Vis full versjon : 2førr10's 85' 240 DL > Turbo Intercooler
Er det en J-type kasse du har? :p
J type ja :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Førerside speilet har fått seg en brest.. 3 sprekker.
Har dette noe å si for EU etterkontroll og godkjening? Det sitter fast men vurderer å legge oppå transparent teip for at det skal sitte godt og ikke løsne.
Har kikket i speilet i fohold til hvordan det skal sitte i speilhuset og det er jo god sikt i glasset.. ikke noe problem å se bakover.. eneste som skjer er at speilbildet er litt "hakkete", men å en ser jo biler, personer osv.http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/856.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/857.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Har du det som merknad fra en kontroll, så kommer det helt an på kontrolløren som tar etterkontrollen, om vedkommende godkjenner dette eller ikke.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Det at det er sprukket glass var ikke merknaden på EU kontroll, hele speilhuset fallt av døren og hang etter ledningen rett før EU. Skruen som holder speilhuset hadde skrudd seg ut.
Speilet sprakk da jeg limte speilet i platen med de klipsa som skal klipses på motoren bak. Men de klipsa er dårlig også, så den platen må fuges/limes på
motoren i speilhuset.
Tok bare en avgjørelse på å prøve med teip og limet på glasset igjen nå, så får bare krysse fingrene på at det går igjennom.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/873.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Da får du bare se hvordan det går på kontrollen. Men du vil vel kanskje også selv være mest interessert i å finne et helt speilglass igjen etter hvert...?
Ja får se hvordan det går.
Ja, må finne meg et nytt speil en gang etter hvert.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
NULL liv i 240'n.
Helt dødt.. får ikke lys i dasjen, ingen lys verken foran eller bak, starten går ikke rundt en gang..
Meget merkelig..
Holdt på å fixe en kjølevannslekkasje.. og når jeg slo på tenninga første gang så fikk jeg liv, lys i dasj, pumpa gikk og alt var helt fint til jeg vrei om på starter.. da var det bare et klikk.. så ble det helt dødt..
Fikk liv igjen etter å ha gått igjennom noen punkt men samme skjedde.
Nå finner jeg ikke feilen.. 12V på batteri. Hovedsikring ved fordelingsboks ved batteri er i orden og resten av sikringene ser hel ut.. men sikringene inne i bilen er egentlig uvesentlig..
Skal ha liv i bilen.. ikke et eneste livstegn..
Noen ideer?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
NULL liv i 240'n.
Helt dødt.. får ikke lys i dasjen, ingen lys verken foran eller bak, starten går ikke rundt en gang..
Meget merkelig..
Holdt på å fixe en kjølevannslekkasje.. og når jeg slo på tenninga første gang så fikk jeg liv, lys i dasj, pumpa gikk og alt var helt fint til jeg vrei om på starter.. da var det bare et klikk.. så ble det helt dødt..
Fikk liv igjen etter å ha gått igjennom noen punkt men samme skjedde.
Nå finner jeg ikke feilen.. 12V på batteri. Hovedsikring ved fordelingsboks ved batteri er i orden og resten av sikringene ser hel ut.. men sikringene inne i bilen er egentlig uvesentlig..
Skal ha liv i bilen.. ikke et eneste livstegn..
Noen ideer?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Kan det rett og slett være hjernen som har tatt kvelden ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan det rett og slett være hjernen som har tatt kvelden ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men skal vel ha lys i bilen og starter skal jo gå rundt fordiom? Noe tenningproblem men finner ikke noe lignemde på norsk forum om jeg googler.
Fannt noe på engelsk, snakk om tenningsbryter men det kan være så mye rart... og rart er det for har aldri skjedd før, ikke på denne måten..
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Dårlig jording, dårlig kontakt på batteripolene/starter? Stnes det høres ut som noe slik.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men skal vel ha lys i bilen og starter skal jo gå rundt fordiom? Noe tenningproblem men finner ikke noe lignemde på norsk forum om jeg googler.
Fannt noe på engelsk, snakk om tenningsbryter men det kan være så mye rart... og rart er det for har aldri skjedd før, ikke på denne måten..
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ja det er jo sant. Når jeg tenker meg om så kommer jo strøm/lys fra punkter utenom hjernen.
Hmm den var kinkig
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dårlig jording, dårlig kontakt på batteripolene/starter? Stnes det høres ut som noe slik.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulig det, men rart det har funket hber gang før.. har ikke gjort noe med akkurat starter for lenge siden og batteri har bare vert koblet til og fra.
Men kan sjekke dette.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ja det er jo sant. Når jeg tenker meg om så kommer jo strøm/lys fra punkter utenom hjernen.
Hmm den var kinkig
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja ganske merkelig.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Kanskje ikke starter forresten, tenkte på kadetten min, der går + fra batteri rett til starter også vidre inn i bilen, er jo ikke slik på 240. Men sjekk jording og betteripoler. Strøm på avveie er gøy [emoji12]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Og sjekk alle punkt hvor det kan eire... f.eks. sikringsboksen :)
Kanskje ikke starter forresten, tenkte på kadetten min, der går + fra batteri rett til starter også vidre inn i bilen, er jo ikke slik på 240. Men sjekk jording og betteripoler. Strøm på avveie er gøy [emoji12]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hmm ja skjønner, nesten likt da. Det går egentlig 1 tykk fra batteri til starter og 2 tynnere ca 4-6mm til dynamo og fordelingsboks ved hovedlysrele. Så går det vel til sikringsboksen inne i kupeen.
Jepp får gå over jordinga. Er skrudd i innerskjermen som orginalt. Den andre er RK kabel som jeg har lagt opp ny til motorblokk.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Og sjekk alle punkt hvor det kan eire... f.eks. sikringsboksen :)
Er nesten bare å ta av dekselet rundt sikringsboksen og inspisere, følge kabler og pipe seg frem om jeg setter ene pinnen til multimeteret med klemme på + polen og piper meg frem i sikringsboksen med andre pinnen.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sjekk forgreiningspunktet for strømmen ved venstre forskjerm. Se om det er brudd i selve metallet eller i ledninger.
Har holt på i godt over 4 timer nå med feilsøking + gårsdagen.
Kan med dette kalle meg selv for kløne,.... var jording mot chassi hele tiden, den satt fast men bare ikke godt nok. Skrudd i innerskjermen med karrosseriskrue som har ligget å spist opp gjengehullene i innerskjermen. Bytta ut med M8 bolt mot chassi og skuta starta som bare F :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Har holt på i godt over 4 timer nå med feilsøking + gårsdagen.
Kan med dette kalle meg selv for kløne,.... var jording mot chassi hele tiden, den satt fast men bare ikke godt nok. Skrudd i innerskjermen med karrosseriskrue som har ligget å spist opp gjengehullene i innerskjermen. Bytta ut med M8 bolt mot chassi og skuta starta som bare F :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jaja, det viktigste her er at skuta fyra! :D
Jaja, det viktigste her er at skuta fyra! :D
Ingenting som er bedre enn det! :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/66.jpg
Refleksvest var 1'er feil på EU, godt mamma frant denne da de rydda på barneskolen.. desverre litt for liten, det symbolet her gir en god peikepinne.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/67.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Du er ikke den første som overser det enkleste mtp jording[emoji12] men bra du fant det ut[emoji106]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Da har 240'n vert på etterkontroll av EU.. som egentlig var utløpt fra i fjor.
Tok 4hjulskontroll for godkjenning av senkesett og lysjustering i samme slengen. Kom på litt over 2000kr.
240'n har fått plass i carporten til leiligheta jeg har kjøpt så flytta den dit i går. V70'n står langs husveggen utenfor leiligheten så kjører forbi 240'n hver gang nå :)http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/121.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Skulle likt å hatt garasje men det er bare så mye en har råd til, carport med bod i bakkant.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/122.jpg
Begynnt å lagre deler allerede :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/123.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/124.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Fikk telefon om at 240'n har 0 feil på EU. Bare feil på motor og senkesett. Nå er det BT som står for tur.
3. August.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Veldig greit å ha sånt klart ja :)
Får ha lykke til på godkjenningen senere da :)
Veldig greit å ha sånt klart ja :)
Får ha lykke til på godkjenningen senere da :)
Ja det er det :) takk! :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Fått gjort billelitt på 240'n før motorgodkjenning.
Fått tak i svarte gummi radiatorslanger og T-skøyter til vannkjølinga på turbo.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/730.jpg
Her er "before" med DO88 silikonslanger.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/731.jpg
Ferdigstøpte t skøyter til vannkjøling.
Merk stripset som jeg satt på for å dra den nedre slangen litt lenger fra slurevifta.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/732.jpg
Sånn ble det etter
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/733.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/734.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/735.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Kom hjem fra hytta og hadde avtalt med en venn om å kjøre ut 240'n på henger til BT.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/736.jpg
Når vi var fremme sendte sjoføren en snap på sin tlf til "gjengen" om at nå var det av sted på ørskog.. som er huggern.
Måtte sende snap til samme folka med video av bilen og BT [emoji14] :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/737.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/738.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Får håpe den går igjennom uten noe problem da :)
Får håpe den går igjennom uten noe problem da :)Jepp! Håper på det :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Litt trang økonomi for tiden etter hus"kjøp", innflytting, EU på V70'n så blir bare tatt ting underveis.
Blir nok lagt litt mer fokus uansett inn i V70'n da den har noe motor el. feil og trenger en AC service og litt annet småstell siden det er brukis.
Men uansett, det største nå blir jo å få godkjennt :)
Men har laget meg en form for plan og noen tanker/visjoner :) (etter godkjenning)
Montere ipd stagene jeg har liggende
Montere det nye veiv reimhjulet/svingningsdemper
M46 skal inn etter hvert
Friske opp førersetet som er litt slapp i fjæringa
Lakke de motordelene jeg "jåla" opp med hvitt og blått tilbake til noe som ligner mer orginalt.
Småtteri som er bare "pynt":
Montere Volvoradioen med kasettspiller
Montere hattehøytalerene
Har en utetemp måler i 3-raderen for tiden, den er leser ikke rett, trolig at den ikke har god nok jord, bare skrudd i frontplata bak grillen men montert inntil tectyl så har ingen kontakt med jord.
Uansett, tenker jeg å bytte ut utetemp da jeg ikke bryr meg så veldig om det er 15 grader eller 25 grader ute, dette har blitt en sommerbil og kjøres i Norsk sommer som vi som regel kjenner for å ikke være så rekord varm, som regel. Dessuten har vi mobiltelefon med temperatur så det skal ikke være noe problem å finne ut hvor varmt det er.
Tanken er da bytte ut i oljetemp, noe som er en god del mer lønnsommt/brukbart å vite, mobilen kan heller ikke fortelle hvor varm oljen er :p
Har sett mange seiser en mutter eller rør de gjenger opp i bunnpanna, men har tidligere vert inne på ebay og kommet over denne.
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-REDBLOCK-OIL-TEMPERATURE-SENDER-544-122-140-240-740-780-TURBO-GT-GLT-4-CYL-/142444480364?hash=item212a5a476c:g:S2YAAOSwxp9W314 f&vxp=mtr
Fin sak, men den skrues i bunnpanna der bunnpuggen sitter, og med flatstift stikkende ned med en ledning på kan det fort skje at det kommer borti en forhøyning og flatstiftkontakta knekker av.
Så er det denne da, banjobolt med tempsensor i, ganske nice. Spørsmålet er, passer den til oljetur hullet til turboen? altså olje fødelinja inn i turbo. Det står at den passer på sandwichen til Volvo som går til oljekjøleren. Men der bruker jeg stålspunnet slanger fra Hydroscand, og de er ikke banjo, bare skrukoblinger som er selvtettende. Jeg har lyst til å tro at størrelsen på hulelt i blokka til oljeførding av turbo er like stor som hullet inn i oljesandwitchen.
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-240-TURBO-REDBLOCK-OIL-TEMPERATURE-SENDER-BANJO-GL-GLT-4-CYL-242-244-245-/142444480368?hash=item212a5a4770:g:akoAAOSwj2dXkEa f&vxp=mtr
Hvilken girkasse er det som står i bilen nå ?
Hvilken girkasse er det som står i bilen nå ?Ei gammal M45 som er hard å få i 1.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ei gammal M45 som er hard å få i 1.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
åå jasså hehe. Da er det kanskje på tide med en ny kasse :D
Ja, skulle vel egentlig ha slitt ut kassa da den funker helt fint. Den svetter olje men holder seg i gir i forhold til den gamle kassa jeg hadde før jeg skifta til turbomotor, den kom med bilen og i slutten i ca. et halvt år så holdt den ikke i gir lenger. I 2. Og 4. Gir, så når jeg pendlet måtte jeg sitte med ene hånda på girkula hele veien for å holde den i gir, det var fryktelig irriterende i starten men ble ganske vandt til det.
Den som sitter i nå kom fra en delebil jeg hadde, trolig eldre girkasse enn den som fulgte med, altså 85 mod kassa holdt ikke gir men kassa fra 78 mod (delebilen var 78 mod) eller noe i den alderen den holder på gira den dag i dag.
Men uansett, så har jeg lyst på 5. gir, så m46 blir det :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sitter inne i kontrollhallen å venter på svar fra kontrolløren nå.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Han har sett over bilen og slikt? Hvem var det du fikk som kontrollør da?
Jepp, han var å kikket rundt.
En tysker eller noe sånnt?
Skjegg og hestehale.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Godkjennt! :)
Må utbedre noe oljesvetting og vise bilen på godkjennt verkstes så er alt i boks.
Tok ca 2,5 time, kontrolløren brukte ikke mer enn kanskje 3 kvarter på å se over, så måtte jeg vente mens han gikk på et kontor og sikkert undersøkte.
1 ting han pirka på var det "gamletypen" stabstaget bake fra ipd, i gullfarge. Spurte om jeg hadde montert det, om det var orginalt og det fanntes dokumentasjon på det. Påpekte også at jeg hadde glemt å putte på skive under muttrene på stabstaget.
Fikk resultatene på mobil før han kom tilbake. Når kontrolløren var tilbake sa han at det var bare å hente vognkort inne i skanken, vise bilen etter at jeg utbedret reperasjon av svettinga, at kjøretøyet ellers er godkjennt men at jeg måtte putte på skive under de muttrene på stabstaget bake mens han rakk ut hånden. Tok han i hånden på det og sa at det skulle jeg fikse.
Fikk kjøre ut 240'n og parkerte den, så var jeg inne med gammelt vognkort og fikk midlertidig og at nytt kom i posten.
Kjørte hjem i 240'n og V70'n står igjen :) så får jeg henta den med hjelp av kompis ellernoe :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/105.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Gratulerer :DTakk :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Gratiss! med godkjent :cool:
Gratiss! med godkjent :cool:Takk! :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
ellingsøyern
03/08/17, 16:37
Gatulere med godkjent bil. He ei M46 kasse om du ikkje har skaffa.
Gatulere med godkjent bil. He ei M46 kasse om du ikkje har skaffa.Takk! Har skaffa m46 kasse :) men greit å vite du har ei ekstra på lur :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Tok meg en tur på Syltemartnan i Tresfjord, et slags landhandel loppemarked med fullt av stands der folk selger gammel stasj. Ganske mye mellom himmel og jord, mye av det er ting fra før i tida.
Bruker å også være vetranbil utstilling, så tok meg en tur å stillte ut min og så på andre biler. Mye amerikansk, ikke så mye svensk, men kom et par volvoer etter hvert.
Vaska bilen før jeg kjørte utover.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/651.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/652.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/653.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/654.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/655.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/656.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/657.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/658.jpg
Porchen til Onkel, luftes for salg.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/659.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/660.jpg
Stilige eldre lastebiler
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/661.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/662.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/663.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/664.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/665.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/666.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/667.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/668.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/669.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/670.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/671.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/672.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/673.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/674.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/675.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/676.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/677.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Hvor har du kjøpt oljelokket ? :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/86.jpg
vangsfreaken
07/09/17, 22:01
Hvor har du kjøpt oljelokket ? :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/86.jpg
du får det på bcb i hvert fall... sikkert kl og l-m-r også :) kanskje til og med vparts? :p
du får det på bcb i hvert fall... sikkert kl og l-m-r også :) kanskje til og med vparts? :pTror det var bcb jeg kjøpte det på. Meen.. har ikke planer om å bruke det lokket lenger på 240'n vertfall. Kanskje på v70'n. Kanskje selge? Dunno [emoji14]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
du får det på bcb i hvert fall... sikkert kl og l-m-r også :) kanskje til og med vparts? :p
Tror det var bcb jeg kjøpte det på. Meen.. har ikke planer om å bruke det lokket lenger på 240'n vertfall. Kanskje på v70'n. Kanskje selge? Dunno [emoji14]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
OK! Trooor jeg må skaffe meg en sånn ;)
Har kjøpt meg en stor Garrett dele turbo :D
Okei ikke så stor da, men større enn 13c'n.
Denne har slark, så må renoveres eller være donor til en annen lik turbo.
Men! Mye fine deler på den, er jo vannkjølt først og fremst. Men alu-huset på innløp siden er vinkla feil i forhold til eksoshus. Stuss fra IC må peike oppover, men dette er jo bare å snues når det bygges sammen igjen.
En annen ting er baklokket, feil flens mot downpipe. Så må skaffe et annet baklokk med bula flens, samme som på 13c.
Si ifra om noen ruger på et baklokk eller lignende garrett turbo :) hadde verdt gøy med en som det stod Volvo på, men det står vel på de nyere turboene til Volvo.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/11/115.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/11/116.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/11/117.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/11/118.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/11/119.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ble sent i hi år på 240'n.
Stakkars.. stått ute i styggeværet en stund nå, ikke noe snø før den siste uka her i strøket og tempen har vert ned i 6-4 på det kaldeste til nå. Men tåler da regn og vind :)
Glemte å koble fra batteriet sist jeg holdt på med den, men planen var nok at den skulle inn igjen bare kort etter [emoji14]
Fikk startshjelp av v70'n :)
Kjørte en liten tur, bare for å få lada litt på batteriet, få sjekka temp på vann osv, og løsne litt på bremser og div.
Står godt innsperra av båter, biler og traktor :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/11/143.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/11/144.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/11/145.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ny deleturbo! Garrett td013 på manifold med vannrør og oljereturrør på samme kjøpet :)
Varmeskjoldet lå i den glitterblå 244 delebil jeg kjøpte for ei par år siden og skrota. Må sandblåses.
Brukbare deler ser det ut som, må sjekke mer nøye, turboslark men skal nok overhales lell!http://forum.vccn.no/img-dump/2018/01/168.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Pakke fra Sjåk :)http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/9.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Hva kan jeg få for eldre type blinklys? Hella lykter med glass? Altså 75-79? Oransje blink
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Det ordnet seg [emoji846]
Var en kar innom og hentet frontplate, komplette blinklys og blinklys deler for 1000kr.
Ble kvitt litt deler også [emoji846]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Vil en merke forskjell på en fk kamaksel og en a kamaksel?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Vil en merke forskjell på en fk kamaksel og en a kamaksel?
Sent fra min SM-G930F via TapatalkHeller A kam enn T kam(fk) ja :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Heller A kam enn T kam(fk) ja :)
Sent fra min SM-G390F via TapatalkDu ville gått for det ja?
Husker ikke hvor alle kammene kom ifra :)
Hva er forskjell da? Kvassere akselerasjon? :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ikke veldig merkbar forskjell, men den gir godt bunndrag og et ganske greit effektregister :) V og K kam er også gode kammer til turbo
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Jeg bytta fra original t kam til a kam i fjor. Det er verdt å gjøre. Mister kanskje litt bunndrag, men du får det igjen oppover i registeret.
Ikke veldig merkbar forskjell, men den gir godt bunndrag og et ganske greit effektregister :) V og K kam er også gode kammer til turbo
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
;1073488']Jeg bytta fra original t kam til a kam i fjor. Det er verdt å gjøre. Mister kanskje litt bunndrag, men du får det igjen oppover i registeret.Nå ble det litt blanda meninger?
Hans Ola du mener det gir godt (altså bedre?) bunndrag.
Martin, du mener en mister litt bunndrag.
Hva mener du med at du får det igjen litt oppover i registeret?
Er A bedre enn V og K?
La oss si en Garrett turbo med turbolag, hva kamaksel kunne passe sammen med en sånn turbo? I motsetning til 13c som spooler opp raskere sånn jeg har forstått.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
T kam gir mer bunndrag, men dauer av tidligere enn med A kam
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Holder på å se igjennom
P R A N C I N G M O O S E . C O M
D A V E ' S V O L V O P A G E
altså http://www.davebarton.com/ sin side med forskjellige klistermerker og annet kult stuff som ikke er helt enkelt å oppdrive :)
ser på blant annet klistermerker i motorrommet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/204.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/2.png
Pakke fra murrica.
:D <3
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/289.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/290.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/291.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/292.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/293.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/294.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/295.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/296.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/297.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/298.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/299.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/300.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/301.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/302.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/303.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Hva har vi her? [emoji846]http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/184.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Tok meg en tur til min gode venns' verksted å hjalp til å legge opp litt strøm, fikk da sandblåst varmeskjoldet til manifoldet som skal være til ny turboen :)
Ble bra resultat!
Gikk nesten en hel pose med jula blåsesand.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/207.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/208.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/209.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/210.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/211.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/212.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/213.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/214.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/215.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Tatt ut fra vinterlagring [emoji4]
Var litt lite strøm så måtte kjøre inn V70'n for å hjelpe å få start.
Prøvde disse 3kant rute sjalusiene jeg mottok i posten.
Var noe tykk for å få de under rammen rundt vinduet, men så når de ikke hver side.
Det er nok meningen å lime/teipe disse på ruten. Selv ville jeg helst ha likt å la de ligge under rammen/listen rundt vinduet for å slippe å lime om de skal demonteres igjen.
Blir å montere/lime/teipe de, se om det kler bilen og så bestemme seg for å beholde eller ikke.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/307.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/308.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/309.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/310.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
In The White
19/04/18, 21:05
Riktigt fin 240! :)
Riktigt fin 240! :)Tack! Ekte svenske? [emoji846][emoji28]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Der var den ute igjen ja. Er så hvit å pen den bilen her [emoji106]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Der var den ute igjen ja. Er så hvit å pen den bilen her [emoji106]
Sent fra min SM-G930F via TapatalkJess nå er den ute. Får begynnt i det smått med småtteri her og der.
Nja, hvit bortsett fra litt rust et par steder :/
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jess nå er den ute. Får begynnt i det smått med småtteri her og der.
Nja, hvit bortsett fra litt rust et par steder :/
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Er nok ikke så mange tidligere bruksbiler som er helt plettfri etter 30 år på veien. Min er heller ikke det [emoji6]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Skal inn til SVV 16. Mai.
Alt er i box, ikke noe jeg vet om som mangler.
Noen luringer det der, fordi jeg bestillte time forrige gang om motorgodkjenning, ratt og senkesett.
Og når vognkort kom i posten så var det bare senk og ratt som var innskrevet.
Jaja, de skal vel håve inn mest mulig penger og ikke gjøre for mye om gangen.
Uansett, har skaffet alle papirer, tettet lekkasje, ny pen eksos er montert og luftfilterbox som kontrolløren pirket på 1. Gang (ikke sist gang) er montert så nå må den gå igjennom.
Hadde noen bremseskiver bake liggende fra den blå glitterfarga 244 delebilen jeg hadde, nye i uåpna pose, har kun tatt de ut og smurt de med olje mens jeg har hatt de på lager siden de begynnte å overflateruste så smått.
Demonterte og fannt ut at klossene burde byttes, noe skeivslitte ja [emoji28]
Bestillte nye klosser og montetingssett på bcb.
Mens jeg venta på de i posten pussa jeg ned calipterene og lakka de røde, siden de forran er også lakka rød.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/62.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/63.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/64.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/65.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/66.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/67.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/68.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/69.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/70.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/71.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Det er jo null verdt om bare spesifikasjonene er endret.
Ta en telefon til BT, om du er heldig er det bare at de har glemt å sette inn at den er godkjent ombygd.
Men det kan også være at den fortsatt ikke er godkjent.
Blir du stoppet i en kontroll og det ikke er oppgitt at den er godkjent ombygd til turbo så får du beskjed om å vise den.
Samme med PKK, da blir det 2'er feil at den ikke er godkjent ombygd.
Ble litt glemt av tråden, skjedd ganske slag i slag i det siste.
Først og fremst har jeg vert på SVV, kontrolløren som var samme som sist sa rett og slett beklager og gikk rett inn på kontoret og skulle fikse det med en gang.
Leverte fra meg vognkort del 2 og skulle få nytt i posten. Krysser fingrene på at det kommer inn både ratt og motor sammen med senk som jeg hadde fra før :)
Ikke betalte jeg 1kr heller. :)
Var ute med bilen på 17. Mai :)
Så var det vårslepp på Vestnes nå lørdag. Ingen bilder derifra [emoji14]
Og i dag var det cars and coffee på atlanterhavsvegen. Fikk heldigvis samlet er gjeng med volvo, vi var 5stk 240-er og 1 amazon som kjørte kolonne.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/473.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/474.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/475.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/476.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/477.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/478.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/479.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Fine bilder atlanterhavsveien er noe jeg har hatt lyst til og oppleve kanskje får det til senere i år og bra det ordnet seg hos svv :)
Fine bilder atlanterhavsveien er noe jeg har hatt lyst til og oppleve kanskje får det til senere i år og bra det ordnet seg hos svv :)Var strålende vær i dag vertfall, sto ute en stund i solen med heldigvis litt mild vind men jeg er rød i pannen og begge armene fra solen.
Joda, atlanterhavsvegen er fin den. Litt oppskrytt men for all del vakkert. Ja bare å ta turen, jeg bor ikke alt for langt unna, ca 2 timer med ferge.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Var strålende vær i dag vertfall, sto ute en stund i solen med heldigvis litt mild vind men jeg er rød i pannen og begge armene fra solen.
Joda, atlanterhavsvegen er fin den. Litt oppskrytt men for all del vakkert. Ja bare å ta turen, jeg bor ikke alt for langt unna, ca 2 timer med ferge.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jeg har også blitt litt svidd i sola den siste tiden men deilig er det med fint vær. At atlanterhavsvegen er litt oppskrytt regnet jeg nesten med det meste er det men hadde vært moro og fått kjørt der en gang for og ha gjort det får se om jeg får det til i år da har tanker om en vestlandstur:)
Stygg utførelse på eksempelbilde, men er det sånn man ruter slangene for catchtank?
https://a4.pbase.com/g3/26/559926/2/53894591.P1010050.jpg
Har bestilt ny boks for veivhusventilasjonen, og har en catchtank liggende så tenkte hvorfor ikke. Er det i det hele tatt mye vits i?
Sjekka tråden hvor bilde kom fra, har vert innom den før, men tror det er vits i for å svare på mitt eget sprøsmål :p
Om dette er over ca. et halvt år så er det en god del brun suppe.
her er tråden:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=59254
Ved uhell så sletta jeg 3 poster på denne tråden.. :/
Var på pc og fikk ikke vekk den vBulletin visningen på nettsiden. Når jeg prøvde å redigere på innhold i posten så var delete this post merket og selv om jeg ikke trykket på selve knappen men nedenfor for å putte markøren på feltet med tekst så forsvant hele tråden istendenfor :(
Like etter fannt jeg ut hvordan å skifte visning på tråden så det ble tilbake til normalt :s
Uansett..
Har fått montert negative camber plate, eller taxi plater. Kjøpte nye bolter og skiver, monterte med gjengelås.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/621.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/622.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/623.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/624.jpg
Begynnte å eksperimentere med catchtanken jeg hadde liggende
1. finne en plass å montere den for lett demontering og montering da det skal tappes av oljegugge i ny og ne.
2. finne en slags brakett med noe gummidemping
Resultatet ble en hylleknekt, ikke det mest originale, men fannt ut at det kunne funke, og sitte godt fast
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/625.jpg
elektriker gummi nippler som puter, hylleknekten skal få lakk
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/626.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/627.jpg
Plassering ble her, det finnes et hull i stenderen til batteriplata, så gjennomgående bolt der med pute mellom
hylleknekten hviler ned på tverrvangen der radiator og intercooler sitter
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/628.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/629.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/630.jpg
Ny boks, bestillte denne i går på telefon og kom beskjed 08:04 i dag tidlig fra Volvo at jeg kunne hente den, 598 kr sammen med o-ringen som sitter under etter rabatt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/631.jpg
på plass :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/632.jpg
Litt rens av tomgangsregulator
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/633.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/634.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/635.jpg
Ene bolten som satt her virket løs når jeg skulle skru den ut, så tipper det er der hvertfall 1 av plassene det renner litt olje fra, juhu!
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/636.jpg
Lage seg en ny pakning i pakningsmatriale
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/637.jpg
kommer update med mer bilder om ikke lenge.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Nå fikk jeg vognkort av SVV, men de har glemt å legge til godkjent med B230FK, er det F-ings mulig, jeg var inne hos de, møtte kontrollør og alt... han så på papirene jeg hadde, beklagde og sa at han skulle ordne det. Men de har glemt å legge til motorgodkjenning :S
Jeg bestiller ikke noe time igjen, jeg ringer de og forklarer, møter opp i skranken og gir de vognkort del 2 og gir de en papirutskrift der det står godkjennt med b230FK.
Noen som evt. har dette på sitt vognkort som jeg kan få bilde av så jeg kan vise de eksempel av? :)
Tekst kommer, skal legge til på laptop :)
Holder på å makker med å få montert ny garrett turbo :D
Har fått lakkert varmeskjold, og endelig fått tak i "v-brakett" til turboen, en forsterkning som kom orginalt på R-sport turbo kit og muligens var montert i somme gruppe A biler, noe jeg er mer usikker på.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/438.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/439.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/440.jpg
Så var jeg heldig å spotte et annet varmeskjold som sitter under turboen på en finn annonse, dette skjoldet er nemlig utgått. Derimot det som sitter på manifoldet som også isolerer tennpluggene fåes kjøpt nytt, men det ligger på over 1000 kr, jeg var heldig med at det lå i en delebil jeg kjøpte.
Sandblåste skjoldet og sprayet det med varmelakk fra tema.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/441.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/442.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/443.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/444.jpg
Så er det mindre størrelse på oljetur på garrett turboen, så tok den med til hydroscand i Breivika (Ålesund området), fikk de å lage en slange lik den jeg har brukt hittil på 13c turboen. Samme banjo i blokka, men mindre banjo på turbo 1/8 er det visst. Når jeg spurte etter klistermerke var det kun det svære de hadde :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/445.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/446.jpg
Prøvemontering i bilen, har tappet gamle oljen og vannet. Står klar for ny turbo og grenerør men det er et par ting som gjenstår, får nye pakninger fra vparts sammen med deler til v70'n.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/447.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/449.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/450.jpg
Det står egentlig på oljereturen, er litt usikker på hva jeg skal gjøre der... for jeg har stålrøret mellom blokk og turbo. men det er litt kjeitete å få til, skal jeg skru det fast i turboen med de 2 boltene og så stikke det ned i blokka samtidig som at grenerøret skal treest inn på pinboltene i toppen.
man kan ikke bolte manifoldet/grenerøret til toppen og så bolte turbo til grenerør, siden boltene er gjennomgående i grenerøret og det er gjenger i turboen. så boltene skal skrues inn fra baksiden.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Det står mellom å kappe det største røret til høyre og putte på slangebit mellom den og bankeplugg eller få kjøpt ny adapterplate som jeg ikke finner.
Finner ikke stor nok. Jeg måler ca 53/54mm cc mellom bolthullene på garrett turboen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/16.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/17.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/18.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/19.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/20.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Pakke fra pedersen :)
Ser ut som olje retur stussen skal passe. Den er en del større en den på 13c'n.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/92.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Fått gjort litt i dag, fått på olje retur nippel, bolta turbo til grenerør med låseplatene og fått montert turbo i bil.
Så er det å få på alle slanger og rør, blir låk i bena av arbeidsposisjonen så fordeler det utover dagene frem til treff neste helg.http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/133.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/134.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/135.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/136.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/137.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/138.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
In The White
08/07/18, 10:19
Riktigt snyggt gjort!:cool:
Tack! [emoji4]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Styrer på, fått sammen turbo, downpipe, rør og slanger.
Fyllt på ny olje og kjølevann.
Holder på å lakke tårnstag så har ikke fått prøvekjørt.
Fått på refleksteip på fangerene forran og bak og ambulansestag under som de kaller det :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/190.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/191.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/192.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/193.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/194.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/195.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/196.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/197.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/198.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/199.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ut å spinnje! Neida, men tok en luftetur med vogna etter turbobytte. Mild oppstart uten ladetrykk, lot den stå å gå for å få alt sammen smurt med ny olje, lot den gå et par min, satte også varmeapperat på full pupp og max varme.
Slo av motoren, peila olje, fyllte på litt, sjekka vann. Lot det gå en stund til, peila igjen, fyllte på en liten svett.
Etter en sen middag tok jeg en kjøretur, stoppa opp for å løsne litt på den åpne dumpventilen. Kjørte videre, tok en sjekk til, sjekka olje og vann. Så kjørte jeg videre med noen harde akselerasjoner, funka fjell, hører også dumpen slippe opp ladetrykk ved hard aksing og giring.
Merker litt mer eksoslyd enn før, mistenker biltema klemma over downpipe og rør mot frempotte.
En annen til er at det ser ut som det har blitt feil spissing på framhjulene, tipper det har med taxiplatene å gjøre. Er jo negativ camber men de ploger fremover. Eller for å si det enklest mulig... når ene hjulet står rett fremover så står det andre litt på skrå innover.
Virker nesten som at det har rettet seg litt til etter kjøreturen. Får følge med og ta en kikk under å sjekke om alt sitter fast :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Viss spissinga ikkje er justert etter du monterte taxiplatene blir det feil ja
Viss spissinga ikkje er justert etter du monterte taxiplatene blir det feil jaMen det er vel minimalt? Endeledd har ikkje blitt demontert. [emoji848][emoji848]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Kan sikkert vera nok til at det er merkbart vil eg tru, ska ikkje mykje til
Ser bra ut dette. Hvor fikk du tak i de taxi platene?
Du flytter jo hele fjørbeinet ut i bunn med de platene så det endrer seg ja. Skal ikke mye til på spissing føre du kjenner det godt på vegen. :D
Jo sannt det. Jeg rekker ikke å få justert før treff. Men det verste som kan skje er vel skeiv slitasje på dekkene, og de har mye mønster.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Fremme ved hytta :)http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/228.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/229.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ser bra ut dette. Hvor fikk du tak i de taxi platene?https://www.motorsportshop.nu/Taxiplatta-Volvo-240
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Fremme ved hytta :)http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/228.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/229.jpg
Sent fra min SM-G930F via TapatalkFlott utsikt!
Bilen ser bra ut som alltid [emoji106]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Flott utsikt!
Bilen ser bra ut som alltid [emoji106]
Sent fra min SM-G930F via TapatalkJa her er fin utsikt, 900 m.o.h., 22 grader tidligere, slapper av med litt pottis og dahls. [emoji846]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ja her er fin utsikt, 900 m.o.h., 22 grader tidligere, slapper av med litt pottis og dahls. [emoji846]
Sent fra min SM-G930F via TapatalkDet høres bra ut [emoji41]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
En serie med bilder på vei til Heidal dagen før treffet :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/299.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/300.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/301.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/302.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/303.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/304.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/305.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/306.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/307.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/308.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/309.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/310.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/311.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/312.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/313.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/314.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/315.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/316.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/317.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/318.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/319.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/320.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/321.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/322.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/323.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/324.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/07/325.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Fått tak i svarte gummi radiatorslanger og T-skøyter til vannkjølinga på turbo.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/734.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/735.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Kjøpte du de t stykkene på volvo ? Trenger det selv til min fk. Den har også vannkjølt turbo [emoji846]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Kjøpte du de t stykkene på volvo ? Trenger det selv til min fk. Den har også vannkjølt turbo [emoji846]
Sent fra min SM-G930F via TapatalkJa, de er fra Volvo. Mine er kjøpt igjennom Jørgenrud. Men de er oem volvo.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ja, de er fra Volvo. Mine er kjøpt igjennom Jørgenrud. Men de er oem volvo.
Sent fra min SM-G930F via TapatalkAha [emoji106]
Fant de på jørgenrud nå ja
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Aha [emoji106]
Fant de på jørgenrud nå ja
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk[emoji106]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Brev bra USA med ny 240 grill emblem :)
Vet ennå ikke om det er riktig størrelse jeg bare bestillte uten å sjekke[emoji846]
Er det ikke riktig størrelse til min grill så er det sikkert noen andre som har bruk for emblemet.http://forum.vccn.no/img-dump/2018/12/98.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Detta får du kjøpt på Volvo og, kostar ikkje so mykje.
Detta får du kjøpt på Volvo og, kostar ikkje so mykje.Ååh? Visste eg ikkje :0
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Snutegrill fra California :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/01/153.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
715kr for 4 stk svinghjulsbolter fra ARP!? av 8 totalt.. skal man bruke 1400kr på 8 svinghjulsbolter?
http://www.pedersenracing.no/butikk/motordeler/volvo-b200b230b234/boltermuttere/arp-svinghjulsbolter-volvo-b19b21b23b200b230-enkeltmasse/
da frister det heller i forhold til pris med standard bolter, de er 12/9 kvalitet.
http://www.pedersenracing.no/butikk/clutch-3/clutch-2/8-stk-svinghjulsbolt-8-boltet-veivaksel/
må ha nye siden jeg skal bytte simring og pakning bak deksel i bakkant, når jeg først skal bytte fra M45 til M46.
Ringer Volvo og hører hvilken pris de har for 8 stk.
På originalt svinghjul trenger du kun 4 stk arp. Maskineringen av hullene er ikke bra nok for å klare å sette inn alle 8 ;)
Jaha, men ringte Volvo og bestillte 8stk org til B230f.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Pakke fra ebay, 19 tenner speedometer tannhjul, vindulister i dører, oljetempsensor både til banjo og i bunnpanne.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/03/12.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Pakke fra ebay, 19 tenner speedometer tannhjul, vindulister i dører, oljetempsensor både til banjo og i bunnpanne.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Banjo med oljetempsensor var jo smart! [emoji106]
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Banjo med oljetempsensor var jo smart! [emoji106]
Sent fra min SM-G930F via TapatalkJo, blir kult å se om den funker bra. Sette den på sandwich til oljekjøling. :)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
EU kontroll nærmer seg sakte men sikkert. Fikk til og med brev fra SVV, EU innen 31.05.19. Så er ikke alt for lenge til jeg kan begynne på å tenke på å se over bilen litt.
Eneste jeg vet om er slitte dekk foran, p.g.a. feil spissing, så må ha en 4 hjulskontroll og nye dekk før EU. Ellers er det ikke så mye jeg kan komme på, annet enn å gå over bilen å sjekke at ting fungerer. Er en god blanding av nye og eldre deler på bilen. Men mye er nytt, sånn som dempere, fjærer, flere foringer som er ny, eksosen er ny, det er relativt lite olje lekkasje, mistenker girkassa. Og det er derfor jeg skal bytte til M46 kasse, og da ta av svinghjul, bytte simring og pakning bak, fuge litt og smelle på nye bolter. Blir spennende å se hvor tykk clutch lamellen er, men tror den er bra nok enn så lenge. Nytt utløselager er mulig jeg bytter til.
Derimot V70'n skal ha EU i Juni, og der er jeg ganske sikker på at det kan dukke opp både det ene og det andre, derfor er det greit å få veteranen godkjent først, lettere å skru på også :)
Håper på finere vær, og tidligere vår enn i fjor, slik at været til å skru i ikke blir alt for ille, står jo innesperret blant småbåter, traktorer og andre veteranbilder på vinterlagring :)
Tok ut bilen i går. Starta med en gang, batteriet har holdt seg bra. Kjørte den hjem.
Har begynt med småpjask, samtidig som jeg må handle litt deler for fremtidig ting jeg skal gjøre.
Må fikse de feila jeg vet om før jeg kjører den på EU.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/93.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/94.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/04/95.jpg
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sikkert mange før meg som har spurt, men hva er tanken om full eller delsyntetisk biltema olje på fk motor?
Funker fint? Absolutt ikke overhode?
En gammel rødblokk er ikke så gjerrig vel?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
vangsfreaken
26/05/19, 19:49
Sikkert mange før meg som har spurt, men hva er tanken om full eller delsyntetisk biltema olje på fk motor?
Funker fint? Absolutt ikke overhode?
En gammel rødblokk er ikke så gjerrig vel?
Sent fra min SM-G930F via TapatalkHar kjørt delsyntetisk fra biltema på all rødblokk i flere år. Ingen har rast, ingen bruker noe å alle høres friske ut [emoji14]
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Fikk tatt ut bilen før 17. Mai, som ble den kaldeste 17. Mai på lenge, det måtte brøytes en halv meter snø i området på 14 mai.. så ja.. ble ikke noe kjøring med denne i år.
Men jeg har pusla litt med div, jeg begynnte med å ta ut interiør for å legge kabelnettet jeg laga til m46 kassa. Når jeg tok ut teppe på passasjersida så oppdaga jeg rust :( det er den limte metallproppen som har tørka ut fuga på, karosseri-skittet/fuga som har tørka og sprukke/krympa slik det har blitt hull mellom fuga og den plata som skal være limt. Så det var jo kjipt.. men jeg begynnte med å varme opp med varmluftpistol og skrape vekk asfalten. Når all møkka var fjerna så vaska jeg med motorvask så begynnte jeg å børste.
Siden jeg ikke gadd å demontere hele interiøret i bilen ble vinkelsliper utelukket, men jeg turte å bruke drill med roterende børste, noe som tok tid, men det funka bra!
Jeg fikk tatt skikkelig grudig, jeg har en 22V hilti drill med jobben så den gikk på høyeste fart og det ble bra resultat med ulike typer børster.
Vaska så over med silikonfjerner, pensla på en godt lag med brunox epoxy, fikk tørka i flere dager, pussa ned, silikonfjerner, zink, grunning, hvitlakk og klarlakk. Så fuga jeg med hagmans karosserikitt, og limte plata med samme fuge.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/70.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/71.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/72.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/73.jpg
Begynnte med litt research på el diagram på hvordan det skulle kobles, greit nok at den skal ha 12v på sikring nummer 11 og at den skal ha jord, men 1 av ledningene skal til instrumentpanelet slik at det indikerer at bilen er i 5. gir. Og når det er andre farger på ledningene i bilen min i følge tegningene måtte jeg spørre på nett. Men jeg ble klok på det til slutt. Når jeg først holdt på endte det med å ta ut alt, nesten. Instrumentpanel, 3 rader, radio, alle panel, luftdysene og slangen til lufta under 3-rader. men da fikk jeg komme til for å legge opp nettet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/74.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/75.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/76.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/77.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/78.jpg
Jeg er jo også elektriker, og da blir 3stk ledninger plutselig 50ledninger, for å si det sånn da, jeg begynner å rydde opp i allt annet, klippe strips, fjerne teip, teipe på nytt, legge ledinger andre veier, legge de sånn de ligger fint, stripse de sammen, klippe 2,3,4 strips over 1,2,3 ledinger eller pølser med andre ledinger og sette på ETT strips rundt ALLE ledingene.. altså.. ja det ble mye mer arbeid da jeg er en skikkelig flisespikker på elektro relatert :rolleyes:;) men jeg koste meg :rolleyes:
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/79.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/80.jpg
Fannt fram den kule Volvo radioen jeg kjøpte tilbake for hvor mange år siden? hmm.. ja uansett den har vert liggende. Når jeg først holdt på med alt dette interiør arbeidet så røska jeg ut 1-din radioen fra bilradiospesialisten. og all overgang ledingspisset. Gla jeg ikke klippte i noe av det orginale, for orginal radioen var plug and play! Det var støy i begge høyttalere! Så tenkte jeg at veien var vel ikke så lang til musikk, sia FM antenna sikkert ikke var verdt å plugge i en gang. Meeen det kunne være artig å prøve å plugge i og se om det var noe liv når jeg bladde igjennom stasjoner, og siste tallet nummer 6 der ble det musikk fra en lokal radio elns som spillte musikk :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/81.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/82.jpg
Ledningene var litt følsomme forresten til ene eller andre siden av høytallerene så musikken kutta litt inn og ut, det løste jeg med å børste hann polene med en liten stålbørste som hører til lodde settet mitt. Den andre hunn sida brukte jeg bare et lite skrujern og bøyde rundstifthylsene litt sammen så det ble trangere hull til rundstiftene på hann pluggen, jada.. la koffert tankene sveve rundt!
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/83.jpg
Før jeg utførte motorbytte så la jeg opp ekstra ledninger fra motorrommet til under hanserommet, til potensielle nye ting og tang. Noen er merka og noen var ikke, men nå pep jeg de ut med fluka mi og merka de skikkelig. Hadde ikke "R" partex merker så det ble bare SPA for SPARE. Styreskap og motorkoblinger på båt har virkelig fått meg til å merke alt. ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/84.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/85.jpg
Håndstøvsuga under der teppet skal ligge og støvsuga teppe før det havna i bilen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/06/86.jpg
To be continued...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.