Ja, og han kammeraten min har rulla si i Danmark enda :P
Sendt fra min Thaifon
Printable View
Ja, og han kammeraten min har rulla si i Danmark enda :P
Sendt fra min Thaifon
Resultatet av langvarig, men lett tenningsbank er ofte at stemplene ser sandblåst ut ute ved sylinderen.
Sylinder nr. 3 går varmest så det er der bensinen først får problemer og tenningsbanker. Det er derfor jeg anbefaler kald termostat. ;)
Hehehe, A-kammen funker ja. Hele 1500 o/min tidligere spool up viser at trimkammen i praksis var "på tok" (som svensken sier) for vill. Morsom respons nå da. :)
Godt bunndrag er iallefall en direkte følge av høyere sylindertrykk enn før og dette belaster toppakningen hardere. Du kan nok med fordel trekker av ett par-tre grader tenning på fullt ladetrykk på lave turtall.
Av de orginale toppakningene synes jeg at B230K pakningen ser lovende ut.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n...34993604_n.jpg
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/...ff&oe=543E457A
Noe som ser misstenklig ut her?
Kjører med map som jeg hørte litt med deg i vinter.
Men hvor mye påvirker været tenninga? Sjekka den igjenn, og så ut som den var 3-4 grader tidlig, var en litt varm og klam sommerkveld ute. Blei stilla midt i vinter.
https://www.youtube.com/watch?v=sEGeHxF0tF4
Har ikkeno med saken å gjøre, men holdt akkurat med å få pusteproblemer og ribbeinsbrudd. Denna var god :p
Jadda, nå rauk jo den godeste pakkninga igjenn da..... Går te H... Når man kjører pent med den. Lå på 2000-2500 på grusveien hjemover, så sjedde faenskapet igjenn...
Nå har jeg ikke mulighet te å rote mer den, i å med det er bruksbil. Så skiltene ryker nokk nå. Får slenge skilter på 240`en.
Eventuelt 960n :) bedre bruksbil det enn det 240 greiene :)
Mulig toppen er blitt skjev sists siden det skjer igjen så lett?
Har vært inn på tanken, men målte den, og var godt innaforr.
Det jeg tror er att det er ett punkt på tenningsmappet som er for hardt stilla. Rundt 2500 og 120kpa ellerno. Men ska ta det opp å se. Men bli ikke idag.
Må få tak I banke-headset snart. Er skummelt å stille tenning I blinde.
Jeg har alltid stusset på det tenningskartet ditt, men det har jo fungert for deg. Nå når vi får vite at den mildeste KL-kammen er så ille som du har beskrevet så er det forklaringen på hvorfor dette har gått bra likevel.
Jeg bruker en svært enkelt tommelfingerregel som utgangspunkt på tenningskart. Denne er ikke for mild og ikke for aggressiv og den leverer godt resultat hver eneste gang - akkurat som A-kammen og BSRT325.
Denne regelen er at 100 linjen, altså sugemotorkurven på full gass, ser slik ut:
1500 o/min = 15 grader. (Du har 21 - 25.
2000 o/min = 20 grader. Du har 26 - 30.
2500 o/min = 25 grader. Du har 33,6 - 37,6.
3000 o/min = 30 grader. Du har 36,3 - 40,3.
3500 o/min = 35 grader. Du har 38,9 - 42,9.)
Hvis vi sammenligener med Volvo sin store vakumklokke på turbofordelerene så retarderer disse tenningen 8 grader v/ 0,5 BAR ladetrykk. Dette er safe, men som du ser, det er "better safe than sorry."
Jeg hadde byttet toppakning og lagt inn de ovennevnte verdiene på de aktuelle stedene i tenningsmappet og så får du evt justere deg oppover etterhvert.
Husk å bruke gamle typen topplokkssbolter (12,9) og bruk gressklipperolje på gjengene, under bolthodet, rundt bolthullet i toppen og på begge sider av skrivene.
Etter at toppen er montert, vent 10 - 15 min, løsne èn bolt 1/2 omdr. og trekk den til fullt moment. Gjenta for de andre.
Hvis ikke dette holder så er aluen i toppen din sannsynligvis blitt myk etter alt for mange kokinger og varmkjøringer.
http://www.zeitnitz.de/Christian/scope_en
Får prøve detta :p så om det funker. koble på bankesensoren
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...74932350_n.jpg
Hva mener du om dette?
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/...07&oe=545C36EE
Laga dta nå bassert på talla dine. litt usikker på tenning på toppen ved maks ladetrykk og rundt 6000. kan vell legge på litt dær?
Bare å komme med komentarer :)
Ser bra ut. Det er på turtall opp til ca. 4000 o/min at a-kammen har økt sylindertrykket. Har tror på det kartet der opp til 1,0 BAR ladetrykk og er sikker på at bilen går godt her. Jeg tenker også at det vil bli mye varme og liten effektøkning når ladetrykket økes på ett slikt kart. Hvis du vet at motoren din ikke tåler mer tenning enn det der så bør du begrense ladetrykket.
En 8V rødmotor fungere ikke dersom oppsettet gjør at man må redusere tenningen til mindre enn ca. 20 grader for å unngå tenningsbank, sånn er det bare. Moderne 4V motorer fungerer godt og effektivt med ned mot 5 grader og lavere tenning, men man kan IKKE bruke denne type informasjon på en B230 motor.
På alt over 1,0 BAR har du nå ALT for lav tenning. Det jeg ville gjort var å legge inn 16 grader på hele 300 linjen, (som uansett ikke skal brukes) og så interpolerer du mot 100 linjen.
Husk også følgende. Datasprut har akspumpefunksjon på TPS. Grunnene til dette er flere, men en av dem er at mapsensoren m.v. gjør at spurtet henger litt etter hva motoren gjør. Du vet, motoren gjør noe, sensorene må registerer, sprutet må handle og handlingen må iverksettes.
(Gjelder ikke drive by wire)
Med motorer med god respons (og uten DBW) er det derfor skummelt å kjøre med overaggressivt tenningsmap. Du kjører nå med ladetrykk i intercooleren og gasspjeldet holder dette tilbake. Nå du trør til så dumpes det ladetrykk inn i manifolden og hvis tenningen da er for aggressiv så blir det problemer. Det er min erfaring iallefall.
Tenker at det blir bra.
Jeg har analysert mer inngående og resultatet blir at motoren ved 1,0 BAR ladetrykk får 26 grader tenning for hovedparten av tenningskartet og ved 1,5 BAR får den 21 grader. Dette er effektivt, men trygt etter min erfaring. Hvis du ønsker mer guffe så gjøres dette enkelt ved å øke tenningen ved 7500 o/min på 300 linjen oppover mot 22 grader og interpolere i begge retninger, men da bør du bruke utstyr for å lytte etter tenningsbank.
Flott. Alltid kjekt å følge folk med gode oppsett som har arbeidskapasitet og som i praksis står på. :)
Hva er moment i farta? Og har rigga meg til med bankesensor, og ociloscop programm som bruker microfoninnput på pcen. Dunka en skrue borti sensoren, og grafene flakksa veggimellom. Så får se om jeg får brukt det på no fornuftig vis.
Fekk dratt det te og kjørt litt da :) Står klar til etterdraing. Ska vell løsne litt på boltena først da au? For å få set til å "gli" skikkelig?
Sterk som bjønn med riktig tenning, bedre enn føre. Er kjempefornøyd med momentet :) Er nesten på høyde med org F og med kompressjon i tankene er det jo ikke gæli. (med tanke på å ta igang og 1000-2000 rpm.) Ellers også går den som ett skudd:) I alle fall det lille jeg fekk prøvd den. Har en refferansebakke jeg bruker. på 2200 med kl1 kam var 2 gir nesten litt for tungt, nå knurra jeg opp på 3dje :) Spool opp er mye bedre også. Høres ut som en traktor når jeg tar igang, plystrer bortover om det er litt motstand :p Behøver ikke ligge å ruge så lenge før trykket er der heller nå. Angrer litt på att jeg tokk vekk dobeltmassa nå. Hadde vært brennfint. Er litt ristette med den nye kløtsjen. Truer du den på 2000 rister alt inni bilen.
Tja, ossen blier det i forhold til turtall med linje med samme tenning over stort trutalls-spekter?
21 grader på 1,5 bar, sånn teoretisk ska det vell bli en del høyere på 7000, enn si 3200? pga mindre luft inn på toppen + må ha tidliger tenning med tanke på turtall? Å mange grader gir en fordeler med vekter ekstra på full rulle?
Eventuelt, går det bra å gi tenning te si 15 grader på 300 linjen på 7000 og interpolere, tror du jeg må lytte etter banking da?
Du løsner bolt nr. 1 ca. 270 grader og drar den rett til 110 Nm, så fortsetter du til neste.
Det tror jeg på. Kjekt at du begynner å få se potensialet i dette oppsettet. En ting jeg hater med B230 motorene er de ultralange rådene. Makan til tull! 152 mm og 1,9:1 er helt feil til bruksbilsmotor. Jeg ser BARE praktiske ulemper med dette. Hvis motoren rister når du kjører med full gass på 2000 o/min så tør jeg påstå at det er fordi du har overaggressiv tenning her. Lange råder gjør at stemplene står lenge i ØD og på lave turtall krever dette overraskende lav tenning. Tenk på at DU må gi motoren det motoren vil ha. Hvis motoren vil ha 15 grader på 2000 o/min i stedet for 20 grader som er "vanlig", så MÅ DU gi den det. Gjør en test. ;)Sitat:
Sterk som bjønn med riktig tenning, bedre enn føre. Er kjempefornøyd med momentet :) Er nesten på høyde med org F og med kompressjon i tankene er det jo ikke gæli. (med tanke på å ta igang og 1000-2000 rpm.) Ellers også går den som ett skudd:) I alle fall det lille jeg fekk prøvd den. Har en refferansebakke jeg bruker. på 2200 med kl1 kam var 2 gir nesten litt for tungt, nå knurra jeg opp på 3dje :) Spool opp er mye bedre også. Høres ut som en traktor når jeg tar igang, plystrer bortover om det er litt motstand :p Behøver ikke ligge å ruge så lenge før trykket er der heller nå. Angrer litt på att jeg tokk vekk dobeltmassa nå. Hadde vært brennfint. Er litt ristette med den nye kløtsjen. Truer du den på 2000 rister alt inni bilen.
Her full gass på 4. gear fra 1800 o/min. På 2000 o/min er det 0,25 BAR ladetrykk og ingen risting. Grunnen er tilstrekkelig lav tenning.
https://www.youtube.com/watch?v=nW91LK6wZto
Det blir aldeles strålende!Sitat:
Tja, ossen blier det i forhold til turtall med linje med samme tenning over stort trutalls-spekter?
21 grader på 1,5 bar, sånn teoretisk ska det vell bli en del høyere på 7000, enn si 3200? pga mindre luft inn på toppen + må ha tidliger tenning med tanke på turtall? Å mange grader gir en fordeler med vekter ekstra på full rulle?
En god fordeler med stor vakumklokke gir alltid godt resultat, men alle linjene er rette. De kan ikke gå opp og ned. Fordelen med ett innmappet datasprut er at hvis man får tenningsbank på 1,5 BAR på 4500 o/min så kan man retardere tenningen akkurat der og la resten være i fred. Med fordeler må man retardere hele kartet og da taper man effekt og dreiemoment.
På "100 linjen" gir en god fordeler ca. 15 grader på tomgang og ca. 36 grader fra ca. 4000 o/min og hele veien til turtallsperre.
En 2,3L turbo rødmotor med A-kam og orginale eksosventiler har vanligvis makseffekt på 5200 - 5500 o/min. Mellom 5500 o/min og 7500 o/min stuper effekten nedover. Man kan derfor med fordel øke tenningen i dette turtallsintervallet en god del og derfor foreslår jeg 4 - 6 grader ekstra på 7500 som interpoleres mot 16 grader på 300 linjen på 5500 o/min og mot 36 grader på 100 linjen på 7500 o/min.Sitat:
Eventuelt, går det bra å gi tenning te si 15 grader på 300 linjen på 7000 og interpolere, tror du jeg må lytte etter banking da?