Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: [LØST] Mulig gåen lambdasonde??

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard [LØST] Mulig gåen lambdasonde??

    Hei,

    Jeg har en Volvo 850 1996 modell. Det har kommet opp et varsellys(sånn trekant som er opp ned.)

    Når jeg kjører bila f.eks i 10 minutter helt til den blir varm, så prøver jeg å starte den begynner ratte å riste, turtallsmeteren går under 500 og bilen kveles. Etter 2-3 forsøk så starter bilen, og turtallsmeteren har blitt stabil. (Samme problem som individet her; http://www.youtube.com/watch?v=HS0HGEwSWa8)

    En annen ting er at bilen sliter(jukker) på lavt turtall 1000-1500. Dette er også bare når bilen er varm. Bilen har også et høyt bensinforbruk (1.5/l mila på blandet kjøring.)

    Det endte opp med at jeg kjøpte en
    OBD
    II leser som leser av feilkoder, men det står "LINK ERROR" når jeg skal prøve og lese av feilkodene.

    Jeg har en liten misstanke at det er lambdasonden som er gåen, men jeg fikk ikke bekrefte dette med obd II leseren.

    Er dette symptomer til at lambdasonden har tatt kvelden?
    Sist endret av Basik; 28/02/11 kl 01:07

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Er problemet kun der når motor er varm eller?rister den når du starter den på kald motor?Går den fint på tomgang når tomgangen har stabilisert seg på 850-900 omdr.Kan være så mangt som Lmm og lambda osv....Prøv og se om bilen går finere når du tar av kontakten til Lmm eller lambda.Mener at vis du har et problem med lambdaen,så vil du ikkje merke noe når du starter den på kald motor.Da pøser den på med bensin uansett.
    Sitat Opprinnelig postet av Basik Vis post
    Hei,

    Jeg har en Volvo 850 1996 modell. Det har kommet opp et varsellys(sånn trekant som er opp ned.)

    Når jeg kjører bila f.eks i 10 minutter helt til den blir varm, så prøver jeg å starte den begynner ratte å riste, turtallsmeteren går under 500 og bilen kveles. Etter 2-3 forsøk så starter bilen, og turtallsmeteren har blitt stabil. (Samme problem som individet her; http://www.youtube.com/watch?v=HS0HGEwSWa8)

    En annen ting er at bilen sliter(jukker) på lavt turtall 1000-1500. Dette er også bare når bilen er varm. Bilen har også et høyt bensinforbruk (1.5/l mila på blandet kjøring.)

    Det endte opp med at jeg kjøpte en
    OBD
    II leser som leser av feilkoder, men det står "LINK ERROR" når jeg skal prøve og lese av feilkodene.

    Jeg har en liten misstanke at det er lambdasonden som er gåen, men jeg fikk ikke bekrefte dette med obd II leseren.

    Er dette symptomer til at lambdasonden har tatt kvelden?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Er problemet kun der når motor er varm eller?rister den når du starter den på kald motor?Går den fint på tomgang når tomgangen har stabilisert seg på 850-900 omdr.Kan være så mangt som Lmm og lambda osv....Prøv og se om bilen går finere når du tar av kontakten til Lmm eller lambda.Mener at vis du har et problem med lambdaen,så vil du ikkje merke noe når du starter den på kald motor.Da pøser den på med bensin uansett.
    Hei! Takk for et så raskt svar.

    Problemet er der kun når motoren er varm (vanskelig å starte bilen noen ganger, jukker på lavt turtall mm.)

    Når bilen er kald, merker jeg ingenting; den starter fint, går fint på lavt turtall.
    Jeg skal prøve å koble ut lambdasonden når jeg får tiden.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    Innlegg
    628
    Antall takk

    Standard

    Hva slags motor er det snakk om?
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    2.5l DOHC 10V.

    Motorkode: B5252 S

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    Innlegg
    628
    Antall takk

    Standard

    Siden du har 10v motor så har du ikke lmm, men en tempsensor i innsuget isteden for. 10v motorene har fenix styringssystem til motor og den følger ikke obdII standarden, det er nok grunnen til at obd leseren din ikke funker, det er mulig å lese av feilkoder med prøvelampe eller 12v diode. Skal se om jeg finner igjen nett siden der det står forklart...

    Hvordan står det til med tennings deler plugger, ledninger osv...?

    Er temperaturen på motoren ok (står nålen på midten)?
    Sist endret av ola normann; 13/01/11 kl 15:34
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ola normann Vis post
    Siden du har 10v motor så har du ikke lmm, men en tempsensor i innsuget isteden for. 10v motorene har fenix styringssystem til motor og den følger ikke obdII standarden, det er nok grunnen til at obd leseren din ikke funker, det er mulig å lese av feilkoder med prøvelampe eller 12v diode. Skal se om jeg finner igjen nett siden der det står forklart...

    Hvordan står det til med tennings deler plugger, ledninger osv...?

    Er temperaturen på motoren ok (står nålen på midten)?
    Hei!

    Jeg har nettopp skiftet tennpluggene, og temperaturen på motoren er helt fin.

    Edit: har vært kjempe fint om du har funnet hvordan jeg leser av feilkodene
    Sist endret av Basik; 13/01/11 kl 20:57

  8. #8
    Registrerte brukere bigswede sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    693
    Antall takk

    Standard

    Jeg har også ett lignende problem som du har Basik. Men jeg har en T5'maskin.
    Min er stort sett fin å få startet, men etter som jeg kjører den varm, så kan den begynne å "kutte" i noen sekunder, før den virkelig tenner igjen.
    Men når jeg sparer på f.ex setevarmer, defrost og stereoanlegg, så forsvinner problemet delvis. Bor i Tromsø, det blir mye! kjøring på ca 1000 / 1500 omdreininger, så jeg tenker også litt på type dynamo/bateri mm.. Men jeg har jo hatt problemet i lange tider. Det forekommer også på langkjøring. Byttet LMM i sommer.
    Instagram: stuvikbaardsen

    Comfort Sport Advanced

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    Innlegg
    628
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Basik Vis post
    Hei!

    Jeg har nettopp skiftet tennpluggene, og temperaturen på motoren er helt fin.

    Edit: har vært kjempe fint om du har funnet hvordan jeg leser av feilkodene

    http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943

    Hvis du bruker en 12v diode så slipper du motstanden, pære tror jeg ikke er å anbefale da de fort kan trekke for mye strøm.
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  10. #10
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bigswede Vis post
    Jeg har også ett lignende problem som du har Basik. Men jeg har en T5'maskin.
    Min er stort sett fin å få startet, men etter som jeg kjører den varm, så kan den begynne å "kutte" i noen sekunder, før den virkelig tenner igjen.
    Men når jeg sparer på f.ex setevarmer, defrost og stereoanlegg, så forsvinner problemet delvis. Bor i Tromsø, det blir mye! kjøring på ca 1000 / 1500 omdreininger, så jeg tenker også litt på type dynamo/bateri mm.. Men jeg har jo hatt problemet i lange tider. Det forekommer også på langkjøring. Byttet LMM i sommer.
    Da ville jeg først sjekket jordingstilkoblinger som visstnok er et problem på disse bilene.
    Du kan jo sjekke ladespenningen også.
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ola normann Vis post
    http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943

    Hvis du bruker en 12v diode så slipper du motstanden, pære tror jeg ikke er å anbefale da de fort kan trekke for mye strøm.
    Takk skal du ha!

  12. #12
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    En eller annen gåen tomgangsregulator kanskje?

    Hadde lignende symptomer på min når en regulator var gåen.
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Jeg klarte å lese ut feilkodene mine, og det viste seg at veivakselsensoren var gåen. Så jeg byttet ut denne. og bilen starter perfekt nå.
    Men den fortsatte å fjuske på lavt turtall. Dette var pga biltema sine tennplugger(!!!) Etter at jeg byttet til NGK plugger (byttet også fordelerlokk og rotor) går bilen kjempe fint på lavt turtall, og bruker 0.78 liter/mila!

    EDIT: Hvordan setter jeg [LØST] på tittelen? :P

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Skiftet du plugger, rotor og fordelerlokk samtidig, er det jo ikke sikkert at det var noe feil med pluggene, da...

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Nei, skiftet først rotor og fordeler lokk, og bilen fortsatte og fjuske på lavt turtall. Var litt dårlig forklart i mitt forrige innlegg.

  16. #16
    Registrerte brukere bigswede sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    693
    Antall takk

    Standard

    Har nå byttet: Termostat, LMM, rotor, fordelerlokk og kontrollert hjording.
    Vurderer følgende: Bytte batteri, bytte/sjekke tilhengerkontakt, evt. llambdasonde.
    Instagram: stuvikbaardsen

    Comfort Sport Advanced

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    Innlegg
    628
    Antall takk

    Standard

    hva ligger ladespenningen på?
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

Lignende tråder

  1. ABS-føler gåen?
    By AndersE88 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 27/12/10, 18:14
  2. gåen bakaksling!
    By malfred in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 15/09/10, 14:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •