt dårlig fungerende resultater i praksis.
Helt klart. Utviklingen går sin nådeløse gang så man er nødt til å følge med. Det gjorde du nok for du glipper på så mye. Problemet er når dette går ut over andre som tror på vrøvlet ditt og som dermed saboterer for seg selv.Sitat:
Så NOE har altså blitt bedre siden 1980, er det mulig? Trodde toppen var nådd med Gr. A og grottis jeg :)
Jeg vet om flere som har valgt å følge de oppskriftene som jeg har postet her inne. Tilbakemeldingene ang. sluttresultatet de har fått så langt vært postive og det er noe jeg faktisk finner glede i. Det samme har jeg sett gjentatte ganger her lokalt. Som nevnt tidligere. Enhver eier vil få ett resultat som står i stil med de valgene vedkommende har foretatt og jeg tar ikke fortjeneste for dette.
Nei det har jeg ikke fordi jeg ikke har tro på at det er riktig.Sitat:
Hvorfor er det ikke bra å legge ned gulvet på en 530? har DU prøvd?
Så kammene du bruker løfter ikke mer enn 5mm?
Å legge ned gulvet på en 530 gir bedre fløde på alle løft over 3mm, og knapt noe mindre på mellom 0 og 3mm. At mCSA'n går opp kompenserer man for med en dersj epoxy...
Jeg lager ikke egne kammer og velger derfor det som allerede finnes på markedet da dette fungerer tilfredsstillende.
Stå på du..........
Noe forskjell i praksis på å bruke 530 kontra 398 topp?
Unnskyld, men det der er rent pisspreik. Det er sånt som folk som sverger til å grave hele taket vekk uten å ane om det gir noe som helst, gjør.
Vet ikke hvem Tony er, og om han så er Gud så kan jeg si så mye som at jeg er militant ateist. Den lista der må nok omrokeres litt, for kun en idiot med god råd putter i en større ventil FØR han ser/vet hva originalventilen klarer ved å åpne i gryta.Sitat:
Jeg kan quote gode gamle Tony topp porter: 85% av forbedringen man får ved å bearbeide en topp får man ved å åpne kammeret rundt ventilene. Hvis du kun skal gjøre èn eneste ting med en topp, så legg ut forbrenningskamrene rundt ventilene.
Prioriteringslisten hvor det første betyr mest for resultatet:
1. Bearbeide forbrenningskamrene.
2. Større ventiler.
3. En høykvalitet ventiljobb.
4. Bearbeide i ventilgryten under innsugsventilen.
5. Bearbeide ventilgryten under eksosventilen.
6. Bearbeide innsugskanalen.
7. Bearbeide eksoskanalen.
1:Bearbeide i ventilgryten under innsugsventilen, primært SSR og lavere setevinkler.
2:Bearbeide forbrenningskammer rundt innsugsventiler.
3:Bearbeide gryta på eksossiden.
4:Bearbeide forbrenningskammer ved eksosventilen
5:Bearbeide innsugsport til riktige minstearealer, gnaging eller lim, whatever som trengs.
6:Større ventiler inn, hvis det trengs for å oppnå tilstrekkelig fløde for målet.
7:Bearbeide eksosport, ikke rør gulvet ute ved flensen
8:God ventilsetejobb med bra lavløftsfløde, primært på eksossiden.
9:Større eksosventil med ditto god setejobb, gjerne radiesete med relativt bratt nedre setevinkel.
Med andre ord, du bygger motor på hva du TROR funker, helt uten personlig erfaring av resultatet av å teste slikt, annet enn resultatene du gir til folk som gospel, fordi de funker av den enkle grunn at det er et eldgammelt oppsett som har blitt repetert siden 1980 og derfor er ufeilbarlig..? I rest my case.
Jepp. I følge så mange så er alt det vi driver med rundtom her helt feil, men i praksis så funker alle disse "moderne og korrekt spec." motorene vi ser rundtom som oftest overraskende mye dårligere enn eierene påstår på forhånd. Flere av de lokale som har vært på gatebil med disse feilspec. og feilbygdemotorene har fått mye oppmerksomhet og betvilelser av publiken pga praktisk funksjon og holdbarhet.
Selvsagt har man sett imponerende korrekt spec. oppsett også, men mengden overoptimistisk wannabe som står i deler i depot er betydelig større.
Og hva tilførte denne 530 toppen med senket gulv I PRAKSIS for eieren enten i bilen på veien eller ved effekttesting?? Var det noe man ikke klarte å kompensere for med 0,05 BAR høyere ladetrykk???
Ja, jeg er enig. Det var hyggelig, men det er på tide nå...
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/752.jpg
Den er laget for å hjelpe folk å hente ut maks, ja, siden du måtte cherrypick'e akkurat den delen, men prøver du å fortelle meg at fysikken som trengs for å ta ut maks er totalt irrelevant så fort en skal lage en moderat gatemotor? All termodynamikken er plutselig HELT annerledes? Gidder ikke gjenta igjen at oppsettet varierer etter bruken kunden ønsker. Du virker å tro at jeg "bare selger schvære biter som går styggfort på femsifra turtall" til alle og enhver... verden er dessverre ikke kun sort/hvit.
Noen som klarer å finne flødestesten på org 530 og 531, der 530 fløder best når kammen har under 12mm eller noe sånt?
Bare flowtall sier ikke stort om hva den gjør... 531 fløder bra, men det er jo ingen porthastighet igjen.
må man slipe ventilseter for og sette i 46/38 ventiler??
Det som er så trivelig med å ha rett er at etterhvert som tiden går så får de som var og evt. er uenig med deg bare mer og mer og mer FEIL. :)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic...7017&start=450