Vis full versjon : 2førr10's 85' 240 DL > Turbo Intercooler
Fysj og fy :/http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/43.jpg
Bra at jeg bytter, men dette er ikke hwlt bra :/
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/44.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/45.jpg
Må inn med ny tank asap men skulle absolutt ha fått gjort noe med det her : o
Sånn, det ble bedre :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/63.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/64.jpg
Så har jo motoren kommt i :)
Ikke helt festet på motorfestene og henger fortsatt litt bakover siden girkassetraversen ikke er på plass.
Skal plugge til div strøm osv i morgen. Må bytte girkasse-mellomakslingskoblinga.. den eldre kassa har visst en tynnere mellomakslings-kobling så må bytte den. Tar bilde og forklarer i morgen :)
Holder på å kobler opp nå. Må skru inn ny torpedoveggsplate for å få kontakter til hjerner og sånnt inn i bilen. Glemte å skru på den slangen med gjenger på til servotank/pumpe.. og kileremen er helt i spenn selv om strammer er helt innskrudd. Så får heller tak i en ny slange..
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/111.jpg
Denne byttet jeg over for å få på mellomakslingen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/112.jpg
Har fått festet motoren nå. Girkasse og travers er på plass, mellomakslingen har også kommt på plass.
Plugga i div ting som coil, tenningsmodul, formotstander, jording og strøm.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/243.jpg
Fjerna også denne plata og skulle skifte den ut med en ny en jeg hadde kjøpt som skulle være til 240 med lh 2.4 men hullet i den plata var jo fortsatt for liten til gumminippelen på kabelpølsa som skal gå inn i bilen.
Eneste forskjellene på platene var at den nye jeg kjøpte hadde 1 ekstra hull, men det var like stort som de hulla i den "gamle" plata...
Men nå skal jeg prøve med en mindre nippel.
Om ikke det går må jeg kanskje få lånt meg et locker verktøy og forstørre hullet..
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/244.jpg
Så må jeg få tak i et nytt v-band til å ha på påflyllingsrøret, det gamle var så rusta at jeg ødela gjengene og endte opp med å måtte sage av bandet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/245.jpg
Detta blir bra :D ser ryddig ut :)
Gleder meg til å se oppstart :)
Kristian N
08/01/15, 23:12
Vil tru du får en jobb med og holde de hvitlakkerte delene reine, men så sabla bra ut:-) tommelopp
Fredrik:
Takk! Ja gleder meg jeg også. :)
Ja, liker å ha det ryddig :)
Kristian:
Hehe, ja var ikke lakkert så særlig profft.. har allerede flekket av litt på remhjulene, motorløftevøylene og sånn [emoji14]
Men ser da ennå greit ut :)
Penere enn bare den daffe metallfargen [emoji14]
Må finne tak i litt div. deler.. får f.eks ikke installert nye tanken før jeg skaffer meg et nytt v-band..
Så sliter jeg litt med elektronikken.. ikke det at jeg har prøvd å starta motoren opp ennå.. men den 9-polte kontakta på innsida av torpedoveggen på motornett-delen mangler..
Dvs. det er bare ledninger med rundstifter uten noe plugg de sitter i.
Og så.. kom jeg på at jeg heller ikke har sjekka etter om jeg har den 9-polte pluggen som kommer fra bilen sin side.
Bilen er jo 85 mod og jeg vet ikke om det er lagt opp til innsprøytningsmotor.. visst den ikke finnes i bilen min så må jeg trekke ledningene opp til hvor de skal kobles.
Tviler på du har den kontakten i bilen. Men er enkelt å koble opp.
Ja, tviler litt selv.. :/
Hadde vært mye enklere med en sånn en..
Det er ikke mange ledningene.. men jeg vet at til f. Eks nr. 50 på tenningslåsen er det helt fantastisk trangt å komme til og den går ikke an å drage til seg om man kobler den av heller...
Den tykke rød og glule er jo grei og det er et par av de andre men de 2 stk rosa f.eks er litt vanskelig å forstå hvor går.
Så er det en eller 2 sånne "ac pressure switch" og de er bare å drite i etter som jeg har forstått det.
Gratulera med at bilen er blitt veteran :)
Ja, er vel 3 ledninger du trenger.. Den lilla trenger du ikke å trekke til tenningslåsen, men noe som leverer 12V når tenningen er på både hakk 2 og 3. Å ta det ut fra sikringene går fint. :)
Øygard: Takk :)
Ja er vel noe sånnt.
Har vert inne på tråden til kodja og lest litt der om da han strevde litt med sin egen bil og strøm/styring.
Husker ikke i farten hva lilla var til men var vel noe sånn air condition styr som jeg ikke trenger ja.. [emoji14]
Ja, 12V når den er i hakk 2 og 3 ja. Stemmer det! De går jo innom sikringene, da er det ikke så ille :)
Den lilla er tenningssignalet om jeg ikke husker feil.. altså den kabelen som skal kobles til så du får strøm når du slår på tenninga på hakk 2 og 3.
Det er denne som styrer om hjernene får strøm.. kan dobbeltsjekke, men mener på det var den som var til det.
Og der husket jeg helt feil.. blå var den :P Lilla var til noe annet ;)
Blå kan stemme ja :) Takk! :)
Tok faktisk bilde av oversikten av koblinger fra kodja sin side med mobilkamera [emoji14]
Har også printet ut 3 sider med alle koblinger til både bilens kontakt, tenningshjerne og bensinhjerne så jeg har det på papir om jeg må feilsøke eller noe :)
Lurt. Går nok greit, er veldig enkelt å koble opp
Har leita og leita etter v-band til påfyllingsrøret og bensintanken men ingen hadde dette på lager. Jeg var på wurth, bilxtra, biltema, tess, hydroscand, meca og ålesund bil (Volvo)
Volvo kunne bestille til meg fra en underleverandør men det måtte da gjøres på mandag..
Godt mulig jeg bestiller fra Volvo men hadde ikke tenkt til å vente akkurat.. må få taken opp og fast asap!
Denne sto uttafor Volvo Ålesund, med hvite skilt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/361.jpg
Mulig jeg går for eksosklemme metode.. tester på røret før jeg henger opp tanken osv.. se om det sitter bra.
Ellers har jeg fått byttet torpedoplate og tredde på en ny stor elektro mansjett... eller nippel som elektrikere kaller det [emoji14]
Jeg tredde den først over bensinhjernekontakten men så var tenningskontakten såpass større at jeg måtte dra den av igjen.. som var vanskeligere enn å tre på.. [emoji14]
Her er et underveisbilde [emoji14]
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/362.jpg
Silikonspray var til stor nytte! :)
(Bilde da jeg hadde begynnt)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/363.jpg
Så fikk jeg tredd bensinhjernekontakten igjennom nippelen med den feite kabelpølsa til tenninga allerede tredd igjennom [emoji14]
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/364.jpg
Snappa kollegaen min [emoji14]
Så pluggen til bensinreleet og alle de andre kablene..
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/365.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/366.jpg
Etter oppstart og evt. Godkjekking.. når jeg har bedre tid skal jeg lage til skikkelige plugger mellom det som kommer fra motorrommet og det som kommer fra bil :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/367.jpg
Så har jeg fått montert alle trykkrør, slanger osv, til både turbo, IC, radiator, og ekspansjonstank:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/368.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/369.jpg
Silikonslangen fra do88 passer ikke helt perfekt til orginalt turbo opsett på 240, med org. IC og radiator.. måtte derfor kappe slangen.. jeg er ikke den første akkurat heller [emoji14]
Litt kjipt men men..
Satt defor inn vanntempsensor mellom, for at slangen skulle bli lang nok.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/370.jpg
Gikk tom for slangeklemmer men det kan jeg skaffe og sette på i etterkant.
Nå har jeg jo allerede tempgiver i toppen så trenger egentlig ikke den tempgiveren på adaptere.. men det var for å rekke til med slange, siden jeg ikke hadde et alu rør som var passende.. og så kan jeg evt. bruke det til el. vifte om det blir montert.
Så festet jeg begge oljekjølerrørene, med isolasjon og strips.
Har også festet jeg i det org. oljekjøler rør festet som er til nettopp øljekjølingsrøra på b230et. Braketten er festa i blokka. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/371.jpg
Kanskje noe jalla men jeg syns det ble god beskyttelse og de sitter mye bedre fast :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/372.jpg
Ble ganske bra :)
Håper de ikke tar borti downpipen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/373.jpg
Laga et feste til oljetrykksgiveren, har festa slangen i begge ender :)
Mangler kun kabling.. men det haster ikke.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/374.jpg
Skjedd ekstemt lite siden sist.. faktisk ingen verdens ting.
Men jeg har en ganske god grunn, for nå er jeg endelig fagmann.
Fikk bestått elektrikerfagbrev i dag... å det må jeg si.. for en lettelse!! :D
Ca 2. veker med full peis på studier har skjedd hjemme fra halv 4 til da jeg velgte å legge meg. Takket være flink sjef som har hjulpet meg med å få pressa inn nyttig kunnskap. Han fannt fram en motor, kontaktorer og brytere så jeg fikk trent og fresha opp automasjon kunnskapene, hadde det ikke vert for det hadde motoroppgaven gått dårlig!
(Har lite el. motor i vårt firma)
Nå skal jeg bare vinne igjen tap av søvn, spise og drikke godt og så skal jeg se til å fortsette med bilen neste uke :)
Gratulerer så mye!:) hadde du fagprøven på prøvestasjon eller hadde du et reelt anlegg?:)
Takk! :D
Prøvestasjon...
Opplærlingskontoret for elektrofag [emoji14]
Hadde prøvestasjon jeg også.. Fikk TN anlegg, og jeg hadde aldri jobba på/planlagt noe TN anlegg! :-P gikk da bra det også...
Nok OffTopic fra min side nå... Bare å hvile ut og begynne på goførti'n igjen nå da ;-)
Haha, arti at det ikke er kun meg og andre som har vert borti det samme [emoji14]
Blandet IT nett og TN nett her jeg.. men hadde aldri tatt borti en Noby brannsentral før.. greide likevel å kable det og sånn men programmeringen gikk ikke så bra [emoji14]
Hehe, helt iorden det.. arti å diskutere hva andre har vert borti :)
Har lært at det er mange elektrikere her på forumet.. visste ikke du var det heller :)
Ja, skal ut å spise noe digg i morra og prøve litt import øl :)
Så blir det nok skruing igjen ja :)
Gratulerer :)
Noe planer for videre skole da eller?
Automasjon er kos ;)
Takk!
Nja, nei er ganske skolelei generellt.. blir vel å skaffe seg en annen jobb om litt som er litt mer spennende og som har mer å gjøre :)
Ja, automasjon er ganske greit, spesiellt om det er for et firma der man skal lage noe som er vakkert å se på.
Hadde lyst til å bruke RK 0,75 med niter på og lage styrestrømsskapet vakkert. Brukt kabelpølse, stripset... men da hadde jeg brukt lenger tid og ikke blitt ferdig.. [emoji14]
Ja det er jammen mange elektrikere her inne! Tok fagprøve i februar i fjor jeg. Nå går jeg elkraft på fagskolen på gjøvik.. ;-)
Tommy Skaug
24/01/15, 02:09
Trikker her å :) fagprøva oppå prøvestasjon på gjøvik iløpet av de to neste månedene :o
HansOla:
Ja det er visst det :) [emoji14]
Åja, det gikk greit?
Elkraft? Nytt fagbrev for høgspennt eller hva?
Tommy:
Åja, det blir bra :) Det kommer nok helt sikkert til å gå fint, de fleste klarer å stå.. man kan være uheldig.. og så har du de som ikke kan en dritt.. som har nubbesjans...
Men de er der heldigvis få av :)
HansOla:
Ja det er visst det :) [emoji14]
Åja, det gikk greit?
Elkraft? Nytt fagbrev for høgspennt eller hva?
Tommy:
Åja, det blir bra :) Det kommer nok helt sikkert til å gå fint, de fleste klarer å stå.. man kan være uheldig.. og så har du de som ikke kan en dritt.. som har nubbesjans...
Men de er der heldigvis få av :)
Gikk fint det ja :-)
Njææ, utvide kompetansenivået litt! Muligens fortsette som saksbehandler:)
Går som regel det :)
Ja det er fint det også :)
Fikk tak i denne tilbehør brosjyren :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/796.jpg
Fikk også denne i posten for litt siden :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/797.jpg
Gøy med slike brosjyrer:) Har en hel seksjon her med flere fulle skoffer jeg så^^ Gøy å samle slikt :)
Ja, gøy å samle sånnt :)
Spesiellt når man har et par av tingene selv :)
Da har jeg vert å hentet v-bandet mellom bensintank og påfyllingsrør :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/814.jpg
Kosta sikkert tre millioner? :-P
Nope, ser du ikke det da? 61kr :)
var på tapatalk, så såg ikke prisen :P blei for lite.. x)
Naturchips
27/01/15, 21:45
Da skal jeg dra å kjøpe en sånn klemme ;)
Skal snart bytte tank på min.
Det må du gjør!
Tok en ukes tid siden det var litt mer sjelden del..
Min tank var ivertfall klar for bytte.. et godt tegn når det lukter bensin, begynner å dryppe(det lak veeeldig tregt) [emoji14], og hvis man tok med des lykt under bilen å lyste så var tektylen rennt vekk der det lekte og rannt ned [emoji14]
Naturchips
28/01/15, 22:08
Det må du gjør!
Tok en ukes tid siden det var litt mer sjelden del..
Min tank var ivertfall klar for bytte.. et godt tegn når det lukter bensin, begynner å dryppe(det lak veeeldig tregt) [emoji14], og hvis man tok med des lykt under bilen å lyste så var tektylen rennt vekk der det lekte og rannt ned [emoji14]
Tektylen har begynt og renne vekk, sterk bensinlukt og man kan se at den har begynt å dele seg på midten ;)
Hehe.. ja det lakk fra sveisefalsen på min [emoji14]
Anbefaler å bare gunne på med flere lag tectyl på ny tanken!
Jeg dytta inn tectyl i falsen på nye tanken, i flere omganger. Det var glipe somme steder i falsen så jeg dytta inn masse tecyl, la det tørke og dytta inn mer. Vuderer om jeg skal smøre inn tanken en gang til med sånn tykk "varm asfalt" lignende tectyl bare for å være sikker :)
Husk å sjekke og evt fjern rust under den gamle tanken før du bytter!
På min var der overflaterust på karrossen under der tanken hadde vert.. sikkert smitta over..
Der pussa jeg ned med vinkelsliper og hadde på ny owatrol/benga og tectyl uttenpå.. ellers smitter bare rusten over på tanken igjen etter tid..
Oppstart nå.. men pumpa går ikke..
Måler ikke 12V mellom bensinpumperele og jord når bryteren er i hakk 2.. skjønner ikke helt :|
Lykke til med oppstarten senere idag da :)
Holder på med oppstart nå men starter ikke går bare rundt..
Et par problemer som jeg løste med hjelp av Riff, takk! :)
Nå har jeg ikke bensin ut av dysene...
Sjekkliste:
*Bensinpumpe går i et par sek på hakk 2, går på hakk 3 og jeg hører den slutter å gå når jeg er tilbake på hakk 2 (når jeg chinner)
*Har bensin frem til fuelrail og ut av btr
*Prøvde med å bytte btr, til ingen nytte.
*Satt testlampe/glødepære på dysekontakt.. den lyser svakt når jeg chinner
Er helt grønn på feilsøking men tar med stor takk imot alle tips og skal prøve de jeg får :)
Sjekk forkoblingsmotstandene til dysene...
Har du byttet til riktig bakstykke på tenningslåsen?
Hadde tenkt å måle de men finner ikke noe på nett om hvor mange ohm jeg skal ha..
Det vil jo bare bli en indentifikasjon.. målte 6 ohm om det sier noe..
Riktig bakstykke på tenningslås.. i forhold til hva?
Bakstykke er vel rett når starteren går rundt...
Skifta til en annen formotstand og da fikk jeg start, men den dør med en gang igjen...
ellingsøyern
08/02/15, 01:24
dyserele eller motstand, dyserele er festa på ekspansjonstanken på 7/9 serie.
Dyserele? har jeg det? Er jo 240 jeg har..
må nok være motstand for da jeg plugga i motstand fra en annen bil med fk da begynnte den å hoste når jeg chinna og da tenkte jeg soleklart at drt må være tegn til at min motstand er gåen.. nå har jeg jo "starta" motoren uten at den holder på tomgang..
Ska poste video av oppstart når jeg kommer hjem..
Her er video av da jeg prøvde å starte..
http://vid1311.photobucket.com/albums/s663/andreasvik90/20150208_010421_zpsnr2pvu7n.mp4
har ikke noe særlig anelse på hva dette kan være...
Den starter jo, men den stopper igjen. Har du prøvd å koble av kontaktstykket på LMM? Er LMM defekt blir bilen ofte bedre ved å gjøre dette, men kan gå litt dårlig på tomgang.
Det kan også være så enkelt som tennplugger.
Har du mulighet til å måle bensintrykket? Hvis trykket i rail detter ned så kan det være hull i membranen i BTR.
Du må ha det bakstykket som hører el. nettet du har koblet. Altså seneste utgave. Det går også an å splitte bakstykket og ordne rekkefølgen på ledningene.
Sjekk også om fordeler og rotor står riktig. Ser ut som om den står 180 grader feil...
Den starter jo, men den stopper igjen. Har du prøvd å koble av kontaktstykket på LMM? Er LMM defekt blir bilen ofte bedre ved å gjøre dette, men kan gå litt dårlig på tomgang.
Det kan også være så enkelt som tennplugger.
Har du mulighet til å måle bensintrykket? Hvis trykket i rail detter ned så kan det være hull i membranen i BTR.
Ja den gjør jo det :)
Nope det har jeg ikke prøvd, men det skal jeg prøve! Evt. prøve med en annen LMM :)
Ja kan være noe enkle tenningsbagateller, skal sjekke tennplugger og rotor :)
Nei, det har jeg ikke mulighet til her, kan vel kanskje finne en som har trykkmåler. Men har jo en annen BTR jeg kan låne og prøve?
Du må ha det bakstykket som hører el. nettet du har koblet. Altså seneste utgave. Det går også an å splitte bakstykket og ordne rekkefølgen på ledningene.
Sjekk også om fordeler og rotor står riktig. Ser ut som om den står 180 grader feil...
Verken jeg eller 2 andre jeg har prata med kan skjønne helt om det skal være nødvendig.. hjernen får strøm på hakk 2 og 3, men det kan jeg dobbeltsjekke..
Ja rotor ja, den skal jeg sjekke! mulig jeg har satt den feil vei :p
Grunnlaget for trykkmålingen er å se om pumpa faktisk leverer 3 bar, eventuellt om btr slipper igjennom på et lavere trykk.
Verken jeg eller 2 andre jeg har prata med kan skjønne helt om det skal være nødvendig.. hjernen får strøm på hakk 2 og 3, men det kan jeg dobbeltsjekke..
Ja rotor ja, den skal jeg sjekke! mulig jeg har satt den feil vei :p
Det er vanlig å glemme å bytte bakstykket når man konverterer til turbo... Hvis du søker her på forumet så finner du flere som har hatt samme problem som deg. Selvsagt kan det være noe annet bug, men det er en grei start å begynne med feilsøkingen.
Nyere kontaktstykke er brunt, mens gamle er svart. Forskjellen er kontakt nr 15.
Lykke til!
Hmm lest litt om dette nå.. forstår fortsatt ikke helt..
Men for å bytte et sånnt? Må man klippe det av og lodde på et annet et? Fra en nyere bil?
kan man ikke strekke opp en ny ledning?
Fannt ivertall en tråd om dette problemet..
Du løsner selve bakstykket med å skru to skruer.
Slik ser det ut;
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/392.jpg
Åja hehe, skjønner. Og da må jeg ha et fra en nyere 240 med b230f? Eller? Må det være fra 940?
Har kun vært borti denne når dynamo slutta å lade en gang, dro kontakta av bakstykket og satt det på igjen...
Det finnes bare to typer... Samme går til 2/7/9-serien.
Starta nå :)
Men den høres litt ruskete ut og går på høyere turtall.. så den kan ligge på 1000 rmp en kort stund så begynner den å daffe litt og dør [emoji14]
Men har vertfall fått start.
Sjekka feilkoder og sletta dem, tetta et hull på innsuget jeg hadde glemt (ups :o [emoji14]) stramma til og sjekka alt ellers at det var tett og da holdt den :)
Nå starter den og går :)
Lånte en lmm og fikk start og nå holder den helt til jeg vrir nøkkelen i 0 :D
Vanntempen steg fort.. har stått å lufta og etterfyllt 2 ganger.. siste gang jeg prøvde gikk tempnåla fortsatt helt opp på rødt.. og når jeg slo av motoren da var der litt røyk fra radiatoren..
Hørte tidligere en pipesikrklelyd som jeg trodde var fra oljekjølerkobling men det er kanskje radiator da? At den ikke er helt 100% tett?
Er det varm luft i varmeapparatet då?
Det har jeg ikke sjekket faktisk..
Sank litt temperaturen senere men dette skal jeg sjekke opp i over helga :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/544.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/545.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/546.jpg
Måtte trikse litt for å få jekket opp motoren på ene siden for å få entra siste bolten på motorfeste.. motorfeste på førerside ble skrudd på blokka etter at motor hadde blitt satt ned på motorfeste på passasjerside. Og når det ble gjort satt jeg kun i 1 bolt, men nå fikk jeg entra en til med garasjejekk. :)
Har tenkt litt på dempere fra nå til da og det er jo like greit å fyre på med bilstein tenker jeg.
Men med b230fk motor og kanskje senere chip.. er det mye vits med clubsport?
Jeg tenker B6 holder til mine formål.. men så kan jeg ikke så mye om dempere heller.. [emoji14]
Kristian N
14/02/15, 15:43
Clubsport skal være nydelig til litt sportslig gatebruk, men b6 veit jeg ingenting om?
Sportslig gatebruk? [emoji14]
Bare generell mindre hard kjøring? Ikke noe til banebil?
Kan gjerne være litt sportslig, heter ikke b6 sport også?
Kristian N
14/02/15, 17:55
Ja det er stive men ikke "nyrebelte" stive.
Jo de heter vel det men jeg har som sagt ingen erfaring med de. Har kjørt både clubsport og racing bilstein men ikke b6.
Ok, er vel clubsport som er populært og mest brukt for de med 240? Racing tror jeg ikke er nødvendig for meg [emoji14]
Bilstein Sprint og Lesjø 40/40 er hvertfall stivt nok på dårlige vinterveier med hull overalt. Men på sommeren er det nok ypperlig, kjører med det på 940n min nå.
Har lesjø 40/40 ja, blir det bra med clubsport på sommer? :)
Erfaring med B6 Sport?
Henta 2 ting i posten, fagbrevet og el. Antenne bryter :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/698.jpg
Denna fant jeg på ebay, i tyskland. Kom i godt innpakka i ei lita eske :)
Blir installert den gangen jeg får tak i el. Antenne..
Egentli feil type bryter.. fra 70 tallet... men den gjør samme jobben og kan brukes så lite som mulig fram til da jeg får en nyere knapp med antenne symbol.. men de er svært sjeldne..
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/699.jpg
Lurte på el-antenne jeg og. Men tenkte jeg å koble den til spilleren isteden.. får se hva det blir... Mye annet som skal på plass først ;)
Vet at turbo bilene har det og 262C Bertone har det.. kansje noen 260 GLE biler..
Antennene finnes masse av i ny produksjon siden både 240/740/940, nyere modeller og andre bilmerker bruker samme antenne.. men det ligger jo fsktisk NOS Volvo el. Antenne eller brukt OEM Volvo antenner på ebay :)
Du er jo heldig å kan bruke el.speil med oppvarming knapp i dashen.. jeg "kan" ikke bruke de speilene siden de er nyere speil 86 +, fullt mulig men jeg vil ikke jukse med å borre opp hull til sånne.
Ja, men mangler ledningsnettet til oppvarming enda da :P Og knappen..
Ah.. ledningene må da kunne lages? Selv om det er best med originalt nett. Knappen må du selfølgelig bare finne ja..
Følge med på finn.no, tradera og andre steder som kanskje har../kan dukke opp.
Ikke umulig Bøhle Bil kanskje kan ha/skaffe, om man tør å handle med han.. :|
Rettelse: Ebay og tradera er vel det tryggeste og mest sannsynlige for å finne sånnt.
Joda, ledningsnett er ikke så mye arbeid å lage til. Får se hva jeg finner på.
Blir nok bra! :)
Du selger el-speila dine ser jeg..
Så el. Speil m. varme skal det bli?
Ja, har 2 ledningsnett for justering og 1 sett speil. Men speila er lakka, så bestemte meg for å kjøpe nye
Aha, skjønner. De nye el. speil husa er i plast? For mine er i lett metall tror jeg..? For de er full i småhull/krater siden de er sandblåst og må sparkles.. [emoji14]
Plast ja. Får se om noen vil kjøpe mine nå da
Og når en snakker om sola ;) Fant meg ett sett med speil med komplett ledningsnett og bryter :D
Deler veksted men en tysker [emoji14]
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/705.jpg
Kristian N
18/02/15, 16:27
Første øyekast på talatuten så trudde jeg det var en Ford orion som sto der:-P Hahaha
Hehe nei [emoji14] en e30 som forhåpentligvis skal bli ferdig til e30 meet/gatebil [emoji14] kjenner 2 andre som eier en 2000 og en 2002 eller hva de nå heter som de også skal ha med på treff.. men de er jo tidlig 70 talls biler.. [emoji14]
Kristian N
18/02/15, 16:57
Ja så det var bayer. 2002 er jo helgromt da. Men de blir vel originale håper jeg? For fint og laga herjebil av? :-)
Ja de er ment for å ha original ja.. ja den ene er ivertfall nylakkert og omtrent rustfri.. den 2002'en var det verre med rust på.. men har ikke sett den siden sist sommer..
Henta denne i posten :D Fra Dallas i USA.
Skadet grill men turboemblemet er helt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/721.jpg
Lurte på el-antenne jeg og. Men tenkte jeg å koble den til spilleren isteden.. får se hva det blir... Mye annet som skal på plass først ;)
Jeg hadde el.antenne på min 240GLT, med bryter i midtkonsollen. Antennen var koblet til radioen, så antenne gikk opp når radioen ble slått på og gikk ned når radioen ble slått av. Bryteren er til overstyring da antennen har lett for å fryse fast på vinteren.
Åå? Er det til overstyring? :o
Jeg hadde el.antenne på min 240GLT, med bryter i midtkonsollen. Antennen var koblet til radioen, så antenne gikk opp når radioen ble slått på og gikk ned når radioen ble slått av. Bryteren er til overstyring da antennen har lett for å fryse fast på vinteren.
Digg. Var sånn jeg ville ha det :D Får se om jeg finner noe etterhvert.
Da skjønner jeg :)
Eksos er noe dritt syns jeg :s
Blir bare 2,5" ned til 2" på midtpotte og bakpotte.. fra midtpotta og bak henger alt sammen i hverandre.
Må bare få kobla sammen midtpotte og downpipe... og der må jeg lage en s-bøy med 2 45° og en lengre rørbit med kobling mot downpipen.
Er heldig å får en til å sveise mestepsrten.. men vil gjerne ha en kobling eller 2 om motor skal ut noen gang..
Litt usikker på hvordan eksosen hang da jeg tok ut gamlemotoren..
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/804.jpg
Kjøpe ett 3 toms jt istedet da ;) Litt tilpassing, men når det er ferdig er det jo bra.
Hehe, overkill med 3" på så få hester. Så koster det flesk [emoji14]
Ikke så høyt prioritert enda.. nå skal jeg bare få opp eksosen for å få den igjennom kontroll.
Sleit med at tempnåla gikk nesten helt opp på topp, selv om jeg lufta.. skrudde av slangene på flere plasser for å se om der var luft, bytta termostat men ingen nytte.. til slutt bytta jeg ut tempgiveren i den gamle b200k blokka med den som sto i fk'n og da gikk ikke nåla litt opp en gang, da virka det mye mer sånn som det skal være.
Tempgiveren var kjøpt på bcb, muli jeg kjøpte feil type men mener på at det sto til b230.. men med den gamle motoren så hadde jeg vertfall aldri noe særlig problem med at motoren ble varm, så da flytta jeg over giveren til fk motoren.
Ellers har jeg kjørt bilen som sagt, funker bra nå, har ikke fått kobla på turbotrykk så har ikke fått sett hvor mye den lader. Må også justere tomgangen litt, staget til gasspjeldet for den er litt høy på tomgang.
Subbet noe når jeg skulle kjøre hjem bilen i kveld, etter at jeg er blitt ferdig med motorbytte :) Har bare småtteri igjen... uansett, det subbet noe fra forhjulet som jeg ikke var sikker på hva var når jeg kjørte hjem... før jeg rakk å komme hjem, ca. 3,5 km hjemmefra så merket jeg oransje refleksjoner i asfalten i motsatt kjørefelt.. F**N nå brenner det noe tenkte jeg,... stoppet på en busslomme og joda riktignok så brannt det litt fra dekket foran på førerside.
Fikk litt panikk når det var småflammer, så henta med meg noen never med snø og kasta på flammene inni hjulhuset.. brennende gummi på plastikk innerskjerm og på dekket.. etter at jeg fikk slukka det så begynnte jeg å kikke runt, alle bærearmer og stag var jo kobla på, men fjærskåla tok borti kanten på dekket :p
Etter at jeg prata med Riff og fikk litt hjelp av han så ble vi enige om at her er det bare å skifte fjærben.. for skåla er opprusta og fjæra står i bøy..
Ligger 2 fjærben på finn.no med ventilerte bremser... er dette noe man kan ha KUN fremme? Og vanlige bremser bak?
Haha, har aldri sett lignende [emoji14]
ikke rart det brannt for det gikk jo helt inn på stålnettingen på dekket :o
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/998.jpg
Dette fjærtårnet er ganske oppbrukt ja [emoji14]
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/999.jpg
Kristian N
25/02/15, 11:12
Ouch!! Bra det ikke rakk og detta helt ta da. Kunne godt enda verre.
Hehe, ja ble ganske redd når det brennte.. før jeg fannt ut at det kun var inne i hjulbuen... men hadde litt panikk fortsatt.. helt til jeg kasta nok snø på flammene for å få det til å slukke [emoji14]
Stoppa på ei busslomme, fikk en kamerat til å hente meg, så stakk vi hjem til meg og henta garasjegjekk, latmansarm med 19 pipe, tok med et nytt dekk som egentlig skal kastes, kjørte tilbake til bilen min og slengte på det dekke så jeg kunne ødelegge det også for å finne en plass jeg kunne stå parkert. Bedre enn å ringe etter redningsbil.. hadde jeg kjørt litt lenger med det første dekket som er bilde av hadde det nok eksplodert til slutt og jeg ville helst ikke havne ned på felgen, selv om det er stygg stålfelg [emoji14]
Men nå står den parkert, har allerede hørt rundt etter nytt fjørbein og blir mest sannsynlig å hente et par hos en kar i Molde, isteden for at noen sender dette i posten.
Det var ventilerte bremser på de noe som jeg ikke har originalt, så er spørsmålet: det går an å bruke ventilerte bremser kun fremme? :)
Må jeg vite om det er ATE eller Girling? Jeg kan ikke blande de om hverandre?
De fjørbeina kommer fra en 88 modell.
240 kom orginalt med ventilerte bremser kun foran så det går fint :) hvilke typer bremser du har på har heller ingenting og si. Plug'n'play mener jeg på
Du kan ikke bruke de ventillerte calipperne bak, hvis det er det du mener. De passer ikke. Vet ikke om det går an å lage adaptere for å få dem til å passe heller. Så spørs det hva slags bremseskive som eventuelt vil passe.
Calippere for ventillerte bremser foran er plug n' play med bilen den, så det er ikke noe problem å montere.
Det har ingenting å si om du har Girling eller ATE, men de har bremseklosser som ikke passer om hverandre.
Ok, takk!
Da oppgraderer jeg til ventilerte fremme og så blir det uventilerte bak som jeg senere putter nye skiver på.
Har vert å handla meg 2 fjørbein med ventilerte bremser, komplette fjørbein :)
Skjønner, klossene kan ikke brukes om hverandre :)
Har du ikkje ventilerte framme? Eg trudde alle 85-modellar hadde det. 240 kom aldri med ventilerte bak.
Klossane og kaliperen må vera av samme sort.
Har ikkje det nei... faceliften og alle endringene skjedde senere på høsten en gang i 85.
Da kom snutepanseret, 2-delt luftstykke, bua bagasjelokk, ventilerte bremser osv..
Om man kunne kjøpe i 85 med ventilerte som ekstra"utstyr" vet jeg ikke :)
Gøy detta:P Monterte senk å gamle 240en min :) kom fra verkstedet, og akkurat inn på gårdsplassen så smalt det og så slo fjære gjennom fjærskåla. Hadde tidligere ikke sett noe skade på den, var rustet under rett og slett :P
Hehe, samme her da... har ikke lagt merke til rusta på fjørskåla før så det kom litt brått på, men er nok en nogså vanlig ting som skjer :p
Er det ja:) har ei kliss ny skål liggende her i tilfelle det skjer meg igjen :) Men da jeg får begynt på 240 igjen blir det pussing/blåsing av alt slikt og remaling så :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1029.jpg
Det blei clubsport [emoji2] [emoji2] [emoji2]
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1031.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1066.jpg
Hvordan kan jeg skru ut denne mutteren uten at demperen går rundt?
Har 24mm langpipe men da får jeg ikke holdt på det drevet.
Får heller ikke en fastnøkkel nedi der [emoji14]
Smarte tips? :)
turbocontainer
27/02/15, 18:49
Bruk muttertrekker om du har tilgjengelig :) men husk fjærklemmene.
Er det jeg ikke har tilgjengelig [emoji14]
Kommer fjæra til å utvide seg så mye mer nå?
Dette er fjørbeinet som ligger løst på garasjegulvet.. ikke det som er montert i bilen..
Kan jo ikke bruke noe tang på demperen.. da blir jo den rassa..
En del ja. Om du ikke bruker fjærklemme, så er det STOR mulighet for at du kommer til å skade deg.
Satt det på ja, så det gikk fint. Fikk av mutteren. Men nå får jeg ikke ut demperen. Kan jeg slå den ut fra bunn der bærekula skrues fast?
Kristian N
27/02/15, 19:36
Har du sveiseapparat så får du ta en spansk en sånn som jeg gjorde her om dan:-P med denne fikk jeg akkurat tak i toppen på dempern:-)
4863
Kristian N
27/02/15, 19:38
Bare og banke det:-)
Ok, det jeg holder på med men det sitter bom fast, er nok rusta fast, banka på fjørbeinet og for å prøve å løse opp.. bruke varmepistol er vel en dårlig ide når det er gass eller olje dempere?
Kristian N
27/02/15, 20:44
Punktere den først da!
Må være noe jeg har glemt.. [emoji14] fannt fixit.com strut replacement.. remove the gland strut nut..
Haha, aha!! [emoji14]
Føler meg litt dum :o
Første gang jeg gjør detta [emoji14]
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1067.jpg
Kristian N
28/02/15, 00:19
Hjølper fært og fjerne den ja:-P
Hehe ja.. da ble det plutselilg lettere..
Approppo den mutteren.. jeg fikk ikke den nye som følger med bilstein demperen så langt nedi som den gamle mutteren satt..
Og jeg begynner å glippee taket på bilstein mutteren når den var halvveis nede..
Disse bør vel skrues helt ned?
Finnes sikkert et spesialverktøy for disse mutterene siden de har sånn hakk i seg.. men jeg har kun ei svær vannpumpetang..
Kristian N
28/02/15, 10:13
Bruk en trekloss og en gummihammer. Da blir den ikke så stygg:-) men kan ikke svare på hvorfor den ikke går helt nedi?
Haha, spør fælt nå jeg...
Mulig mutteren er en annen dimensjon? Bare litt større? Den gammle går fint nedi uten noe særli problem.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1098.jpg
Men bremseslangene på de nye fjærbena er klippt av... så må vel bruke de slangene som sitter på bilen.. hvordan er disse skrudd?
Prøvde å løsne mutteren på slangesiden og holdt igjen på rørsiden.. men bøyde seg så mye røra og vil ikke at de skal knekke..
Bremseslangen er skrudd fra rørsiden :) slangen står bare i noen hakk i holderen sin :)
Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk
Pøs på med rustløser.
Røra har en løs "mutter" som er skrudd inni slangekoblingen. Disse setter seg ganske godt med årene.
Ja, la merke til det. Har bare wd40 men det funket jo fint på de fleste.
De to rørene som satt fast i de klippte slangene på de nye fjørbeina til passasjer side glapp bare og klarte å ødelegge mutteren på begge to, på ene fjørbeinet altså.
På førersida fikk jeg skrudd av ene uten problem og den ene ble ødelagt så jeg måtte kappe røret, men jeg fikk løs likens rør på det fjørbeinet som jeg demonterte fra bilen min så jeg flytta bare det røret over fra mitt gamle fjørtårn til det nye.
Slangene og røra fikk jeg heldigvis fra hverandre på etter den braketten i hjulbuen på bilen min, så de slangene henger på den braketten, så da er det plug and play når jeg skal montere igjen..
Heldigvis har jeg røra fra mine gamle fjørntårn til bruk om jeg skulle ødelegge gjengene på røra til de nye fjørntårna. Men er liksom kritisk at jeg får slangen og røra fra hverandre i hjulbuen.. :o
Legger med noe bilder :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1111.jpg
Nensten litt synd senkefjøra er rød lenger [emoji14]
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1112.jpg
Disse like jeg mye bedre enn de gamle, fann på en smart løsning her :o
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1113.jpg
Wisegrip og 24mm kraftpipe og umbrakonøkkel :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1114.jpg
Førersida er klar for montering når det har fått tørka :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1115.jpg
Ikke rart fjøra begynner å gå igjennom skåla nei [emoji14]
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/1116.jpg
Blir vel momtering av førerside og demontering av passasjerside i morgen, får se hva jeg rekker :)
Bremseslangen er skrudd fra rørsiden :) slangen står bare i noen hakk i holderen sin :)
Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk
Takk! Det hjelpte på :)
Detta blir bra! :) Fiffig løsning med pipe og nøkkelen :D
Takk!
Hehe, ingen dum ide av bilstein å ha umbrakohull der.. når du prøver å stramme den mutteren med nylon i og demperen går bare rundt [emoji14]
Veit, husker sist jeg monterte dempere, Var koni uten hull-.- Så brukte slik sopelist til å ha under garasjedør/port f.eks. Å la rundt demperen, den blanke delen, og holdt igjen med en visegriptang på demperen, og så dro rundt mutteren :) Funka fjell, ingen skade/merker på demper :)
Aha! Gummiduk eller noe gummi hadde funka fett å lagt rundt demperen med wisegrip :)
Brukte bare ei fille i flere lag mellom demperen og wisegrip tanga, men det var når jeg skrudde den mutteren som holder demperen fast i fjørbeinet ... ikke mutteren med nylon på toppen av demperen :)
Bolten på endeleddet går bare rundt og rund.. får mutteren litt nedpå.. fikk den lenger ded på med wisegrip helt til det gegynnte å lage riper i bolten...
Kanskje feil å bruke nylonmutter?
Må endeleddet skiftes eller? Har ikke sånn voldsom slark... ideer for å få mutter lenger nedpå?
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/26.jpg
ta en hammer og slå endeleddet oppi hullet. akslingen er konisk, så setter seg i hullet når den får en knakk :)
Hammra flere ganger men den siste ca. 5mm så stopper det opp..
Tenkte selv at den skulle sette seg når den får et kakk.. bolten er jo større dimensjon i bunn og mindre i topp?
skal i utgangspunktet funke det, har nå gjort det hos meg :P hmmm, prøvd å smøre litt kobberfett på skruen før du banker den oppi?
Jeg legger et lite press på den med en jekk under kula, også skrur jeg bare løs med en muttertrekker. Funker som regel alltid fjell :)
Ja! Garasjejekk ja! Der ga du meg en ide, kan prøve å presse den oppi ved å kjøre garasjejekken opp undet kula, har ikke muttertrekker her. Må isåfall kjøres med litt løs til et verksted for å få brukt muttertrekker, ikke helt bra men det kan vel gå på ca 3km?
skal i utgangspunktet funke det, har nå gjort det hos meg [emoji14] hmmm, prøvd å smøre litt kobberfett på skruen før du banker den oppi?
Har ikke kobberfett [emoji14] men kan finne noe anna gris og prøve å jekke under kula :)
Holder på å demontere det andre tårnet nå... demperen spinner bare rundt.. det er jo et drev der, men får enten eller ikke holdt på begge samtidig, noe til å holde drevet med og noe til å skru den hersens nylon mutteren med...
Får ikke fastnøkken nedi der og om jeg setter 24 langpipe på mutteren så får jeg ikke holdt drevet [emoji14]
Prøvd å legge gummiduk rundt den blanke delen av demperen og stått oppå med ene foten på ei gammal stor vannpumpetang.. men demperen sklir bare rundt :s
Fikk det til nå :) Nå er begge fjørbein på plass :) må bare stramme litt på bærekule bolter og få bolten på endelettet helt opp i fjørtårnfet.
Så er det skifte av bakdempere og lufte bremsene fremme :)
Takk for hjelpsomme svar! :)
Er til fk motor med en helt vanlig f motor bensinpumpe 044? eller hva den nå heter? Den skal jo mate nok til en utrimmet fk motor vel?
Har ikke noe planer fåreløbig om å trimme eller lage noe 300hk maskin :p Er ikke UMULIG at jeg senere setter inn en chip , kansje noe annet immat som annen topp og annen kam.. har ikke en miste plan om noe enda..
Men jeg tror neppe at jeg bygger om til datasprut, større dyser, større lmm osv.
Da blir det kobber rør fra biltema, hva størrelse er det på tur slangen som ligger der fra før da? 8mm (5mm innvendig)?
Legger opp 8mm til retur da :)
også var det det med overganger til slangene. Kan jo ikke bare tre bensinslange innpå kobberrør og sramme til med slangeklemme, det vil jo presse sammen røret. Så jeg må ha en sånn tut- enn nå hva det heter, med gjenger i ene enden til å skru på en fals på røret og på andre enden er det sånn til å tre slange innpå :p
Dette ble kaos å forklare, her har jeg funnet et bilde, sånne:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1506.jpg
Den satt jo på fuelrailen da men når man skal ha den skal avsluttes på et kobberrør så må man jo finne en "male" flens/mutter av ett eller annet slag så man kan sku den jeg la ut bilde av på :p
Er ikke noe flink med sånn rør, flenser, VVS osv. :pp
Hvor fikk du tak i den overgangen på bildet her?
Den har jeg ikke, det bildet er lånt [emoji14]
ligger på tråden til Kodja, visst ikke han har lånt bilde også.. [emoji14]
Slik overgang har de sikkert på Tess eller Hydroscand.
Ja det har de sikkert [emoji14] men pusha jo bare slangene rett på fuelrailrøret jeg, der er jo slik "hump" som man setter slangeklemmen bak, det holder i massevis :)
Da har jeg både fått ny jobb og godkjenning av motorbytte :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/125.jpg
Kristian N
03/03/15, 15:55
Konge! Gratulerer:-)
Bare å bestille time da :)
Ja, må ha bilen på forhjulskontroll eller hva det heter? får jo smekka 2 fluer i en smekk da, servo og fjørbeinbytte :)
Så lekker det litt olje fra oljekjølerkoblinga mi :/
Det bør vel fikses?
Koblingen har vel ikke kommet helt i klemme er jeg redd for..
For mye gjengeteip kan vel bli et problem? Mulig jeg har brukt litt mye på koblinga :o
Hehe ja.. da ble det plutselilg lettere..
Approppo den mutteren.. jeg fikk ikke den nye som følger med bilstein demperen så langt nedi som den gamle mutteren satt..
Og jeg begynner å glippee taket på bilstein mutteren når den var halvveis nede..
Disse bør vel skrues helt ned?
Finnes sikkert et spesialverktøy for disse mutterene siden de har sånn hakk i seg.. men jeg har kun ei svær vannpumpetang..
Du fjerna distansen som satt i bånn av fjærbeinet? Sitter en distanse der hvis det var gassdempere der fra før.
Var ikke gassdempere, temmelig sikker på det på en 85 mod? Demperene er grønne [emoji14]
I bunn av fjerbeinet? Der man skrur inn bærekula?
Håper jeg ikke har glemt noe nå :o
Nå har jeg montert dempere bak, men holdt på å glemme å lufte bremsene før jeg tok en kjøretur.
Fikk også satt på oljeåndings filter, for før hadde jeg bare en y nippel på som ikke hadde holder for filter.
Så fikk jeg skrudd i en nippel på innsuget for r-sport turbotrykksmåleren i 3-raderen.
Så nå må jeg lufte bremser og ha bilen på forstillingskontroll. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/191.jpg
SviddGummi
11/03/15, 22:15
Fleire på skøye med 240.. Kjekt :)
Nokken andre med 240 på skøye ej ikkje veit om? :) [emoji14]
SviddGummi
12/03/15, 07:28
Ja, bodd her halvanna år. Bilen ekje komt utover enda men kjem nok hit utpå vårparten. Står til lagring lengre inni storfjorden :)
Ah, okej :)
Kjenne du mej? Burde ej vite kem du e? For ej hekkje anelse om kem du kunne være [emoji14]
Einaste andre med 240 på skøye e et eldre ektepar med en kvit stasjonsvogn [emoji14]
SviddGummi
12/03/15, 10:46
Nei det trur ikkje ej?:) link til volvon min i signaturen. He sett bilen din et par ganga utafor skodje auto..
Hekkje sett bilen din før, trur ej.. kanskje på Moa eller nokken men trur ikkje ej he sett din før :p
Samme modell som min du da :) Men din tilsvare en 86 modell, veit du ka tid din e førstegangsregistert? Min va registert i April i 85, og den he gamlefronten, heilt luftstykke, flatpanser, flat bagasjelokk og ej he ikkje sånn bakskjørt. :p
Hehe, ja ej hadde den inn for 4-hjulskontroll, rattet sto feil og spissinga va feil, også lufta dei bremsene, he henta den heim no :)
SviddGummi
12/03/15, 17:22
Ikkje vør på veien på årevis den :) blir godt når den e oppe og rulle igjen. Min e vel en 86 mod ja, registrert høsten 85.
Då skal det nok bli godt å få den på veien ja :)
Skjønner, faceliften måtte da ha skjedd en gong mellom vår og haust :)
Det nye modellåret begynner stort sett i august.
Mister strømmen på batteriene mine stadig vekk, uten å ha stått i alt for lang tid..
ikke er det særlig kaldt ute heller, og ingen ting har stått på når bilen har i ro.
Så det må være en eller annen strømtjuv som ligger å tapper strøm fra batteriet :S :( Men kan ikke tenke meg helt hva det kan være..
Hvilke ting stjeler strøm? Eneste jeg kan komme på er om det ligger + og - mot hverandre, andre ting som tapper strøm?
Stort sett alt etter motorbytte er godt isolert, ligger beskytta.
Batteriene er begge brukbar, har ikke noe batterilampe når bilen går, så den ladder, har ikke nylig målt hva det lader på.
Det er mest sannsynlig "Parasitic Draw", har sett litt på youtube nå, skal lade batteriet og måle ampere mens jeg drar ut sikringer :)
Batteriene ? Har du fler altså? Like gamle og samme størrelse på begge samme merke også forsåvidt ? :) om det ikke er det kan du ha grunnen akkurat der
Ja, flere, fint å ha. Ene litt eldre, samme merke, nesten like stor.
Altså seriekobla eller paralellkobla jeg tenkte på altså ett startbatteri og ett forbruksbatteri liksom... isåfall har du feilen der... må være like stor og gjerne fra samme produksjonsperiode... vis ikke vil de hele tida ligge og tappe hverandre
Ånei... Nei. .har 1 ekstr
a liggende [emoji14]
Har kun 1 startsbatteri.. [emoji14]
Ingen paralellkobling, vertfall ikke seriekobling, da blir det jo 24V [emoji14]
Har 1 batteri liggende inne om det andre skulle tappes.
noe som stjeler strøm i bilen nå, det jeg må finne ut.. hvilke sikring det ligger på og hva det er
Vaska grillen og demonterte emblemholderen, flytta så holderen fra en grill med emblemholderen og emblem i over på den grillen jeg har hatt lenge uten emblem :)
Så huka jeg av turboemblemet på helsnutegrillen og skal sette det på GTX grillen, men vil ha korrekt plassering så venter med det til jeg har funnet ut hvordan det sitter fra fabrikk, som på 242 Turbo EVO.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/621.jpg
Tok også med meg gummispoileren ut og vaska den. Lurer på om jeg skal smøre på polytrol, men jeg er redd det kan bli verre, eller lite pent.
Hva tror dere? Den er liksom pen allerede sånn som den er, men den har en matt svart farge.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/622.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/623.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/624.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/625.jpg
Den dar ska vel vera ganske matt :)
Ja, tror jeg skal la være. Siden det er gummi og såpass sjelden vinge, hadde det vert plastikk kunne jeg prøvd.
En annen ting jeg har lurt litt på, skal jeg skru den fast elle lime den. Har egentlig ikke lyst å borre hull i bagasjelokket, det er 4 hull med gjenger på undersiden av spoileren. Men tec7 burde vel holde denne også.. :)
med tec7 å forsvinner lakken ;) alt er et kompromiss...
En god dobbeltsidig teip er nok det beste. Kanskje ??
Hmm...
Ja at bagasjelokket må lakkes opp igjen om man røsker av vingen? Det kan jeg tenke meg ikke er umulig kan skje nei..
Hmm.. er det?
Vil det holde da? Og hvilket merke? Vet du om en dobbeltsidig teip som er sterk?
Borrer man hull for å skru må man sveise igjen hullene om det blir demontering... det blir det samme som tec7..
Vccn på Tapatalk med jobb nettbrettet :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/737.jpg
Haha :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/738.jpg
Orginalt er det 4-5 skruer og dobbelsidig teip som er brukt :-) har liggende en slik vinge med teipen på enda ;-) ubrukt, aldri vært på bil!
4 skruer. Hva slags dobbeltsidig teip er det som er brukt da?
Noen som har en idé om hvordan jeg kan lage merker for hvor det skal borres hull?
Må jo legge vingen på lokket og så finne ut hvor skruhullene treffer, men litt vanskelig å sette merke på bagasjelokket når man har løfta av vingen [emoji14]
Noen som har mål? Eller fins det en installasjonsjguide fra Volvo med mål? :)
Få tak i eit ekstra bagasjelokk som du kan setta på viss du ikkje vil ha vingo likavel
Det kunne en ha gjort.. men koster vel fort en 1000 lapp for et flat koffertlokk.
Viss du berre tar deg litt tid finne du sikkert nåken so ikkje har peiling sånn at du får det billig, det er jo ikkje nåke som hastar :)
Hehe, det finnes alltid noen som ikke har så mye peiling ja [emoji14]
Men de fleste ruger på sånnt og skal ha gull og myrra for å selge [emoji14]
Men skal kikke litt rundt, er jo folk som også har demontert denne vingen som kanskje har bagasjelokket det kommer ifra, eller om det kom med instruksjons /installasjonsguide som det kom på flere av tilbehøret til 240 :)
hvor fikk du tak i den oljetrykksføleren fra? :) og virker den greit med org. måler?
Oljetrykksgiveren? Den som står på en messing-y? Biltema [emoji14] og har ikke fått kobla det opp mot måleren enda.
Den ja :) bare lurte på om den virka på org. Måleren :)
Skal koble den opp snart og se om jeg får noe trykk :)
Sparkla og pussa ene blinklyshuset, må finpusses litt til :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1341.jpg
Er også på let etter virgo turbofelger eller phoenix felger :)
Detta ser no meir ut som eit speilhus
Haha, ups! [emoji14] har visst gått i surr når jeg skrev innlegget [emoji14]
Det er selvfølgelig speilhus ja [emoji14]
Fikk 2 pakker i går :)
Antennebryteren kom fra usa :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/427.jpg
SviddGummi
10/04/15, 12:51
Funne strømtjuven da?
Skal lete litt i dag, må tette litt på eventuell eksoslekkasje jeg antar jeg jeg har litt av, så kanskje jeg kan låne kjørerampene/bukkene dine [emoji14] :)
2,3 ampere måler jeg mellom minuspol og minuskabel til batteri når alt er slått av.. Når jeg kobler av lh 2.4 pinnen som ligger i 9pol kontakten som for strøm I hakk 2 og 3 har jeg 0.18 ampere.. :s
Så det er noe i hl 2.4 nettet som trekker strøm.. forslag? [emoji14]
Forvarming lambda? Har du kun strøm på hakk 2 og 3 på blå og på tynn gul/rød?
Lambda har jeg helt glemt av.. Forvarmning lambda er koblet sammen med gul/blå. Blå fra lh 2.4 er koblet sammen med tynn blå/gul, som har strøm i hakk 2 og 3.
Gul/Rød? Den kan jeg ikke komme på I farta hva er til..
Litt usikker på hva du mener med at blå og gul/blå er koblet sammen..?
I den 9 polte kontakta, så har du en blå og en gul/blå, er det disse du har koblet sammen?
Det er ikke alle som har den blå/gule i kontakten da.
Jeg har ikke blå/gul i 11-pol stikket, og jeg har koblet tynn gul/rød sammen med tynn blå. Skal ha spenning på hakk 2 og 3, jeg hentet fra sikring 4 på min 77-modell. Tynn rød/gul er forvarming lambda. Hvis du har tynn blå/gul i 9 eller 11-polstikket skal den på samme signal som blå/gul til starteren. For meg ser det ut som du har koblet blå/gul feil i hvertfall. Den skal bare ha strøm på hakk 3, dvs samtidig som starteren. Tynn blå skal sammen med tynn gul/rød og ha strøm på hakk 2 og 3.
;946726']Det er ikke alle som har den blå/gule i kontakten da.
Jeg har ikke blå/gul i 11-pol stikket, og jeg har koblet tynn gul/rød sammen med tynn blå. Skal ha spenning på hakk 2 og 3, jeg hentet fra sikring 4 på min 77-modell. Tynn rød/gul er forvarming lambda. Hvis du har tynn blå/gul i 9 eller 11-polstikket skal den på samme signal som blå/gul til starteren. For meg ser det ut som du har koblet blå/gul feil i hvertfall. Den skal bare ha strøm på hakk 3, dvs samtidig som starteren. Tynn blå skal sammen med tynn gul/rød og ha strøm på hakk 2 og 3.
Helt riktig. Den gul/blå skal ikke kobles sammen med den blå ihvertfall :)
Men som oftest så er ledningen til starteren allerede i kontakten som er på torpedoen (en av de store grå), f.eks. slik som det minimale B230A nettet er :)
Hmm mulig jeg har koblet noe feil..
Tynn blå fra lh 2.4 er koblet på en gul/blå ledning l3g la opp fra sikringsboksen som har strøm i hakk 2 og 3.. er det feil?
Tynn rød/gul som er merket med forvarming lambda er koblet sammen med tynn blå som får strøm i hakk 2 og 3. http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/721.jpg
Jeg har den 9 polte kontakta men selve kontakta er ikke der jeg har bare løse ledninger, men disse har jeg isolert separat hver for seg så de ikke berører hverandre eller mot jord.
Du har ikke bomma med bensinpumpe releet da? Gjorde det på fruens bil, den tappa seg etter en dag eller to. Satte bare på en bryter der iallefall:p
Hmm mulig jeg har koblet noe feil..
Tynn blå fra lh 2.4 er koblet på en gul/blå ledning l3g la opp fra sikringsboksen som har strøm i hakk 2 og 3.. er det feil?
Tynn rød/gul som er merket med forvarming lambda er koblet sammen med tynn blå som får strøm i hakk 2 og 3.
Jeg har den 9 polte kontakta men selve kontakta er ikke der jeg har bare løse ledninger, men disse har jeg isolert separat hver for seg så de ikke berører hverandre eller mot jord.
Du kan ikke blande inn hvilken farge du har dratt på ledningen inn til den 9 polte (om du har den eller ei), det skal være en ledning som har strøm i hakk 2 og 3, ellers dødt.
Når du får spørsmål om gul/blå og blå så er det i den 9 polte kontakten, for det er det som teller.
Tynn rød gul er til forvarming ja, den skal ha strøm i hakk 2 og 3, så om du har koblet den sammen med tynn blå, så er det greit.
Så om jeg forstår det riktig, du har 1 ledning inn til den 9 polte, som går sammen med blå og tynn rød/gul ?
Forstår ikke helt den første delen om blanding...
Men du forstår riktig ja, tynn blå fra hl 2.4 nettet som kommer inn igjennom torpedoveggen er koblet på en gul/blå ledning som har spenning i hakk 2 og 3, og den tynne rød/gule er koblet sammen med den tynne blå nevnt ovenfor.
Ok nå skjønner jeg.. jeg laget litt forvirring om den ledningen jeg trekkte fra sikringsboksen til tynn blå.. sorry!
Appropo den blå/gule ledningen i lh 2.4 nettet er ikke koblet på noe, den er blendet som alle de andre som ikke er i bruk.
Du har ikke bomma med bensinpumpe releet da? Gjorde det på fruens bil, den tappa seg etter en dag eller to. Satte bare på en bryter der iallefall[emoji14]
Bensinpumpereleet har kun spenning i hakk 2 og 3, jeg hører pumpa durer i 1-2 sek når nøkkelen blir vridd om i hakk 2.
forresten... De 2 blendepluggene som er kobla mot hverandre, er det jord? Kan ikke huske helt hva de var til.. om det var noe service greier eller hva det var... [emoji14]
Har du blå/gul som opprinnelig kom fra 9/11-pol stikket? Den skal i såfall kobles sammen med starter, altså sammen med blå/gul i 6-pol stikket (ofte kalt bilens kontakt) på torpedoveggen. Denne er som regel rutet internt i LH2.4 nettet, men det beskrives i guiden at noen har den i 9/11-pol stikket. JEg skjønner ikke helt hva den skal være til, men i Pinout så står det at den skal øke tomgangen på biler med automatgir i gir. Siden den er koblet til starteren også så tipper jeg at den kan være med å øke tomgangen i det du starter motoren..?
De to pluggene er jord til ecu, går jord inn på pin 19, 5, og 29. 89-modellen hadde ikke de to pluggene, der var det jordet direkte inn på de tre pinnene. Tipper det kan brukes til å isolere problemer ved feilsøking.
Jeg har blå/gul i 9 pol stikket ja. MÅ den kobles mot starter? For min starter helt fint uten problemer. Den gul/blå i bilens kontakt er kobla opp mot starter om jeg husker rett... Nå ble jeg litt i stuss.. er det ikke gul/blå ledning i lh 2.4 nettet i den delen som er i motorrommet? Husker ikke om jeg har 2 ledninger på starteren som er gul/blå...
Jeg har jo ikke automatgir..
Aha, er ecu jordet når de blindepluggene er plugget i? Skal de være lasket til vanlig eller skal de kun laskes når en feilsøker?
Mitt lh 2.4 nett er vel 92 modell eller noe... jeg har grønn/hvit og oransje ledninger til dysene.. når jeg loddet inn formotstand.
Off. Slutt med den blå/gule ledningen.
Det er samme hvilken farge ledningen du har ifra sikringen til den blå ledningen i den 9 polte kontakten.
La oss si at den er hvit, selv om den ikke er det nå da, så du slipper å rote mer med noen farger som du lurer på... OK?
Hvis den nå da er hvit istedenfor, har du da en blå/gule ledning i den 9 polte kontakten ditt som er koblet inn mot noe som helst annet i den 9 polte?
Hvis nei, så legg saken død å drit i den gul/blå ledningen.
Nei, den gul/blå ledningen i den 9 polte kontakten er ikke kobla opp mot noe som helst.
Beklager alt styret [emoji14]
Yup, da er det bare å glemme den.
De blindepluggene, det er de 2 polte, f.eks. ved girkassen?
Om det er de, så er dette bare sammenkobling av de to ledningene som kommer inn, siden det de er koblet til er brytere når du har automat.
Ok :) ja 2 pinner ja.. ikke helt, samme plugg som til sentrallåsmotorene, 6 kantet polygon formet? [emoji14]
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/823.jpg
Går det an å kjøpe det dekselet som skal sitte rundt navet en plass? Jeg kjøpte R-sport ratt med senterpute og nav men dekselet rundt navet som skal "pynte" rundt navet mellom rattstammedekselet på bilen og selve rattet? :)
Får dem ikke som jeg veit nye, men detta er ikke org volvo momo boss ser jeg. Så finner du merket på bosset kanskje ett firma har en "hylse" til overs:) Eller så lager du jo bare en ny ut av en slange uten ikoner, eventuelt så syr du en i skinn så får du noe ikke mange andre har! :)
Står kun "S 315" innstemplet i bosset.. jeg skrev nav og det er vel feil? [emoji14]
Bosset passer ivertfall R-sport rattet og det er momo men det er vel alle [emoji14]
Kunne kanskje laget noe.. skal liksom ha en sånn fleksibel trekkspill hylse som støvmansjetter på dempere og en kopp formet som en suppebolle ut ifra de bildene jeg har sett med R-sport ratt montert.
Men bosset stikker vel en god del ned i rattstammedekselet eller hva? For bosset er langt, og den 24mm? bolten sitter dypt nedi der [emoji14]
Det bosset ditt her ser noe spesielt ut:P Står det ikke momo på det ere neppe det. men kan være flere produsenter med samme boltsirkel. Du trenger ikke noen fleksibel hylse da egentlig siden den ikke skal gå noe sted :)
Ser kansje litt merkelig ut ja [emoji14] rattet passer bosset men har ikke praktisk talt testa bosset i 240'n.
Jeg mente ikke at det trengte å være noe fleksibel hylse.. Den hylsa har bare sånn "look". Det er det jeg har sett boss på svenske nettsider har [emoji14]
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/830.jpg
Ser ikke ut som at det IKKE skal passe [emoji14]
Får prøve her en dag og fikse den hylsen i ettertid :)
Fikser litt på eksosen [emoji14] lånte bukker av "Svidd Gummi" :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/832.jpg
Laskene skal ligge der ja. Tipper de kan kobles bort for å isolere feilsøking.
Jeg mener fortsatt at den blå/gule som sitter i 9-pol stikket skal sammen med starter. Det er ingen andre blå/gule kabler i motornettet enn den som går fra pinne 30 på ECU til startsignalet. Tipper det en en funksjon som gjør det lettere å starte f.eks at den øket tomgangen noe, tilsvarende som nr du setter en automatgiret bil i drive.
Har du grønn/hvit og orange til dysene så har du nett fra 90, 91 eller 92. 89 har orange på begge ledningene til dyser, og 93 har rød/svart og grønn/hvit, og heller ingen kaldstartdyse.
Nei, den skal ikke det.
Den er der for de bilene som ikke har en ledning ifra nøkkelen til starteren, noe som alle 240'ene har. Drit nå i den gule/blå ledningen, sånn at han heller kan finne ut hva som bruker strøm, istedenfor å lete etter tull som ikke har noen som helst innvirkning på noe.
Ok, skjønner.
Jeg kan prøve å koble den opp mot starter.. bare litt usikker på hvor jeg skal rute ledningen.. bort til bakstykket med startersignalet?
Ja grønn/hvit ledning og oransje ledning, syns jeg kan huske han jeg kjøpte nettet lenge siden ifra sa at det var fra en 92 modell.
Ok, da vet jeg det om jeg havner borti rød/svart og grønn/hvit.
Kaldstartdysekontakten har jeg isolert så den henger bare :)
Men viser seg at jeg har fått ned strømtappingen.. Nå har jeg 0.50 ampere og det daler litt ned og stabiliserer seg på 0.38 ampere..
Er ferdig med å tette litt eksos, dumme meg som glemte grenerør-turbo pakning.. [emoji14] det var litt makk å få av de 4 mutterene på grenerøret/turboen for å lette turboen litt ut og skli innpå den stålpakningen og så stramme alle de hersens mutterene igjen.. så har jeg hatt på litt monteringpasta på en skøyt under bilen.. [emoji14]
Nå.. tenner ikke bilen når jeg chinner.. et eller annet har skjedd siden sist jeg kjørte bilen og nå har jeg gått over det meste.. prøvd feilkoder, sjekka tenning og bensin.. [emoji14]
Edit: jeg stoler mest på Riff [emoji14] den gul/blå ledningen trengs ikke når starter har signal.
Koblingsskjema er en fin ting å lese. Da finner du ut alt du trenger å vite, uten noen form for synsing eller lignende.
Ja. Har alle skjemaene printet i en ut i en perm. :)
Sommersko^^
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/934.jpg
ellingsøyern
19/04/15, 20:41
solgt ocean felgane?
Det vart mykje finare med phoenixfelgane :) No må du berre få på oransje blinkelys bak :)
Takk! De er ikke så pene på nært hold.. litt kantskader her og der.. flasser av den hvite lakken somme steder også men de passet fint på en hvit 240 :)
Åh? Syns du det? At jeg burde ha oransjeblink? USA blunklysglassa fremme blir ikke skifta for de er grumme som de er :)
Her er begge settene med phoenix felger jeg kjøpte..
Han som solgte de solgte kun 2 sett og det fordi det var 7 + 1 felg.. som var skadet :/
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1187.jpg
Det hvite settet er komplett :)
Det ukomplette settet er sølvfarget.
Dette er før at jeg fikk vrengt av det ukomplette settet og fikk på nye dekk på det komplette settet :)
Her er den felgen som er skadet....
Dette visste jeg selvfølgelig om fra selger og han mente at det kanskje gikk an å rette opp, derfor sendte han men alle 8, men både mekaniker som skifta dekk og vrengte av dekka på det ukomplette settet og Svidd Gummi som jeg viste bilde av skaden til; mente felgen er kast.. og det vil jeg nok tro selv.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1189.jpg
Litt vel bred dimensjon etter min mening og utslitte dekk på sølv settet/ukomplette.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1191.jpg
Korresjonen på sølv settet, dette må da gå ann å få pussa vekk og kanskje lakka opp igjen? :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1193.jpg
Forsåvist alle felgene har hakk og kantsår :/ men dette er av de verre.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1195.jpg
Planen for sølvfarget settet er å skaffe en løs felg og gjøre det komplett.. få pussa/slipt ned korresjon og kanskje gjøre de såra i felgene mere diskré :)
Men det blir ikke med det første [emoji14]
Har ikke liv i bensinnåla.. Den ligger helt I bunn..
Nåla fungerte før motorbytte.. tross til at den tulla litt..
Bytta tankarmatur til et med fødepumpe som jeg kjøpte fra Riff.
Det er 3 ledninger til armaturet.
Svart - jord
Rød - 12v
Blå - flotør
Ledningskontakta fra bilen til armaturet har 2 ledninger:
Grå - bensinnåla
Gul/Rød (om jeg husker rett) må være 12v.
Jeg har kobla rød/gul på rød og blå på grå.
Jordinga har jeg skrudd i karosseriet.
Det er 12v mellom rød/gul og jord på kontakta fra bilen.
Jeg har sett på 240 koblinga skjema at fargen på ledningen fra bensinnåla er grå. Så det burde stemme. Jeg kan også huske at den blå ledninga på armaturet gikk helt ned til potensialmåleren som er kobla på armaturet.
Har googla litt og hørt at noen mener at ballen som sitter på flotøren kan ha løsnet eller at det er hull på den.. håper virkelig ikke det :S
Er det noe sikring på instrumenthuset? Eller kan noe ha røket der?
Fortsatt ikke liv i bensinnåla men har googla og lest litt på nettet og funnet denne (http://cleanflametrap.com/transferPump.htm) siden til akkurat Volvo 240. Her (http://cleanflametrap.com/man_pages.htm) er diagram og diverse fra K-jet systemene fra Volvo.
Fra det jeg har lest i den første linken så kan det være diverse ting som kan være årsaken.
Polariteten kan være feil kobla på fødepumpa, det kan være hull på flotørballen eller den kanskje den i det verste fall har løsnet fra flotørarma.
Det her er armaturet mitt, eneste bildet jeg finner igjen før jeg satte den i tanken..
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/91.jpg
Dette ser ut til å være samme armatur men fra en annen tråd.. google.. :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/92.jpg
Et annet armatur som ser noe modda ut..
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/2.png
Dette her kan jo kanskje være årsaken..
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/93.jpg
og hva skjer da... ? når pumpa går baklengs? :p den vil ikke pumpe ut bensin...
Det jeg ennå ikke skjønner er hvordan jeg ikke får liv i bensinnåla.. når den blå tynne ledninga går fra det portmeteret som sitter ved bunn av flotørarma... går så videre opp igjennom plata i armaturet i en litt tykkere ledning opp av inspesjonsluka i bagasjerommet, så er det kobla på den grå ledninga fra instrumenthuset.. og det er grå ledning på alle modeller..
Dette er ikke noe som ikke gjør at jeg kan kjøre bil... det kan jeg jo.. den får bensin og den kjører bra ennå :p :) Men ja.. forpumpa hjelper jo hovedpumpa som ikke får en så tung jobb.. og det er greit å vite hvor mye bensin man har på tanken :p
Det blir satt litt til siden nå..
Men med tid må det fikses, må vel kanskje ut med armaturet... :rolleyes:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/475.jpg
Kjøpte nytt armatur like så godt.. ta ut det
gamle og finne ut om senderen er defekt. Om den er så er det greit å ha et nytt et.
Må bygge litt på armaturet ser jeg. Sette på slangebit mellom pumpe og tur-rør. Koble pumpa, jorde armaturet. Så har det meste bortsett fra at jeg leter litt rundt hjemme nå etter en bensinslange med litt mindre dimensjon. Den jeg har nå passer på pumpa men er hakket for stor for tur-røret.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/476.jpg
stusser også litt på om pumpa skal festes i armaturet eller om den skal henge etter slangen.. som virker litt risikabelt.. siden det er vibrasjon.. Hmm [emoji14]
Pumpa festes i armaturet ja.
Nei, hvordan det? Kjøpte den ny akkurat.
Har laget dette nå. Patentband med Gummi isolasjon rundt, tåler den bensin? Vil gummien bli dårlig? Karrosseriklips som holder det på plass. Virker solid nok, jording skal festes til pumpeholderen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/478.jpg
Cola og litt måling :) Ser ut til at alt fungerer. De skal jo fungere når de kommer fra fabrikk men greit å sjekke, + at det var litt gøy å se utslaget på flotøren etter som at jeg flytta på armen, og det ble lavere eller høyere alt ettersom :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/479.jpg
Ferdig med å bygge. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/493.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/494.jpg
Neste blir vel å smøre inn toppen, det som stikker opp av kanten. Skal selfølgelig teipe rundt rørene en 2-3cm hvor slagen skal inn.
Prøvde å få skrudd opp den mutteren/låseskiven i bensintanken men det fikk jeg ikke til med spisstenger.. vil ikke ødelegge noe..
jeg satt jo (det armaturet som står i tanken nå) armaturet i tanken før tanken ble montert under bilen, så da var det enkelt å vri den mutteren med en stor tang og et par hammerslag (akk. som å meisle).. nå er kantene på den inspeksjonsluken i veien..
Men er det et ganske universalt redskap? Vet at biltema har sånn tankarmatur tang til å vri med.. men om den passer 240 mutteren er et godt spørsmål..
Forslag? :)
Ta og sjekk om den gummien tåler bensin, blir jo skøy å få den i bensinfilteret
Jeg brukte en toarmet avdrager og en skiftenøkkel til å skru løs tankarmatur. funker fint.
Øygard: Den bensinslangen er kjøpt på Hydroscand så jeg vil tro den tåler bensin ganske bra :)
Martin: Hmm, ja det kan jo prøves :)
En stund siden nå.. men her er pajeron og hengeren til han leg leide.. bokstavelig talt, leide både bilen hans, hengeren hans og han selv.. for jeg har ikke BE.. så det var kompis av han :) betalte han godt for bryet :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/988.jpg
Herlig klistremerke :o
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/989.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/990.jpg
Videosnutt av da jeg prøvde strøm på tankarmaturet, bra guff :)
https://vimeo.com/129044498
Så har jeg hatt meg en lang kjøretur forrige helg og bilen går bra :) Bensinnåla fungerer som det skal, går litt opp og ned nivået på nåla om man haller i oppover eller nedoverbakke men dette er relativt normalt [emoji14]
Men har et annet småproblem.. viskerene vil ikke slutte å gå.. altså de stopper ikke etter at spaken har blitt satt i interval posisjon.. og de går ikke i interval.. der går i jevn fart og de stopper ikke. Tar jeg spaken ned i lav fart er det tilsvarer det akkurat det jeg forklarte.. De har samme tempo i lav fart som de henger seg i om jeg har spaken i interval... I høy fart går de i høy fart og går tilbake til lav fart i lav fart posisjon på spaken.. og det går i lav fart i posisjon 0..
Så de parkerer ikke..
Har googla litt og er ganske sikker på at releet har brennt seg eller korrert seg.. korrerer releet inni så kan det tulle.. så her går det nok sikkert strøm direkte igjennom noe av punktene rett til viskermotoren..
Har vel brennt/rustet seg en bru mellom to punkt..
Motoren er spilla ny og har god jording.
Bestilte/handlet et relé fra en på facebook som skal sende releet i brev så får se om det funker med et nytt rele :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.